Advies tour Auschwitz (met 12 jarige)

21-05-2019 08:57 205 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij gaan deze zomer naar Polen op vakantie, waarbij we beginnen in Krakow en dan doorreizen naar Warschau en Gdansk.
Ik heb altijd al een enorme interesse gehad voor de 2de wereldoorlog dus een bezoek aan Auschwitz staat al lang hoog op mijn lijstje.
Nu we dus naar polen gaan wil ik daar echt naar toe.

Maar ik vind het zo moeilijk om te beslissen hoe: met of zonder tour/gids?
En dan welke tour....
Alleen al bij Get your guide staan er zo een stuk of 15 tours.
Of is een gids boeken via het de website van Auschwitz beter?
Wie heeft hier ervaring mee?

Bijkomend puntje is dat mijn dochter van 12 heeft gezegd dat ze mee wil...
Als ik haar meeneem moet ik daar ook rekening mee houden.
Ik begrijp dat de meeste tours met gids in een andere taal is; voor haar dus lastig
Weet iemand of je daar ook een gidsje in het nederlands kan kopen?
Orangetree schreef:
22-05-2019 11:17
Helemaal mee eens. De huidige naoorlogse Duitse generaties hebben geen enkele schuld aan dat wat er destijds is gebeurt. Geen schuldgevoel nodig ook. Ze zijn persoonlijk net zo schuldig aan de tweede wereldoorlog als jij bent aan de slavernij. Niet dus. Ook wij hebben een jonge Duitse vriend (net in de dertig) die vaak hier in Nederland is. Er is nog geen een keer geweest dat hij hier was dat er NIET een keer een opmerking over de oorlog wordt gemaakt. Te triest voor woorden.

Het is net als met voetbal. NL-DLD. Man man man wat een hetze maken ze daar van in Nederland. De Duitsers echter zien in Nederland geen 'vijand' op het veld maar een briljant voetbalelftal. Die hebben ons elftal enorm hoog zitten. Altijd al gedaan ook. Die hangen daar geen verleden aan op. Dat doen wij alleen. Naar een generatie die niets te maken heeft gehad met die hele oorlog.
Precies ja. Te zot voor woorden. Alsof de huidige generatie schuldig is aan wat opa gedaan heeft en dus maar met de neus op de feiten gedrukt hoort te worden. Belachelijk. Ik vind zoiets verplichten echt heel kwalijk.
Natuurlijk hebben ze er geen schuld aan, maar als men dit soort plekken niet meer bezoekt, is de kans dat men vergeet wat er gebeurd is groot. Ook omdat er van de generatie die de oorlog meegemaakt heeft, nog maar een handjevol in leven is. Er wordt op school en dergelijke aandacht aan besteed, maar dat is theorie; als je een plek bezoekt, is de impact veel groter. En zoals ik al zei: de mens is hardleers en de geschiedenis kan zich zomaar herhalen. Daar moeten we voor waken.

Bovendien vind ik dat iedereen zeker eens hun leven een kamp zou moeten bezoeken, niet alleen Duitsers.
Ik kan me echt niet voorstellen dat het Duitse volk het ooit zal vergeten of dat andere mensen het ze ooit gaan laten vergeten. Ik ben een voorstander van blijven herinneren wat er gebeurd is hoor, echt. Ik herdenk veel en vind het belangrijk, maar ik vind dit wel erg ver gaan. Geloof me: de Duitse bevolking weet het dondersgoed.

En met het laatste statement ben ik het helemaal niet eens. Ik ben dan ook heel dankbaar dat ik niet verplicht zo'n kamp binnen hoef.
Ik heb het niet alleen over het Duitse volk, zoals ik eerder ook al aangaf. Ik heb het over mensen in het algemeen.

Maar goed, dit is mijn mening. Jij hebt je eigen mening en dat is prima. We hoeven het niet eens te worden.
Alle reacties Link kopieren
Nectarinepit schreef:
22-05-2019 10:45
Precies. Wat mij betreft zou iedereen zeker één keer in zijn leven een kamp moeten bezoeken.
Nou niet iedereen hoor. Het verhaal is echt wel iets anders als er familie heeft gezeten of is vermoord.
bethweeter schreef:
22-05-2019 15:41
Nou niet iedereen hoor. Het verhaal is echt wel iets anders als er familie heeft gezeten of is vermoord.

Uitzonderingen daargelaten natuurlijk. Dat spreekt voor zich, lijkt me. Ik ken overigens een aantal mensen die juist om die reden een kamp bezocht hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 2 jaar geleden geweest, wilde al lang gaan maar opeens kwam het idee om over 2 weken naar Polen te gaan.
Individuele tickets voor Auschwitz I waren al uitverkocht dus hadden we op de website van Auschwitz zelf tickets geboekt voor een Russische tour met gids. Je gaat gewoon met dat kaartje naar binnen en daarna gewoon niet aansluiten bij de groep maar je eigen gang gaan.

Ik ben blij dat we geen gids hadden met een hele grote groep. We hebben rustig op ons eigen gemak alles bekeken, overal staan borden en er valt veel te lezen.
Ik vond het best wel heftig, vooral de gaskamer, ik stond daar in m'n eentje in. Ik zou met een kind van 12 nog even een paar jaar wachten.

Voor Auschwitz II heb je geen tickets nodig, daar kan je zo naar binnen wandelen.
#doeslief
Alle reacties Link kopieren
Loesiepoesie schreef:
24-05-2019 22:38
Ik ben 2 jaar geleden geweest, wilde al lang gaan maar opeens kwam het idee om over 2 weken naar Polen te gaan.
Individuele tickets voor Auschwitz I waren al uitverkocht dus hadden we op de website van Auschwitz zelf tickets geboekt voor een Russische tour met gids. Je gaat gewoon met dat kaartje naar binnen en daarna gewoon niet aansluiten bij de groep maar je eigen gang gaan.

Ik ben blij dat we geen gids hadden met een hele grote groep. We hebben rustig op ons eigen gemak alles bekeken, overal staan borden en we hadden een folder met informatie.
Ik vond het best wel heftig, vooral de gaskamer, ik stond daar in m'n eentje in. Ik zou met een kind van 12 nog even een paar jaar wachten.

Voor Auschwitz II heb je geen tickets nodig, daar kan je zo naar binnen wandelen.
#doeslief
Loesiepoesie schreef:
24-05-2019 22:38
Ik ben 2 jaar geleden geweest, wilde al lang gaan maar opeens kwam het idee om over 2 weken naar Polen te gaan.
Individuele tickets voor Auschwitz I waren al uitverkocht dus hadden we op de website van Auschwitz zelf tickets geboekt voor een Russische tour met gids. Je gaat gewoon met dat kaartje naar binnen en daarna gewoon niet aansluiten bij de groep maar je eigen gang gaan.

Ik ben blij dat we geen gids hadden met een hele grote groep. We hebben rustig op ons eigen gemak alles bekeken, overal staan borden en er valt veel te lezen.
Ik vond het best wel heftig, vooral de gaskamer, ik stond daar in m'n eentje in. Ik zou met een kind van 12 nog even een paar jaar wachten.

Voor Auschwitz II heb je geen tickets nodig, daar kan je zo naar binnen wandelen.
Wel bijzonder dat er zoveel verschil is. Wij moesten er in polonaise doorheen en mochten niet stilstaan.
Alle reacties Link kopieren
Orișa schreef:
24-05-2019 23:08
Wel bijzonder dat er zoveel verschil is. Wij moesten er in polonaise doorheen en mochten niet stilstaan.
Ja was ook bijzonder, want op sommige plekken liepen we ook polonaise en sommige plekken liepen we alleen. Dat is het voordeel van zelf op pad gaan, omdat de meeste in een grote groep achter een gids aan banjeren en die blijven allemaal op 1 hoop.
#doeslief
Klopt, wij waren ook alleen. Het was alleen onwijs druk.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf Auschwitz de eerste maal bezocht toen ik 16 was. Veel te jong, achteraf. Het is een verschrikkelijke, heftige plek die mij letterlijk weken daarna nachtmerries heeft bezorgd. Een Poolse vrouw die ik via mijn werk ontmoette bezocht op iets jongere leeftijd Auschwitz met school en had een soortgelijke ervaring. Zij vond zichzelf achteraf ook te jong. Tip TO, in Krakow bestaat nog de Joodse wijk (waar ook opnames voor Schindlers List zijn geweest). Ook heftige herinneringen aan de Jodenvervolging zijn daar te zien zoals een muur die is gemaakt van kapotgemaakte Joodse grafstenen.

Indringend maar minder heftig dan Auschwitz.
Misschien is dat beter voor zo’n jong meisje om te bezoeken?
Alle reacties Link kopieren
Inmiddels hebben we ons bezoek aan Auschwitz erop zitten (met 13-jarige dochter). Ik zou nog even laten weten hoe het was.
Samengevat: veel te toeristisch.
En daardoor veel minder indrukwekkend dan ik verwacht had.
Natuurlijk weet je wat voor verschrikkelijks daar allemaal gebeurd is. En het is echt onvoorstelbaar groot.

Maar echt de emotie voelen, dat lukte me niet. Daarvoor was de sfeer te vrolijk. Dan bedoel ik hele gezinnen met kleine kinderen (peuters en kleuters) die ronddartelen, mensen in korte broek op slippertjes alsof ze een dagje naar het strand gaan, Japanners die selfies nemen in de gaskamer, met zijn allen schuifelend in de rij langs het crematorium...
Heel surrealistisch op die manier.
De sfeer was wat mij betreft veel te luchtig, de zon scheen en het was vol met mensen in vakantiestemming die gewoon een 'gezellig' dagje uit waren.
Wat wel indruk op me maakte, was een oudere Joodse man die stond te huilen.
En een roos die was neergelegd bij de ingang van de gaskamer. Dat maakte de emotie ineens heel tastbaar.

Ik kan me voorstellen dat een bezoek buiten het hoogseizoen wel indrukwekkender is.
Maar voor nu was het niet wat ik verwacht had.
En ook zeker geen traumatische ervaring voor 12/13/14-jarige kinderen, want daar ging de discussie hier over.
ijstaart schreef:
01-08-2019 10:15
Inmiddels hebben we ons bezoek aan Auschwitz erop zitten (met 13-jarige dochter). Ik zou nog even laten weten hoe het was.
Samengevat: veel te toeristisch.
En daardoor veel minder indrukwekkend dan ik verwacht had.
Natuurlijk weet je wat voor verschrikkelijks daar allemaal gebeurd is. En het is echt onvoorstelbaar groot.

Maar echt de emotie voelen, dat lukte me niet. Daarvoor was de sfeer te vrolijk. Dan bedoel ik hele gezinnen met kleine kinderen (peuters en kleuters) die ronddartelen, mensen in korte broek op slippertjes alsof ze een dagje naar het strand gaan, Japanners die selfies nemen in de gaskamer, met zijn allen schuifelend in de rij langs het crematorium...
Heel surrealistisch op die manier.
De sfeer was wat mij betreft veel te luchtig, de zon scheen en het was vol met mensen in vakantiestemming die gewoon een 'gezellig' dagje uit waren.
Wat wel indruk op me maakte, was een oudere Joodse man die stond te huilen.
En een roos die was neergelegd bij de ingang van de gaskamer. Dat maakte de emotie ineens heel tastbaar.

Ik kan me voorstellen dat een bezoek buiten het hoogseizoen wel indrukwekkender is.
Maar voor nu was het niet wat ik verwacht had.
En ook zeker geen traumatische ervaring voor 12/13/14-jarige kinderen, want daar ging de discussie hier over.
ik ben verbijsterd dat je om die reden teleurgesteld bent. Het is geen film ofzo. Gelukkig voor je dat er nog wel een figurant rondliep.
ijstaart schreef:
01-08-2019 10:15

Maar echt de emotie voelen, dat lukte me niet. Daarvoor was de sfeer te vrolijk. Dan bedoel ik hele gezinnen met kleine kinderen (peuters en kleuters) die ronddartelen, mensen in korte broek op slippertjes alsof ze een dagje naar het strand gaan, Japanners die selfies nemen in de gaskamer, met zijn allen schuifelend in de rij langs het crematorium...
Heel surrealistisch op die manier.
De sfeer was wat mij betreft veel te luchtig, de zon scheen en het was vol met mensen in vakantiestemming die gewoon een 'gezellig' dagje uit waren.
Wat wel indruk op me maakte, was een oudere Joodse man die stond te huilen.
En een roos die was neergelegd bij de ingang van de gaskamer. Dat maakte de emotie ineens heel tastbaar.

Ik kan me voorstellen dat een bezoek buiten het hoogseizoen wel indrukwekkender is.
Maar voor nu was het niet wat ik verwacht had.
En ook zeker geen traumatische ervaring voor 12/13/14-jarige kinderen, want daar ging de discussie hier over.

:-o
Jee, het is een dagje uit atractie? Met zeer kleine kinderen? Ongelooflijk.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
01-08-2019 10:17
ik ben verbijsterd dat je om die reden teleurgesteld bent. Het is geen film ofzo. Gelukkig voor je dat er nog wel een figurant rondliep.
Nee, het is geen film. Maar ik had wel gedacht dat het me meer zou raken.
ijstaart schreef:
01-08-2019 11:01
Nee, het is geen film. Maar ik had wel gedacht dat het me meer zou raken.
jemig
ijstaart schreef:
01-08-2019 11:01
Nee, het is geen film. Maar ik had wel gedacht dat het me meer zou raken.
en dat het je niet raakt ligt aan de bezoekers en de drukte? Jemig
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er, als de kans zich voordoet, zeker een keer naartoe willen maar ik begrijp ijstaart wel. Massale drukte en geluid van mensen die het als een toeristisch bezoekje beschouwen zou mij ook ontzettend storen en afleiden.

En ja, dan verdringt dat emoties die je daar anders zou voelen. Gewoon storend, is toch duidelijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben er zelf voor het eerst geweest toen ik 14 was. En ja dat bezoek maakte diepe indruk. Ik kreeg een rondleiding van een joodse man die het kamp had overleefd en zijn verhaal maakte het een enorm intens bezoek. Auschwitz was echter niet het eerste kamp dat ik bezocht, ik was daardoor goed voorbereid.

Ik zou jonge pubers nooit meenemen als het hun eerste ervaring met een kamp zou zijn. Echter als wij nu die kant op zouden gaan, dan zou ik wel gaan met mijn zoon van bijna 12. Dochter van 14 wil zelf (nog) niet, zoon zou wel heel graag willen. Wij hebben door de jaren heen de kinderen al naar heel veel plekken en kampen meegenomen: o.a. Westerbork, Dora, Teresienstadt, Bergen-Belsen, Mauthausen, maar ook de plekken in Neurenberg waar Hitler zijn speeches hield, allerlei plekken in Berlijn, het Adelaarsnest enz. Altijd met uitleg op hun niveau en omdat ze erin geïnteresseerd zijn. Met goede voorbereiding is denk ik elk bezoek mogelijk.

Auschwitz lijkt mij tegenwoordig juist heel moeilijk omdat het vercommersialiseerd is. Van mensen die selfies gaan maken wordt ik in een grote stad al horendol, maar op een plek als Auschwitz is het dusdanig respectloos dat ik de neiging heb om mensen erop aan te spreken. Ik zou er ook nooit naartoe gaan met kinderen die nog te jong zijn om te begrijpen dat ze op een plek zijn waar respect vereist is.
selune wijzigde dit bericht op 02-08-2019 14:49
0.33% gewijzigd
Forever is a hell of a long time
Ik snap sowieso niet dat ze gezinnen met jonge kinderen niet gewoon weigeren. Ik had er een minimum leeftijd op gezet en daaronder kom je niet binnen.
Alle reacties Link kopieren
Whomi schreef:
02-08-2019 13:45
Ik snap sowieso niet dat ze gezinnen met jonge kinderen niet gewoon weigeren. Ik had er een minimum leeftijd op gezet en daaronder kom je niet binnen.
Het zou eigenlijk verboden moeten zijn om foto's te maken en voor kinderen onder de 16 jaar. Maar ja, geld verdienen os belangrijker. Auschwitz is business!
#doeslief
Loesiepoesie schreef:
03-08-2019 11:02
Het zou eigenlijk verboden moeten zijn om foto's te maken en voor kinderen onder de 16 jaar. Maar ja, geld verdienen os belangrijker. Auschwitz is business!
Auschwitz is gratis
Loesiepoesie schreef:
03-08-2019 11:02
Het zou eigenlijk verboden moeten zijn om foto's te maken en voor kinderen onder de 16 jaar. Maar ja, geld verdienen os belangrijker. Auschwitz is business!
:facepalm: Het is gratis en je mag lang niet overal foto's maken. En 'kinderen verbieden' is een beetje raar, vind je niet, uitgerekend in Auschwitz?
Alle reacties Link kopieren
Auschwitz 1 Is helemaal niet gratis! Alleen Auschwitz 2 Is gratis.
#doeslief

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven