Alleen naar Israël

06-01-2019 13:42 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik wil binnenkort graag in mijn eentje naar Israël op vakantie. De heen- en terugvlucht zal sowieso op Tel Aviv plaats vinden. Hier wil ik een aantal dagen verblijven, maar ik zou ook graag naar Jeruzalem, Haifa en misschien nog wat andere plaatsen willen bezoeken. Is het handiger om gedurende het hele verblijf in één hotel te verblijven in Tel Aviv en met het OV of een excursie naar Jeruzalem te reizen óf van hotel naar hotel te reizen? Daarnaast twijfel ik of ik 7 dagen of 10 dagen zal gaan.

Zijn er bekende hier met (alleen) reizen in Israël? Tips/ervaringen?

Alvast dank!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou dat van die injecties anders even navragen bij de ambassade. Maar ik denk niet dat ze er daar erg moeilijk over doen. De eerste zorg van de immigratiedienst is terrorisme. En tegenwoordig helaas ook mensen, waaronder zelfs joden, die openbaar kritiek uiten op de Israëlische regering en dan met name het bezettingsbeleid.

Verder is de reis zeker de moeite waard. Eilat zou ik links laten liggen, alhoewel de busrit via Be’ersjewa de moeite waard is. En als je op Donderdagochtend in Be’ersjewa bent moet je de Bedoeinenmarkt niet vergeten.
Haifa, Gallilea en de Golan zijn ook de moeite waard.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen ervaring met medicijnen meenemen, durf niks te zeggen over de B12-ampullen.

Maar is het toegestaan om injectienaalden mee te nemen de cabine in, en dan vooral als je gedurende de vlucht niet hoeft te spuiten? Lijkt mij een veiligheidsrisico, maar ik weet niet hoe dat geregeld is?

Los van je vraag nog een kleine aanvulling over de controles bij de luchthavens in Israël: het was vervelend en duurde lang, maar ik ben wel steeds correct behandeld. Die medewerkers moeten hun werk ook doen. Ik kreeg vooral op den duur een "Nee hè, daar gaan we weer!!" gevoel.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Ik vraag me af hoe ik dat voor me moet zien. Reizen naar Israël. Ze voeren toch een gruwelijke oorlog tegen de Palestijnen?

Er is dus kans op aanvallen vanuit de Gazastrook, kans op aanvallen vanuit Egypte, Syrië en Libanon, kans op terroristische aanslagen, kans om met vliegtuig en al uit de lucht geknald te worden.

Geweld, demonstraties waarbij stenen en molotovcocktails gegooid worden, steekpartijen, schietpartijen, enzovoorts. Vergeet ik nog iets?

Het klinkt niet echt gezellig. Meer als een eeuwig durende Derde Wereld oorlog. Maar blijkbaar kun je in Israël toch prima leven en vakantie vieren? Bijzonder. Kan iemand mij dat uitleggen?
Je gaat niet zo heel lang op reis. Is het een optie om de b12 wat later te nemen en niets mee te nemen op reis?
Alle reacties Link kopieren
Lotus90 schreef:
07-01-2019 17:35
Ik vraag me af hoe ik dat voor me moet zien. Reizen naar Israël. Ze voeren toch een gruwelijke oorlog tegen de Palestijnen?

Er is dus kans op aanvallen vanuit de Gazastrook, kans op aanvallen vanuit Egypte, Syrië en Libanon, kans op terroristische aanslagen, kans om met vliegtuig en al uit de lucht geknald te worden.

Geweld, demonstraties waarbij stenen en molotovcocktails gegooid worden, steekpartijen, schietpartijen, enzovoorts. Vergeet ik nog iets?

Het klinkt niet echt gezellig. Meer als een eeuwig durende Derde Wereld oorlog. Maar blijkbaar kun je in Israël toch prima leven en vakantie vieren? Bijzonder. Kan iemand mij dat uitleggen?
Israël is een stuk veiliger dan bijvoorbeeld buurland Egypte. De raketten uit Gaza treffen nauwelijks doel en terrorisme is een veel minder groot risico dan het verkeer.
De “gruwelijke” oorlog valt ook wel mee. In de buurlanden, ook de vakantielanden daar, vallen meer doden en gewonden door geweld. En op de gruwellijst van Amnesty International staat Israël niet bepaald bovenaan .
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Ik ben er nog geen jaar geleden geweest. De controle vond ik meevallen (als single reizende donkerblonde vrouw), maar de autoriteiten zijn inderdaad ongelofelijk bot en onvriendelijk.

Mijn rondje was Tel Aviv, Akko, Haifa, Tiberias, Jeruzalem, Bethlehem, Ramallah, Nablus, terug naar Jeruzalem.

Ik ben twee dagen in Tel Aviv geweest, maar dat was vooral omdat er toen juist Poerim aan de gang was (al hoorde ik later dat het feest in Jeruzalem veel leuker was). Het oude Yaffa is de moeite waard en een wijk met veel straatkunst vond ik leuk, verder is Tel Aviv niet zo boeiend.

Haifa is alleen leuk als je de Bahai tuinen wil zien, Akko vond ik ongelofelijk schattig. Ik heb me er ook geen seconde onveilig gevoeld, ook in de avond niet. Ik las dat iemand anders zich wel onveilig voelde daar. Ik had veel aanspraak maar meestal niet op een vervelend manier. Tip als je er in de avond bent: Met zonsondergang heb je vanaf de oude stadsmuur, nabij de city wall watchtowers, een prachtig uitzicht op de oude stad en haven. Misschien ontmoet je er Ali the fisherman en drinken jullie er samen een biertje :)

Dan door naar Tiberias. De omgeving is mooi maar je hebt er wel een auto nodig. Ik had geluk en kon met twee kamergenoten meerijden die een dagje naar de Golan heights gingen. Een dag later kon ik met iemand anders meerijden die een rondje rond het meer reed.

Dan naar Jeruzalem. Dat vond ik zo geweldig dat ik er een week ben gebleven. Via Abraham tours heb ik vanuit Jeruzalem Hebron bezocht. Dat is de enige stad die ik echt grillig vond en waar ik echt niet alleen zou willen rond lopen, maar de tour is zeker aan te raden.

Bethlehem, mwah. Voor de geboortekerk en de muur. Dat is een bizarre gewaarwording. De mensen zijn er ongelofelijk opdringerig. Ramallah is best oke. Druk, veel winkels. Jericho alleen kort bezocht omdat het de oudste stad van de wereld zou zijn, maar daar zie je helaas niks meer van ;) Nablus is echt leuk en de mensen daar zijn vooral blij verrast als ze daar een toerist zien. De sfeer is er fijn.

Ik vond het een mooi land, een apart land.
anoniem_65e770bd59231 wijzigde dit bericht op 07-01-2019 20:30
0.02% gewijzigd
Lotus90 schreef:
07-01-2019 17:35
Ik vraag me af hoe ik dat voor me moet zien. Reizen naar Israël. Ze voeren toch een gruwelijke oorlog tegen de Palestijnen?

Er is dus kans op aanvallen vanuit de Gazastrook, kans op aanvallen vanuit Egypte, Syrië en Libanon, kans op terroristische aanslagen, kans om met vliegtuig en al uit de lucht geknald te worden.

Geweld, demonstraties waarbij stenen en molotovcocktails gegooid worden, steekpartijen, schietpartijen, enzovoorts. Vergeet ik nog iets?

Het klinkt niet echt gezellig. Meer als een eeuwig durende Derde Wereld oorlog. Maar blijkbaar kun je in Israël toch prima leven en vakantie vieren? Bijzonder. Kan iemand mij dat uitleggen?
Je komt als toerist natuurlijk ook niet op de plaatsen waar al dat geweld aan de gang is. Je merkt er niks van.

Nou ja dat is natuurlijk ook niet waar.

Je merkt hoe Palestijnen als tweederangs burger worden behandeld.

In Jeruzalem op zo ongeveer iedere straathoek zwaarbewapende soldaten.

Gaza mag je niet dichter dan een x aantal kilometer naderen.

Als je met de bus van Jeruzalem naar Bethlehem gaat (van Israëlisch naar Palestijns gebied) is er niet zo veel aan de hand. Als je terug wil, moeten alle Palestijnen de bus uit en komen Israëlische met machinegeweren de bus controleren.

Bij de Syrische grens prikkeldraad met daarachter een stuk niemandsland, landmijnen, patrouilles.

In Ramallah merk je dat jongens zich tegen zonsondergang gaan verzamelen om te gaan demonstreren. Daarna wil ook echt niet meer over straat.

In Bethlehem kan het gebeuren dat je de schoten hoort vanuit het Palestijns vluchtelingenkamp terwijl jij iets verderop in een gezellig cafeetje aan je shisha zit te lurken.

Dat dus.
anoniem_65e770bd59231 wijzigde dit bericht op 07-01-2019 19:20
0.40% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Er zijn al genoeg tips voor mooie plekken gegeven. Israël is een prachtig land :heart:. Ik ben het eens met Eilat overslaan.

Ik heb er ook alleen gereisd en heb me nooit onveilig of onjuist bejegend gevoeld.

Ik kan je aanraden om te overnachten in kibbutsen! Daar ontmoet je de meest uiteenlopende mensen, geweldige ervaring vond ik het! En het is nog eens erg betaalbaar ook.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
-Bladora- schreef:
07-01-2019 19:19
Er zijn al genoeg tips voor mooie plekken gegeven. Israël is een prachtig land :heart:. Ik ben het eens met Eilat overslaan.

Ik heb er ook alleen gereisd en heb me nooit onveilig of onjuist bejegend gevoeld.

Ik kan je aanraden om te overnachten in kibbutsen! Daar ontmoet je de meest uiteenlopende mensen, geweldige ervaring vond ik het! En het is nog eens erg betaalbaar ook.
Het probleem met kibbutsen is wel dat ze met het OV vaak wat lastiger te bereiken zijn.

Oh ja, hou er ook rekening mee dat vanaf vrijdag een uur of vier en zaterdag geen bussen rijden ivm shabbat. Geldt natuurlijk niet in Palestijns gebied.
Alle reacties Link kopieren
Ik had een auto gehuurd en dat beviel super goed! Helemaal niet zo duur en door de Golan Heights scheuren is een fantastische ervaring :)
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
Ik vond de Golan ook echt heel mooi. Maar daarvoor moet je inderdaad zeker een auto huren.
Alle reacties Link kopieren
Met als letterlijk hoogte punt bij Coffee Anan op Mount Bental met een fantastisch uitzicht!
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
-Bladora- schreef:
07-01-2019 19:29
Ik had een auto gehuurd en dat beviel super goed! Helemaal niet zo duur en door de Golan Heights scheuren is een fantastische ervaring :)
In het Nederlands heten de “רמת הגולן” (Ramat Ha Golan) de Golan hoogten. Dat stomme gebruik van Engels ook....
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
Mooi land, maar let op. Als je ook, in deze tijd, recent nog in Egypte bent geweest, dan krijg je de zware controle. Vroeger mocht je dan het land niet eens in, Nu is de controle gewoon superstreng. Zeker dan.
Alle reacties Link kopieren
oudebaas schreef:
07-01-2019 20:03
In het Nederlands heten de “רמת הגולן” (Ramat Ha Golan) de Golan hoogten. Dat stomme gebruik van Engels ook....
Goh sorry hoor. Ik spreek de hele dag Engels dus voor mij is het niet meer dan normaal. Met de Israelis die ik ontmoet heb spraken we ook over de Golan Heights en niet over de Ramat Ha Golan of de Golan Hoogten...
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
Ik lees veel gemixte verhalen. Het lijkt mij een mooi en bijzonder land, maar door de strenge controles en onrustige gebieden begin ik toch te twijfelen.. Egypte ben ik nog nooit geweest dus dat zal geen probleem vormen.

Betreft de injectienaalden: deze heb ik meerdere keren in mijn handbagage meegenomen bij vluchten binnen Europa en naar Rusland (zonder problemen). Maar hoe dat bij de controles in Israël verloopt, geen flauw idee.. Kan er ook voor kiezen om voor 2 weken geen injectiemateriaal mee te nemen, maar dan krijg ik na een paar dagen wel meer last van klachten. Misschien dat een neusspray of smelttabletten voor zo'n korte tijd als vervanging kunnen dienen. Zouden ze over een potje vitaminepillen moeilijk gaan doen?
LuckyLud schreef:
07-01-2019 20:23
Ik lees veel gemixte verhalen. Het lijkt mij een mooi en bijzonder land, maar door de strenge controles en onrustige gebieden begin ik toch te twijfelen.. Egypte ben ik nog nooit geweest dus dat zal geen probleem vormen.
Gewoon gaan, je zal geen spijt krijgen.
Je kan er natuurlijk voor kiezen niet naar de Palestijnse gebieden te gaan en dan merk je helemaal weinig meer van de onrust.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook gewoon gaan. Ik vond het een mooi land, voelde me er ook gewoon veilig.

Om de strenge controles zou ik het ook niet laten, zou er alleen wel rekening mee houden dat je niet last-minute de vertrekhal binnen komt lopen ;-D
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
Ja inderdaad niet twijfelen hoor! Niet om te oordelen over een ander haar/zijn mening, maar mensen die ‘anti-Israël’ zijn, zijn vaak gelijk heel erg anti en dan lijkt alles erg negatief. Kijk als je het conflict wat er speelt volledig Israël aanrekent dan snap ik dat hoor. En dat gevoel is ook volledig ieders recht om dat te hebben.

Mijn broer heeft jaren in Israël gewoond en ik kwam er best vaak, dus ik heb gewoon een ander gevoel bij het land, een warm gevoel juist. Door alle lieve en warme mensen die ik daar ontmoet heb. En de mooie plekken die ik bezocht heb.

Ja er zijn strenge controles, maar de israelis zijn ook gewoon bang. Ondanks dat ze veel sterker zijn dan de landen om zich heen zijn ze dat toch. Ik keur niet alles goed hoor, wat er gebeurt.

Maar het is hoe dan ook een prachtig land, met een geweldige geschiedenis. En prachtige natuur. Helemaal als je een beetje met de bijbel bent opgevoed (ik ben geen christen) heb je zoveel herkenningspunten.

Wij zijn in Palestijns gebied een Europees ID verloren ooit. Dat hebben we netjes aangegeven (bij de Israëlische politie). Tja en toen werden we allebei flink ondervraagd toen we het land verlieten. Dat ik snapte ook wel goed dat zij daar heel andere scenario’s bij konden bedenken.

Het is een gecompliceerd land, maar als je daar mee kan dealen is het een prachtig land!
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
Hoi!! Leuk dat je gaat. Ik woon in Jeruzalem, dus misschien zou je wat tips van een local willen. Ik zou 3 dagen Jeruzalem aanraden, maar liever doordeweeks, op shabbat (van vrijdag middag tot zaterdagavond rijdt er geen OV en is veel gesloten, al is de Oude Stad wel helemaal open).

Wat ik zou doen: 1 dag oude stad, heilige plekken bezoeken, beetje winkelen (let wel op dat de verkopers eeste beginnen met een te hoge prijs) daarna lunchen in het winkelcentrum Mamila, daarna wandeling langs de King David straat naar de First station, daar avond eten en eventueel een filmpje pakken (3 bioscopen eromheen)
The Israel museum zeer de moeite waard, prachtige collecties... Yad vashem ook, dan kun je mijn Nederlands sprekende vrienden treffen..
de buurt Ein Karem, niet overslaan, veel Christelijke geschiedenis, heilige plekken en mooie kerken, en leuke cafe's restaurants en natuur.
Nog meer leuke buurten: Nachlaot en dan s'avonds uitgaan (drankje doen en lekkers eten) in de markt mahane yehuda... Aza straat is ook erg leuk... bethlechem straat ook (en Betlechem de stad ook, al ben ik daar nog niet geweest)... emek refaim straat ook leuk om te zien...

Ik zou juist wel een nachtje in Haifa slapen en de Bahai gardens, Stella Maris en de German Colony en de gemengde arabische israelische buurt bezoeken met veel kunst op straat.Akko ook zeker de moeite waard.... Nazareth ook..

tel aviv is gewoon fantastisch..
ik zou ook naar de Dode Zee gaan..
Eilat zou ik overslaan tenzij je van snorkelen of dolfijnen houdt of gewoon wil relaxen in veel warmer weer dan rest van het land.. Ik vind Eilat promonade en de malls een beetje vergane glorie, al is de zee natuurlijk prachtig en er zijn hele leuke (en dure!) hotels waar je je lekker kan verwennen..

p.s... ben echt geschokeerd over wat sommigen hier hebben meegemaakt zeg, vooral valentina.. wat traumatisch..op het vliegveld zijn ze streng ja, vooral als een man alleen of vrouw alleen reist (maar dat was in de USA ook)....

als je nog tips wilt, ik kom hier niet super vaak, maar zal dit topic in de gaten houden :)
Alle reacties Link kopieren
-Bladora- schreef:
07-01-2019 20:58
Ja inderdaad niet twijfelen hoor! Niet om te oordelen over een ander haar/zijn mening, maar mensen die ‘anti-Israël’ zijn, zijn vaak gelijk heel erg anti en dan lijkt alles erg negatief. Kijk als je het conflict wat er speelt volledig Israël aanrekent dan snap ik dat hoor. En dat gevoel is ook volledig ieders recht om dat te hebben.

Mijn broer heeft jaren in Israël gewoond en ik kwam er best vaak, dus ik heb gewoon een ander gevoel bij het land, een warm gevoel juist. Door alle lieve en warme mensen die ik daar ontmoet heb. En de mooie plekken die ik bezocht heb.

Ja er zijn strenge controles, maar de israelis zijn ook gewoon bang. Ondanks dat ze veel sterker zijn dan de landen om zich heen zijn ze dat toch. Ik keur niet alles goed hoor, wat er gebeurt.

Het is een gecompliceerd land, maar als je daar mee kan dealen is het een prachtig land!
Ik ben helemaal niet per se anti-israel, was er vorig jaar en vond het afschuwelijk. De groepen jongeren onder begeleiding van 2 soldaten met mitrailleurs op het strand, de leger-helikopters die continu overvlogen... en dat was in Tel Aviv, waar je nog betrekkelijk weinig merkt van het conflict. In Jeruzalem krijg je een stuk meer mee van de problemen: overal militairen, overduidelijk verschil tussen Joden en Palestijnen, snel een opgefokte sfeer.
Waar je mee 'dealt' is gewoon een land in burgeroorlog he? Wij gingen erheen om vrienden te bezoeken, die willen - na hun hele leven daar - inmiddels graag weg, want aangezien vooral de chassidische joden en de strenge palestijnen veel kinderen krijgen, wordt het conflict alleen maar meer op het spits gedreven. Er zijn nl daardoor steeds minder mensen met een gematigde mening die een oplossing willen, in plaats daarvan winnen de extremen aan beide zijden steeds meer terrein.
Kan best zijn dat het minder gevaarlijk is dan Egypte. Zou ik ook nooit heen gaan.
Alle reacties Link kopieren
spuit_111 schreef:
08-01-2019 20:38
Ik ben helemaal niet per se anti-israel, was er vorig jaar en vond het afschuwelijk. De groepen jongeren onder begeleiding van 2 soldaten met mitrailleurs op het strand, de leger-helikopters die continu overvlogen... en dat was in Tel Aviv, waar je nog betrekkelijk weinig merkt van het conflict. In Jeruzalem krijg je een stuk meer mee van de problemen: overal militairen, overduidelijk verschil tussen Joden en Palestijnen, snel een opgefokte sfeer.
Apart hoe een ervaring zo kan verschillen he. Helikopters die continu overvliegen en jongeren die begeleid moesten worden door soldaten heb ik helemaal niet gezien.
De soldaten op iedere straathoek van Jeruzalem wel maar geen opgefokte sfeer. Overigens wel in Hebron.
Wel dat duidelijke onderscheid tussen Joden en Palestijnen.
Alle reacties Link kopieren
Pari_Daryayi schreef:
09-01-2019 12:23
Apart hoe een ervaring zo kan verschillen he. Helikopters die continu overvliegen en jongeren die begeleid moesten worden door soldaten heb ik helemaal niet gezien.
De soldaten op iedere straathoek van Jeruzalem wel maar geen opgefokte sfeer. Overigens wel in Hebron.
Wel dat duidelijke onderscheid tussen Joden en Palestijnen.
Het heeft misschien met de periode te maken: wij waren er toen het onrustig was in Palestina - dus veel helikopters - en hoogzomer. Jongeren met Joodse roots uit de hele wereld kunnen dan een paar weken op gesponsorde groepsreis komen om het moederland te ontdekken. Die groepen hebben altijd gewapende begeleiding. Ik vond dat nogal ongemakkelijk, op een strandbedje naast een twintigjarige militair liggen met een mitrailleur.
Dat duidelijke onderscheid vond ik moeilijk te verkroppen, maar zal per persoon verschillen.
De afgelopen zomer waren er veel branden door brandende vliegers die vanuit de Gazastrook naar Israel vlogen. Hierdoor zijn helaas veel bijenkorven verloren gegaan en is er een deel natuurgebied afgebrand. Dat zou de mogelijkheid kunnen zijn voor extra helicopters en onrust in de lucht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven