1e keer wintersport: Kleding tips en andere tips?

31-01-2020 18:47 131 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi! Ik ga voor het eerst op wintersport. Helemaal alleen, dus ik heb helemaal niemand om bij af te kijken, wat best lastig is.

Gelukkig is er Viva! :)

ik heb verzameld:
1 buff
2 thermobroeken
1 skibroek 10.000/10.000
4 thermo shirts met lange mouwen
2 fleece pulleys
1 paar zeer goede wanten (heat scale 9)
1 paar goedkope Action skihandschoenen
8 paar skisokken
1 crashpants
2 kniebeschermers
1 softshell anorak 15.000/15.000
1 helm
1 fotochromatische skibril voor categorie 1-3 (uit mijn hoofd, die ene met extreme zon niet en dat was categorie 4 dacht ik...)
zonnebrand/balsem combi voor wintersport
gewone zonnebril
met fleece gevoerde muts
1 paar lompe snowboots van de Van Haren (twijfel nog of ik geen propere sneeuwschoenen zal kopen want op deze kan ik geen hele dag lopen)

Schoenen en snowboard huur ik.

Ik ging vandaag mijn spullen testen op een indoor piste waar het -5 was. Mijn onderkant was tevreden, mijn handen ook, alleen mijn armen vonden het fris als ik op de sleeplift stond te wachten (belachelijk druk, blijkbaar hoeven kinderen niet meer naar school op vrijdag? :'( Dus stond soms wel 20 minuten te wachten/in de sleeplift te chillen). Ik ben maar een uurtje geweest en ik droeg mijn thermo shirt, fleece pully en anorak met buff.

Ik zit nu te twijfelen of ik niet nog een laagje erbij moet doen, want het was daar zelfs nog wind stil en ik neem aan dat het ook weleens -10 kan zijn en sneeuwend. Ik dacht aan een ruim vallende dikke sweater/hoodie/vest. Ik ga eind februari - begin maart en ik ga 10 dagen (2 dagen reizen, 8 dagen sneeuwpret). Wat vinden jullie? Ik ben nogal een koukleum en mij lijkt 8 dagen vernikkelen omdat ik te weinig kleding bij me had echt verschrikkelijk. Maar misschien is het veel intensiever in het echt? Zweten deed ik alleen de eerste lessen, dan ben je meer bezig met vallen en op staan en rond hupsen dan boarden.

Verder: Hebben jullie nog tips? Zal ik die sneeuwschoenen kopen (zijn vrij prijzig volgens mij)? Mis ik wat? Nog ergens aan denken? Ik ga de pisteregels naslaan en Youtuben hoe je zo'n stoeltjes lift in en uit moet als snowboarder. Sleeplift en touwsleeplift kan ik. Ik heb 2 cursussen snowboarden gehad dus verwacht sowieso de blauwe piste af te kunnen, en eigenlijk de rode ook wel. Blijkbaar moet je een foto voor je skipas, dus daar zorg ik ook voor.

Oh en leuke ervaringen hoor ik ook graag! :) Wordt er helemaal blij van.
Alle reacties Link kopieren
Rollen doe ik al, maar dan als een kort dik slangetje. Ik ga de lange slang proberen want ik ben op -uh- uitdagingen gestuit m.b.t ruimte. :shame:
Alle reacties Link kopieren
Thanks! Ik zal die ook bestellen dan. Dat wil ik er nog best voor uitgeven..
Ga het wel beleven hoe die polsbeschermers bevallen. Zo niet geef ik ze een gooi en is het pech gehad. Op onderarmen vallen ipv op je handen klinkt idd wel logisch, moet ik onthouden!

Oostenrijk idd! Ben er nu 2x geweest (andere plek, maar niet ver uit de buurt) en beviel tot nu toe erg goed! Inderdaad grotendeels hele gezellige sfeer en een mooi land. Nu hopen op veel en fijn sneeuw, dan komt het vast goed!

Succes met inpakken! Kan me voorstellen dat het even passen en meten is haha! Enige tip die ik kan bedenken (al denk ik dat je dat zelf al wel had bedacht), doe je jas + snowboots al aan bij weggaan i.p.v. in te pakken. Scheelt iig alweer wat ruimte. :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
Nou ja ik wil mijn normale winterjas mee en mijn skijas, dus skijas moet in de koffer. En moonboots aan was een goed idee geweest. o_o Ik doe nu mijn gympies aan en de moonboots liggen he-le-maal onderin de koffer in dat dicht geritste stuk. Dus too late to turn back now haha!

Sneeuw en zon, dan ben ik tevreden! Ja onderarmen is een fijn iets om aan te leren. Het ziet er zo uit:

Afbeelding

Dat kan je polsen redden haha!
Alle reacties Link kopieren
Aangezien je vrijdag je koffer aan t pakken was neem ik aan dat je gisteren gevlogen hebt en nu dus op de plek van bestemming bent .. wat ook betekend dat vandaag je eerste dag in de echte sneeuw is?!
Hoe is/was 't?

At the moment ben ik ook onderweg naar de bergen. Even een weekje ontspannen :cheer2:
Alle reacties Link kopieren
Niet gevlogen, gebust! Ook de 1e keer haha, ik vlieg normaal altijd.

Echt super gaaf is het hier! Jullie hebben gelijk gehad, het was echt héél intimiderend om de 1e keer die gondel uit te stappen. De rest kon het allemaal al en peerden hem meteen naar de pistes en toen bleef ik achter en ik had geen idee waar ik heen moest en hoe je kon zien welke piste waar was en zo. Ik durfde niet alleen in een stoeltjeslift te stappen waarvan ik niet wist waar hij heen ging en wat ik nog nooit gedaan had, dus ben meteen een school ingestapt en heb in totaal 3 uurtjes privé les genomen.

Dag 1 alleen blauwe piste gehad, dag 2 blauwe, rode en een klein stukje zwart (leraar wilde me uitdagen haha) en vandaag een hele tocht van het ene gebied naar het andere gebied gemaakt en weer terug over voornamelijk rode pistes. Vandaag sneeuwde het de hele dag, dus ik eindigde uiteindelijk tot aan mijn knieën in de sneeuw op een volledig lege piste, ik had het idee dat ik zo wat off piste was haha. Ik vind diepe sneeuw wel echt veel fijner dan die harde glad getrokken ijzige pistes, op die pistes moet ik echt nog wel roetsjen op de steile stukken want dat durf ik niet, want kan nog niet goed carven.

Morgen rustig dagje in het gebied hier dichtbij want vandaag 8 uur onderweg geweest terwijl het hard sneeuwde en het op een gegeven moment echt knoert diepe sneeuw was en dus zwaar, dan neem ik misschien wel weer een lesje om het carven wat beter te leren.

Ik ben jullie dankbaar, want zonder dit topic had ik me nog veel meer verloren en teleurgesteld gevoeld omdat ik echt dacht dat ik het wel meteen zou kunnen.

Hoop dat jij net zoveel mazzel met het weer heb als ik! Veel plezier! Ben je al vaak op wintersport geweest?
Alle reacties Link kopieren
Wat knap dat je al op de zwarte piste bent geweest!! Geniet van je vakantie, wintersport is zoo gaaf!
Beter een half motto....
Alle reacties Link kopieren
PS Je hebt je helm wel op toch? op de foto lijkt het van niet, maar is echt belangrijk!
Beter een half motto....
Alle reacties Link kopieren
Klein stukje maar hoor en met verse poeder, haha. Ik ben niet van plan verder nog over zwarte pistes te gaan deze vakantie, mij te steil.
Alle reacties Link kopieren
Bim schreef:
02-03-2020 23:49
PS Je hebt je helm wel op toch? op de foto lijkt het van niet, maar is echt belangrijk!
Die foto is van Google haha, ik zet geen stap op de piste zonder helm. :D
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat je het naar je zin hebt! Heb je 3 uur les gehad of 3 dagen? Veel plezier nog!
Alle reacties Link kopieren
3 uur. :)
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat het allemaal goed gaat en dat je het naar je zin hebt! Vanaf nu ben je besmet met het wintersportvirus, pas maar op! De pasen is ook altijd nog een prima periode om nog lekker even 3 dagen te knallen.. ;-D :hihi:
Gisteren was vandaag de hele dag droog, zelfs nog zon gehad.. vannacht wel een laagje sneeuw, maar niet echt benoemenswaardig. Vanochtend waren ze wel druk bezig met lawines afschieten, dat dan wel weer. At the moment sneeuwt het weer heel licht, iig niet iets wat zoden aan de dijk zet.
Ik ski als zo'n 20 jaar (jezus, dit voelt wel oud om te kunnen zeggen, zeker omdat ik geen 4 was toen ik begon...) en dan de afgelopen 10 jaar gemiddeld zo'n 3x per seizoen + een heel seizoen skiles gegeven ooit.

Oh, mochten ze in het gebied ook nog de mogelijkheid hebben tot avondskiën of avondrodelen, dan is dat ook zeker een aanrader! Leuke ervaring..!
Alle reacties Link kopieren
Almdudler schreef:
03-03-2020 17:57
Fijn dat het allemaal goed gaat en dat je het naar je zin hebt! Vanaf nu ben je besmet met het wintersportvirus, pas maar op! De pasen is ook altijd nog een prima periode om nog lekker even 3 dagen te knallen.. ;-D :hihi:
Gisteren was vandaag de hele dag droog, zelfs nog zon gehad.. vannacht wel een laagje sneeuw, maar niet echt benoemenswaardig. Vanochtend waren ze wel druk bezig met lawines afschieten, dat dan wel weer. At the moment sneeuwt het weer heel licht, iig niet iets wat zoden aan de dijk zet.
Ik ski als zo'n 20 jaar (jezus, dit voelt wel oud om te kunnen zeggen, zeker omdat ik geen 4 was toen ik begon...) en dan de afgelopen 10 jaar gemiddeld zo'n 3x per seizoen + een heel seizoen skiles gegeven ooit.

Oh, mochten ze in het gebied ook nog de mogelijkheid hebben tot avondskiën of avondrodelen, dan is dat ook zeker een aanrader! Leuke ervaring..!
Groentje, ik ski al bijna 40 jaar. :-D
Geniet ervan!
Alle reacties Link kopieren
Jullie zijn allebei groentjes dan :proud: Ik ski 51 jaar (waarvan zo'n 15 jaar het hele seizoen).
Alle reacties Link kopieren
Altijd baas boven baas, dat blijkt wel weer ;-D
Het liefst zou ik in de bergen wonen! 's Winters elk weekend op de latten en 's zomers lekker de bergen in :love:


@Ugli, ik weet niet hoe het weer bij jullie was vandaag, maar hier hadden we echt een top dag! Hele dag met een grijns van oor tot oor op de ski's gestaan :cheer2:
Alle reacties Link kopieren
Almdudler, gisteren ook lawine gevaar hier. Er is meer dan een meter gevallen in deze regio dus dat is ook wel logisch. Ben expres onder de boomgrens gebleven voor de zekerheid, daar was de kans kleiner (ik krijg elke dag een mail met lawinekansen per hoogte en per gebied in mijn plaats). Wow dat is echt lang! Ik heb 8 lesjes gehad vorig jaar en nu 3 uurtjes les hier, haha. Iets korter maar. :shame:

41 en 51 jaar, dat is al langer dan dat ik leef, pfff! Jullie zijn vast die mensen die met een bloedgang voorbij komen vliegen en over de zwarte pistes sjeezen.

Hier de hele dag zon, windstil en perfecte pistes, echt de beste dag ever! Morgen is er 's ochtends zon en gaat het 's middags sneeuwen maar dat vind ik prima, hou wel van een lekkere zachte piste.
Alle reacties Link kopieren
:-D
mayou schreef:
04-03-2020 07:08
Jullie zijn allebei groentjes dan :proud: Ik ski 51 jaar (waarvan zo'n 15 jaar het hele seizoen).
Alle reacties Link kopieren
Ugli schreef:
04-03-2020 18:23
41 en 51 jaar, dat is al langer dan dat ik leef, pfff! Jullie zijn vast die mensen die met een bloedgang voorbij komen vliegen en over de zwarte pistes sjeezen.
Toen ik het typte dacht ik ook 'shit wat lang!' :proud: Ik ben begonnen op mijn 3e met houten skietjes met van die hele oude bindingen (met een metalen veer rond je hak en een hendel aan de voorkant die je naar voren moest duwen om de veer te spannen) en zwart leren skischoentjes met veters en later 3 schnallen. Ik weet nog dat ik daar enorm van baalde want mijn zussen hadden 4 schnallen, grote mensen schoenen!

Ik heb altijd veel geboekeld en off piste geskied maar de laatste jaren kan ik dat jammergenoeg niet meer vanwege slechte gewrichten. Ik skie tegenwoordig met een exoskelet aan mijn benen en sinds ik dat ding heb ga ik weer als een speer (en harder dan vroeger). Maar nu vrijwel alleen nog rood en blauw met af en toe een zwarte.

Wat heerlijk dat het gesneeuwd heeft en dat het nu lekker weer is, de beste combi die er is: poeder met een blauwe lucht!
Alle reacties Link kopieren
Ugli schreef:
04-03-2020 18:23

41 en 51 jaar, dat is al langer dan dat ik leef, pfff! Jullie zijn vast die mensen die met een bloedgang voorbij komen vliegen en over de zwarte pistes sjeezen.

Ik denk dat je dat verkeerd ziet. De mensen die met een bloedgang een overduidelijke beginner zoals jij voorbij skiën, hebben het niet zo goed begrepen. Ik probeer zelf altijd wanneer ik onzekere medesporters op de berg zie, daar met een ruime bocht omheen te gaan en mijn snelheid te minderen. Juist omdat beginnende wintersporters heel onzeker kunnen worden van plotselinge bewegingen.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
ninanoname schreef:
05-03-2020 14:16
Ik denk dat je dat verkeerd ziet. De mensen die met een bloedgang een overduidelijke beginner zoals jij voorbij skiën, hebben het niet zo goed begrepen. Ik probeer zelf altijd wanneer ik onzekere medesporters op de berg zie, daar met een ruime bocht omheen te gaan en mijn snelheid te minderen. Juist omdat beginnende wintersporters heel onzeker kunnen worden van plotselinge bewegingen.
En daarbij; beginnende wintersporters zijn zo onberekenbaar als de pest. Zit totaal geen patroon in hun skiën. Bochtje ruim voor het einde van de piste, dan ineens een bocht tot echt aan de rand en ga zo maar door. Waar je eerst inschatte echt makkelijk er langs te kunnen, besluiten ze dan ineens volledig tot de rand van de piste te gaan.

En daarbij, ik ski liever netter en technischer, dan dat ik zonder controle als een malloot de berg af dender :nut:
Alle reacties Link kopieren
Almdudler schreef:
05-03-2020 16:18
En daarbij; beginnende wintersporters zijn zo onberekenbaar als de pest. Zit totaal geen patroon in hun skiën. Bochtje ruim voor het einde van de piste, dan ineens een bocht tot echt aan de rand en ga zo maar door. Waar je eerst inschatte echt makkelijk er langs te kunnen, besluiten ze dan ineens volledig tot de rand van de piste te gaan.

En daarbij, ik ski liever netter en technischer, dan dat ik zonder controle als een malloot de berg af dender :nut:
:cheer: tik 'm aan! Helemaal met jou eens. Als een lemming je van de berg afstorten vereist vooral een dosis lef en domheid. Je ziet het vooral mannen doen, die wat teveel hebben gedronken. Voor veel mannen staat heel hard skiën gelijk aan het allerbeste en hoogst haalbare. Kunnen remmen en bochten draaien op elk moment en op iedere plek en goed anticiperen op anderen vereist veel meer kunde.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
In Frankrijk (althans daar waar ik ski) wordt niet zo crazy hard geskied. Bij ons zijn het meestal Parijse jongeren die als een malloot naar beneden racen op van kleine skietjes zonder helm en zonder op of om te kijken. Gelukkig is dat maar 1 week per seizoen! Het merendeel houdt zich eigenlijk goed aan de regels.
Alle reacties Link kopieren
Ja gisteren was het echt perfect! Vandaag zeer dichte mist en hard aan het sneeuwen. Ik kon de zijkanten van de pistes niet zien en niet zien welke richting ik uit ging omdat ik de grond niet kon zien, ben een paar keer zowat tegen een net of over de rand van de piste naar beneden gestort haha.

Ja ik probeer de wiebelige pizza skiërs en kindjes die met hun pootjes zowat in de split zitten met een ruime bocht te ontwijken want die werpen zich soms ineens voor je als je met een vaartje langs komt. Die hele snelle zijn niet allemaal zo slecht denk ik, er zitten een paar echt steen goeie in mijn groep. Eentje haalde een board in wat over een steile rode piste sjeeste zonder bestuurder en dook er boven op om te voorkomen dat het ding een ander voor de harses zou vliegen. Maar er zullen best egotrippers tussen zitten ja haha! Ik word vooral door de echte beginners afgesneden, niet zozeer de snelle.
ugli wijzigde dit bericht op 06-03-2020 08:05
0.17% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je zit dan echt wel n end weg van mij gok ik zo, qua weer. Gisteren was inderdaad perfect, vandaag een stuk minder. Maar lang niet zo slecht als wat jij beschrijft.
Halverwege de dag begon het licht te sneeuwen, maar er is maar een cm of 5 gevallen vandaag. Eergisteren maximaal een centimeter of 15..
Die dikke sneeuwdump van een cm of 50 zoals telkens op fb voorbij komt is voor ons helaas niet van toepassing :|

Gisteren overigens naar ons bijbehorende gletschergebied geweest... Wat een freeride walhalla is dat toch! In de tiefschnee naast de reguliere piste (zeg; 5/10 meter naast de piste) heb ik ook even een paar bochtjes getrokken, man man man, wat is dat fijn!
Alle reacties Link kopieren
Ah jammer, ik vind het sneeuwen Kuijt wel fijn, dan krijg je lekkere zachte en diepe pistes en heb je sochtends weer een mooie baan. Gaaf, ik weet niet of hier een gletsjer is (is dat iets speciaals?). Ja diepe sneeuw he, ik zag veel off piste rijders (is dat wat ze freeriding noemen?) En sommige sprongen dan een stuk en verdwenen vervolgens helemaal in de sneeuw. 😂

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven