Wintervreugd voor de zomermoppers, deel 6

29-10-2018 23:05 3436 berichten
De wintertijd is ingegaan en we maken ons weer op voor ons favoriete jaargetijde! Koud en donker, maar voor ons comfortabel en fijn.

Afbeelding

Afbeelding

Maar ook in de warme, lichte en voor ons vaak nare zomerperiode kunnen we in dit topic terecht om elkaar een hart onder de riem te steken. Voor alle zomerhaters, hitteklagers, koudefans en winterfreaks!

Soms luchtig, maar ook voor de serieuzere noot is hier zeker plek. Welkom!

vorige topics:

deel 1
deel 2
deel 3
deel 4
deel 5
We willen de dag na Kerst vertrekken, Kerst zelf zijn we thuis met familie.

Deze zomer zijn we ook in Noorwegen geweest, zo ter hoogte van Lom, maar in de winter in Noord-Noorwegen lijkt me fantastisch, met hopelijk het noorderlicht. Maar dat heb je in Finland ook natuurlijk.
We willen wel niet te lang wachten met beslissen, dus zouden wel een knoop moeten doorhakken. Ik heb er wel al zin in.
Bij ons is het zo dat onze families in twee verschillende landen wonen. Vriend's familie hier, mijn familie in Nederland. Het is dus altijd 'puzzelen' wanneer ik (of wij, als vriend ook meegaat) een vlucht of trein kan nemen, omdat de prijzen in december hoog op kunnen lopen.

Lom en omgeving ken ik niet, maar ik heb het opgezocht en het ziet er prachtig uit! Wij zijn vorig jaar herfst naar de Lofoten geweest en we zijn net terug van een mini-roadtrip in het zuiden van het land. Lofoten kan ik je absoluut aanraden. En je zit boven de poolcirkel, dus meer kans om het noorderlicht te zien. Wij waren er vijf nachten en hebben het iedere avond gezien. Heb je het al eerder gezien?

Ik ben bijna klaar met werken en heb net het licht aangedaan, het is al behoorlijk donker. Straks lekker knus onder een dekentje lezen.
Ik ben wel eens op de Lofoten geweest en ook op de Noordkaap, maar dat was in de zomer, begin juli en toen hadden we de middernachtzon.
En ondanks dat het midden in de zomer was, viel het toch goed mee, temperaturen rond of net onder de 20 graden en de zon was goed te doen. Uiteraard geen noorderlicht gezien, maar dat staat heel hoog op het verlanglijstje, vandaar dat we deze kerstvakantie wel willen gaan.

Ja heerlijk zo vroeg donker he, ik heb iets voor 17 uur al de kaarsen en de lampjes aan gemaakt, zo gezellig.
De intense rust op straat 's avonds als het donker is. Die kalmte, dat geeft me soms even het gevoel alsof ik alleen op de wereld ben. En buiten in de regen lopen, dat vind ik oprecht geen enkel probleem. Lekker, die frisse druppels op m'n wangen. Of het knusse getik op mijn paraplu. En de echte kou, met sneeuw en ijs, dat is de kers op de taart. Grote, dwarrelende vlokken uit een donkergrijze lucht. En de vrieskou zichtbaar op de daken, dat is toch magisch.
Oh en mijn favoriete slechte film; Saint Nick ;-D Puur vanwege de winterse, Hollandse taferelen die daarin voorbij komen!
Alle reacties Link kopieren
Piet Paulusma voorspelt een zware winter. Veel kou, sneeuw en ijs. Met minimum temperaturen van -20 en langdurige periodes waarin geschaatst kan worden!

Het start al in december waarna januari wat kwakkelig zal zijn. Maar in februari gaat het los!

Je kunt hier van alles van vinden. Het blijft uiteraard een ‘voorspelling’. Hoewel, de beste man moet het uiteraard wel ergens op gebaseerd hebben. En ik moet bekennen dat hij begin dit jaar ook al sprak over een extreme zomer. Dus in dat geval.....

Ik heb een pesthekel aan kou. Maar wat zou ik het gaaf vinden om weer lekker door de sneeuw te banjeren en te kunnen schaatsen. Verplicht in huis zijn vanwege het slechte weer, heerlijk knus :heart:
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
vogelkip schreef:
01-11-2018 23:21
De intense rust op straat 's avonds als het donker is. Die kalmte, dat geeft me soms even het gevoel alsof ik alleen op de wereld ben. En buiten in de regen lopen, dat vind ik oprecht geen enkel probleem. Lekker, die frisse druppels op m'n wangen. Of het knusse getik op mijn paraplu. En de echte kou, met sneeuw en ijs, dat is de kers op de taart. Grote, dwarrelende vlokken uit een donkergrijze lucht. En de vrieskou zichtbaar op de daken, dat is toch magisch.

Dit had ik geschreven kunnen hebben. Vooral het stukje over echte kou met sneeuw en ijs. Ik kan daar ontzettend van genieten en voel me dan intens gelukkig. Ik vind de wereld zoveel mooier als deze bedekt is in een laag (of flink pak) sneeuw. De rust, de stilte.... ik kan het niet goed omschrijven, maar het geeft mij een gevoel van echte innerlijke rust. Ik word er kalm van. Ik kan dan ook uren ronddwalen in een sneeuwlandschap en het liefst in mijn eentje; ik en de sneeuw, de stilte en de natuur.
Vera8 schreef:
02-11-2018 09:36
Piet Paulusma voorspelt een zware winter. Veel kou, sneeuw en ijs. Met minimum temperaturen van -20 en langdurige periodes waarin geschaatst kan worden!

Het start al in december waarna januari wat kwakkelig zal zijn. Maar in februari gaat het los!

Je kunt hier van alles van vinden. Het blijft uiteraard een ‘voorspelling’. Hoewel, de beste man moet het uiteraard wel ergens op gebaseerd hebben. En ik moet bekennen dat hij begin dit jaar ook al sprak over een extreme zomer. Dus in dat geval.....

Ze kunnen amper het weer dat we over een week gaan krijgen goed voorspellen, laat staan enkele maanden vooruit. Dat het ergens op gebaseerd moet zijn, ben ik met je eens. Maar ze roepen dit bijna ieder jaar en meestal gebeurt het niet. Het klinkt te geweldig, dus ik ga ervan uit dat hij het mis heeft. Dan word ik tenminste niet teleurgesteld als hij geen gelijk blijkt te hebben. ;-D
anoniem_64cfde2573b58 wijzigde dit bericht op 02-11-2018 10:23
3.22% gewijzigd
Nectarinepit schreef:
02-11-2018 10:18
Dit had ik geschreven kunnen hebben. Vooral het stukje over echte kou met sneeuw en ijs. Ik kan daar ontzettend van genieten en voel me dan intens gelukkig. Ik vind de wereld zoveel mooier als deze bedekt is in een laag (of flink pak) sneeuw. De rust, de stilte.... ik kan het niet goed omschrijven, maar het geeft mij een gevoel van echte innerlijke rust. Ik word er kalm van. Ik kan dan ook uren ronddwalen in een sneeuwlandschap en het liefst in mijn eentje; ik en de sneeuw, de stilte en de natuur.

Helemaal mee eens. Ik hoop dus ook zo dat Piet Paulusma gelijk krijgt.
Laat maar komen die lange strenge winter! :yes:
Alle reacties Link kopieren
Ik lees ook weer mee :) Wat is het heerlijk dat het weer lekker op tijd donker is, wind, regen, kou, storm kom maar op. Deze lange zomer heb ik me zo ontzettend rot gevoeld, nu is mijn tijd aangebroken :hyper:
Alle reacties Link kopieren
Wat een vervelend weer nog steeds, vind ik. Als ik de ramen/deur dichtlaat en lamellen ook dicht wordt het echt nog te warm in huis door de zon. Maar dat ligt misschien meer aan mijn huis dan aan het weer. Nu heb ik de ramen en deur opengezet maar dat is natuurlijk koud.
Wel lekker dat het vroeg donker wordt en dat Piet Paulusma een koude winter voorspelt. Ik hecht er geen waarde aan, maar altijd fijn om te lezen dat er kansen zijn.
Hier is het ook heel zonnig, maar vanochtend was het flink koud, rond het vriespunt. Ik stond te genieten bij de bushalte, iedereen om me heen stond te klappertanden.

Ach, moeten ze net als ik ook maar zo'n lekker warme sjaal kopen. ;-D
De kogel is door de kerk, we gaan naar Tromsø in de kerstvakantie!
Van 27 december t/m 4 januari zitten we dus in het hoge noorden van Noorwegen. Ik kijk er al zo naar uit. :cheer:
Ahh, wat leuk LAgirl! Dat wordt vast een topvakantie.

Ik wens je heel veel voorpret! :)
Ik vind het ook hinderlijk zonnig vandaag.
RégineFilange schreef:
02-11-2018 13:56
Ik vind het ook hinderlijk zonnig vandaag.
Ja, niet leuk he. Maar nog heel even en hij gaat weer onder. :yes:
Ik kwam dit plaatje tegen in mijn zoektocht naar een nieuwe laptopachtergrond en ik denk dat jullie dit wel kunnen waarderen.

Afbeelding

Wat zou ik nu graag willen wandelen op dit pad. :heart:
Oh wat een heerlijk plaatje! :flirting:

Hier heeft het vannacht gevroren en daar ben ik al blij mee wakker geworden.
Helaas gaan de temperaturen weer omhoog dit weekend en volgende week... :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Ik kan intens blij worden van regen op mijn schuine slaapkamerdak. Dat is voor mij het ultieme zengeluid. Er is een officieel woord voor: Pluviofiel. De zomer is voor mij inderdaad té into your face. Veel mensen op straat, lawaai. Tot laat. Barbecue's, feestjes, strand. Teveel gedoe. Teveel "geniet ervan hoor"! De winter brengt me rust, donker, gezelligheid maar niet te. Gewoon. Normaal. Ik ben dan mezelf. Echt mezelf...
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Vera8 schreef:
30-10-2018 19:31
Maar ik moet vooral aan 1 fijne forumster denken die ik in de eerdere topics nog wel tegenkwam maar nu nooit meer. Zij haatte oprecht alles wat met de zon te maken had. Maar dan ook echt alles. Geen tussenweg. Ze werd pas echt blij bij min 10 of zo. Nooit de verwarming aan en een hekel aan zomerkleding. Liefst donkerte om haar heen.

Echt de andere kant van het spectrum. Vond dat zo bizar om te lezen.
Las hier toevallig even mee omdat er een nieuw topic was zag ik.
Heb geprobeerd je een pb te sturen maar blijft hangen in postvak uit.
Maar... It's me ;-D wilde ik je even zeggen :lips:
tanteslankie schreef:
03-11-2018 14:47
Ik kan intens blij worden van regen op mijn schuine slaapkamerdak. Dat is voor mij het ultieme zengeluid. Er is een officieel woord voor: Pluviofiel. De zomer is voor mij inderdaad té into your face. Veel mensen op straat, lawaai. Tot laat. Barbecue's, feestjes, strand. Teveel gedoe. Teveel "geniet ervan hoor"! De winter brengt me rust, donker, gezelligheid maar niet te. Gewoon. Normaal. Ik ben dan mezelf. Echt mezelf...

Mooi woord, pluviofiel.

Vandaag was het best warm hier. De afgelopen dagen is het kouder (rond de 8 graden) geweest en nu vandaag ineens weer 13. En hartstikke zonnig, dus qua weer viel het vies tegen. Hoe was het bij jullie?

Ik ben vanavond alleen thuis en het is lekker donker, dus ik kruip op de bank onder een dekentje, doe wat kaarsjes aan en zet Netflix aan. Ondanks het weer vanmiddag toch een appeltaart gebakken, dus daar neem ik straks een stukje van.
Hier hetzelfde, ook alleen thuis en onder een dekentje met een film straks. Geen appeltaart helaas :P Maar misschien ga ik straks nog iets lekkers halen.

Fijne avond!
Yep: kaarsje aan, dekentje, Netflix (House of cards). Thee met zelfgemaakte gevulde speculaas. Allebei een kat op schoot. De ideale zaterdagavond!
Het was 10 graden hier vandaag, jammer dat het weer warmer wordt.... Maar wel lekker vroeg donker.
Haha, allemaal lekker onder een dekentje aan het netflixen. Ik ook, heerlijk! Ik kijk nu een Zweedse serie (Tjockare än vatten). Eerste seizoen speelde in de zomer. Ben nu het tweede seizoen aan het kijken en dat speelt in de winter. Heerlijk sfeertje!

En verder volop genieten van de herfst hier. Komende week wordt het weer even wat warmer, maar het deert me niet meer. Ik kan er nu zoveel beter tegen nu we een adempauze hebben gehad. Bovendien zijn de ochtenden en avonden toch wel fris en is het ook lekker vroeg donker nu.

Fijne zondag allemaal!
Jeuj, ik kan eindelijk weer een avatar uploaden. Heb meteen maar even een lekker winters plaatje gekozen. :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven