Advies tour Auschwitz (met 12 jarige)

21-05-2019 08:57 205 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij gaan deze zomer naar Polen op vakantie, waarbij we beginnen in Krakow en dan doorreizen naar Warschau en Gdansk.
Ik heb altijd al een enorme interesse gehad voor de 2de wereldoorlog dus een bezoek aan Auschwitz staat al lang hoog op mijn lijstje.
Nu we dus naar polen gaan wil ik daar echt naar toe.

Maar ik vind het zo moeilijk om te beslissen hoe: met of zonder tour/gids?
En dan welke tour....
Alleen al bij Get your guide staan er zo een stuk of 15 tours.
Of is een gids boeken via het de website van Auschwitz beter?
Wie heeft hier ervaring mee?

Bijkomend puntje is dat mijn dochter van 12 heeft gezegd dat ze mee wil...
Als ik haar meeneem moet ik daar ook rekening mee houden.
Ik begrijp dat de meeste tours met gids in een andere taal is; voor haar dus lastig
Weet iemand of je daar ook een gidsje in het nederlands kan kopen?
Poppy_del_Rio schreef:
21-05-2019 10:22
In 4havo zijn kinderen dan ook minimaal 15 en vaak al 16 jaar. Dat is echt een wereld van verschil met 12, 13.

Maar goed, ik zit al te twijfelen of ik mijn kinderen van (dan) 10 en 11 al mee kan nemen naar Soldaat van Oranje, de musical.

Ja euh, zij begon over een volwassen bouwvakker, niet ik.

Maar goed, ik ben weg hier, succes met elkaar opnaaien en van weet ik het wat betichten.
Alle reacties Link kopieren
Wel 'grappig' deze discussie...
Zelfs nog over 14-jarigen.
In een tijd waarin deze pubers op veel vlakken (seks, drugs, uitgaan, drank, roken) als min of meer volwassen worden gezien. Hier op het forum nogal eens gezegd wordt dat ze hun eigen keuzes moeten mogen maken.
Een tijd waarin ze voortdurend geconfronteerd worden met alle agressie en afweer tegen vluchtelingen, asielzoekers en mensen met een ander geloof (die niet zelden ook zo jong zijn trouwens...).En ik hoor ze in die leeftijdscategorie ook schelden op deze groepen.
Vier jaar later mogen ze gaan stemmen.
Maar hiertegen moeten we hen vooral beschermen...
Is het erg, als ze een paar dagen van slag zijn? Diep geraakt worden door wat mensen andere mensen aan hebben gedaan en nog doen?
Is het zo erg om hen bewust te maken van het feit dat we met elkaar hebben gezegd: dit nooit meer. Maar dat we het nog dagelijks laten gebeuren in de wereld?
En dat alles de relatief veilige context van een vakantie of met school en (snel weer) bij hun ouders zijn? Die van hen houden en hen kunnen opvangen?

Ik heb het antwoord niet hoor. Maar dit wringt voor mij.
Star² schreef:
21-05-2019 10:29
Ja euh, zij begon over een volwassen bouwvakker, niet ik.

Maar goed, ik ben weg hier, succes met elkaar opnaaien en van weet ik het wat betichten.

O, jij leest een heel ander topic dan ik.
swaentje71 schreef:
21-05-2019 10:29
Wel 'grappig' deze discussie...
Zelfs nog over 14-jarigen.
In een tijd waarin deze pubers op veel vlakken (seks, drugs, uitgaan, drank, roken) als min of meer volwassen worden gezien. Hier op het forum nogal eens gezegd wordt dat ze hun eigen keuzes moeten mogen maken.
Een tijd waarin ze voortdurend geconfronteerd worden met alle agressie en afweer tegen vluchtelingen, asielzoekers en mensen met een ander geloof (die niet zelden ook zo jong zijn trouwens...).En ik hoor ze in die leeftijdscategorie ook schelden op deze groepen.
Vier jaar later mogen ze gaan stemmen.
Maar hiertegen moeten we hen vooral beschermen...
Is het erg, als ze een paar dagen van slag zijn? Diep geraakt worden door wat mensen andere mensen aan hebben gedaan en nog doen?
Is het zo erg om hen bewust te maken van het feit dat we met elkaar hebben gezegd: dit nooit meer. Maar dat we het nog dagelijks laten gebeuren in de wereld?
En dat alles de relatief veilige context van een vakantie of met school en (snel weer) bij hun ouders zijn? Die van hen houden en hen kunnen opvangen?

Ik heb het antwoord niet hoor. Maar dit wringt voor mij.
Precies.
.
anoniem_385160 wijzigde dit bericht op 11-06-2019 19:12
99.92% gewijzigd
swaentje71 schreef:
21-05-2019 10:29
Wel 'grappig' deze discussie...
Zelfs nog over 14-jarigen.
In een tijd waarin deze pubers op veel vlakken (seks, drugs, uitgaan, drank, roken) als min of meer volwassen worden gezien. Hier op het forum nogal eens gezegd wordt dat ze hun eigen keuzes moeten mogen maken.
Een tijd waarin ze voortdurend geconfronteerd worden met alle agressie en afweer tegen vluchtelingen, asielzoekers en mensen met een ander geloof (die niet zelden ook zo jong zijn trouwens...).En ik hoor ze in die leeftijdscategorie ook schelden op deze groepen.
Vier jaar later mogen ze gaan stemmen.
Maar hiertegen moeten we hen vooral beschermen...
Is het erg, als ze een paar dagen van slag zijn? Diep geraakt worden door wat mensen andere mensen aan hebben gedaan en nog doen?
Is het zo erg om hen bewust te maken van het feit dat we met elkaar hebben gezegd: dit nooit meer. Maar dat we het nog dagelijks laten gebeuren in de wereld?
En dat alles de relatief veilige context van een vakantie of met school en (snel weer) bij hun ouders zijn? Die van hen houden en hen kunnen opvangen?

Ik heb het antwoord niet hoor. Maar dit wringt voor mij.
het leeftijdsadvies is er niet voor niets. het is niet erg als je een paar dagen van slag bent het is wel erg als het een traumatische ervaring wordt en dat kan je gewoon niet inschatten van te voren. Dat je kind bij zijn of haar ouders is doet daar niet aan af.
Te absurd voor woorden dat ze tieners verplichten om die kampen te bezoeken in Duitsland.
Madrid87 schreef:
21-05-2019 10:45
Te absurd voor woorden dat ze tieners verplichten om die kampen te bezoeken in Duitsland.
Waarom? Heb je wel eens kampen bezocht?
Jij kent je kind, dus jij kun bedenken of dit verstandig is of niet. Het bezoeken van een kamp zou, vind ik dan, wel moeten worden ingeleid en nabesproken, maar ook de manier waarop dat gebeurt kan per kind verschillen.
Orișa schreef:
21-05-2019 10:46
Waarom? Heb je wel eens kampen bezocht?
Omdat ik vind dat je mensen niet moet kunnen verplichten om naar zoiets toe te gaan. Zeker tieners niet.
Ik krijg het al Spaans benauwd bij de gedachte dat ik zo'n kamp binnen zou moeten gaan als volwassene laat staan als tiener. Ik zou het echt niet trekken. Ik vind de gedachte alleen al traumatiserend dus nee ik ben er nooit geweest. En ga daar ook nooit een stap binnen zetten, in geen een kamp.

Zijn Japanse tieners ook verplicht om naar voormalig krijgsgevangenenkampen toe te gaan dankzij de gruwelijke misdaden van hun opa's? Ik vind het te zot voor woorden, sorry. Zoals gezegd: prima om mensen bewust te maken maar verplichten vind ik echt not done.
Madrid87 schreef:
21-05-2019 11:08
Omdat ik vind dat je mensen niet moet kunnen verplichten om naar zoiets toe te gaan. Zeker tieners niet.
Ik krijg het al Spaans benauwd bij de gedachte dat ik zo'n kamp binnen zou moeten gaan als volwassene laat staan als tiener. Ik zou het echt niet trekken. Ik vind de gedachte alleen al traumatiserend dus nee ik ben er nooit geweest. En ga daar ook nooit een stap binnen zetten, in geen een kamp.

Zijn Japanse tieners ook verplicht om naar voormalig krijgsgevangenenkampen toe te gaan dankzij de gruwelijke misdaden van hun opa's? Ik vind het te zot voor woorden, sorry. Zoals gezegd: prima om mensen bewust te maken maar verplichten vind ik echt not done.
Geen idee of het verplicht is maar er zijn vaak veel groepen Japanse scholieren in de Duitse kampen.

Verder denk ik dat de gemiddelde mensen niet zo gevoelig is als wat jij beschrijft.
Orișa schreef:
21-05-2019 11:14
Geen idee of het verplicht is maar er zijn vaak veel groepen Japanse scholieren in de Duitse kampen.

Verder denk ik dat de gemiddelde mensen niet zo gevoelig is als wat jij beschrijft.
Zou kunnen. Maar voor mezelf sprekend heb ik een behoorlijk sterke maag met oorlogsverhalen. Ik kan een hoop hebben, kijken en lezen. Ik ben niet zo snel geschokt en helemaal niet gevoelig. Maar echt, die verhalen over die kampen daar word ik echt naar van. Van Japanse misdaden trouwens ook.
Bij de gedachte dat ik als Duitse tiener daar verplicht naar binnen zou moeten krijg ik al buikpijn. Ik zou het echt afschuwelijk gevonden hebben om daar als tiener naar binnen te moeten. Het gaat mij echt om het moeten.
En misschien heb je helemaal gelijk hoor en hebben vele er geen last van. Ik hoop het voor ze.
Alle reacties Link kopieren
Man en ik zijn er een aantal jaren geleden ook geweest.
En er overviel mij een groot gevoel van schaamte.
Dat we als toeristen de verschrikkelijke ellende bekeken van mensen die nooit ook maar een enkele keus hadden.
Madrid87 schreef:
21-05-2019 11:23
Zou kunnen. Maar voor mezelf sprekend heb ik een behoorlijk sterke maag met oorlogsverhalen. Ik kan een hoop hebben, kijken en lezen. Ik ben niet zo snel geschokt en helemaal niet gevoelig. Maar echt, die verhalen over die kampen daar word ik echt naar van. Van Japanse misdaden trouwens ook.
Bij de gedachte dat ik als Duitse tiener daar verplicht naar binnen zou moeten krijg ik al buikpijn. Ik zou het echt afschuwelijk gevonden hebben om daar als tiener naar binnen te moeten. Het gaat mij echt om het moeten.
En misschien heb je helemaal gelijk hoor en hebben vele er geen last van. Ik hoop het voor ze.
Dus je kan er wel naar kijken, maar niet op een plek zijn waar het ooit gebeurd is?
Vergeet ook niet dat het voor de huidige generatie 15 jarigen een aardig eind van hun bed is.
karin6789 schreef:
21-05-2019 11:25
Man en ik zijn er een aantal jaren geleden ook geweest.
En er overviel mij een groot gevoel van schaamte.
Dat we als toeristen de verschrikkelijke ellende bekeken van mensen die nooit ook maar een enkele keus hadden.
Dat is onnodig, want het is door de Joodse Gemeenschap zelf bewaard om te gedenken en te herdenken. Al vind ik dat voor het eerste in Auschwitz weinig plek is.
Alle reacties Link kopieren
Orișa schreef:
21-05-2019 11:27
Dat is onnodig
Dat kan jij best vinden, maar het zat mij behoorlijk dwars.
De verschrikkelijke ellende als verdienmodel.
karin6789 schreef:
21-05-2019 11:31
Dat kan jij best vinden, maar het zat mij behoorlijk dwars.
De verschrikkelijke ellende als verdienmodel.
Door wie wordt er verdiend> De gidsen/bedrijven?
Wat dat betreft eens. Groepen zo groot dat ze met microfoons en speakers lopen. Ik vond het wel een soort pretpark en zal er ook nooit meer naar teruggaan. Wat dat betreft geven de Duitse kampen wel rust en ruimte voor bezinning. Zeer ingetogen allemaal.
karin6789 schreef:
21-05-2019 11:31
Dat kan jij best vinden, maar het zat mij behoorlijk dwars.
De verschrikkelijke ellende als verdienmodel.
klopt. er is ook kritiek op binnen de Joodse gemeenschap.
Orișa schreef:
21-05-2019 11:35
Door wie wordt er verdiend> De gidsen/bedrijven?
Wat dat betreft eens. Groepen zo groot dat ze met microfoons en speakers lopen. Ik vond het wel een soort pretpark en zal er ook nooit meer naar teruggaan. Wat dat betreft geven de Duitse kampen wel rust en ruimte voor bezinning. Zeer ingetogen allemaal.
de stad Krakau natuurlijk
Vind dit soort bezienswaardigheden verpestend werken op je vakantiestemming, dus ik zou er uberhaupt niet naartoe gaan. De tijd komt vroeg genoeg dat een schoolreisje naar een of ander kamp gaat ipv naar 'n pretpark.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
21-05-2019 11:35
klopt. er is ook kritiek op binnen de Joodse gemeenschap.
En wordt daar niets mee gedaan dan?
Het moet toch vreselijk voor nabestaanden zijn als je familie jaar in jaar uit zo te kijk wordt gezet?
Ik schaamde me dood en wilde dat ik nooit gegaan was.
Er is genoeg materiaal voorhanden om je een beeld te kunnen vormen, daar heb je een bezoek aan het kamp niet voor nodig.
anoniem_373911 wijzigde dit bericht op 21-05-2019 11:47
0.23% gewijzigd
Orișa schreef:
21-05-2019 10:27
Maar impact mag toch? Juist omdat het geen pretpark is.
Ja, natuurlijk mag dat. Ik wilde alleen aan TO schetsen hoeveel indruk het maakte op leerlingen die een jaar of vier ouder zijn.
karin6789 schreef:
21-05-2019 11:40
En wordt daar niets mee gedaan dan?
Het moet toch vreselijk voor nabestaanden zijn als je familie jaar in haar uit zo te kijk wordt gezet?
Ik schaamde me dood en wilde dat ik nooit gegaan was.
Er is genoeg materiaal voorhanden om je een beeld te kunnen vormen, daar heb je een bezoek aan het kamp niet voor nodig.
het blijft natuurlijk een duivels dilemma tussen herdenken, respect hebben en bezichtigd worden om maar zoveel mogelijk mensen te waarschuwen tot wat voor gruwelen de mens in staat kan zijn
https://www.youtube.com/watch?v=kmOnS9l1KSQ
Begint bij 5.50. Dan krijg je ongeveer een idee.
aansluitende vraag. Dachau... Iemand al eens daar geweest en hoe is dit voor kinderen? die van ons zijn 12 en 15

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven