Vrouw, mama én depressief

16-02-2019 16:17 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben voor de derde keer depressief. De eerste keer was toen ik een jaar of twintig was, ruim een jaar na de geboorte van onze tweede dochter, zwaar overspannen geweest, in 2015 weer een depressie en nu opnieuw. Therapieën hebben mij destijds geholpen en ook medicijnen. Nu is het zwarter dan de nacht en is mijn medicatie verhoogd en ben ik aangemeld voor psychiatrische hulp.

Ik ben niet zozeer op zoek naar gesprekken of oplossingen voor mijn depressie. Maar ik vraag me af hoe anderen het aan hun kind(eren) hebben verteld. De onze zitten in de midden/bovenbouw van de basisschool en ik vind het vreselijk moeilijk om hen uit te leggen wat er is. Mijn man en ik zeggen nu dat ik niet lekker in mijn vel zit, maar onze kinderen hebben heel goed door dat dit niet zomaar een klein dipje is...

Tips en ideeën zijn van harte welkom!
Gewoon vertellen zoals het is?
Ik weet niet hoe oud je kinderen zijn, anders kan je de film Inside out kijken. Is van Pixar.. of het filmpje van the black dog

oh en sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Ja dat filmpje van the black dog. Die legt het heel eenvoudig en helder uit.
Alle reacties Link kopieren
https://youtu.be/vA2b0_Plwbk
Alle reacties Link kopieren
Ik vind the black dog nog best heftig. Heb deze inderdaad wel gebruikt voor familie.

Hoe hebben anderen dat verteld thuis?
'Ik heb een depressie' en later de black dog gebruikt, maar hier geen kleine kinderen die t moesten weten
Alle reacties Link kopieren
'ik heb een depressie', wat houdt dat in? Heb het even opgezocht, maar kan het niet vinden...
Nee dat is wat ik gewoon letterlijk zei haha.
Voor kinderen van een ouder met een psychisch probleem is er de KOPP groep,
google maar
Jullie hebben vast wel gemerkt dat ik ..... * insert symptomen *. Dit komt doordat ik ziek ben, deze ziekte noemen we depressie. Als jullie merken dat ik .... * insert symptomen die effect op hen hebben * dan hoop ik dat jullie weten dat dit niets te maken heeft met dat jullie iets fout doen, maar dat dit door de depressie komt. Gelukkig krijg ik nu hulp en hoop ik dat het snel weer beter zal gaan, ik ga mijn uiterste best doen om hier weer uit te komen.

Zoiets?
Deze site werd vandaag trouwens toevallig geadverteerd via Facebook: https://kopopouders.nl/site/
Hoopvolzoekende schreef:
16-02-2019 18:17
Ik vind the black dog nog best heftig. Heb deze inderdaad wel gebruikt voor familie.

Hoe hebben anderen dat verteld thuis?
Wat zou je allemaal willen vertellen dan?

Ik zou het kort en zakelijk houden en eventuele vragen eerlijk, maar gecontroleerd, beantwoorden.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de jongsten (<10) destijds verteld dat ik heel moe was en vaak verdrietig. De oudste (toen 10-11) wel verteld dat het depressie heette met uitleg, muv doodsgedachten. Dat kan je je kinderen namelijk nooit vertellen vind ik. En blijven vertellen dat je je zo voelt door ziekte en dat dat helemaal niet hun schuld is of jouw schuld. Dit werkte voor mijn kinderen. Ze zien me al geruime tijd weer als moeder die er ‘vanzelsprekend’ voor ze is. Het gaat voorbij...
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
16-02-2019 18:35
Voor kinderen van een ouder met een psychisch probleem is er de KOPP groep,
google maar
Dat wist ik niet, dank voor de tip!
Alle reacties Link kopieren
depster schreef:
16-02-2019 18:34
Nee dat is wat ik gewoon letterlijk zei haha.
Ah ok, ja dat kan. Zo vertel ik het wel aan volwassenen inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
snorriemorrie schreef:
16-02-2019 18:44
Jullie hebben vast wel gemerkt dat ik ..... * insert symptomen *. Dit komt doordat ik ziek ben, deze ziekte noemen we depressie. Als jullie merken dat ik .... * insert symptomen die effect op hen hebben * dan hoop ik dat jullie weten dat dit niets te maken heeft met dat jullie iets fout doen, maar dat dit door de depressie komt. Gelukkig krijg ik nu hulp en hoop ik dat het snel weer beter zal gaan, ik ga mijn uiterste best doen om hier weer uit te komen.

Zoiets?
Dankjewel, is dat ook hoe je het zelf verteld hebt?
Wat krijgen je kinderen er van mee dan?
Hoopvolzoekende schreef:
16-02-2019 19:04
Dankjewel, is dat ook hoe je het zelf verteld hebt?

Mijn zoontje is 5 en ik heb PMDD, dus ik heb het wel iets anders vertelt, maar ik ben er wel heel erg open over geweest op aanraden van het consultatiebureau, omdat (jonge) kinderen heel snel denken dat alles hun schuld is
Ik wil je heel veel sterkte toewensen! En alle kracht om er weer bovenop te komen.
Ik heb zelf een postnatale depressie gehad (en eerder toch ook wel iets wat toch wel zeer sterk leek op een lichte depressie). Ik ben altijd heel bang voor het moment dat het weer terug zou kunnen komen.
Alle reacties Link kopieren
Némaìn’ schreef:
16-02-2019 19:06
Wat krijgen je kinderen er van mee dan?
Ze 'voelen' dat ik niet gelukkig ben, ben sneller moe en overprikkeld
Alle reacties Link kopieren
Mandy81 schreef:
16-02-2019 19:42
Ik wil je heel veel sterkte toewensen! En alle kracht om er weer bovenop te komen.
Ik heb zelf een postnatale depressie gehad (en eerder toch ook wel iets wat toch wel zeer sterk leek op een lichte depressie). Ik ben altijd heel bang voor het moment dat het weer terug zou kunnen komen.
Die angst is bij mij heel groot. Helemaal nu het de derde keer is ben ik bang dat ik er nooit meer af kom...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven