Vakantiemodus vasthouden, hoe doen jullie dit?

08-09-2019 17:00 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
De titel zegt het al; hoe houden jullie de vakantiemodus vast?

Ik heb net een heerlijke vakantie gehad. Morgen weer werken en met 2 kinderen onder de 3,5 zit ik weer snel in het ritme.
Vaak ben ik de eerste dag alweer vergeten dat ik vakantie gehad heb en zijn alle goede voornemens opeens vergeten.

Hoe proberen jullie om de vakantiemodus vast te houden? En lukt dit dan ook?
Alle reacties Link kopieren
Dat is best lastig. Wonen in een ander land helpt bij mij wel haha. Verder ga eens na je werk terrassen of zelf in de tuin met een glaasje drinken relaxed op een stoel zitten.
Zolang vakantie nemen dat je weer verlangt naar de drukte van de normale werkweek.

Onderwijs. Na zes weken ben ik echt wel klaar met de vakantie.
Alle reacties Link kopieren
Voor mij voelt begin september wel een beetje als begin januari; ruimte om oude dingen op te ruimen, nieuwe dingen te beginnen.. Een soort nieuw jaar/ nieuwe start.
Heb jij dat ook, to?
Niet.....maar dat hoeft voor mij ook niet. Ik geniet ook weer van de alledaagse dingen.

Het heet niet voor niets vakantie gevoel. Vakantie is tijdelijk. Je kunt pas echt van vakantie genieten als het leven van alledag ook doorgaat.

Loslaten en opgaan in de waan van de dag.
Alle reacties Link kopieren
Niet. Ik neem me weleens voor om het vakantiegevoel vast te houden. Maar zo'n vakantiemodus is nou eenmaal niet zo productief voor in het dagelijkse leven en dus is m'n vakantiegevoel ook vaak snel weer weg. Soms probeer ik wel bepaalde vakantiegewoontes vast te houden als de vakantie voorbij is. Bijvoorbeeld op zaterdagochtend koffie drinken in bed of eens wat vaker een boek te lezen in plaats van te netflixen 's avonds.
I don’t need an inspirational quote. I need coffee.
Hetismogelijk schreef:
08-09-2019 18:56
Voor mij voelt begin september wel een beetje als begin januari; ruimte om oude dingen op te ruimen, nieuwe dingen te beginnen.. Een soort nieuw jaar/ nieuwe start.
Heb jij dat ook, to?

Ik ben TO niet maar ik heb dat ook wel een beetje. Vooral als de zomer echt voorbij lijkt te zijn. Dan begin ik met het naar de bovenste plank van mijn kledingkast verhuizen van alle echt zomerse kleding. En het winterklaar maken van de tuin. Een nieuw seizoen. Nieuwe kansen.
Polsjef schreef:
08-09-2019 19:10
Niet.....maar dat hoeft voor mij ook niet. Ik geniet ook weer van de alledaagse dingen.

Het heet niet voor niets vakantie gevoel. Vakantie is tijdelijk. Je kunt pas echt van vakantie genieten als het leven van alledag ook doorgaat.

Loslaten en opgaan in de waan van de dag.

Dit jaar ging het leven van alle dag gewoon door in het uur dat we thuis kwamen.

Zoon: 'We gaan toch wel om half zes eten hè, want ik moet straks werken.' (18:30)
Ik: 'Hoe kun je dat nu afspreken? Als het druk op de weg was geweest waren we om 17:30 nog niet eens thuis geweest.'
Zoon: 'Duh, ik heb het pas afgesproken toen we bijna thuis waren.'
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 08-09-2019 20:42
0.14% gewijzigd
Andersom schreef:
08-09-2019 19:27
Dit jaar ging het leven van alle dag gewoon door in het uur dat we thuis kwamen.

Zoon: 'We gaan toch wel om half zes eten hè, want ik moet straks werken.' (18:30)
Ik: 'Hoe kun je dat nu afspreken? Als het druk op de erg was geweest waren we om 17:30 nog niet eens thuis geweest.'
Zoon: 'Duh, ik heb het pas afgesproken toen we bijna thuis waren.'
😆
herfstappeltaart schreef:
08-09-2019 19:24
Ik ben TO niet maar ik heb dat ook wel een beetje. Vooral als de zomer echt voorbij lijkt te zijn. Dan begin ik met het naar de bovenste plank van mijn kledingkast verhuizen van alle echt zomerse kleding. En het winterklaar maken van de tuin. Een nieuw seizoen. Nieuwe kansen.
Dit heb ik ook...ik ben echt een seizoenen mens. Ik kan ook enorm genieten van regen, vroeg donker en kkkkou. Om later weer zin in de lente te hebben.
Alle reacties Link kopieren
Kan nu even niet op iedereen reageren..

Maar komt er op neer dat ik vaak het idee heb dat ik geleefd word. Misschien is dit inherent aan een gezin met 2 jonge kinderen.
Ik heb weinig tijd voor mijzelf en vaak is het zorgen voor de kinderen, werken en huishouden.

Tijdens de vakantie heb ik meer ruimte voor andere dingen en creatieve ideeën.

Neem me dan voor om bv een fotografie cursus te gaan doen, (meer) te gaan sporten enzo. Eenmaal thuis in de dagelijkse routine schiet dit er weer bij in.
Hetismogelijk schreef:
08-09-2019 18:56
Voor mij voelt begin september wel een beetje als begin januari; ruimte om oude dingen op te ruimen, nieuwe dingen te beginnen.. Een soort nieuw jaar/ nieuwe start.
Heb jij dat ook, to?

Nieuw schooljaar! Voor mijn kinderen maar ook voor mijzelf. Dat is inderdaad een nieuwe start.
Polsjef schreef:
08-09-2019 20:40
😆

We waren 22 dagen weg geweest. Dus het was helemaal prima.
Alle reacties Link kopieren
Hetismogelijk schreef:
08-09-2019 18:56
Voor mij voelt begin september wel een beetje als begin januari; ruimte om oude dingen op te ruimen, nieuwe dingen te beginnen.. Een soort nieuw jaar/ nieuwe start.
Heb jij dat ook, to?
Aan de ene kant wel, zin in de herfst/winter. En zomer spullen/kleding lekker opruimen.
Maar aan de andere kant houd ik niet van de kortere dagen en ben ik meer een voorjaars mens.
Alle reacties Link kopieren
Meld je meteen ziek, maak van je huis een soort oerwoud met een hangmat erin. En je eigen Tarzan erbij natuurlijk.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
puknijmegen schreef:
08-09-2019 20:48
Kan nu even niet op iedereen reageren..

Maar komt er op neer dat ik vaak het idee heb dat ik geleefd word. Misschien is dit inherent aan een gezin met 2 jonge kinderen.
Ik heb weinig tijd voor mijzelf en vaak is het zorgen voor de kinderen, werken en huishouden.

Tijdens de vakantie heb ik meer ruimte voor andere dingen en creatieve ideeën.

Neem me dan voor om bv een fotografie cursus te gaan doen, (meer) te gaan sporten enzo. Eenmaal thuis in de dagelijkse routine schiet dit er weer bij in.
Heeft je partner dat gevoel ook over zijn deel van werk en huishouden en zorg voor de kinderen?
Niet. Vind vakantie fijn, heb dan ook zo'n 12 weken per jaar vakantie waarvan ik er één 'op vakantie' ga en dat is voor mij genoeg. Man zou het liefste helemaal niet gaan.

We gaan beiden heel goed op ritme. Dus werk, huishouden, kind. Helemaal prima. Geld dat we besparen door maar één week per jaar écht op vakantie te gaan besteden we bijvoorbeeld aan vaker dan gemiddeld uit eten, mooie dingen voor in huis etc en zo genieten een heel jaar door.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
08-09-2019 21:15
Heeft je partner dat gevoel ook over zijn deel van werk en huishouden en zorg voor de kinderen?
Mijn man doet naast zijn werk idd veel in huis en zorg voor de kinderen.
puknijmegen schreef:
08-09-2019 20:48
Kan nu even niet op iedereen reageren..

Maar komt er op neer dat ik vaak het idee heb dat ik geleefd word. Misschien is dit inherent aan een gezin met 2 jonge kinderen.
Ik heb weinig tijd voor mijzelf en vaak is het zorgen voor de kinderen, werken en huishouden.

Tijdens de vakantie heb ik meer ruimte voor andere dingen en creatieve ideeën.

Neem me dan voor om bv een fotografie cursus te gaan doen, (meer) te gaan sporten enzo. Eenmaal thuis in de dagelijkse routine schiet dit er weer bij in.
.

Wat maakt dat je in de vakantie meer ruimte hebt?
Hoe kan je die ruimte creëren in je dagelijkse leven?
Waar wordt die ruimte door opgeslokt?
Wat zijn je prioriteiten?
Welke ideeën en overtuigingen heb je over wat je 'moet' op een dag of in de week?

Het dagelijkse leven is vaak drukker omdat je meer op de klok leeft. Dus het is ook echt niet altijd zo dat je je vakantiemods zomaar door kan zetten thuis. Maar stilstaan bij je prioriteiten en je overtuigingen kan wel helpen om andere prioriteiten te stellen of anders naar bepaalde zaken te kijken waardoor je meer ruimte ervaart. Maar kijk goed, wat maakt dat je je rustiger voelt op vakantie? Wat doe JIJ anders?
Alle reacties Link kopieren
tu1nhek schreef:
09-09-2019 00:09
.

Wat maakt dat je in de vakantie meer ruimte hebt?
Hoe kan je die ruimte creëren in je dagelijkse leven?
Waar wordt die ruimte door opgeslokt?
Wat zijn je prioriteiten?
Welke ideeën en overtuigingen heb je over wat je 'moet' op een dag of in de week?

Het dagelijkse leven is vaak drukker omdat je meer op de klok leeft. Dus het is ook echt niet altijd zo dat je je vakantiemods zomaar door kan zetten thuis. Maar stilstaan bij je prioriteiten en je overtuigingen kan wel helpen om andere prioriteiten te stellen of anders naar bepaalde zaken te kijken waardoor je meer ruimte ervaart. Maar kijk goed, wat maakt dat je je rustiger voelt op vakantie? Wat doe JIJ anders?
Mooi bericht :rose:
Alle reacties Link kopieren
juliet64 schreef:
08-09-2019 17:27
Ja, zo doe ik het ook.
Vakantiemodus vasthouden heb ik opgegeven, lukt nooit, helaas.
Waar ik wel altijd van baal - nu dus ook weer- is dat het bijna altijd weer meteen van dat jankweer is in Nederland bij terugkomst. Bij zomerse temperaturen heb ik, ook als ik moet werken, wel meer een permanent vakantiegevoel.
Eerder in het jaar op vakantie gaan? In juli heb je grotere kans op zomerse temperaturen dan in september.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
08-09-2019 18:46
Zolang vakantie nemen dat je weer verlangt naar de drukte van de normale werkweek.

Onderwijs. Na zes weken ben ik echt wel klaar met de vakantie.
Ja? Ik kom dan net in een lekkere vakantiemodus. Daar had ik bij mijn andere niet-onderwijsbanen echt nooit last van. Dan was 2 weken gewoon genoeg en 3 weken overbodige luxe.
Alle reacties Link kopieren
To, misschien eens bij gaan houden op welke manieren jij en je partner hun tijd gebruiken. Het is net als met geld, als je weet waar je het aan uit geeft, dan weer je ook waar je kunt bezuinigen.

Dus misschien doe je elke dag wel een halve was in de machine + plus opruimen enz. Dan is het efficiënter om het om de dag te doen. Koken voor 2 dagen ipv voor één dag. Ben je 3x per dag aan het stofzuigen enz.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Mevrouw75 schreef:
09-09-2019 07:52
Ja? Ik kom dan net in een lekkere vakantiemodus. Daar had ik bij mijn andere niet-onderwijsbanen echt nooit last van. Dan was 2 weken gewoon genoeg en 3 weken overbodige luxe.

Wij gaan meestal vrij direct op vakantie zodra ik vakantie heb. Soms zelf meten het eerste weekend. We blijven dan echt drie weken weg. 21/22 dagen zeker. En dan heb ik bij thuiskomst echt weer zijn om te beginnen. Dit jaar in de laatste week al twee dagen gewerkt. Dinsdag mijn lokaal ingericht, stukje magazijn opgeruimd, donderdag strartvergadering en mijn lessen voor de eerste drie weken voorbereid.
Maar ik heb pas voor het derde jaar een vaste baan, vind het nog echt heel leuk om zo'n begin van het jaar mee te maken.

Hiervoor heel veel invalwerk gecombineerd met tijdelijke banen.
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
08-09-2019 19:24
Ik ben TO niet maar ik heb dat ook wel een beetje. Vooral als de zomer echt voorbij lijkt te zijn. Dan begin ik met het naar de bovenste plank van mijn kledingkast verhuizen van alle echt zomerse kleding. En het winterklaar maken van de tuin. Een nieuw seizoen. Nieuwe kansen.
Ja, dat voel ik ook wel zo. En een appeltaart bakken natuurlijk 😉
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
09-09-2019 09:20
Wij gaan meestal vrij direct op vakantie zodra ik vakantie heb. Soms zelf meten het eerste weekend. We blijven dan echt drie weken weg. 21/22 dagen zeker. En dan heb ik bij thuiskomst echt weer zijn om te beginnen. Dit jaar in de laatste week al twee dagen gewerkt. Dinsdag mijn lokaal ingericht, stukje magazijn opgeruimd, donderdag strartvergadering en mijn lessen voor de eerste drie weken voorbereid.
Maar ik heb pas voor het derde jaar een vaste baan, vind het nog echt heel leuk om zo'n begin van het jaar mee te maken.

Hiervoor heel veel invalwerk gecombineerd met tijdelijke banen.
Dat werken in de laatste week doe ik altijd, anders moet 200 uur in die eerste week proppen en dat trek ik heel slecht. Tot een jaar of 4 geleden werkte ik ook altijd de hele eerste week van de vakantie, maar dat hoef ik niet meer te doen. Dan blijven er nog 4 weken over natuurlijk, maar toch..

En met een klein kind dat in de vakantie niet naar de opvang gaat voelt het wel een beetje van de ene verplichting naar de volgende.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven