Alleen naar Israël

06-01-2019 13:42 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik wil binnenkort graag in mijn eentje naar Israël op vakantie. De heen- en terugvlucht zal sowieso op Tel Aviv plaats vinden. Hier wil ik een aantal dagen verblijven, maar ik zou ook graag naar Jeruzalem, Haifa en misschien nog wat andere plaatsen willen bezoeken. Is het handiger om gedurende het hele verblijf in één hotel te verblijven in Tel Aviv en met het OV of een excursie naar Jeruzalem te reizen óf van hotel naar hotel te reizen? Daarnaast twijfel ik of ik 7 dagen of 10 dagen zal gaan.

Zijn er bekende hier met (alleen) reizen in Israël? Tips/ervaringen?

Alvast dank!
Alle reacties Link kopieren
Al mocht ik er gratis heen.....
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Geen tips, maar ik wil wel mee! :-D
Begin in Tel Aviv, blijf daar een paar dagen. Dan met de bus naar Jeruzalem, neem je daar een hotel. Je kunt er best een paar dagen veel plezier hebben.
En dan neem je de nachtbus naar Eilat, daar twee nachten blijven en dan de nachtbus weer terug.

Vanuit Tel Aviv kun je volgens mij prima naar Haifa of Netanya.

Het noordoosten is ook erg mooi, en de dode zee.
Alle reacties Link kopieren
Eilat is leuk als je van snorkelen of duiken houdt.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
Een paar jaar geleden werd ik er trouwens als single reiziger bij letterlijk elk controlepunt uitgepikt, net als de andere single reizigers. Stelletjes mochten bijna altijd doorlopen, maar mijn bagage moest weer gecontroleerd worden, papieren extra gecheckt enz.

Ik heb vaak alleen gereisd, maar ben er nooit zo vaak uitgepikt als in Israël. Het begon op den duur wel irritant te worden... Ik weet niet of dat nog steeds zo is, maar kijk daar dan niet raar van op.
malibu82 wijzigde dit bericht op 06-01-2019 14:11
9.37% gewijzigd
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
Het is een klein land maar 7 a 10 dagen is wel aardig kort.

Ik vind Tel Aviv een erg leuke stad, vergeet Jaffa (de oude stad) ook niet. Van daaruit naar Haifa, dan Golan, dan de Dode Zee en door naar Jeruzalem waar ik meer dan 1 dag voor zou uittrekken. De oude stad is prachtig en er omheen is ook veel te zien. Ik kan alleen al een hele dag in Yad Vashem doorbrengen.

Zelf vind ik Eilat niks aan en tenzij je wilt gaan snorkelen zou ik het overslaan.

Als je echt maar 7 dagen hebt zou ik Tel Aviv, dode Zee en Jeruzalem doen.
Ik ben een tijd lang alleen in Israël geweest (Tel Aviv) voor m'n werk en vond het een heerlijke stad. De rest van het land is mooi en interessant en zeker goed in je eentje te bereizen. Zelf ben ik meer van het van hotel naar hotel reizen, denk dat dat het fijnst is!

Zoals gezegd zeker naar de dode zee en Jeruzalem gaan, Haifa is leuk maar vond ik niet heel bijzonder (Akko daar in de buurt is dan wel weer een heel leuk stadje, hoewel dit de enige plek is waar ik me 's avonds als vrouw op straat niet heel prettig voelde doordat ik heel veel werd aangesproken). De woestijn / hiken zeker ook de moeite waard (bv. Massada)! Eilat vond ik persoonlijk niet zo veel aan, maar is wel toeristisch en biedt natuurlijk de mogelijkheid tot snorkelen en duiken. Dit heb ik zelf vanuit Egypte (Dahab) gedaan. Plus Jordanië (Wadi Rum, Petra) is ook de moeite waard en kun je naartoe vanuit Eilat.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou voor Jeruzalem echt een paar dagen uittrekken en daar een hotel zoeken, er is zoveel meer te zien dan wat je in een excursie van een dag te zien krijgt.
Verder vond ik Haifa niet echt de moeite waard, Akko wel. Of Nazareth en omgeving. Allemaal prima met openbaar vervoer te bereiken, niet als dagtocht vanuit Tel Aviv.


malibu82 schreef:
06-01-2019 14:09
Een paar jaar geleden werd ik er trouwens als single reiziger bij letterlijk elk controlepunt uitgepikt, net als de andere single reizigers. Stelletjes mochten bijna altijd doorlopen, maar mijn bagage moest weer gecontroleerd worden, papieren extra gecheckt enz.

Ik heb vaak alleen gereisd, maar ben er nooit zo vaak uitgepikt als in Israël. Het begon op den duur wel irritant te worden... Ik weet niet of dat nog steeds zo is, maar kijk daar dan niet raar van op.
Die ervaring heb ik ook, twee keer naar Israël geweest en twee keer overal extra gecontroleerd worden. Vooral op de luchthaven bij vertrek was het echt bizar, neem daar echt RUIM de tijd voor je vlucht vertrekt. Mij hebben ze twee uur bezig gehouden met controles en ondervragingen. Daar is geen minuut van gelogen.
TO, dit schrijf ik niet om je bang te maken, maar omdat je hierop voorbereid moet zijn qua tijdsplanning.
De checkpoints van en naar de Westelijke Jordaanoever vond ik dan weer reuze meevallen qua controles, daar hoefde ik vaak de bus niet eens uit.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de tips!

Zo te lezen is Israël dus zeker een aanrader en kan ik beter 10 dagen gaan i.p.v. 7 dagen. Jeruzalem en de Dode Zee staan absoluut op het lijstje. Snorkelen heb ik al op andere mooie bestemmingen gedaan, dus als Eilat zelf niet zo bijzonder is sla ik dat liever over.

Dat ik er als single reiziger wordt uitgepikt maakt me niet veel uit, zo lang ik maar veilig ben gedurende de reis.
Alle reacties Link kopieren
niet alleen singles hoor.

ik was daar destijds met mijn ex.
op het vliegveld van Eilat, wat toen nog Sde Dove heette, werd ik op mijn schouder getikt.

ik kijk om, staat daar een hele knappe vent in een duur pak, met achter hem zeker 10 zwaar bewapende militairen.
alle rijen voor de incheck balies waren ook ineens weg, mensen stonden tegen de muur , iedereen zat me angstig aan te kijken.

ik moest mee, werd naar een grote kamer gebracht waar ik me moest uitkleden en met alleen een slipje aan op een hoge kruk moest zitten.
omringd door vrouwelijk militairen met Uzi,s begon een andere vrouw mij te ondervragen en mijn koffers te doorzoeken.

toen ik iets wilde vragen en daarbij waarsch bewoog deden die uzi,s klik klik, en gingen omhoog.
ik dacht toen echt dat ze me dood zouden schieten.

het was doodeng.
na uren mocht ik me aankleden, zelf mijn koffers inpakken en rennend over het vliegveld naar het vliegtuig, wat op punt van vertrek stond.

mijn ex moest gewoon inchecken, heeft geen vragen gehad, niks.

ik vond het een prachtig land.
hippe mensen, hartstikke onvriendelijk, tegen mij dan.

ik ben blond, mijn ex is vrij donker, die werd met alle egards behandeld, ik bestond niet....
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
:-o
Heftig Valentinamarina!

Zagen ze je voor iemand anders aan?
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
Jeetje valentinamarina, jouw verhaal schrikt me dan weer af!

Scheelt misschien dat ik donker haar heb en een licht zonnebanktintje, maar toch..
Alle reacties Link kopieren
ik heb geen idee, vragen stellen doe je echt niet.

later hoorde ik van een joodse vriend dat intimidatie daar veel wordt gebruikt als afschrikmiddel.

al vond hij dit ook wel erg ver gaan.
hij denkt dat ergens in een controle kamer een stel kerels gewoon zat te genieten van een vrijwel naakte, angstige vrouw.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
LuckyLud schreef:
06-01-2019 14:58
Jeetje valentinamarina, jouw verhaal schrikt me dan weer af!

Scheelt misschien dat ik donker haar heb en een licht zonnebanktintje, maar toch..
ik ben wel het prototype Germaans blond, dus ergens begrijp ik het ook.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Leuk, Israel! Ik zou inderdaad niet maar 1 dag naar Jeruzalem gaan, maar daar een hotel nemen en op je gemakje rondkijken. Als alleenreizende vrouw (?) zal je daar in de oude binnenstad wel flink aangesproken worden door verkopers e.d. Mochten er spanningen zijn, zou ik even bij de politie die er staat informeren of het veilig is om in je eentje de oude stad in te gaan.

Ik zou in plaats van naar Eilat dan naar Massada of Ein gedi (natuurgebied waar je hele leuke wandelingen door een riviertje kan maken) gaan.

Wat betreft reizen: houdt inderdaad vooral bij de terugreis heel erg rekening met de strenge controles. Wij waren ruim 3 uur van tevoren op het vliegveld, maar hadden bijna ons vliegtuig gemist omdat we om een of andere reden door de extra strenge controle moesten. Waarom dat zo is, dat krijg je volgens mij nooit te weten ;)
Alle reacties Link kopieren
Tvp
Alle reacties Link kopieren
Ik ben er in 2014 voor het laatst geweest en vond de controles juist erg meevallen. Ik liep Ben Gurion uit en verbaasde me dat ik nergens gecontroleerd werd.

Op de Westbank bij een checkpoint wel een keer 'aangehouden' omdat we daar klaarblijkelijk niet mochten komen met de auto. Was verder ook geen probleem als we maar zouden beloven het nooit meer te doen (geen idee wat we fout hadden gedaan). Helemaal prima.

Ik werd er vaak aangesproken in het Hebreeuws, dus wellicht dat dat me hielp. Zou me er in ieder geval niet te druk over maken. Ik vond het vriendelijke mensen.
Alle reacties Link kopieren
valentinamaria schreef:
06-01-2019 15:03
ik ben wel het prototype Germaans blond, dus ergens begrijp ik het ook.
Tja, blond ben ik ook, maar dan nog vind ik het veel te ver gaan.

Hoe het bij mij ging toen ik weer vertrok, van diezelfde luchthaven als jij: bij binnenkomst werd iedereen kort ondervraagd. Daarna werd er een sticker met nummer op je koffer geplakt. Ik zag al dat vrijwel iedereen een ander nummer had dan ik. Dan weet je dat je alweer aan de beurt bent.
Nog vóór het inchecken werd de rij gesplitst. Ik moest inderdaad een andere kant op, waar controles plaatsvonden. Dit was wel in dezelfde grote ruimte, gelukkig niet in een klein kamertje. Mijn koffer en handbagage gingen door de scan, de bagage werd uitgestald op een tafel, uitgebreid gecontroleerd, er werden monsters genomen van mijn bagage, koffer, armen en handen. De lege koffer moest nog door de scan, evenals mijn schoenen. Ik moest door de metaaldetector (ging niet af) en werd daarna gefouilleerd. Ik was ook in Jordanië geweest en daar werden ook vragen over gesteld. Waar ben je geweest? Wat heb je gedaan? Met wie heb je contact gehad? Enz. Een boek wat ik daar had gekocht moest toen natuurlijk ook gecontroleerd worden. Mijn paspoort voldeed blijkbaar ook aan de eisen, want die werd ook uitgebreid bekeken.
Ik schat in dat het ongeveer een half uur heeft geduurd. Daarna uiteraard weer de reguliere securitychecks en paspoortcontrole...

Vervolgens had ik een overstap in Tel Aviv en werd ik er, als transitpassagier, wéér uitgepikt. Gelukkig ging het nu een stuk sneller omdat ik toen alleen handbagage bij me droeg...
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
Ik zou sowieso langer gaan, twee weken minstens. En een paar dagen naar Jeruzalem. Veel en veel bijzonderder dan Tel Aviv.

Wat ik ook zou aanraden is als het even kan (als je toch Bethlehem gaat bezoeken bijvoorbeeld) een bezoek te brengen aan Hebron. Heel indrukwekkend wat de bezettingen echt inhouden. Er zijn daar geen toeristen maar er zijn locale Palestijnen die je kunnen rondleiden. Door de checkpoints en de doodse stad. Zien wat er gebeurt.

Anyway: gaan!
Alle reacties Link kopieren
Hierbij besluit ik ter plekke om nooit naar Israël te gaan.

Ronduit belachelijk hoe slecht je daar behandeld wordt als toerist.

Nog nooit op het nieuws gehoord dat blonde vrouwen uit Nederland daar een terroristische aanslag hebben gepleegd. Buiten proportioneel en pure pesterij en intimidatie dus deze controles.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
06-01-2019 17:43
Hierbij besluit ik ter plekke om nooit naar Israël te gaan.

Ronduit belachelijk hoe slecht je daar behandeld wordt als toerist.

Nog nooit op het nieuws gehoord dat blonde vrouwen uit Nederland daar een terroristische aanslag hebben gepleegd. Buiten proportioneel en pure pesterij en intimidatie dus deze controles.

je weet het niet, plus dat ik ook een vals paspoort kon hebben.

ik denk dat ze ergens door getriggerd worden bij iemand, ook al is het pure intimidatie.

zo zat er ooit een straalbezopen Brit achter me in het vliegtuig.
schopte continu tegen mijn stoel aan terwijl hij treiterend zong;,, German, German, you are a fucking German,,
zelf was hij ook blond.
wij slapen nooit.
Als blonde (en toen nog naïef want eerste soloreis) jonge vrouw ben ik zeven jaar geleden alleen naar Israël gereisd. Bij de controles werd ik wel altijd ondervraagd, werden mijn tassen helemaal op zn kop gezet en werd ik in een apart kamertje extra gecontroleerd omdat ik apparatuur (laptop etc) mee had. Ik heb me nooit onveilig of bedreigd gevoeld maar het maakte als 21 jarige toen wel indruk. Toen ik uit Jordanië weer terug naar Israël ging werd ik ook als enige uit de groep er uit gepikt en meer dan een halfuur ondervraagd. Ik heb me nooit druk en zorgen hierom gemaakt en ik hoop ook niet dat deze verhalen je ontmoedigen, want het is een prachtig land!

Nu over je reis, als je langer dan 10 dagen kan reizen, zeker doen! Ik vond Tel Aviv niks bijzonders, een dagje door Yaffa en dan heb je het wel gezien. Jeruzalem vond ik geweldig, ik heb daar gewoon in een hostel gezeten. Haifa is ook mooi, maar heeft ook niet veel, dan vind is Akkro een beter alternatief (ik heb toen ook een uitstap gemaakt naar caesarea en rosh hanikra. Eilat zou ik niet doen, maar mocht je daar in de buurt zijn sla dan Timna Park zeker niet over. Massada en de Dode Zee zijn zeker een aanrader. Ik heb toen ook Bethlehem bezocht, ook een aanrader.

Verder, als je meer tijd hebt dan zou ik ook in de buurt van het meer van tiberias zitten. De steden tiberias, safed en Nazareth zijn ook leuk om te bezoeken.

Het OV van Israël was toen erg goed, heb overal kunnen komen waar ik heen wilde en heb mij in die tijd geen moment onveilig gevoeld. Nogmaals, laat je niet afschrikken want het land is echt fantastisch. Heb daar een geweldige periode gehad :)
Alle reacties Link kopieren
Nog even iets anders: ik moet zelf 2x per week vitamine B12 injecteren. Dat betekent dus dat ik naalden en B12 ampullen mee zal nemen in mijn handbagage. Uiteraard heb ik hier een medisch paspoort voor, maar hoe gaan ze daar dan mee om bij de controlepunten? Kan dit een probleem vormen?
Alle reacties Link kopieren
Niemand?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven