Zo sneu. Moe naar een verzorgingstehuis en heel veel zorgen

09-11-2020 13:04 269 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het is niet meer te doen voor mij, ma is dement en gaat steeds sneller achteruit, ze belt 20 keer per dag, voornamelijk om me uit te schelden en te dreigen ‘er een eind aan te maken’ als ik niet meteen kom. Maar dat deed ze vroeger al toen ik nog jong was.

Ik weet het, het is de ziekte. Douchen, eten koken, dat kan ze niet meer en daar is hulp bij thuis. De andere dagen doe ik zelf.Ze vorige week van de slapende lijst afgehaald en op de actieve lijst gezet. Er waren nog drie wachtenden voor haar. Kortom nog een paar maandjes. Nu ben ik net gebeld dat er plek is. Maar eerst moet er iemand van CIZ langskomen en ma moet officieel toestemming geven. Wat ze niet gaat doen vermoed ook de casemanager. Ook die en de dames die moe verzorgen vinden het de hoogste tijd. We wilden dit niet in Corona tijd, maar de situatie is nu echt onhoudbaar geworden. We wilden het in het voorjaar al, maar toen brak Corona uit en was het voor mij ook onbespreekbaar. Maar nog langer wachten gaat niet meer. Het enige wat ik nog doe is werken, 20 keer ma spreken op een dag en elke vrije minuut daar heen. Ik ben gewoon helemaal op. Fysiek en mentaal. Mijn moeder is ze al heel lang niet meer. Die ben ik al een tijdje kwijt. Een gesprek voeren is niet mogelijk en zij is nu het kind en ik de volwassene.

Geeft ze geen toestemming moet er dus plaatsvervangende toestemming komen van de rechter en dan wordt ze dus met een ambulance heengebracht, kunnen ze zelfs de deur forceren en mogen ze in het uiterste geval moe in de handboeien slaan. Het is daarnaast een heel fijn huis, maar door Corona mag ze nu even niet eigen meubeltjes meenemen. Die mogen na corona weer. Ze komt dus in een vreemde omgeving zonder vertrouwde spulletjes. Wat ik ook sneu vindt.

Enfin, vanmiddag dus eerst het gesprek met de CIZ persoon en de casemanager. Hopelijk gaat ma overstag. Heeft iemand ook wel eens in een situatie gezeten dat de persoon die echt hulp en zorg nodig heeft niet wil en hoe ging dat?

Gatverdarrie, ik zit er echt even mee in mijn maag. Het gaat ineens zo snel en ik weet ook dat dit haar laatste ‘plekje’ zal zijn. Ben er echt even misselijk van.
buzziebee wijzigde dit bericht op 09-11-2020 13:10
9.40% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
bojoti schreef:
10-11-2020 14:27
Wat lief dat je dat allemaal zegt. Vergeet niet dat je (tenminste bij ons) ook terecht kunt met vragen en een gesprek dat je het zo verdomd moeilijk vindt. Dat snappen wij heus!! En die gesprekken hebben wij regelmatig en luchten vaak heel erg op, voor jou dan he.
Dus niet mee blijven lopen want we kunnen natuurlijk geen gedachten lezen, al zou dat wel heel makkelijk zijn :)
Een leuke anekdote. Een paar maanden terug belde de casemanager me op. Moe bleef maar verhalen vertellen over dat ze bij de landmacht had gezeten..... Laat nu alles wat ze zegt bijna onzin zijn, behalve dat. Ze heeft gestudeerd. Wiskunde. En is inderdaad 4 jaar codeur geweest bij de landmacht tot ze trouwde.... :-D

ik hoop dat ik DIE moeder onthou en herinner. Niet dat wat die ziekte nu van haar heeft gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
Zo moeilijk om nog uit elkaar te houden wat echt is gebeurd en wat niet. En daarmee moeilijk te onthouden hoe die persoon was. 😕 Fijne anekdote, goed om te onthouden.
Alle reacties Link kopieren
Misschien kun je ook een fotoalbum maken voor haar met oude foto's. Of als dat er al is bij haar wegleggen. Kan ze altijd in kijken. En ja je zal nog veel verhalen te horen krijgen die niet kloppen. Mijn moeder, op de gesloten afdeling, vertelde ook rustig dat ze 's morgens nog naar het postkantoor was geweest om geld te halen, of dat ze bij een neef op bezoek was geweest (neef was al lang overleden) Was het gezellig ma? ja heel gezellig. Nou prima toch, niet tegen in gaan, daar heeft niemand wat aan.
Sterkte in ieder geval, Ook met die mensen die direct gaan roepen dat "je ze gelukkig nog hebt" Die snappen echt niet dat je haar al voor een groot deel kwijt bent, en je kunt alleen maar hopen voor ze dat ze er nooit achter hoeven te komen wat voor domme opmerking dat kan zijn
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Gelukkig nog niet de ‘wees blij dat je haar nog hebt’ gehoord.
Alle reacties Link kopieren
BuzzieBee schreef:
10-11-2020 14:33
Een leuke anekdote. Een paar maanden terug belde de casemanager me op. Moe bleef maar verhalen vertellen over dat ze bij de landmacht had gezeten..... Laat nu alles wat ze zegt bijna onzin zijn, behalve dat. Ze heeft gestudeerd. Wiskunde. En is inderdaad 4 jaar codeur geweest bij de landmacht tot ze trouwde.... :-D

ik hoop dat ik DIE moeder onthou en herinner. Niet dat wat die ziekte nu van haar heeft gemaakt.
:rofl:

Sommige mensen maken idd een fotoboek dat ook kan helpen voor bezoek om een gesprek te starten, hoewel mijn oma op een gegeven moment dat boek weg schoof: ik weet niet wie al die mensen zijn.
Maar zij had maar 1 boek van 1 feestje en was het na 5 jaar waarschijnlijk helemaal zat :mrgreen:
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Zit je al in de Dementie Contactgroep en Dementie Vandaag Contactgroep op Facebook. Daar vind je heel veel tips en herkenning.
Daar kun je je vragen stellen.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Doonenvogel! Nee! Goeie tip. Wel heb ik al meermaals gebeld naar het lotgenoten contactcentrum (speciaal voor naasten van mensen met dementie) maar dit vind ik ook wel een hele fijne

Hier 'de soap continues'. Gaat zitten. De nieuwe vriend van mijn zusje belde (zus is net als ik al over de helft van de 40 heen en heeft sinds 6 maanden een nieuwe vriend. Harstikke leuk voor haar natuurlijk. Enfin, die belde me dus net. Overigens heb ik de man in kwestie nog nooit gezien trouwens. Sterker nog, dit was de eerste keer dat ik hem überhaupt sprak

Hij wilde weten wat mijn bruto hypotheekbedrag was. Ehm... hoe dan? Nou, ze waren bezig met een staatje zodat ze inzicht konden krijgen wat het aan financiën zou schelen als ma nu NIET naar het verzorgingstehuis ging en IK dus bij ma ging wonen... Ehm.. Pardon? Niet dus, ik heb hier een heerlijk huis, ik WIL helemaal niet terug naar mijn geboortedorp. Waarop hij zei; het kan zo zijn dat ze nog maar een paar jaar heeft. Vast, het kan ook zo zijn dat ze nog 20 jaar heeft gezien de leeftijd van haar ouders destijds. En ik WIL helemaal niet bij ma wonen en haar verzorgen, ik wil mijn eigen huis. Maar zeiden ze; ze konden me dan zo nu en dan ontlasten door ma af en toe eens op te halen. WEderom Pardon?

Oh en ik ben de financieel bewindvoerder van ma. Daartoe moet ik elk jaar netjes de boeken overleggen. Hij had gesproken met mijn zusjes en ze hadden het idee dat het beter was als hij dat zou gaan doen. SODEMIETER EEN EIND HEEN.

Ze waren verdomme nog te lui om om te komen draven de keren dat de casemanager kwam. Oke, een zus is een keertje geweest. Wat denkt dat zooitje wel niet? En ik heb helemaal geen zin me daar druk om te maken.... En toch doe ik dat weer. Ik heb daar gewoon even de fut niet voor. Ik ga toch moe's financiën niet aan een wereldvreemde kerel geven, en hoe laten ze het in hun harses dat ze mijn persoonlijke financiën in willen zien om te kijken wat dat 'scheelt' per maand omdat ma het financieel goed heeft en dus feitelijk het grootste deel van haar huis en vermogen gaat 'opeten' in die wooninstelling.... (lees; en dus de mogelijke erfenis)

Echt ik ben zo, zo link even nu. Alsof ze ook even voor mij bepalen wat ik kan doen in mijn leven. Mag ik OOK nog iets van een prive leven hebben?

Sorry, moest het even van me afschrijven. Ik kan wel janken nu. gelukkig heeft moe al ja gezegd en treedt alles in werking maar wat een stelletje klootviolen bij elkaar.
buzziebee wijzigde dit bericht op 11-11-2020 13:21
1.59% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nee Buzziebee, wat een idioot idee. Die weten echt niet waar ze het over hebben. Dementie is niet even een gebroken been. wat over 6 weken genezen is.
Zeg je zussen maar dat je het best wil doen, maar dat je dan je baan op moet zeggen, omdat het 24 uur per dag zorg is. Dus of zij willen zorgen dat jouw salaris en je pensioenopbouw gefinancierd worden.
Die vriend spoort ook niet om zich voor dat karretje te laten spannen. Of hebben ze hem een vergoeding voor het werk beloofd?
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Wat een asociaal stuk vreten is die gast! En je zus trouwens ook. Waarom neemt zijzelf je moeder niet in huis als ze dat beter vindt dan een tehuis?
Alle reacties Link kopieren
BuzzieBee schreef:
09-11-2020 15:55
Nee dat zou ze nooit willen! Ze is hartstikke gelovig. Dat heeft ze destijds wel vast laten leggen allemaal. Euthanasie= niet naar de hemel he. Dat is het allergruwelijkste wat er is natuurlijk. Het dreigen met zichzelf wat aandoen was destijds altijd manipulatief. Net als de ‘als je uitgaat vanavond ben ik dus helemaal alleen en wie laat zijn moeder nou alleen’ etc etc. En dan ging je maar niet want daarna kwamen de krokodillentranen.
Oke duidelijk, bedankt voor je antwoord.

En wat fijn dat er een 'ja' is. Niet dat je nu meteen helemaal zonder zorgen bent, maar toch is er een last van je schouders gevallen.
Leuk dat je vrijwilligerswerk wilt doen, al zal dat misschien nog niet meteen direct zijn. Het kan bijv. voor je moeder best verwarrend zijn als jij als vrijwilliger komt en iets leuks met meneer Jansen gaat doen.
Je zus en dr vriend kunnen de boom in. Hebben ze een sleutel van het huis?
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Alle reacties Link kopieren
Ja ze hebben een sleutel. En hun argument is dat hij (hij is een stuk ouder) ook de financiële bewindvoering van zijn moeder heeft gedaan. Maar maandelijks krijgen ze van me een excel overzicht met inkomsten en uitgaven. En ze kunnen op de rekening van ma kijken. En die excel sluit naadloos aan. Kortom ik maak me waarschijnlijk druk om niks maar ik heb dit zo niet nodig nu even.

Ik dacht heel naief dat hij belde om eens kennis te maken..... ik denk dat ik nadat ma is opgenomen zelf eens een paar sessies bij een psycholoog ga doen.
Hou het maar goed in de gaten, je zult de eerste niet zijn die door (schoon)familie opgelicht wordt.
Alle reacties Link kopieren
:-o Jullie kennen elkaar nog niet eens? En dat bellen met zn ***smoes?

"Nou, ze waren bezig met een staatje zodat ze inzicht konden krijgen wat het aan financiën zou schelen als ma nu NIET naar het verzorgingstehuis ging en IK dus bij ma ging wonen"

Dit betekent toch gewoon "BuzzieBee offer je op ( wat jij wilt doet er niet toe) dan blijft er straks meer geld over voor ons".

Wat betreft de sleutel, misschien ben ik erg negatief, maar misschien nemen je zussen vast een voorschotje op de erfenis. Zou jammer zijn als kostbare ( mbt geld of emotie) spullen alvast geconfisqueerd worden door je zussen en een inhalige zwager.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Alle reacties Link kopieren
Bizar! Jemig, dat iemand dit bedenkt... Ik denk dat je een inventarisatie mag maken van wat er in huis staat, want anders mis je zometeen zomaar wat dingen.
En als je financiële bewindvoering hebt, en dat gewoon klopt, ben je je inderdaad druk aan het maken om niets. En hij heeft er sowieso niets mee te maken want geen familie.
BuzzieBee schreef:
11-11-2020 13:14
Hoi Doonenvogel! Nee! Goeie tip. Wel heb ik al meermaals gebeld naar het lotgenoten contactcentrum (speciaal voor naasten van mensen met dementie) maar dit vind ik ook wel een hele fijne

Hier 'de soap continues'. Gaat zitten. De nieuwe vriend van mijn zusje belde (zus is net als ik al over de helft van de 40 heen en heeft sinds 6 maanden een nieuwe vriend. Harstikke leuk voor haar natuurlijk. Enfin, die belde me dus net. Overigens heb ik de man in kwestie nog nooit gezien trouwens. Sterker nog, dit was de eerste keer dat ik hem überhaupt sprak

Hij wilde weten wat mijn bruto hypotheekbedrag was. Ehm... hoe dan? Nou, ze waren bezig met een staatje zodat ze inzicht konden krijgen wat het aan financiën zou schelen als ma nu NIET naar het verzorgingstehuis ging en IK dus bij ma ging wonen... Ehm.. Pardon? Niet dus, ik heb hier een heerlijk huis, ik WIL helemaal niet terug naar mijn geboortedorp. Waarop hij zei; het kan zo zijn dat ze nog maar een paar jaar heeft. Vast, het kan ook zo zijn dat ze nog 20 jaar heeft gezien de leeftijd van haar ouders destijds. En ik WIL helemaal niet bij ma wonen en haar verzorgen, ik wil mijn eigen huis. Maar zeiden ze; ze konden me dan zo nu en dan ontlasten door ma af en toe eens op te halen. WEderom Pardon?

Oh en ik ben de financieel bewindvoerder van ma. Daartoe moet ik elk jaar netjes de boeken overleggen. Hij had gesproken met mijn zusjes en ze hadden het idee dat het beter was als hij dat zou gaan doen. SODEMIETER EEN EIND HEEN.

Ze waren verdomme nog te lui om om te komen draven de keren dat de casemanager kwam. Oke, een zus is een keertje geweest. Wat denkt dat zooitje wel niet? En ik heb helemaal geen zin me daar druk om te maken.... En toch doe ik dat weer. Ik heb daar gewoon even de fut niet voor. Ik ga toch moe's financiën niet aan een wereldvreemde kerel geven, en hoe laten ze het in hun harses dat ze mijn persoonlijke financiën in willen zien om te kijken wat dat 'scheelt' per maand omdat ma het financieel goed heeft en dus feitelijk het grootste deel van haar huis en vermogen gaat 'opeten' in die wooninstelling.... (lees; en dus de mogelijke erfenis)

Echt ik ben zo, zo link even nu. Alsof ze ook even voor mij bepalen wat ik kan doen in mijn leven. Mag ik OOK nog iets van een prive leven hebben?

Sorry, moest het even van me afschrijven. Ik kan wel janken nu. gelukkig heeft moe al ja gezegd en treedt alles in werking maar wat een stelletje klootviolen bij elkaar.
Ik zou direct zus opbellen om verhaal te halen!! Zijn ze gek geworden of zo!!???
Alle reacties Link kopieren
“ Dit betekent toch gewoon "BuzzieBee offer je op ( wat jij wilt doet er niet toe) dan blijft er straks meer geld over voor ons".

Daar komt het dus op neer. Gelukkig heb ik ook nog iets over mezelf in te brengen. En over mijn persoonlijke (prive) financiën krijgt hij geen moer inzicht uiteraard.en het scheelt mij ook geen moer. Nadat ik bij ex weg ging hebben we ons huis verkocht en van mijn deel heb ik een heel tof huisje kunnen kopen waar ik meteen verliefd op was aan een dijkje, helemaal mijn eigen plekje met al mijn eigen spulletjes en een hypotheekje wat je niet eens een hypotheek kunt noemen. Jemig ik zou dit niet eens HOEVEN te verantwoorden. Ook niet naar jullie, maar toch doe ik dat het zit me echt hoog gewoon. Hij kan mijn rug op. Zusje ook trouwens.

Oh en ik heb sinds een paar maanden een date. Gaat ze geen reet aan. Niks serieus nog, maar mag ik na jaren zorg OOK gewoon eens voor mijn eigen geluk gaan en af en toe eens in de kroonluchter willen hangen? Alsof dat gaat bij ma thuis

Of gewoon weer eens een keer op vakantie als dat weer mogelijk is! Ook al in geen jaren gedaan, zusjes konden wel ‘een dagje’ ma doen, niet meer. Dat pa en ma vroeger hun kinderen toen die nog klein waren weken meenamen in de camper om mijn zusjes te ontlasten zijn ze ook even vergeten.
buzziebee wijzigde dit bericht op 11-11-2020 14:18
43.89% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
327 schreef:
11-11-2020 13:50
Bizar! Jemig, dat iemand dit bedenkt... Ik denk dat je een inventarisatie mag maken van wat er in huis staat, want anders mis je zometeen zomaar wat dingen.
En als je financiële bewindvoering hebt, en dat gewoon klopt, ben je je inderdaad druk aan het maken om niets. En hij heeft er sowieso niets mee te maken want geen familie.
Klopt 327. Weer ik ook wel, maar het geeft me nu toch weer extra stress wat ik er gewoon even niet bij kan hebben
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
11-11-2020 13:52
Ik zou direct zus opbellen om verhaal te halen!! Zijn ze gek geworden of zo!!???
giz, zou ik ook wel willen, maar ik ‘hang’ nu nog een beetje te veel in mijn emoties na de afgelopen dagen.Ik wacht gewoon even een paar dagen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben gewoon pislink. Te druk om aanwezig te zijn bij het gesprek gisteren. Te druk om iets van zorg over te nemen. Ze zijn alleen maar met geld bezig! Hoe kun je dat in godsnaam voor jezelf goedpraten. Het IS niet hun geld. Het is van mijn moeder!! Als er wat overblijft is dat leuk meegenomen. Gaat dat op is dat ook maar zo.
Alle reacties Link kopieren
Persoonlijk heb ik geen ervaring(en) met opname in een verpleeghuis, tips et cetera kan ik je niet geven.

Je komt op mij over als een zeer betrokken en liefdevol persoon en als het om je moeder gaat, je wilt het beste voor haar ook al kunnen het keuzes zijn die erg moeilijk zijn.
Wat fijn dat je een goede, en vooral menselijke, casemanager hebt en dat de indicatie rond is.
Wel vervelend dat je moeder weinig eigen spulletjes mee mag nemen vanwege corona. Dan is zo'n mooi fotoboek / video boek, al dan niet met haar bekende muziek is een goede optie.

Je moeder is nog niet verhuisd neem ik aan. Persoonlijk denk ik dat het verstandig is om alles wat je moeder in huis heeft, te fotograferen / op video vast te leggen en een totale inventarisatie te maken. Dit zou je eventueel kunnen doen met een notaris of van rechtswege gemachtigd persoon zodat je moeders eigendommen niet kunnen 'verdwijnen'.

Wat de vriend van je zus doet als het gaat om je moeder, is ronduit schofterig te noemen. Zegt alles over hem en het nodige over je zus, maar niets over jou.
Als financieel bewindvoerder van je moeder leg je al verantwoording af, zo wel aan de rechtbank als aan je zussen. Dat is meer dan genoeg.
Hoe jouw eigen financiële positie is, daar heeft een ander niets mee te maken.

Wees lief voor jezelf en bewaak je grenzen. Laat de negativiteit van je zussen buiten de deur, zij vinden altijd wel een reden / excuus om jou aan te vallen en af te kraken. Richt je op datgene wat goed is voor jou en voor je moeder. Omring je met mensen die echt van je houden en jou waarderen om wie bent en wat je doet.

Veel sterkte, alle goeds en liefs van kleppeboxx
Alle reacties Link kopieren
BuzzieBee schreef:
11-11-2020 13:37
Ja ze hebben een sleutel. En hun argument is dat hij (hij is een stuk ouder) ook de financiële bewindvoering van zijn moeder heeft gedaan. Maar maandelijks krijgen ze van me een excel overzicht met inkomsten en uitgaven. En ze kunnen op de rekening van ma kijken. En die excel sluit naadloos aan. Kortom ik maak me waarschijnlijk druk om niks maar ik heb dit zo niet nodig nu even.

Ik dacht heel naief dat hij belde om eens kennis te maken..... ik denk dat ik nadat ma is opgenomen zelf eens een paar sessies bij een psycholoog ga doen.
Je hoeft geen verantwoording af te leggen aan de vriend van je zus, of zelfs je zus. Alleen aan de rechter. En zolang jij door de rechter niet op je vingers wordt getikt is er niets aan de hand.

Hoe kunnen ze op je moeders rekening kijken?
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Ohhhh wat erg van je zussen :facepalm:
Dat vind ik echt heel rot voor je.
Ik had denk ik zelf ook even mijn zus gebeld of het verder wel goed gaat in haar bovenkamer. >:-(
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
11-11-2020 15:05
Je hoeft geen verantwoording af te leggen aan de vriend van je zus, of zelfs je zus. Alleen aan de rechter. En zolang jij door de rechter niet op je vingers wordt getikt is er niets aan de hand.

Hoe kunnen ze op je moeders rekening kijken?
Transparantie. Ze hebben de inlogcodes van de ING en dat is ook niet erg verder. Dat vind ik prima.
Alle reacties Link kopieren
BuzzieBee schreef:
11-11-2020 15:15
Transparantie. Ze hebben de inlogcodes van de ING en dat is ook niet erg verder. Dat vind ik prima.
Probeer je niet te druk te maken. Persoonlijk zou ik niet eens je zus bellen (later), maar die vriend van d'r. Ook al komt je zus ermee, hij is degene die dit allemaal wil doen. Hij moet gewoon terug in z'n mand en zich koest houden.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Tickel, hij heeft mijn moeder een keer gezien. Deze zomer. Verder heef mam voor ze ‘slecht’ werd notarieel ed laten vastleggen dat ik de financiele bewindvoering doe. Dat doe ik netjes en zonder fouten. Moet ik elk jaar laten zien en laten controleren. Diep in mijn hart weet ik echt wel dat zus en bij dus geen enkele grond hebben verder. Maar wat kan ik dit ZO niet gebruiken nu even

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven