Vragen Borderline, wanneer weet je dat het mis gaat?

17-11-2010 20:34 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Kan hier helaas niet uitgebreid nog op in gaan, maar hoe merk je aan iemand die Borderline heeft dat het elk moment kan gaan escaleren???

Mijn "vriendin" vertoont de laatste tijd vreemd gedrag oa uiterst emotieloos, vele woedeaanvallen, extreem egoistisch en zo zijn er nog meer dingen opgevallen.Ik weet dat het bij het"ziektebeeld"behoort, maar ze heeft een aantal maanden iets vreselijks meegemaakt en heeft zelden echte emoties getoond de afgelopen maanden.

Ze heeft verder geen contact meer met familie, heeft wel wat vriendinnen die ze nog niet zo lang kent (noem het zelfs oppervlakkig)en ben bang omdat ik haar juist al jaren ken dat ik de enigste ben die inzicht heeft in haar ware aard/verdriet.

Ze roept al jaren dat ze een masker draagt, hoe beter ze dr uit ziet dus met mooie kleding en make-up hoe slechter het gaat.

Men ziet als buitenstaander dan ook echt een leuke gelukkig mooie meid...

Ze slikt geen medicatie meer, heeft geen hulp gezocht na deze vreselijke gebeurtenis en gaat zelden nog naar haar therapeut.

Vertoont vluichtgedrag naar mijn gevoel door gelijk na deze gebeurtenis vol en fulltime aan het werk te gaan.

(werkte voor die tijd 12 uur)

Ze heeft pas besloten om de deur dicht te gooien na een aanleiding van iets heel minimaals en kreeg zo'n woede aanval vol verwijten(ongegrond) over mij heen. (typisch gedrag) maar Ik voel me nog steeds verantwoordelijk voor haar, misschien niet meer mijn probleem maar goed ik zit hier dus wel erg mee in mijn maag.

Had haar met alle liefde geholpen maar nu zij de deur heeft dichtgegooid heb ik besloten ook ten wille van mijn gezondheid(ging er aan onderdoor) de deur dicht te laten.

Wat kan ik het beste doen, mijn gevoel volgen en ergens aan de bel trekken of het laten rusten?

Wanneer weet je dat het echt mis gaat met iemand....iemand met Borderline die mij kan vertellen waar men op moet letten als buitenstaander?
Heftig Jedai,

Zeker om te zien dat ze gestopt is met medicatie.

Het is moeilijk in te schatten wanneer escalaties komen.

Deze mensen zijn best onberekenbaar, uit ervaring weet ik dat wanneer er hele vrolijke buien naar voren kwamen, erg veel zin in sex, er een "psychose" om de hoek lag te loeren.

Ik kan hier mijn hele ervaring wel gaan beschrijven, maar in Borderline zijn zoveel verschillen.

je vraag wat je het beste kunt doen.....

Is doen wat je hart je ingeeft,maar weet goed...dat mensen met Borderline je kunnen dragen..maar ook kunnen laten vallen als een baksteen..dat moet voor jou wel draagbaar zijn.

Misschien heb je hier iets aan...

http://www.infonu.nl/zoeken.php?zoekterm=borderline
Iemand kan pas geholpen worden als diegene dat zelf wil.

Ik zou je hierbij dus willen adviseren om goed voor jezelf te blijven zorgen zodat jij er niet in meegesleept wordt.

Als je toch nog iets voor haar wil betekenen, kan je je zorgen uiten en haar aanbieden te helpen hulp zoeken.

Maar ik denk dat je heel erg je eigen grenzen in de gaten moet houden!
Dat is het lastige van Borderline; je weet nooit wanneer zo iemand boos wordt. De ander loopt daardoor continu op eieren.

Kijk eens op de site; www.moeilijkemensen.nl

Sterkte; leven met iemand met borderline is best heftig.
Ach ja het modeverschijnsel borderline. De GGDgeeft ieder jaar of half jaar cursussen hoe vrienden en familie met een borderliner om dienen te gaan. Dus bel de GGD en die kan je informatie geven, en er zijn plenty sites over borderlines ( en hoe verschrikkelijk ze wel zijn) op het internet.

Met een borderliner moet je strikt je eigen grenzen trekken en als het je vriendin is komt ze heus wel terug.
Ik prefereer de hemel omwille van het klimaat, maar de hel omwille van het gezelschap.
Dag Jedai,

ik ben iemand met borderline. Het lijkt erg slecht te gaan met je vriendin. Ik denk dat het belangrijk is haar duidelijk te laten weten dat je er voor haar bent, haar wilt steunen en helpen. Je mag haar gerust zeggen dat je je erge zorgen maakt, en dat je het gevoel hebt dat ze baat zou hebben bij professionele hulp.

Volgens mij is dat echt het enige dat je nu voor haar kunt doen, en dat mag je haar ook zeggen. Zij zal namelijk zichzelf moeten willen helpen.

Borderline rechtvaardigt trouwens niet de manier waarop ze zich gedraagt tegenover jou. Als jij het moeilijk hebt met haar gedrag, is het belangrijk dat je je grenzen stelt en dat ook uitspreekt. In de eerste plaats moet je immers altijd voor jezelf zorgen, en je kunt hopen dat zij dat ook gauw doet.

Sterkte
quote:meharis schreef op 17 november 2010 @ 21:00:

Ach ja het modeverschijnsel borderline.

Als borderline slechts een modeverschijnsel is, hoop ik dat de mode gauw verandert. Zelf doe ik er namelijk alles aan om er mee te leren leven.
Ik wil haar helpen, maar wil haar niet meer terug.

Ben momenteel te gekwetst en te boos en kan het niet vergeven wat ze me toegewenst heeft.

Ik ben helaas al ver over mij eigen grens gegaan en heb jarenlang geleefd met jaloers gedrag, kleinerend gedrag en zwaar egoisctisch gedrag.

Geheel aan mezelf te wijten misschien, omdat ik me nooit echt verdiept heb gehad wat Borderline inhield.

Ik geef mensen nooit geen stempel, want ik wil iemand als persoon zien en me daar op aanpassen.

Alleen het aanpassen werd op den duur onder haar staan en mijn eigen verdriet en gevoelens laten ondersneeuwen.

Had ik maar eerder geweten dat er praatgroepen waren zodat ik van te voren wist hoe ik met haar om moest gaan.

Nu is het gewoon echt te laat, ik kan niet meer hoe erg ik het ook vind!

Een aantal jaren geleden is ze al eens ingestort, eigenlijk uit het niets en zonder echte aanleiding.

Dat was net een aantal maanden voor wij vriendinnen werden en we hebben daar over gepraat, maar voor mij dus niet duidelijk hoe dat precies gegaan is.

Het vreemde, teminste dat vind ik dat ze is gestopt met medicatie op advies van haar therapeut ten tijden van die vreselijke gebeurtenis.

En geloof me een"normaal gezond"mens had dit al niet aan gekund laat staan iemand die ook nog een persoonlijkheidsstoornis heeft met altijdf het idee te hebben dat je faalt...

Ik vind het vreemd dat ze mocht stoppen, klinkt me zo onwaarschijnlijk of ben ik nu een leek?

Ze is een goed mens, ergens zit een schat van een meid maar die is ze nu helemaal kwijt.

Ik ga even op mijn gemak alles lezen, bedankt want voel me zo ellendig, alleen en in de steek gelaten....heb zoveel gedaan en geprobeerd maar het was in haar ogen niet goed en genoeg.

Zo was ik de dag voor de bom bartse haar allerbeste vriendin en de dag er na het vreselijkste mens op aarde.
Zij heeft de deur dichtgegooid met de woorden;" ik wil je nooit meer zien" en heeft mij en de kinderen van Hyves gegooid.

Dus het is niet zo dat ik haar heb laten vallen....

Ze zal waarschijnlijk toch niet met we willen praten, laat staan luisteren.

Zij vind dat ze volkomen in haar recht staat en zoekt nu aan alle kanten aandacht bij haar kennissen(zijn in mijn ogen geen echte vriendinnen)En nee ben niet jaloers, maar echte vriendinnen staan dag en nacht voor je klaar en dat betwijfel ik bij hun.

Hoort dat continu aandacht vragen ook bij deze"ziekte"?

Of is dat een stukje karakter?
Ik zou stoppen met haar helpen. Je schrijft zelf dat je grens al lang bereikt is en dat je nog alles moet verwerken wat je is aangedaan door haar.

Lijkt me dus tijd om voor jezelf te gaan kiezen en stoppen met helpen.

Ik vind het trouwens ook zorgelijk dat je zo over je heen hebt laten lopen.
Ik hoop dat je het haar kunt zeggen, hoe gekwetst en boos je je voelt. Het is goed dat je inziet dat haar gedrag al een hele tijd over jouw grens gaat, en dat je niet van plan bent dat in de toekomst nog te laten gebeuren. Jij bent niet verantwoordelijk geweest voor haar gedrag. Ik denk niet dat jij destijds had moeten veranderen. Het probleem is namelijk borderline, niet jouw reactie daarop.

Het is inderdaad vreemd dat een therapeut het goed keurt dat ze zomaar stopt met alle medicatie. Het is een goede ondersteuning, en al zeker in een moeilijke periode. Ergens klopt daar dus iets niet...

Ik denk dat jouw vriendin zich vreselijk zou voelen als ze inzag hoe haar gedrag werkelijk op anderen overkomt. Zo zou ik het toch vinden, als anderen me egoïstisch, jaloers en kleinerend zien, terwijl ik het uit de grond van mijn hart allemaal zo goed bedoel en vaak handel uit een golf van emoties.

Ik durf er mijn hand voor in het vuur steken dat je een belangrijk persoon voor haar bent, anders zou ze in haar omgang met jou niet zo strijden met zichzelf en met jou.

Dat maakt het echter allemaal niet minder aanvaardbaar of minder moeilijk. Ik hoop dat je je grenzen kunt bewaken, en kunt inzien dat ze de enige is die zichzelf kan redden.

sterkte
gepaste afstand en nabijheid, oftewel zie het zakelijker.

Das lastig omdat je 'emotionally involved' bent maar voor alle partijen het beste.

Denk dat je haar los moet laten, je maakt je zorgen, wil wat voor haar doen, maar zo loop je jezelf in no time voorbij. Heldere duidelijke afspraken en geen impulsief paniekvoetbal meespelen.

Sterkte en kijk eens waar je nog meer voor info terecht kunt, bieb, tel. spreekuur v Stichting Borderline bijv.

Of het ziekte of karakter is is moeilijk vanaf hier te zeggen, ik herken het wel van andere mensen met borderline maar heb het zelf met name gehad in de eerste paar jaren dat het mis ging (zo tussen 18 en 23 jaar, had toen die diagnose nog niet officieel gekregen)
quote:Mazou schreef op 17 november 2010 @ 21:22:

Ik vind het trouwens ook zorgelijk dat je zo over je heen hebt laten lopen.Zorgelijk? Tja ik ben misschien te lief en te soft....
quote:Jedai schreef op 17 november 2010 @ 21:15:

Ik wil haar helpen, maar wil haar niet meer terug.

Ben momenteel te gekwetst en te boos en kan het niet vergeven wat ze me toegewenst heeft.

Ik ben helaas al ver over mij eigen grens gegaan en heb jarenlang geleefd met jaloers gedrag, kleinerend gedrag en zwaar egoisctisch gedrag.

Geheel aan mezelf te wijten misschien, omdat ik me nooit echt verdiept heb gehad wat Borderline inhield.

Ik geef mensen nooit geen stempel, want ik wil iemand als persoon zien en me daar op aanpassen.

Alleen het aanpassen werd op den duur onder haar staan en mijn eigen verdriet en gevoelens laten ondersneeuwen.

Had ik maar eerder geweten dat er praatgroepen waren zodat ik van te voren wist hoe ik met haar om moest gaan.

Nu is het gewoon echt te laat, ik kan niet meer hoe erg ik het ook vind!

Een aantal jaren geleden is ze al eens ingestort, eigenlijk uit het niets en zonder echte aanleiding.

Dat was net een aantal maanden voor wij vriendinnen werden en we hebben daar over gepraat, maar voor mij dus niet duidelijk hoe dat precies gegaan is.

Het vreemde, teminste dat vind ik dat ze is gestopt met medicatie op advies van haar therapeut ten tijden van die vreselijke gebeurtenis.

En geloof me een"normaal gezond"mens had dit al niet aan gekund laat staan iemand die ook nog een persoonlijkheidsstoornis heeft met altijdf het idee te hebben dat je faalt...

Ik vind het vreemd dat ze mocht stoppen, klinkt me zo onwaarschijnlijk of ben ik nu een leek?

Ze is een goed mens, ergens zit een schat van een meid maar die is ze nu helemaal kwijt.

Ik ga even op mijn gemak alles lezen, bedankt want voel me zo ellendig, alleen en in de steek gelaten....heb zoveel gedaan en geprobeerd maar het was in haar ogen niet goed en genoeg.

Zo was ik de dag voor de bom bartse haar allerbeste vriendin en de dag er na het vreselijkste mens op aarde.

Is dat wel zo'n lieve meid ?

Je hoeft het toch niet te pikken dat iemand je slecht behandelt, ongeacht de oorzaak.

Gewoon verder kijken en zoeken naar een echte vriendin.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

quote:Jedai schreef op 17 november 2010 @ 21:19:

Hoort dat continu aandacht vragen ook bij deze"ziekte"?

Of is dat een stukje karakter?Kun je 'aandacht vragen' wat specifieker omschrijven? Misschien kan ik er dan op antwoorden.
Jee wat zijn jullie snel allemaal, ga echt proberen iedereen te beantwoorden maar ben nu best een beetje moe.

Aandacht vragen in de context continu doen alsof ze beter is dan jij en iedereen. Elk moment aanpakken om zichzelf in het goede daglicht te zetten en andere zwart te maken...Zodra er iets gebeurd in haar leven moet ze de bevestiging hebben dat zij goed gehandeld heeft en betrekt alles op zichzelf.

Nu ben ik ook wat "vriendjes"kwijt op Hyves, haar kennissen want die heeft ze zeker weten de opdracht gegeven mij te verwijderen....geloof me ik ken haar.

Extreem zelfverzekerd overkomen door te zeggen dat ze geweldig mooi is en dan mij openbaar afkraken.

Eigenlijk bizar want ze is extreem zelfverzekerd maar ook extreem onzeker....haar gedrag is een groot contrast.

Ze heeft na de periode van die gebeurtenis enorm veel aandacht gekregen en terecht, maar ze gaf de afgelopen weken aan dat men er niet meer over sprak en dat het haar zeer deed.

Nu krijg ik een beetje het idee dat ze nu met deze ruzie weer in de aandacht staat.

Maar wel op de verkeerde manier helaas
Daarom ook zoveel spelfoutjes want gaap me suf
Beste Jedai.

Goed van je om aan je zelf te denken,het is een wijs besluit.

In 2005 kreeg ik een relatie, het was aan de ene kant erg fijn en aan de andere kant was er van alles mis, wat ik ook deed...niets was goed,snapte er niets van.

Ik werkte toen al met diverse doelgroepen,ook borderliners...en nog gingen mijn ogen niet open.

Tot dat eind vorig jaar mijn energie en kracht voor de zoveelste keer leeg gezogen was.......ik heb er na 5 jaar een punt achter gezet en totale afstand gehouden.

Mijn blinde kop zag maar niet dat ze een borderliner is, deze mensen zijn een ster in destructieve relaties en de schone schijn hoog houden.

Vaak probeert ze nog contact te leggen zelfs nu ze weer samen woont, ook een herkenbaar punt........zodra ze in een sleur komen gaan ze weer spanning zoeken.

Tot dat daar de leut weer van af is en komen weer op hangende pootjes terug.

Misschien lees je nu wat herkenbare dingen.

Sterkte.
quote:meharis schreef op 17 november 2010 @ 21:00:

Ach ja het modeverschijnsel borderline.

Idd net als schoudervullingen het blijft helaas terug komen.

*ik zal maar niet beginnen over de kortzichtigheid van je opmerking*
quote:BrightMind schreef op 17 november 2010 @ 21:48:

, het was aan de ene kant erg fijn en aan de andere kant was er van alles mis, wat ik ook deed...niets was goed,snapte er niets van.

Tot dat eind vorig jaar mijn energie en kracht voor de zoveelste keer leeg gezogen was....... en de schone schijn hoog houden.

Misschien lees je nu wat herkenbare dingen.

Alleen maar herkenning

Voel me zo moe en uitgeput en voel me ook zo onzeker en grotendeels komt dat door haar gedrag

Nogmaals ik heb het zelf toegelaten....fout fout fout
quote:BiekeEmilie schreef op 17 november 2010 @ 21:34:

[...]

Kun je 'aandacht vragen' wat specifieker omschrijven? Misschien kan ik er dan op antwoorden.Ik heb het aandachtvragen ervaren als...continu bevestiging vragen,emotioneel afhankelijk zijn.
Betreft de schone schijn ophouden dat is een puntje waar ik ernstige zorgen om maak....masker op en doorgaan, maar achter dat masker zit haar werkelijke persoonlijkheid vol verdriet en onzekerheid.
Hier ook herkenning met een vriendin. Deur sloeg ze ook geregeld dicht maar opende hem ook weer.

In slechte tijden ging ik er als enige echte vriendin ook bijna aan onderdoor.

Ik en een andere vriendin hebben op een bepaald punt een soort interventie gedaan bij haar. We troffen haar thuis aan tussen de vele blikjes bier, zooi, en bebloede papiertjes van het krassen. Gelukkig ze toen wel naar het ggz gegaan en opgenomen geweest. Een jaar later ging het weer mis, maar toen heeft ze zelf de crisisdienst gebeld. Die probeerden nog om haar bij mij neer te zetten die nacht, maar dat heb ik geweigerd...
Ja ze wilde altijd continu bevestiging hebben en dat gaf ik haar want ze had dat nodig....(of deed ik dat verkeerd???)

Emotioneel afhankelijk zijn past ook in haar plaatje
quote:Jedai schreef op 17 november 2010 @ 22:01:

[...]

Alleen maar herkenning

Voel me zo moe en uitgeput en voel me ook zo onzeker en grotendeels komt dat door haar gedrag

Nogmaals ik heb het zelf toegelaten....fout fout fout

Meid don't worry!

Het zegt iets over je..waar je trots op kunt zijn, je hebt waarschijnlijk een goed hart.

Ik ben nu een jaar alleen en besef na die relatie wel dat ik er even helemaal klaar mee ben.

Ben erg op mn hoede en voorzichtig geworden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven