Van droomleven naar depressie(?): totaal de Sjaak. Ennu?

10-08-2019 16:01 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op veler verzoek (begrijpelijk) ernstig ingekort. Laat de historie maar, to the point:

Vroeger rasoptimist, alles ging (te) goed. Nu verre van.

Inmiddels diverse (serieuze) wake up calls verder (beleef nergens maar dan ook echt nergens(!) meer lol aan en duistere gedachten) besloten wat online testen te doen. Resultaat: (zwaar) depressief. Maar het blijft internet..

Alle hulp van vrienden ten spijt besloten dit aan de professionals ter beoordeling te laten en te erkennen dat ik hulp kan gebruiken.

Na hier met een vriend over gesproken te hebben direct de dag daaropvolgend mijn huisarts gebeld en voor aanstaande dinsdag een afspraak staan. Mijn familie en collega’s laat ik hier vooralsnog bewust buiten.

Nu vraag ik mij al enige tijd af: is de huidige situatie (een schijnbare depressie) nu gevolg of juist oorzaak van mijn beëindigde relatie met C.? Of staat dit er geheel los van en speelde dit al veel eerder?

Ik ga vechten en hier uit komen. De vraag is niet of, maar wanneer. Dit is niet wie ik ben. Zo moeilijk kan het toch niet zijn weer de oude te worden denk ik.

Dinsdag update, wie weet kan iemand hetzelfde inzicht krijgen: hulp vragen is heel normaal en geen zwaktebod, wat ik lang wel dacht.
anoniem_389211 wijzigde dit bericht op 10-08-2019 17:41
Reden: Te lang
93.48% gewijzigd
Naar anderen luisteren begint bij oprechte interesse.
Jackk schreef:
10-08-2019 16:01


Ik ga vechten en hier uit komen. De vraag is niet of, maar wanneer. Dit is niet wie ik ben. Zo moeilijk kan het toch niet zijn weer de oude te worden denk ik.
Succes daarmee.

Ik wens je desalniettemin veel sterkte de komende tijd, maar houd in je achterhoofd dat je waarschijnlijk hard moet werken en dat het niet makkelijk gaat zijn. Je gaat tegen jezelf aanlopen als je jezelf een spiegel moet voorhouden en dat is pijnlijk, maar daar leer je van. Heb geduld. Dit gaat waarschijnlijk wel een tijdje duren.
Alle reacties Link kopieren
@Zazamaenade: goede tip! De dame die ik sprak kwam zelf al met de suggestie 2x10 minuten te reserveren, ik wist niet eens dat zoiets überhaupt per 10 minuten ging (ben haast 16 jaar niet meer bij een huisarts geweest). Leek mij ook erg kort.

Wat je zegt over mijn omgeving raakt ook wel een terecht punt wat ik dan de ‘instagram reality’ noem. Daar gaat alles perfect, tot je met mensen echt in gesprek raakt en hoort wat daadwerkelijk achter de voordeur gebeurt.. het is niet alleen maar rozengeur en manenschijn. Tegelijkertijd vond ik dat ik me niet moest aanstellen. Er was altijd wel iemand met een ernstig(er) probleem dacht ik vaak. Tijd heelt alle wonden wel, dat idee. Iets te makkelijk gedacht van mijzelf..
Alle reacties Link kopieren
@ hangtiet: dankjewel! Ik zie dit nu als een gifbeker die leeg moet; eerst afbreken dan weer opbouwen. Rome is ook niet in een dag gebouwd toch?! :)
Alle reacties Link kopieren
Welke stap na de huisarts volgt zul je aanstaande week wel zien. Sta ook niet gek te kijken als je op een wachtlijst komt. En je situatie is vervelend, lastig en zwaar. Maar je bent een van de vele en je bent in geen geval (gelukkig!) prioriteit. Bereid je daarom voor op een eventuele leegte/weinig actieve hulp en daarmee progressie. In de tussentijd is het misschien raadzaam om zo nu en dan een gesprekje te houden met een praktijkondersteuner bijvoorbeeld. Die kan ook al heel wat handvatten geven.

Het pad wat erna eventueel volgt is blanco en je moet dat vooral niet overdenken. Het komt zoals het gaat en het gaat zoals het komt. De ene hulpvraag is de andere niet en gaande weg kom je vaak wel waar je zijn moet. Kost tijd. Vergis je niet.

En als ik je een tip mag geven. Ik denk dat je 'ras optimist' houding een masker is. Zet het af. Je hoeft absoluut niet te zwelgen in je zelfbenoemde depressie maar je hoeft ook niet te doen alsof je alles van de zonnige kant kan zien. Soms is het gewoon kut. En is dat prima. Voor nu. Je werkt eraan. Het betekent niet dat je geen optimist bent van jezelf maar je moet het niet tot in den treure uitvergroten/uitspreken.
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel @ Discover, goede opmerkingen waar ik wel iets mee kan.

Wat bedoel je precies met een praktijkondersteuner? Een van m'n vrienden bijvoorbeeld die hier weet van heeft? Hen wil ik eigenlijk niet teveel meer hierin betrekken, die hebben al zoveel voor mij gedaan de afgelopen maanden. Denk dat ik nu makkelijker m'n ei kwijt zou kunnen bij iemand die ik juist niet ken, iemand die de hele zaak zuiver en objectief kan zien. Over een wachtlijst had ik nog niet nagedacht, als dat zo is dan ben ik benieuwd waar rekening mee te houden; weken of eerder maanden?

Wat dat masker betreft heb je denk ik wederom een goed punt te pakken; waarom moet ik altijd de optimist uithangen, ook bij mij gaan dingen lang niet altijd goed. Soms is het gewoon kut, amen. Is menselijk... ik neem je tip mee, dank!!
Alle reacties Link kopieren
Jack, een praktijkondersteuner (POH) is een professional die in dienst is bij de huisartsenpraktijk en kortdurende psychologische ondersteuning kan geven zolang je niet bij een psycholoog of therapeut terecht kunt.
Soms zijn een paar gesprekken met de praktijkondersteuner genoeg om weer verder te kunnen.

Ik zou qua wachttijd rekening houden met maanden, dan valt het mee als het weken zijn.

Echt, hoe sneller je je geforceerde flinkheid opgeeft, hoe dichter je bij je werkelijke gevoelens kunt komen. Dat kun je niet improviseren met optimisme.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Dank voor de toelichting zazamaenade.


Probeer ook het beeld van 'perfect' verleden los te laten. Perfect is onzin. Het was niet perfect. Jij was duidelijk niet perfect, zij was niet perfect. Niemands levens is perfect. Al bevat het nog zoveel moois en goeds. Dan ga je leven op illusies en dat is hét recept voor neerslachtigheid. 'Oh toen was álles beter/goed/was ik (zogenaamd) gelukkig. Mee ophouden voor je eigen welbevinden.
Alle reacties Link kopieren
Vandaag ben je naar de huisarts geweest toch to? Hoe was het?
Alle reacties Link kopieren
Vandaag geweest, leek verstandig door te gaan naar een psycholoog waar ik binnen een paar weken al terecht kan voor een intake. Aangemeld met een doorverwijzing, nu wachten op exacte datum. Daarna? Geen idee, zal nader bepaald worden.. Blij dat ik deze stap heb gezet, voelt al als een hele opluchting.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven