Vriendin heeft relatie met pathologische leugenaar

19-10-2020 22:38 64 berichten
Hallo,

Ik zit met een dilemma. Een hele goede vriendin van mij heeft een relatie met een pathologische leugenaar. Tenminste, dat denken wij (haar vriendinnen / vrienden). Zij hebben elkaar begin dit jaar leren kennen en alles ging in een sneltrein vaart, binnen twee weken was hij bij haar ingetrokken. Hij had veel mooie praatjes en kocht wekelijks dure cadeaus. Zij was helemaal verliefd. En wij waren super blij voor haar, want het leek wel de prins op het witte paard; super sociaal, charmant, grappig, lief en attent.

Na een paar weken werd hij ziek (kanker) en ging hij een zwaar traject in. Hij had al eerder kanker gehad en had geen banden meer met familie en vriendin. Dit moesten zij dus samen doen. Door corona ging hij steeds alleen naar het ziekenhuis en tot op de dag vandaag is zij nog nooit met hem mee geweest.

Hij kocht huizen, verkocht ze weer en op de dag dat ze zouden verhuizen kwam hij met een belastingschuld van 700.000 euro waardoor hij het huis weer moest verkopen en zij dus niet gingen verhuizen.

Hij zou CEO worden van een groot bedrijf, ging niet door. Hij had een boot gekocht, naam er op laten photoshoppen (ik heb de daadwerkelijke foto gevonden en de verkoper gebeld) en bleek ook niet waar. Terwijl zij het liggeld a 700 euro begin van de zomer aan hem had overgemaakt. En zo zijn er nog meer leugens die we ontdekt hebben.

Zij heeft nog steeds niemand van zijn vrienden / familie ontmoet.

Paar weken geleden hebben een vriendin en ik een interventie gehouden om haar hiermee te confronteren. Hij had overal weer een verhaal op en zegt nu dat hij dit heeft gedaan omdat ie eigenlijk ongeneeslijk ziek is en nog maar 5 jaar te leven heeft. Hij was bang dat zij bij hem weg zou gaan. Nu wil ze een kind van hem en trouwen!!! Wij maken ons zorgen en weten niet wat we nog kunnen doen.

Haar ouders inlichten of het laten gaan? Heeft iemand hier ooit mee te maken gehad?
Alle reacties Link kopieren
Het leuke aan zulke pathologische leugenaars is dat ze vroeg of laat vanzelf door de mand vallen. Of weer verdwijnen.

En zelden genoeg hebben aan 1 vrouw - als hij al niet getrouwd nog getrouwd is met een ander* - en na een tijd overgaan naar een ander.

Hopen dus maar dat ie 't binnenkort vanzelf weer afbolt.
En niet teveel schulden achterlaat.



*Veel kans dat ie daarom af en toe naar "het ziekenhuis" moet.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ouders zou ik inlichten denk ik.

Hij had een boot gekocht, naam er op laten photoshoppen (ik heb de daadwerkelijke foto gevonden en de verkoper gebeld) en bleek ook niet waar. Terwijl zij het liggeld a 700 euro begin van de zomer aan hem had overgemaakt

Hoe reageerde hij erop dat dit niet waar was?

En je kan de politie desnoods om tips vragen misschien over wat te doen
Oh wat ingewikkeld en wat lief dat jullie dit zo hebben uitgezocht.
Ik zou dit er verder bij laten en vinger aan de pols houden. Anders worden de loopgraven aan beide kanten alleen maar dieper en kan zij er niet meer uit, mocht het wel misgaan, plus heeft hij redenen om haar van jullie te verwijderen.
Hij zal nu bijvoorbeeld wel een vererging van zijn ziektebeeld hebben van de stress van dit gesprek met jullie bijvoorbeeld.
Dus af en toe contact houden, erbij blijven, en niet steeds in 'ja maar dat is toch raar...' vervallen.
Ze gaat jullie nog hard nodig hebben en 'told you so' is dan extra naar.
Wat een griezel.
Alle reacties Link kopieren
Wat een vreselijk verhaal...

En wat een liefde voor jullie vriendin. ❤️

Ik zou inderdaad eens vragen of ze naar zijn medisch dossier mag kijken..

En wat erg als je haar wilt behoeden voor al die ellende en dat ze het zelf niet ziet...

Heel veel succes, zulke vriendinnen zijn wel echt goud waard, hopelijk ziet ze dat snel in.
DTEEZ!
Ten eerste: respect dat jullie zo jullie best doen om haar uit zijn klauwen te redden.

Hij klinkt als een sociopaat. Op grond van wat ik lees over het gedrag van sociopaten is de kans groot dat hij zal proberen je vriendin steeds meer te isoleren opdat hij vat op haar houden kan. Het lijkt mij daarom onverstandig om afstand te nemen van jouw vriendin, want daarmee speel jij hem in de kaart. Ik denk dat het van belang is om juist intensief met je vriendin om te blijven gaan. En dan liefst zonder hem, als vriendinnen onder elkaar. Bij voorkeur zonder daarbij aan de lopende band te hameren op hoe onlogisch en onwaarschijnlijk het is wat haar vriend haar vertelt, omdat dat haar het gevoel kan geven dat ze het middelpunt is van een strijd tussen jullie en haar vriend. Misschien dat normaal contact zoals dat er altijd was kan zorgen voor een blijvende verstandhouding, zodat jullie een vinger aan de pols kunnen blijven houden en op voorkomende momenten toch dat zaadje in haar hoofd kunnen planten dat wat ze vertelt best ongelooflijk is. De bom gaat op een dag barsten en de kans is groot dat ze het enorm zal waarderen en enorm nodig zal hebben dat jullie zijn blijven hangen, zijn blijven proberen om haar te wekken, zijn blijven proberen om de schade te beperken.

Sterkte.
:hug:
Alle reacties Link kopieren
Maakt hij haar ook geld afhandig of worden er leningen afgesloten?
LinkedIn of Facebook profiel?
Wat erg zeg, zo'n vent. Blijf in contact met haar, maar ga niet steeds hameren op zijn praktijken. Hoe meer jullie aan haar trekken, hoe meer zij jullie weg zal duwen. Laat af en toe subtiel een opmerking vallen, als er weer iets is wat aantoonbaar niet klopt. Ook al gaat ze in de verdediging, ze zal er zeker over nadenken.

En dan maar hopen dat ze wakker wordt.
Oh wat heftig. Dit ga je niet winnen van hem, het is al duidelijk dat je vriendin onomstotelijk bewijs niet gelooft. Zorg dat hij haar niet kan isoleren en licht haar ouders in. Dat is alles wat je nu kunt doen. Veel sterkte!
Ik zou voorzichtig zijn met het inlichten van de ouders. Het kan ook averechts werken. Dat zij haar vriend verkiest boven haar ouders en zo nog meer alleen komt te staan. Bespreek dat met de ouders.
Zorg dat ze niet alleen komt te staan.
Alle reacties Link kopieren
Na één keer een dergelijke leugen probeer ik dat te plaatsen (Wha? Dat doe jij mij aan op de dag van de verhuizing? Terwijl jij weet dat ik niet makkelijk verhuis betrek jij mij in jouw onzekere leven?) en daarna weet ik wel dat dit niet een persoon is waar ik op kan bouwen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vriendin gehad met eenzelfde verhaal. En alles moest van haar bankrekening want die had hij niet meer. Altijd de meest fantastische verhalen en niks wat ooit doorging (of waar was). Ze kreeg ook kinderen met hem, bleef uiteindelijk berooid achter in de schuldsanering en zonder alimentatie, en nog veel meer shit, maar ze is in ieder geval wel van hem af nu.
Ik hoop dat het je vriendin beter gaat.

De ouders betrekken vind ik niet gek en zou ik doen, maar waarschijnlijk helpt het alsnog niet. Ik weet niet wat je verder kan doen wat het verschil maakt, maar ik zou haar in ieder geval een keer zeggen dat mocht ze ooit twijfels of vragen hebben, dat je er voor haar zult zijn op een voor haar fijne manier en dat ze er altijd over mag beginnen bij jou (anders durft ze misschien niet omdat ze het eerder ontkent heeft bij je en blijft ze er alsnog eenzaam alleen in waardoor ze er weer langer in blijft zitten). Die opmerking zal ze nu niks mee doen, hopelijk onthouden voor later.
menta wijzigde dit bericht op 20-10-2020 09:58
7.39% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Met het privéleven van een vriendin bemoei ik me niet. Misschien luister ik wel en zou dan zeggen: dat is niks voor mij. Iemand die zich ermee bemoeit, emotioneel wordt, raad geeft, wordt een partij waar ze zich tegen moet weren want ze heeft immers al besloten om bij hem te blijven.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt een beetje alsof je vriendin heel graag in het sprookje dat haar vriend de droomprins is wil geloven.

En het lastige van mensen/kinderen die in sprookjes geloven, of het nou kabouters, sinterklaas of ‘Alles van Willem Engel’ is, die houden er niet mee op omdat jij dat zegt. Want dan is er altijd iets wat ze gaan zoeken om hun eigen geloof te verdedigen.

Wat je wel kunt doen? Haar niet afwijzen. Dus een lijntje met haar houden, zonder dat het altijd over haar vriend gaat. En als ze iets vertelt, vragen stellen. Goh, wie is dan zijn arts. Wat zei de arts, toen je dit met hem besprak. Wat is dan het adres van het huis dat hij heeft gekocht? Wij betalen alles 50-50. Is er een reden dat jullie dat niet doen?

Met andere woorden; je gaat een klein stukje mee in het sprookje, en stelt dan een nieuwsgierige vraag. Niet omdat je het antwoord wil weten, maar omdat je wil dat ze zelf nadenkt.

Net zoals kinderen die je vertelt dat Sinterklaas niet bestaat, vaak dat niet willen geloven. Totdat ze zélf ontdekken dat het wel een raar verhaal is, dat van die pakketjes overal tegelijk bezorgen. En ze ineens de sportschoenen van de overbuurman herkennen onder de jurk. Dát is het moment waarop het geloof valt.
Super bedankt voor al jullie reacties! Ik heb er echt wat aan gehad. Ik ben gister met een vriendin en vriend naar haar ouders geweest.

We zijn achter nog veel meer vreselijke dingen gekomen (kind, ex die hij ook jaren lang bedrogen had en heeft achter gelaten met enorme schulden, staat nergens meer in NL ingeschreven, eerder gelogen over kanker ect). Ook contact gehad met familie van hem die hem psychopaat en meester oplichter noemen. Vandaag gaan we haar daar weghalen.

Ze zal enorm verdrietig zijn, maar ooit ons dankbaar!!
Moet ze wel mee gaan.

En wie is "we"?
En weet ze dat jullie komen of is het een verrassing?
Hunebed schreef:
23-10-2020 14:22
Moet ze wel mee gaan.

En wie is "we"?
En weet ze dat jullie komen of is het een verrassing?
Haar ouders.... En 100% dat ze mee gaat.
Alle reacties Link kopieren
MD33 schreef:
23-10-2020 14:50
Haar ouders.... En 100% dat ze mee gaat.
Dat mag ze helemaal zelf beslissen. Je zal nog gek op je neus kijken. Ze zal denken dat jullie het helemaal verkeerd zien. Dat jullie hem niet kennen zoals zij hem kent.

Is ze in levensgevaar? Zo niet, dan kun je niet zoveel als je denkt / zou willen.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
MD33 schreef:
23-10-2020 14:50
Haar ouders.... En 100% dat ze mee gaat.
Dat kan alleen als ze uit vrije wil gaat. En ook uit vrije wil bij hem weg blijft.
MD33 schreef:
23-10-2020 14:50
Haar ouders.... En 100% dat ze mee gaat.
Succes!
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop van harte dat ze naar jullie allen wil luisteren. Ze zal daar toch zelf voor open moeten staan. Hoe zien jullie dat ophalen verder precies voor je?
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
Alle reacties Link kopieren
Athan schreef:
20-10-2020 01:42
Ze zou hem kunnen vragen om zijn medisch dossier te mogen zien (kan online, via DigiD). Ik denk dat ik zoiets tegen mijn vriendin zou zeggen: "Luister, ik geloof hem niet, maar misschien heb ik het mis. Als hij jou zijn medisch dossier laat zien, dan geloof ik je. Als hij dat weigert, geloof je mij dan?"
Ik snap dat dat privé is en ze hoeft de details niet te zien, maar als ze ten minste kan zien wáár (bij welke arts of afdeling) hij onder behandeling is. Of wanneer er afspraken gepland staan of stonden.

Ik denk niet dat ik het met haar ouders zou bespreken. Wat heeft dat voor nut? Dan maak je alleen die mensen maar ongerust.
In ieder geval zijn ze dan voorbereid als hun dochter opeens geld wil lenen, want haar vriend gaat "investeren" of ze kunnen beter samen een huis kopen.
Of hij palmt ze zelf in, natuurlijk.
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.

Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.
Ga je haar vastbinden dan? Want die gaat zo weer terug hoor.
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat je haar wilt helpen, ik hoop dat er geen fysiek geweld ook nog bij komt kijken, ze moet wel "geholpen" willen worden hè en het inzien, anders zou ze zo teruggaan hoor, Een van mijn vriendinnen heeft het 4 jaar met een grote leugenaar en geweldadig iemand uitgehouden ondanks onze waarschuwingen, tot ze me een keer in de nacht opbelde kom me snel halen met mijn dochters, ze heeft toen echt moeten vluchten maar zag het pas toen zelf in en is toen met onze hulp maar ook zelf heel kordaat en resoluut een nieuw leven begonnen. Sterkte
Hoop echt dat ze meegaat vandaag en loskomt van die vent (en vervolgens ook een heel eind bij hem wegblijft en hij bij haar ...). Sterkte en succes!
MD33 schreef:
23-10-2020 14:10
Super bedankt voor al jullie reacties! Ik heb er echt wat aan gehad. Ik ben gister met een vriendin en vriend naar haar ouders geweest.

We zijn achter nog veel meer vreselijke dingen gekomen (kind, ex die hij ook jaren lang bedrogen had en heeft achter gelaten met enorme schulden, staat nergens meer in NL ingeschreven, eerder gelogen over kanker ect). Ook contact gehad met familie van hem die hem psychopaat en meester oplichter noemen. Vandaag gaan we haar daar weghalen.

Ze zal enorm verdrietig zijn, maar ooit ons dankbaar!!
Groot gelijk hebben jullie! Gezien de situatie zou ik haar niet toerekeningsvatbaar noemen, mocht ze verdrietig zijn door de interventie.

Hoe dan ook een verstandige en lieve keuze van jullie voor haar.
:heart:
anoniem_361479 wijzigde dit bericht op 23-10-2020 23:18
0.06% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven