Zo sneu. Moe naar een verzorgingstehuis en heel veel zorgen

09-11-2020 13:04 269 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het is niet meer te doen voor mij, ma is dement en gaat steeds sneller achteruit, ze belt 20 keer per dag, voornamelijk om me uit te schelden en te dreigen ‘er een eind aan te maken’ als ik niet meteen kom. Maar dat deed ze vroeger al toen ik nog jong was.

Ik weet het, het is de ziekte. Douchen, eten koken, dat kan ze niet meer en daar is hulp bij thuis. De andere dagen doe ik zelf.Ze vorige week van de slapende lijst afgehaald en op de actieve lijst gezet. Er waren nog drie wachtenden voor haar. Kortom nog een paar maandjes. Nu ben ik net gebeld dat er plek is. Maar eerst moet er iemand van CIZ langskomen en ma moet officieel toestemming geven. Wat ze niet gaat doen vermoed ook de casemanager. Ook die en de dames die moe verzorgen vinden het de hoogste tijd. We wilden dit niet in Corona tijd, maar de situatie is nu echt onhoudbaar geworden. We wilden het in het voorjaar al, maar toen brak Corona uit en was het voor mij ook onbespreekbaar. Maar nog langer wachten gaat niet meer. Het enige wat ik nog doe is werken, 20 keer ma spreken op een dag en elke vrije minuut daar heen. Ik ben gewoon helemaal op. Fysiek en mentaal. Mijn moeder is ze al heel lang niet meer. Die ben ik al een tijdje kwijt. Een gesprek voeren is niet mogelijk en zij is nu het kind en ik de volwassene.

Geeft ze geen toestemming moet er dus plaatsvervangende toestemming komen van de rechter en dan wordt ze dus met een ambulance heengebracht, kunnen ze zelfs de deur forceren en mogen ze in het uiterste geval moe in de handboeien slaan. Het is daarnaast een heel fijn huis, maar door Corona mag ze nu even niet eigen meubeltjes meenemen. Die mogen na corona weer. Ze komt dus in een vreemde omgeving zonder vertrouwde spulletjes. Wat ik ook sneu vindt.

Enfin, vanmiddag dus eerst het gesprek met de CIZ persoon en de casemanager. Hopelijk gaat ma overstag. Heeft iemand ook wel eens in een situatie gezeten dat de persoon die echt hulp en zorg nodig heeft niet wil en hoe ging dat?

Gatverdarrie, ik zit er echt even mee in mijn maag. Het gaat ineens zo snel en ik weet ook dat dit haar laatste ‘plekje’ zal zijn. Ben er echt even misselijk van.
buzziebee wijzigde dit bericht op 09-11-2020 13:10
9.40% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
BuzzieBee schreef:
11-11-2020 15:48
Tickel, hij heeft mijn moeder een keer gezien. Deze zomer. Verder heef mam voor ze ‘slecht’ werd notarieel ed laten vastleggen dat ik de financiele bewindvoering doe. Dat doe ik netjes en zonder fouten. Moet ik elk jaar laten zien en laten controleren. Diep in mijn hart weet ik echt wel dat zus en bij dus geen enkele grond hebben verder. Maar wat kan ik dit ZO niet gebruiken nu even
Dat begrijp. Daarom is het wel belangrijk dat hem duidelijk wordt gemaakt dit soort dingen niet meer te flikken. Niet nu, maar als de rust wat weder is gekeerd toch eens over hebben. Er zullen nog meer belangrijke beslissingen gemaakt moeten worden in de toekomst. Dan is het fijn als hij geen spaak in het wiel steekt als je lekker op de rit bent.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Wie is er mentor? Is ook belangrijk. En zorg dat je sowieso eerste contactpersoon bent bij het huis.
Alle reacties Link kopieren
He bah wat een engerd die vriend van je zus. Ik kan me voorstellen dat dit ff heel vervelend is. Zoiets doe je liever samen met je zus ipv dat jullie nu tegenover elkaar staan.

En nee natuurlijk is het geen optie om daar te gaan wonen en zeker niet vanwege het geld.
Je kunt méér.
Puntje praktisch over wat je moeder kan meenemen:
ik las dat ze nu 2p bed en dekbed heeft, en straks moet overgaan naar een 1p. Kan je de dekbedhoezen (laten) verkleinen naar een 1p maat. Dan herkent ze in elk geval haar eigen dekbedovertrek. Is ook weer iets van thuis. Het dekbed dat erin zit, is minder spannend, maar het overtrek is wel een herkenbaar en vertrouwd iets. Het is uiteraard makkelijker om nieuwe overtrekken te kopen, maar de oude vertrouwde vermaken kost misschien net zoveel, maar helpt wel in het “thuis” gevoel.

Het is een vervelende situatie waarin je zit!
Sterkte.
Oh! BuzzieBee, wat een herkenbaar verhaal. Hoe jammer is het dat je daardoor een terecht wantrouwende houding hebt gekregen naar je zussen. Ik zit in een soortgelijke situatie, mijn moeder woont nog thuis en is ook dementerend. Gelukkig heeft ze ingestemd met een levenstestament afgelopen februari, waardoor mijn broer en ik voogden zijn over haar financieen en zorg. Wij worden daardoor gedwongen voortdurend met elkaar te overleggen en reken er maar op dat er af en toe harde woorden zijn gevallen, met een aantal zaken waren we het niet eens.

Gelukkig hebben we een goede betrokken case-manager en hopen dit nog iets langer vol te houden. Mijn moeder krijgt nu nog thuiszorg (medicijnen controle) vanuit haar ziekteverzekering en huishoudelijke hulp vanuit de WMO, maar een CIZ-indicatie had ze allang kunnen hebben.
Alle reacties Link kopieren
Andrieske1976 schreef:
11-11-2020 20:03


Gelukkig hebben we een goede betrokken case-manager en hopen dit nog iets langer vol te houden. Mijn moeder krijgt nu nog thuiszorg (medicijnen controle) vanuit haar ziekteverzekering en huishoudelijke hulp vanuit de WMO, maar een CIZ-indicatie had ze allang kunnen hebben.
Vraag een gesprek aan met de casemanager. Als het goed is heeft je moeder al een zorgprofiel maar hij/zij kan je vertellen wat je nodig hebt voor een inschrijving bij een huis. Die zou ik wel vast aanvragen, evenals de inschrijving doen. Ga kijken bij huizen in de buurt Er zijn vaak best lange wachtlijsten en dat iemand op nummer 1 staat zegt niet zoveel, er kan zomaar iemand anders komen bij wie de crisis groter is die voorrang krijgt.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
12-11-2020 07:16
Vraag een gesprek aan met de casemanager. Als het goed is heeft je moeder al een zorgprofiel maar hij/zij kan je vertellen wat je nodig hebt voor een inschrijving bij een huis. Die zou ik wel vast aanvragen, evenals de inschrijving doen. Ga kijken bij huizen in de buurt Er zijn vaak best lange wachtlijsten en dat iemand op nummer 1 staat zegt niet zoveel, er kan zomaar iemand anders komen bij wie de crisis groter is die voorrang krijgt.
Het inschrijfformulier is al samen met de casemanager ingevuld. Bij een huis vlak in de buurt. Kijken mogen we helaas niet ivm corona dus daar baal ik echt van. Maar we dachten nog wel even te hebben en zeker tot na Corona. Niet dus. Ze stond al 2 jaar op de ‘slapende’ lijst. Maar nu ze ineens zo snel ‘slecht’ wordt hebben we haar vorige week op de actieve lijst gezet. Toen was ze de derde op de lijst. Maandag belde de casemanager dat er een kamer voor haar was dus moest alles ineens in een enorme stroomversnelling. De kamer is dus al vrij. De CIZ dame zorgt dat we begin aankomende week een schrijven hebben en dan kan ze dis feitelijk ‘over’

Toen ze op de ‘slapende’ lijst kwam heeft de casemanager samen met ma en mij een hele lijst doorgewerkt over wat ze zou willen als ze naar een verzorgingstehuis moest (groot of juist klein) etc etc. Veel van die wensen kunnen al niet meer ingewilligd worden omdat ma zo snel achteruit ging.
Alle reacties Link kopieren
HolyGirl schreef:
11-11-2020 19:22
Puntje praktisch over wat je moeder kan meenemen:
ik las dat ze nu 2p bed en dekbed heeft, en straks moet overgaan naar een 1p. Kan je de dekbedhoezen (laten) verkleinen naar een 1p maat. Dan herkent ze in elk geval haar eigen dekbedovertrek. Is ook weer iets van thuis. Het dekbed dat erin zit, is minder spannend, maar het overtrek is wel een herkenbaar en vertrouwd iets. Het is uiteraard makkelijker om nieuwe overtrekken te kopen, maar de oude vertrouwde vermaken kost misschien net zoveel, maar helpt wel in het “thuis” gevoel.

Het is een vervelende situatie waarin je zit!
Sterkte.
Prima tip.
Een dekbedhoes smaller maken is een fluitje van een cent, voor iemand met een naaimachine.
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.

Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.
Alle reacties Link kopieren
BuzzieBee schreef:
11-11-2020 15:15
Transparantie. Ze hebben de inlogcodes van de ING en dat is ook niet erg verder. Dat vind ik prima.
Kunnen ze dan ook geld overmaken?
Nou ja, dan plegen ze verduistering, dus geen zorgen.
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.

Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.
Alle reacties Link kopieren
Kijken kan niet, idd heel jammer, maar er is vast een website? Met uitgebreide info en foto’s, misschien video rondleiding?
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Alle reacties Link kopieren
docotrandus schreef:
12-11-2020 09:41
Kunnen ze dan ook geld overmaken?
Nou ja, dan plegen ze verduistering, dus geen zorgen.
In principe zouden ze dat wel kunnen. Maar daar zie ik ze dan ook echt niet voor aan. Dat wordt namelijk meteen door me opgemerkt.
Maar ik 'overleg alle cijfers'. Wel was het een keer zo dat zus aan de bel trok omdat ik best ergens 'goedkoper' boodschappen voor ma kon doen. Tuurlijk joh, doe het lekker zelf was mijn antwoord. Daar mag ze het echt mee doen. Wij hebben wat dat betreft vroeger nooit iets te kort gehad en nu heeft ma ons nodig en gaat zus bepalen dat ze anders en goedkoper moet gaan eten, Lel wel, van ma's bloed eigen geld.....

Hou op, schei uit. Daar doe ik verder ook niets mee hoor. Ik bewaar netjes alle bonnetjes. Ook van eventuele reparateurs die langs moesten komen. Oh en de tuinman. Ze heeft een enorme tuin maar 'dat kon ik toch wel doen af en toe'. NEE! NEE! NEE! Als je niet meer wil dat mam een tuinman betaalt steek je je luie fikken zelf maar eens uit je mouwen. Of de glazenwasser eens per maand... idem.

Joh, zelfs met kerst wordt ze een ochtendje opgehaald en weer thuis afgezet zodat ik alle kerstdagen met moe doorbreng. Maar dan wel van die twee uur 40 foto's op facebook gooien over hoe geweeeeldig de dag met ma is. Niet dat ze er maar twee uurtjes was natuurlijk
Alles is ze al te veel. En het ligt ook aan mij hoor. Ik moet gewoon wat harder worden, maar dat doe ik wel als dit nu even achter de rug is.

Dat wat iemand eerder zei baart me wel zorgen. Dat zodra we dat huis gaan leeghalen er al spullen verdeeld gaan worden. Foto's maken is niet mogelijk er is gewoon echt veel en veel te veel aan spullen.

Die vriend van zus (die ik dus nog nooit gezien in) heeft zich al helemaal nergens mee te bemoeien. Die kan echt de boom in.
Alle reacties Link kopieren
BuzzieBee schreef:
11-11-2020 15:15
Transparantie. Ze hebben de inlogcodes van de ING en dat is ook niet erg verder. Dat vind ik prima.
Ik zou dat toch veranderen. Kunnen ze ook aan de rekening zitten? Straks klopt er iets niet door hun en heb je gedoe met de rechtbank.
Als jij bewindvoerder bent is dat voldoende. Ben je ook mentor? Dat is nl ook heel belangrijk.
Alle reacties Link kopieren
simbalabimba schreef:
12-11-2020 09:46
Kijken kan niet, idd heel jammer, maar er is vast een website? Met uitgebreide info en foto’s, misschien video rondleiding?
Nou ik kan kijken tijdens de feitelijke intake volgende week. Dan mag er een persoon zijn samen met de casemanager. Dat ben ik uiteraard. Niet een van de zusjes... die zich nu ineens quasi interessant gaan 'bemoeien' met alles spontaan
Alle reacties Link kopieren
Doorenvogel schreef:
12-11-2020 09:58
Ik zou dat toch veranderen. Kunnen ze ook aan de rekening zitten? Straks klopt er iets niet door hun en heb je gedoe met de rechtbank.
Als jij bewindvoerder bent is dat voldoende. Ben je ook mentor? Dat is nl ook heel belangrijk.
Jep! Ik ben beide!

Ze hebben geen pasje en ma 'mag' geen geld meer weggeven want is niet meer capabel die besluiten te nemen. Dus staat ze financieel onder bewind bij mij in dit geval. Dus als ze geld zouden doorsluizen zie je dat op de rekening dan klopt dat dus niet en zal elke rechter zeggen dat ze dat mogen terugbetalen natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Oh ik lag er gisteren lekker vroeg in. Ik werd nog wel door ze gebeld maar heb dus gewoon niet opgenomen. Ik heb er gewoon even geen zin in. Ik ben jarig vandaag (ook nog eens tot overmaat van ramp) en verwacht niet eens dat ze dat hebben onthouden hoor. Ik zal wel weer appjes krijgen over ma en het verzorgingshuis. Verder heb ik vandaag en morgen gewoon lekker vrij genomen even. Er moet zoveel gebeuren, ik heb toch nog een overload aan vakantiedagen en wil dat gewoon in alle rust doen.
Ik zou serieus de sloten veranderen als je moeder is verhuisd. Wat een inhalige heksen, die zussen van je.

Veel sterkte met alles en gefeliciteerd met je verjaardag 🥳
Alle reacties Link kopieren
BuzzieBee schreef:
12-11-2020 09:59
Jep! Ik ben beide!

Ze hebben geen pasje en ma 'mag' geen geld meer weggeven want is niet meer capabel die besluiten te nemen. Dus staat ze financieel onder bewind bij mij in dit geval. Dus als ze geld zouden doorsluizen zie je dat op de rekening dan klopt dat dus niet en zal elke rechter zeggen dat ze dat mogen terugbetalen natuurlijk.
Gefeliciteerd.


Oh dat is mooi dat je beide bent. Is echt belangrijk als er beslissingen over bv gezondheid en medicatie genomen moeten worden.

Dat laatste is zo maar je kunt het beter voorkomen en jij bent bewindvoerder dus buiten jezelf, je moeder evt en de rechtbank hebben ze eigenlijk niets te maken op de rekening. Zeker niet inloggen.
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn dat je moeder 'ja' heeft gezegd, dan hoeft in ieder geval de moeilijkere weg niet te worden genomen. De houding van je zussen en 'zwager' vind ik ronduit onbeschoft, zowel naar je moeder als naar jou. Sterkte met het regelen. En natuurlijk gefeliciteerd met je verjaardag!


Wij staan volgend jaar waarschijnlijk voor hetzelfde proces, met dat verschil dat het om mijn vader gaat en mijn moeder nog wel gezond is en in hun huis blijft wonen. Ik vrees alleen dat hij geen ja gaat zeggen, maar misschien met hulp van de case manager dat dat toch lukt. Ze heeft hem ook de indicatie laten tekenen, waarvan we ook dachten dat hij dat niet zou doen, dus wie weet...
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Alle reacties Link kopieren
BuzzieBee schreef:
11-11-2020 15:48
Tickel, hij heeft mijn moeder een keer gezien. Deze zomer. Verder heef mam voor ze ‘slecht’ werd notarieel ed laten vastleggen dat ik de financiele bewindvoering doe. Dat doe ik netjes en zonder fouten. Moet ik elk jaar laten zien en laten controleren. Diep in mijn hart weet ik echt wel dat zus en bij dus geen enkele grond hebben verder. Maar wat kan ik dit ZO niet gebruiken nu even
Ik denk dat jouw moeder haar Pappenheimers heel goed kende. Wat een ellende om dit erbij te hebben, snap dat je furieus bent.
Alle reacties Link kopieren
Voornamelijk nu gewoon gefrustreerd. Ik weet niet eens of ik me boos moet voelen, of verdrietig, of teleurgesteld. Ik zit op de een of andere rare manier ook nog eens in een soort 'rouw' proces. Althans zo voelt dat echt. Weet je, het klinkt kut, en ik wil niemand kwetsen, maar soms heb ik wel eens dagen dat ik hoop ze lekker gaat slapen een fijne droom krijgt en dan gewoon niet meer wakker wordt. Dan hoeft ze hier niet meer doorheen. Want niemand weet hoe lang dit nog gaat duren. Maar dan voel ik me meteen weer een gruwelijk mens want wie wil zoiets nu denken van haar eigen moeder!

Elke dag weer een stukje afscheid nemen. En nogmaals het ligt ook aan mezelf. Ik ben nogal van de ' hulpverlenen'. Ik denk dan ook dat ik er zelf aan goed doe om een paar keer met een Psycholoog te praten. Meer voor mezelf op komen, een stukje rouwverwerking etc etc.

Mam heeft vandaag ook al weer 5 keer gebeld. Nou ja 5 keer dat ik heb opgenomen, gebeld heeft ze al een keer of 12 vanochtend. Ik ben nu even klaar. Ze is boos, 'springt in het meer' etc etc. En dat alle 5 de keren. Ik had gesproken met iemand van de contactlijn en die dame zei ook dat ik rustig mocht zeggen dat ze niet wil dat ze dat soort dingen (ik ga er een eind aan maken) tegen me zegt. Niet dat het helpt, dat vergeet ze toch weer binnen 5 minuten. Maar dat ik ondanks dat ze dement is, haar niet over mijn grenzen hoef te laten gaan en dat ik echt niet elke keer de telefoon hoef op te nemen.

Ik kijk even naar het beeld van de camera, zie dat er verder niks aan de hand is (ze belt; ik neem niet op; gaat weer voor de TV zitten om 5 minuten later weer out of the blue naar de telefoontafel te lopen, mij weer te bellen, ik neem niet op, dan gaat ze weer TV kijken. Kortom, er is niks aan de hand verder). Toen ik de 5e keer zei dat ze me al 5 keer had gebeld in 2 uur was dat natuurlijk ook onzin, ze had me al in geen daaaagen gesproken. Zucht.... Dus even sterk zijn, vanmiddag neem ik weer eens op, nu even niet.
buzziebee wijzigde dit bericht op 12-11-2020 12:23
44.97% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het in ieder geval heel fijn om hier van me af te praten zonder veroordeelt te worden voor de gevoelens die ik er soms bij heb. Dit doet me echt al heel erg goed. Ook fijn dat er mensen zijn die in mijn schoenen staan en er ervaring mee hebben. Ofwel als naaste ofwel als zorgmedewerker. Ik heb echt ontzettend veel aan jullie adviezen of gewoon een luisterend oor.
Alle reacties Link kopieren
WollekeWiet schreef:
12-11-2020 10:15
Ik zou serieus de sloten veranderen als je moeder is verhuisd. Wat een inhalige heksen, die zussen van je.

Veel sterkte met alles en gefeliciteerd met je verjaardag 🥳
Ik zou ook een paar nieuwe cilinders kopen en ze veranderen. Voor je het weet is de boel leeggehaald.


TO, van harte gefeliciteerd!
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Ik zou ook de sloten veranderen voordat die zus en haar vriend de boel leeg komen roven.
Alle reacties Link kopieren
BuzzieBee, die gevoelens zijn heel normaal hoor.
Ik heb ook zo vaak uitgesproken over mijn ouder dat ie een kutleven had. Kon niet praten en dementie. Nou ja, vloeken kon ie wel vloeiend :mrgreen:
Hier wel het voordeel dat ie best een blij ei werd. Natuurlijk soms ook mindere momenten, vooral bij het zelfstandig naar buiten willen en niet mogen, maar over het algemeen vond ik hem echt "leuk" en ondeugend geworden.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
BuzzieBee schreef:
12-11-2020 12:04
Voornamelijk nu gewoon gefrustreerd. Ik weet niet eens of ik me boos moet voelen, of verdrietig, of teleurgesteld. Ik zit op de een of andere rare manier ook nog eens in een soort 'rouw' proces. Althans zo voelt dat echt. Weet je, het klinkt kut, en ik wil niemand kwetsen, maar soms heb ik wel eens dagen dat ik hoop ze lekker gaat slapen een fijne droom krijgt en dan gewoon niet meer wakker wordt. Dan hoeft ze hier niet meer doorheen. Want niemand weet hoe lang dit nog gaat duren. Maar dan voel ik me meteen weer een gruwelijk mens want wie wil zoiets nu denken van haar eigen moeder!
Dit is zo herkenbaar! Ik denk dat ook wel eens, maar tegelijk wil ik mijn vader niet kwijt en schaam ik me dat ik zo denk. Maar heel eerlijk zou het voor hem eigenlijk veel fijner zijn als hij op een ochtend niet meer wakker wordt... :|
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven