Vriendschap/relatie stuk door verslaving/stoornis

08-07-2020 21:20 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve mensen

Ik heb sinds een paar weken geen contact meer (geblokkeerd) met een vriend, een ex van me waar ik nog een tijdlang mee bevriend bleef. Hij is speed -en in mindere mate alcohol- verslaafd en wordt knettergek als ie gebruikt (woedeaanvallen, zelfmoord ideeën en paranoia). Ik heb ook nuchtere periodes met hem meegemaakt en we zijn zéér close geweest, in zijn nuchtere periodes had ik met niemand anders zoveel lol maarja.. Deze persoon wil geen hulp zoeken, heeft de relaties na mij ook verkloot door de drugs en wilde mij nu opnieuw versieren. Maar ik durf het niet meer. Wil kinderen en durf dit niet aan met een verslaafde die geen professionele hulp wenst.. Dus maar geblokkeerd, om ook niet meer in de verleiding te komen. Maar ik heb er nogal moeite mee merk ik, zie steeds de leuke momenten uit de relatie en vriendschap voor me en krijg dan de fantasie dat ik hem kan 'fixen'. Maar we zijn vroeger juist uit mekaar gegaan omdat de verslaving steeds weer terugkeerde dus ik geloof het niet meer. Maar mijn hoofd fuckt zo erg met me.. Wie heeft ook zoiets meegemaakt en hoe lang duurde het om die persoon te 'vergeten'?
Mijn tweede vriendje zat ook aan de speed en andere rommel. Onze relatie is daardoor ook stuk gegaan, ik hield nog wel heel veel van hem.

Ik ben doorgegaan met mijn leven en toch heb ik me heel lang afgevraagd hoe het geweest zou zijn als hij niet aan die troep zat. Hij was echt (klinkt raar) zo lief en leuk.

Mijn vriendin is hem nog wel eens tegengekomen en die zei dat hij zijn kaak ondertussen niet meer stil kon houden door het gebruik van die rommel. Lijkbleek, mager, kaal. En hij was zo knap vroeger, zo knap. Zonde hoor.
Alle reacties Link kopieren
Niet zelf meegemaakt maar lijkt me een lastige situatie, zeker als hij contact blijft zoeken... Ik denk dat je echt voor jezelf moet kiezen nu, zet tegenover elk leuk moment een slecht moment en focus op je eigen toekomst! Zeker omdat je aangeeft op een bepaald moment aan kinderen te willen beginnen... Met hem ga je geheid geen rooskleurige toekomst tegemoet en blijf je in die vicieuze cirkel.

Helpt het om bij hem aan te geven dat je het niet op prijs stelt dat hij telkens contact zoekt en jij graag verder wil met stappen zetten in je leven? Ik denk dat je er goed aan doet om een beetje afleiding te zoeken, bij vriendinnen/familie of evt. een dating-app als je er aan toe bent. Sterkte!
Richt je volledig op hoe jij de komende jaren wil bereiken en doen in jouw leven. Maak concrete plannen waarin hij geen rol speelt. Ga nieuwe dingen leren, waardoor je uitgedaagd wordt, in je werk of hobbies. Zorg voor voldoende mensen om je heen die een positieve impact hebben op je leven.
En erken en accepteer helemaal dat deze man nooit zal zijn of worden wat jij wil en nodig hebt.
Het was zo leuk is geen basis om wat dan ook op te bouwen met een doorgedraaide speedjunk.
Alle reacties Link kopieren
Geen ervaring mee, maar je mag trots op jezelf zijn dat je diegene hebt geblokkeerd.

Misschien kan je ventileren met een praktijk ondersteuner vd huisarts, zij zijn hier voor opgeleid en kunnen jou handvatten geven om sterk te blijven, want loslaten van zo iemand is natuurlijk erg moeilijk en kan een lastig proces zijn.

Pas op dat je zelf niet “verslaafd” wordt aan het gevoel om diegene te redden, deze persoon is ziek en kan niet goed met het leven om gaan.

kick van het idee af dat je deze ziekte kunt wegnemen/oplossen.
Enige waar je verantwoording voor kunt nemen is voor keuzes die jezelf maakt, Probeer dit te relativeren, wat mij helpt in moeilijke situaties is een klein mantra die ik in mezelf zeg:
Links staat voor Loslaten
Rechts staat voor Relativeren.

Als ik moet kiezen en m’n gevoel neemt de overhand, denk ik aan mn linker en rechter hand, als reminder.... zodat ik even tot mezelf kom. En weer weet waar ik voor sta.

Per persoon verschillend wat werkt natuurlijk, maar misschien heb je zelf al een idee welke positieve dingen je wilt bereiken in de toekomst.

Zorg goed voor jezelf, dan straal je dat uit en blijf je scherp. Cliché misschien maar je bent het waard.

Sterkte! Je kunt meer dan je denkt.
Is dit trouwens die verslaafde ex die zijn zwangere vriendin slaat?
Wat mensen zichzelf toch aandoen voor wat spanning en drama.
Alle reacties Link kopieren
Gatekeeper* schreef:
08-07-2020 21:26
Mijn tweede vriendje zat ook aan de speed en andere rommel. Onze relatie is daardoor ook stuk gegaan, ik hield nog wel heel veel van hem.

Ik ben doorgegaan met mijn leven en toch heb ik me heel lang afgevraagd hoe het geweest zou zijn als hij niet aan die troep zat. Hij was echt (klinkt raar) zo lief en leuk.

Mijn vriendin is hem nog wel eens tegengekomen en die zei dat hij zijn kaak ondertussen niet meer stil kon houden door het gebruik van die rommel. Lijkbleek, mager, kaal. En hij was zo knap vroeger, zo knap. Zonde hoor.

Bedankt voor het delen! Deze gast kan wel steeds een paar maanden stoppen en is daardoor fysiek niet veel veranderd, maar geestelijk wel, en niet op een goede manier, hij sloeg inderdaad zijn ex vriendin (degene na mij) , heeft daar een kind mee gekregen, ze zijn vrij snel daarna uit elkaar gegaan maar zowel zijn ex als hij hebben t niet helemaal op een rijtje dus het kind woont nu bij een familielid, beter ook, dus nee t is geen verantwoordelijke vader en gaat dat waarschijnlijk ook nooit worden. Rationeel sta ik volledig achter mijn beslissing maar mijn gevoel blijft hangen. Ik ben niet op zoek naar oordelen dat ik drama opzoek (probeer er juist vanaf te komen..) maar vraag me gewoon af hoe lang dit duurt, het voelt als afkicken van een persoon of rouwen om iemand die nog leeft
Ow, gelukkig is hij alleen maar 'geen verantwoordelijke vader'. he?
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
08-07-2020 22:46
Ow, gelukkig is hij alleen maar 'geen verantwoordelijke vader'. he?
schat, wat heb ik nou aan zo'n antwoord?
stel je hebt een lange relatie, of beste vriend of vriendin, je hebt een paar heel mooie jaren maar daarna raakt deze persoon verslaafd en begint idiote dingen te doen en alles voor zichzelf en anderen te verpesten.. Dan kun je toch nog verdriet hebben dat het zo gelopen is, het niet begrijpen en er moeite mee hebben? jij zal wel geluk hebben dat je dat nog nooit hebt meegemaakt
anoniem_387167 wijzigde dit bericht op 08-07-2020 23:05
50.13% gewijzigd
Iemand in mijn nabije omgeving heeft wel een relatie aangehouden met iemand met vergelijkbare problematiek. Kind mee gekregen ook. Hij was al niet zo berekenbaar, maar na een slechte trip waar ‘ie niet goed uit kwam al helemaal niet meer. Dus nu staat ze er alleen voor en raapt hij ook de scherven van zijn leven op. Hij was zo veelbelovend, begon ooit met mooie studieresultaten, maar is helemaal afgegleden in de party scene. En nu hebben wij dat allemaal al jaren achter ons liggen en zit hij er nog in. En heeft ook niets van een carrière oid gemaakt. Heel erg pijnlijk allemaal.
Tortilla666 schreef:
08-07-2020 22:56
schat, wat heb ik nou aan zo'n antwoord?
Misschien kan je nadenken?
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
08-07-2020 23:05
Misschien kan je nadenken?
stel je hebt een lange relatie, of beste vriend of vriendin, je hebt een paar heel mooie jaren maar daarna raakt deze persoon verslaafd en begint idiote dingen te doen en alles voor zichzelf en anderen te verpesten.. Dan kun je toch nog verdriet hebben dat het zo gelopen is, het niet begrijpen en er moeite mee hebben? jij zal wel geluk hebben dat je dat nog nooit hebt meegemaakt
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
08-07-2020 23:05
Misschien kan je nadenken?
Wat onaardig.
Alle reacties Link kopieren
Als je een relatie hebt gehad zal je hem waarschijnlijk wel nooit vergeten.
Al helemaal niet als je hem achteraf ook nog als vriend hebt gezien, hem geregeld tegen bent gekomen, ...

Maar wie weet ... als je ooit iemand anders ontmoet en daar lange tijd mee samen bent vervaagt de boel wel een klein stukje.


Geef het tijd.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
De verslaving zal bij hem altijd op nummer 1 staan en jij of jullie eventuele toekomstige kinderen niet. Het is heel verstandig dat je hem geblokkeerd hebt. Probeer vooral niet te romantiseren wat er niet is, ook al is het er ooit wel geweest. Het zal een moeilijke tijd voor je worden maar geloof me uiteindelijk word je er sterker van en kom je iemand tegen waar je wel een gezonde relatie mee kan opbouwen en een gezin mee kan stichten. Je kan iemand niet redden die niet gered wil worden, hij kan alleen zichzelf helpen. Ik hoop voor hem dat deze dag ooit komt en ik hoop dat jij dan gelukkig bent met iemand die 100% voor jou en de relatie gaat.
Alle reacties Link kopieren
Tja, dat willen fixen snap ik ergens wel...omdat je het gedrag ziet vanuit de verslaving en je hem ook anders kent. Dan liggen dit soort gevoelens op de loer.
Echter, als je verslaving als "ziekte" gaat zien, want dat is wat mijns inziens wat het is op een bepaalde manier, dan leer je er anders naar kijken.

Verslaving is een ziekte echter de keuze om ziek te blijven is aan jou (anders dan lichamelijke ziektes die je overkomen).
Hij zal ook zijn supermooie, lieve, gevoelige en creatieve kanten hebben, net als elk mens, echter als het contrast zo groot is, is het menselijk dat je die kanten zo graag wil terug zien en dat is ook tegelijkertijd de mindfuck.

Als iemand met dergelijke problemen zo'n wissel op je trekt dan is blokkeren uit zelfbehoud een juiste keuze. Je houdt niet minder van hem, echter je kunt hem niet helpen en vanuit zijn verslaving kan hij de mensen om hem heen ook verwoesten en ik denk niet dat jij dit wilt.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven