Welke gewoontes heb jij om goed voor jezelf te zorgen?

09-06-2024 07:44 42 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben benieuwd: welke gewoontes hebben jullie ingebouwd om goed voor jezelf te (blijven) zorgen? En: hoe herken je van jezelf wanneer je teveel van jezelf vraagt en hoe grijp je dan in?
Alle reacties Link kopieren Quote
Achtergrond: Ik kom nog wel eens in de spiraal druk - harder werken - minder (goed) slapen - moe dus sporten laten gaan en makkelijker (slechter) eten - nog een tandje drukker - vroeger opstaan, langere dagen - nog slechter slapen en nog meer moe. Overigens ook al pre-kids maar dan tankte ik in het weekend wel bij. Nu met kleine kids is er ook in het weekend weinig alleen-/oplaadtijd. Des te belangrijker dat ik het niet meer zo ver laat oplopen. Benieuwd naar gewoontes die anderen hebben om goed voor zichzelf te blijven zorgen!
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat mij heel erg helpt is op momenten dat mijn man de verantwoordelijkheid heeft (4x per week regelt hij sowieso het hele ochtendritueel, wegbrengen en ophalen van de kids) ik dat ook echt los laat. Dus geen kleren klaar leggen e.d. Ik smeer dan in de vroege ochtend wel brood voor iedereen (want dat doe ik ook voor mezelf) en dan ben ik weg op het moment dat man en kids wakker worden.

Ik heb af en toe een vrije dag waarop de kids gewoon naar de opvang gaan. Dan doet mijn man ook gewoon het ochtendritueel, zodat ik kan blijven liggen. Dan slaap ik uit, ga lekker even in mijn eentje naar de winkel of heb ik een date met netflix. Ook in het weekend wisselen wij vaak af wie er op staat met de kids en doen we dus allebei een dag de eerste, vroege uren. Het gezamenlijke gezinsleven komt in het weekend vaak pas rond 10:00 op gang.

Oh, en mijn hobby is me heilig! Die avond(en) (en soms dagen) ben ik weg en zie ik wel hoe laat ik thuis ben.

Oftewel: voor mij zit het hem vooral in bewust momenten voor mezelf creëeren en het dan ook echt los laten. Soms in ontspanning (uitslapen en tv kijken) soms in inspanning (hobby of sociale activiteiten). Van beide kan ik goed opladen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Vertragen op momenten dat ik mezelf te druk maak:
Mediteren, wandelen, in het moment zijn (bewust).
Hulplijn inschakelen, sowieso m'n partner. Als ik te vol zit, hem vragen te koken. Hij is sowieso super zorgzaam dus pikt de signalen vaak nog eerder op dan ik.

Ook bewust naar m'n lijf luisteren, deze geeft veel signalen.

Vertragen is echt mijn go to. En dat is lastig als mijn hoofd snel/snel wil. Maar toch helpt het me telkens weer, omdat ik dan pas bewust word wat ik werkelijk nodig heb.
Alle reacties Link kopieren Quote
Van mezelf minder moeten maar mogen en gunnen. Voorheen moesten eerst alle klussen gedaan zijn voordat ikzelf mocht chillen. Dat is dus nooit want er is altijd wel wat te doen en als ik dan toch een keer wilde relaxen zat ik nog geen 2 minuten. Zelfs tijdens tv kijken moest ik tussendoor van mijzelf reageren op appjes, anderen virtueel helpen (brieven voor ze uittikken) opruimen etc. En waarom eigenlijk? Nu ga ik gerust iets voor mijzelf doen terwijl er nog een volle wasmand staat en de vaatwasser klaar is om uit te ruimen. Niemand valt dood neer als ik dat een paar uur later doe.
vgm1980 wijzigde dit bericht op 09-06-2024 08:49
0.34% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Gezond eten ga ik me echt beter van voelen. Dus bewust fruit eten en avondeten met veel groenten. En dan een zoet toetje, dat is de beste combinatie :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Rust. Geen afspraken, geen verplichtingen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb daar niet echt gewoontes voor, ik doe altijd al grotendeels wat ik wil en voornamelijk dingen waar ik blij van word.
Ik stel geen onmogelijke eisen aan mezelf, heb niemand om rekening mee te houden behalve ik dus vrijheid blijheid.

Qua huishouden ook, als ik geen zin heb om te stofzuigen doe ik het niet. Ik heb nooit dat ik op de bank zit en niet kan ontspannen omdat ik het gevoel heb dat ik nog zoveel moet doen. Mijn moeder heeft dit wel, dat heeft hier goddank een generatie over geslagen.
Ik vraag zelden teveel van mezelf en weet goed waar mijn grens ligt van wat ik aan kan. Daarom heb ik dus ook geen kinderen of een druk gezinsleven want dat trek ik helemaal niet en daar heb ik nul zin in.

Ik zorg graag goed voor mezelf, je moet het immers toch met jezelf doen je hele leven lang.
Power is always dangerous. It attracts the worst and corrupts the best.
Alle reacties Link kopieren Quote
Solomio schreef:
09-06-2024 08:38
Rust. Geen afspraken, geen verplichtingen.
Ja dit dus, vooral veel rust en niet teveel afspraken.
Zeker nu ik een nieuwe baan heb die mentaal best wel wat energie kost heb ik na werk geen puf meer om sociaal te doen. Dan ga ik plat op de bank. Ik hou mijn agenda voor nu even zo leeg mogelijk. Als ik straks helemaal ingewerkt ben dan kan ik wel weer meer aan denk ik.
Power is always dangerous. It attracts the worst and corrupts the best.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik neem even aan dat je geen alleenstaande ouder bent die ook geen co-ouderschap heeft, dus dat er een andere ouder is die ook voor de kinderen is in weekenden.

Spreek een ochtend af dat jij mag uitslapen en de ander de andere dag.
En dat betekend dat de ander er op tijd uitgaat en zorgt dat er geen kinderen geluiden de slaapkamer inkomen.

Besteed zoveel mogelijk uit aan huishoudelijke dingen, schoonmaken, boodschappen en regelzaken. Of aan derden of met je partner echt goed duidelijk verdelen.

Dus is de zorg goed verdeeld, de mentale draaglast van regelzaken mbt huis en de kinderen, dus heeft ieder duidelijke taken.
Overleg op zondag wie wat doet aankomende week.


Meteen rust inplannen of hobby/sport of hangtijd zonder verantwoordingen naar gezin en werkt toe. Voor beiden evenveel. Dat duidelijk is voor jou en partner/andere ouder dat jullie beiden eigen tijd krijgen.
Alle reacties Link kopieren Quote
En ik heb echt veel tijd alleen nodig helaas wist ik dat pas na kinderen. Ik heb ADHD en ondanks dat handig kan zijn is ook veel vergeten en systemen bedenken of ik alles wel mee heb en gedaan en dat vrat energie.

Ik heb gelukkig nu grotere kinderen ( ook met ADHD en ws autisme) maar ik heb ook chronische pijn en dus nog meer prikkels waar ik niet zo goed mee om kan gaan/verwerken.

Ik werk niet meer dus wat ik pas heb geleerd heb in revalidatietherapie en ADHD psycho-educatie dat ik dus helemaal niet kan ontspannen met mensen thuis, vind heel gezellig maar kost altijd extra energie. Ik ontspan dus als kinderen op school zijn en partner op het werk.

Alles wat ik moet doen, bestellen en regelen die ik nu dus als mensen thuis zijn. Vroeger ging ik dat dus overdag allemaal doen. Maar dan had ik nul rust. Nu ga ik de vaat doen als jongste thuis, ze helpt dan ook ineens wel, is gezelliger. Of ik ga dan alles bellen en medicijnen bestellen of ophalen, gezellig met een van de kinderen. Samen dat een boodschapje doen.Of ik bedenk weekmenu en kind zit naast me te puzzelen of te gamen.

En als iedereen weg is, doe ik niets. Slaap, lees, forum, haak, kijk dingen.
Ga koffie drinken ergens met vriendinnen. Al doe ik dan nu ook vaak op tijden dat kinderen gewoon thuis zijn, ze kunnen prima alleen.
Gaat niet van mijn alleen tijd af. Ik had dit moeten doen toen ik alleen ADHD had en parttime werkte.

Ik was op de 'vrije' dagen de tijd dat kinderen op school of peuterspeelzaal waren altijd van alles aan het doen voor gezin en in huis. Dus dan boodschappen doen, dan van alles bellen en regelen en cadeautjes kopen en huis schoonmaken.

Had toen gewoon niets moeten doen. Even bijtrekken, bijslapen. En ik had echt de partner toen al meer moeten laten overnemen. Je bent samen een gezin. Je hoeft niet de manager te zijn als je een beetje normale partner hebt zou dat anders moeten gaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat ik doe;
- goed luisteren naar mezelf en hoe ik me echt voel;
- mild zijn naar mezelf; die gevoelens erkennen en met zo aardig op mezelf reageren als ik bij een ander zou doen;
- dingen doen waarvan ik weet dat ik me beter ga voelen (en zoals anderen zeggen; onnodige dingen laten), dus gewoon lekker op de bank liggen, wandelen in de natuur, lekker lachen met mijn kind, mijn gevoelens delen met mijn partner zodat hij ook even extra lief voor me is etc.
Alle reacties Link kopieren Quote
Minder hard werken, ook weleens een middag op de bank niksen.

De ochtend beginnen met 10-15 min oefeningen: fris de dag op starten.

Elk uur even 5 min pauze nemen.

Niet op de werkplek lunchen, rondje buiten lopen.

Op tijd stoppen, zelf koken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Allereerst heb ik geen kinderen, want heb veel behoefte aan tijd voor mezelf. Ik doe werk wat ik leuk vind, ga niet voor geld of status.
Ik ben vaker eerlijk gaan zeggen wat ik wel en niet wil, heb geleerd meer voor mijn eigen behoeftes te gaan. Dat is een lang proces hoor, en soms ook lastig. Maar het lukt me inmiddels best wel goed.
Werk is veel sociaal contact, dus in vrije tijd regelmatig lekker alleen of samen met vriend opladen. Ik spreek graag af met vrienden, maar gedoseerd.
Dingen die ik echt niet zie zitten sla ik over, heb wel een paar uitzonderingen daarop overigens (uitvaart van familie waar je wel oke mee bent, bruiloft van goede vrienden van vriend, dat soort dingen)

Wat niet altijd lukt is dit: ik probeer buiten werk, voldoende slaap als prioriteit te stellen. Daarna sporten, daarna voedzaam eten en daarna pas huishouden en andere klusjes.
En ik probeer soms los te laten dat ik eerst alles op orde moet hebben voor ik wat "leuks" kan gaan doen. Dat vind ik moeilijk, want ik trek rommel slecht en kan me beter ontspannen als alles netjes is.

Waar ik nu ook aan werk: accepteren dat ik de grootste snoepkont op aarde ben. Denk dat accepteren beter is dan eeuwige strijd tussen ongelukkig zijn omdat ik niet "mag" snoepen en me schuldig voelen omdat ik het toch doe...
Alle reacties Link kopieren Quote
Solomio schreef:
09-06-2024 08:38
Rust. Geen afspraken, geen verplichtingen.

Voor mij werkt het om juist wel dingen af te spreken. Om juist even uit de sleur van alledag te stappen. Ik heb een zus en een vriendin op dusdanige afstand dat ik daar dan even een nachtje blijf slapen. (Of zij bij mij) Dat voelt dan soms echt als een minivakantie.

Maar ook na een drukke werkdag toch nog even iets drinken met een vriendin doorbreekt de sleur van alledag.

En verder elke maand een activiteit buitenshuis met partner. Uit eten, concert, bioscoop etc.
Alle reacties Link kopieren Quote
Voor ik uitviel door long covid heb ik mijn werkweek teruggeschroefd van 40 naar 36 uur. Een wereld van verschil. Om de week een dag voor mezelf, zonder verplichtingen.

En wat anderen zeggen; rust. En ik zeg ook makkelijk tegen mensen "ik spreek niet af want ik heb me-time nodig". Of "ik ben even een weekje offline om weer in balans te komen". Mentale balans houden is bij mij echt key.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik moet juist oppassen dat ik niet teveel op mezelf ben (geen kinderen), dus ga bewust regelmatig uit met mensen, vooraf niet altijd zin, maar als ik eenmaal thuis ben en weer zo’n lol heb gehad met iedereen lekker dansen, onder de mensen zijn, dan kan ik er weer tegenaan. Ook juist het contact met mensen die ik niet ken, zoals je in het café vaak hebt, merk ik dan dat ik die sfeer gemist had.

Verder loop ik hard, ook vaak vooraf geen zin in, maar na twee uur hardlopen thuiskomen is voor mij heerlijk!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik probeer alles heel bewust te doen en te voelen, echt stilstaan bij wat ik doe, wat ik eet etc. Als ik dat niet doe ga ik door en door, lig ik uiteindelijk met lichamelijke klachten op n vrije dag.
Op n vrije dag probeer ik niet teveel te plannen, 1sociaal iets en verder probeer ik alleen datgene te doen waar ik behoefte aan heb. Dat kan van alles zijn, stukje doelloos in de auto, bos/strand of een masker nemen met n uitgebreide douche
Je richting is belangrijker dan je snelheid
Alle reacties Link kopieren Quote
Leuk topic! Ik zal een paar dingen noemen die ik mezelf heel actief heb aangeleerd.

- ik dronk altijd veel te weinig op een dag. Echt zo erg dat ik er soms hoofdpijn of kramp van kreeg. Nu heb ik een app die me af en toe een alert stuurt om wat te drinken. Ik drink nu ruim 2,5 liter per dag, soms nog meer. Daar ben ik echt trots op.
- elke dag als ik terug kom van werk doe ik 10-15 minuten mindfullness met de Balance app. Omdat ik wat meer in contact wil staan met mezelf en mijn lichaam i.p.v. maar door gaan in alle stress van de dag.
- Ik probeer gedurende de dag op meerdere momenten te stretchen. Ik begin er 's ochtends mee als ik op sta. En ik doe echt mijn best het ook tijdens mijn werk te doen (kantoorbaan) en dan 's avonds voor ik ga slapen. Ik merk dat mijn lichaam echt veel spanning opbouwt.
- Ik maak salades met peulvruchten voor de lunch. Dit vind ik veel lekkerder als brood en het stilt de behoefte aan tussendoortjes. Het is ook maar 5-10 min werk per 2 dagen dus helemaal prima.
- Verder heb ik cesartherapie gevolgt en probeer ik gedurende de dag op mijn houding te letten om pijn te voorkomen. Dit is work i progress. Maar niet zo vreemd als je al je hele leven iets verkeerd doet zonder het te weten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Door schade en schande ben ik ook wijs geworden:

- als ik moe ben: ga ik op tijd naar bed
- als ik een druk weekend heb gehad: plan ik het weekend daarna 1 dag sowieso niets
- als ik ergens een keer geen zin in heb durf ik te zeggen, dat het me niets lijkt en kom ik niet. (Uiteindelijk wordt eerlijkheid gewaardeerd).

Als ik later op mijn sterfbed lig zal ik niet zeggen:
- Goh, had ik de ramen maar wat vaker gelapt ;)
- Goh, dom van me, dat ik vaatwasser wel eens niet helemaal uitgepakt hebt, maar zoveel, dat het restant op het aanrecht er bij kon en alles weer netjes leek ;)
- Goh, stom, dat ik soms niet eerder opgestaan ben om mijn haren te wassen, maar een droogshampoo heb gebruikt.

Hou van jezelf, en doe waar jij je goed bij voelt :)
Je moet niets en nee zeggen mag altijd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lege agenda.
Ik ga wekelijks naar yoga en Pilates, dit heeft me zoveel gebracht.
Ik ben bewust bezig met ademhalen, ook als ik tijdens een meeting zit en bij iedereen de gemoederen oplopen. Dan adem ik heel diep in ( en nee dat kan geheel geluidloos en niemand heeft dat door, het werkt enorm goed)

Dagelijkse terugkomende dingen plannen zo bestel ik boodschappen en plan ik mijn weekmenu's daarover hoef ik nooit na te denken, dat scheelt al veel.

Ik lees heel veel, ik hou een siësta als ik vrij ben.
Ik ga heel regelmatig een dag naar de sauna.
Ik boek bij een fantastische Thaise een massage ( combinatie Thais en klassiek)

Ik wandel een rondje door de stad, eet een ijsje of neem een drankje of een lekkere koffie met een gebakje.
Kleine ontspannende momentjes maken al dat ik kan afschakelen.

Eind vorig jaar ben ik daar heel bewust mee begonnen.

Ik heb een mindfulness training gevolgd en ben in diezelfde periode begonnen met yoga en Pilates.

En beide doe ik dus iig 1x per week en soms 2x per week.
Ik kom daar mentaal en fysiek echt helemaal van bij.
People sometimes ask, why do you always choose the hardest road. Who says there was an easier way?
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier ook 2 jonge kinderen dus opladen in het weekend is niet standaard. Ik ga 3x per week om half 6 sporten voordat iedereen wakker is. Daarnaast drink ik geen alchohol en eet vrij gezond.

Als man klaar is met cyclus ver weg werken ga ik standaard 1 of 2 nachten in een hotel en mag hij het thuis draaien, dat is zo’n 10x per jaar. Verder besteed ik zoveel mogelijk dingen die ik niet leuk vindt uit. En ik probeer scherpe keuzes te maken wat ik doe met mijn tijd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat leuk zoveel reacties! En wat zitten er veel goede tips bij. Heel verschillend ook. Fijn om ook te lezen dat bij anderen hoofd vs lichaam ook wel eens moeilijk in lijn te brengen is ☺️

Ik ga ze nog een keer door en een paar opschrijven en proberen wat voor mij goed werkt de aankomende periode.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bewust maar 3 dagen werken voor mijn mentale gezondheid.
Sporten
Op drukke dagen ga ik graag nog rondje wandelen, fietsen of skeeleren als man thuis is en kinderen slapen.
Momenteel ook weer bewuster en gezonder eten.

Ow en zelfzorg was voor mij ook kiezen voor toch een adhd onderzoek en nu beter aangeven wat ik nodig heb en dingen overslaan die ik niet leuk vind maar er volgens andere wel bijheuren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Opgebiecht:

- In mijn werk: de patiënt op plaats 2 zetten (als dit in medisch opzicht kan) en toch gewoon pauze nemen, ondanks dat iemand een ditje/datje gedaan wilt hebben.

- In mijn sociale leven: zeggen dat ik al een andere afspraak heb (namelijk met mezelf maar dat houd ik ook voor mezelf).

- Thuis: lekker niksen, lezen of rustig wandelen als ik voel dat ik daar behoefte aan heb.

Ten alle tijde: gezond (meestal) eten, genoeg slapen en sporten, daar komt niemand aan. Als dat niet lukt is het voor mij de rode vlag om de bovenstaande punten nog eens door te nemen.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven