Weinig behoefte aan sociale contacten

21-07-2024 21:17 3 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
De laatste jaren merk ik dat ik steeds minder behoefte heb aan sociale contacten. Ik hou mensen steeds meer op afstand. Ik ben erg introvert en heb sowieso altijd al weinig contacten gehad. Als kind hield ik er al van om alleen te spelen. Nu ik ouder word herken ik ook steeds meer hoe erg ik op mijn moeder en tantes lijk, deze hebben ook altijd weinig socale contacten gehad. Waren vaak liever alleen.

Nu merk ik dat ik toch tegen een aantal punten aanloop. Zo heb ik een vriendin waarmee ik soms afspreek maar deze afspraken worden maanden van tevoren gepland, toch mis ik het soms om spontaan met iemand af te kunnen spreken. Wat best tegenstrijdig is met het feit dat ik de sociale contacten die ik heb liever op afstand houd. Maar misschien dat ik een workshop of cursus moet gaan volgen, omdat het soms ook verveling thuis is.
Ook zijn wij de 40 gepasseert en hebben geen kinderen, steeds vaker denk ik hoe moet dat als wij zelf hulpbehoevend zijn, zeker zonder echt een sociaal vangnet.
Laatste punt is dat mijn man soms voorsteld om bij een familielid op visite te gaan en ik daar dan niet enthousiast op kan reageren. Ik zie er vaak tegenop en achteraf is het vaak toch gezellig.

Zijn er mensen die iets hiervan herkennen? Of tips hebben?
Ik herken het wel. Mijn man is helaas ook zo. Ik ben degene met de meeste sociale contacten van ons tweeën en ik heb slechts 2 vriendinnen.

Als ik een afspraak heb kan ik daar van tevoren tegenop zien. Terwijl ik achteraf meestal blij ben dat ik wel gegaan ben omdat het toch gezellig was. Net zoals jij. Dit geldt voor zowel familie als vrienden. Ik merk dat ik naderhand zo'n afspraak moet 'verwerken'. Ik ga dan na wat er allemaal besproken is etc. Niet in negatieve zin bedoelt maar dat zorgt er wel voor dat ik er nooit teveel achter elkaar plan.

Voor mij is mijn leven prima zo. Gewoon wel blijven afspreken en gaan ondanks aanvankelijke weerstand.

Een hobby die je uitvoert in een groep of een teamsport beoefenen is ook een goed idee als je wat meer laagdrempelig contact zoekt. Voordeel daarvan is dat er in ieder geval al een gezamenlijke interesse bestaat.
Voel je je ook echt eenzaam? Of wil je het veranderen omdat je denkt dat het hoort om meer sociale contacten te hebben?
Bij een scheiding in je haar gaat het ook 2 kanten uit dus dikke doei! (by GrumpyCat1983)

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven