Alleen naar Nieuw-Zeeland

07-08-2024 13:05 37 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
De precieze reisduur en de reisperiode liggen nog helemaal open, maar ik heb bedacht dat ik eens langer op reis wil. Dit is dan dé kans om naar Nieuw-Zeeland te gaan, omdat je daar niet even voor 2-3 weken heen gaat.

Ik ben alleen erg aan het dubben over de invulling van die reis in Nieuw-Zeeland. Ik ben midden 30, introvert, geen groepsmens, drink geen alcohol en lig iedere avond voor 23uur in bed.
Maar 6 weken (bijvoorbeeld) in mijn eentje in een camper is wel heeeeel erg alleen. Dan kan ik ook teveel in mijn hoofd gaan zitten en krijg ik last van angsten.

Een hop on hop off bus systeem lijkt mij ideaal, dan heb je op reisdagen sociaal contact en daarna check ik in op mijn prive hotelkamer :) the kiwi experience staat echter bekend als een "partybus" wat totaaaaal niet bij me past en Stray lijkt geen hop on hop off systeem meer te hebben, maar alleen compleet georganiseerde reizen...?

Zijn er mensen die met mij mee kunnen denken wat nou perfect bij mij zou passen?
Leuk vooruitzicht!!

Mijn ervaring uit Australië (want in NZ een busje gekocht): bij hostels zag ik regelmatig een ‘lift aangeboden’ briefje hangen. En buiten de party-bussen gingen er ook gewoon lijnbussen.

En als je een keer een georganiseerde activiteit doet, kun je ook mensen ontmoeten waarmee het klikt en je misschien mee rijdt naar een volgende plek, of samen wat onderneemt. En daar zitten ook mensen bij die niet feesten en lekker op tijd naar hun eigen kamer gaan ;)

Of je boekt een meerdaagse tour langs verschillende plekken. En dan doe je ‘s avonds gewoon waar je zelf zin in hebt.

En anders zou ik gewoon doorbijten en voor een paar uur de kiwi-experiencebus nemen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Nieuw Zeeland is een fantastische bestemming! Ik ben er een aantal jaar geleden heen geweest, daar heb over het Zuidereiland getourd met een vriendin. Zij was toendertijd naar NZ geëmigreerd en heeft daar nu ook een reisbureau opgezet. https://www.natuurlijknz.nl/ Misschien is dat een tip waar je iets mee kan?

Wij waren met z'n tweeën en sliepen ook regelmatig in hostels waar wij ook aansluiting vonden. Veel mensen volgen dezelfde route. Maar hostels moet natuurlijk net je "cup of tea zijn". Veel plezier met de voorpret!
Ik heb me vorig jaar een beetje verdiept in Nieuw-Zeeland en dan zag ik idd van die georganiseerde meerdaagse reizen van A naar B (van Auckland naar Wellington bijvoorbeeld). Dat leek me toen wel wat voor mij, ook alleen, ook niet van de party party. Maar dat was ook vooral omdat zelf links rijden me erg spannend leek / lijkt. Inmiddels heb ik dat een keer in Engeland gedaan en denk ik dat 't wel goed zou komen.
Wat ik vooral uit je reactie haal is: laat het open. En dat is eigenlijk ook wel een goed plan. Ik ben normaal gesproken nogal van het plannen, maar het is denk ik inderdaad beter om dit los te laten.

Zal ook eens kijken naar het gewone ov en of het mogelijk is om eens los een kiwi bus te doen. Tussendoor eens een paar uur partybus is zeker te overleven. Dacht alleen dat je dan vast zat aan een meerdaags ticket.
Maantje schreef:
07-08-2024 13:29
Nieuw Zeeland is een fantastische bestemming! Ik ben er een aantal jaar geleden heen geweest, daar heb over het Zuidereiland getourd met een vriendin. Zij was toendertijd naar NZ geëmigreerd en heeft daar nu ook een reisbureau opgezet. https://www.natuurlijknz.nl/ Misschien is dat een tip waar je iets mee kan?

Wij waren met z'n tweeën en sliepen ook regelmatig in hostels waar wij ook aansluiting vonden. Veel mensen volgen dezelfde route. Maar hostels moet natuurlijk net je "cup of tea zijn". Veel plezier met de voorpret!
Ik kan kijken of ik inspiratie uit de website haal, maar ik boek in ieder geval alles graag zelf. Dat is voor mij 100% bijdragend aan de voorpret :)

Wat ik eerder in Azië deed was een prive kamer in een hostel. Ideaal, wel een eigen ruimte, maar ook mogelijkheid om de gezelligheid op te zoeken in iets van een huiskamer.

Dat zou ik nu wel weer willen.
Campertje lijkt me ook fantastisch (links rijden houdt me niet echt tegen), maar vind ik dus wel echt té alleen.
Ik heb met de Kiwi-bus gereisd, en veel (Britse) jongeren waren er destijds. Zeker geen 30'ers. Stray schijnt een wat ander/alternatiever/ouder publiek aan te spreken. Een eigen busje is ook te overwegen, je kan via websites voor backpackers ook mensen vinden die (een gedeelte van je reis) met je meerijden. Moet je als introvert wel zin in hebben natuurlijk.

Ik heb destijds mijn reis via Killroy geboekt; misschien hebben zij nog ideeën voor tours/reismanieren etc voor als je wat ouder bent. Maar inderdaad; laat ook vooral dingen open want inspelen op het moment is het allerleukste.

Sowieso een topidee! Ik heb zelf 5 maanden alleen gereisd (hongkong, australië, nieuw-zeeland en fiji) en beste tijd van mijn leven gehad. Nooit eenzaam geweest.
En met een groepsrondreis 31 dagen?
Sawadee heeft een mooie reis!
Zwaluw1984 schreef:
07-08-2024 14:10
En met een groepsrondreis 31 dagen?
Sawadee heeft een mooie reis!
Ja, dit zou ik ook aanraden! Daar vind je vaak gelijkgestemden, ben je niet alleen en met zo'n lange reis heb je vaak redelijk wat vrijheid om je eigen gang te gaan. Alleen wel duur..
Pimpelmeesje87 schreef:
07-08-2024 13:43
Ik heb met de Kiwi-bus gereisd, en veel (Britse) jongeren waren er destijds. Zeker geen 30'ers. Stray schijnt een wat ander/alternatiever/ouder publiek aan te spreken. Een eigen busje is ook te overwegen, je kan via websites voor backpackers ook mensen vinden die (een gedeelte van je reis) met je meerijden. Moet je als introvert wel zin in hebben natuurlijk.

Ik heb destijds mijn reis via Killroy geboekt; misschien hebben zij nog ideeën voor tours/reismanieren etc voor als je wat ouder bent. Maar inderdaad; laat ook vooral dingen open want inspelen op het moment is het allerleukste.

Sowieso een topidee! Ik heb zelf 5 maanden alleen gereisd (hongkong, australië, nieuw-zeeland en fiji) en beste tijd van mijn leven gehad. Nooit eenzaam geweest.
Dat draagt wel bij aan mijn Kiwi schrikbeeld. Stray lijkt me idd geschikter, maar lijkt het sinds covid niet meer aan te bieden.
Zelf camper huren en mensen mee laten rijden is ook wel een optie ja! Interessant!
Een groepsreis is mijn grootste nachtmerrie.
Zanahoria schreef:
07-08-2024 14:37
Een groepsreis is mijn grootste nachtmerrie.
Ah dat is jammer. Maar hoezo? Slechte ervaring of gewoon het idee?
Een partyreis naar een grieks eiland is bijvoorbeeld een compleet andere ervaring dan een wandelreis oid en trekt ook heel ander publiek.
Ik heb in Australie en NZ groepsreizen gedaan met een australische organisatie (connections was voor mensen van 18 tot 35 jaar). Dat zijn groepsreizen. Ik heb in west-australie en tasmanie een korte groepsreis gedaan (klein busje) daartussen aantal dagen zelf in hostel. Die afwisseling was er dus tussen groepsgebeuren en tijd voor jezelf. Ik was toen achterin de 20 trouwens.
Geen ervaring met NZ specifiek, maar kun je niet juist met een camper telkens een paar dagen op een camping staan en op die manier contact hebben en dan weer verder reizen? Meestal is het niet moeilijk om op een camping aanspraak te krijgen.
LoiseauBicyclette schreef:
07-08-2024 14:58
Ah dat is jammer. Maar hoezo? Slechte ervaring of gewoon het idee?
Een partyreis naar een grieks eiland is bijvoorbeeld een compleet andere ervaring dan een wandelreis oid en trekt ook heel ander publiek.
Ik ben geen groepsmens. Ik snap dat je op zo'n reis best je eigen plan kunt trekken, maar dan alsnog zit je 31 dagen aan dezelfde groep vast en wordt er natuurlijk wel verwacht dat je met vanalles en nog wat aansluit. Ik ben meer het type dat twee dagen compleet in haar eentje doorbrengt en daarna met een paar anderen een halve dag een uitje doet.

Moet zeggen dat dit gevoel wel stevig werd verstrekt doordat ik in Thailand in contact kwam met twee groepen van groepsreizen (los van elkaar), waar een vervelende dynamiek heerste. Maar ik vind veel groepsdynamieken vervelend, vandaar dat ik dus geen groepsmens ben.
Mugske schreef:
07-08-2024 15:38
Ik heb in Australie en NZ groepsreizen gedaan met een australische organisatie (connections was voor mensen van 18 tot 35 jaar). Dat zijn groepsreizen. Ik heb in west-australie en tasmanie een korte groepsreis gedaan (klein busje) daartussen aantal dagen zelf in hostel. Die afwisseling was er dus tussen groepsgebeuren en tijd voor jezelf. Ik was toen achterin de 20 trouwens.
Zoiets zou misschien wel een optie zijn ja. Paar dagen groep, paar dagen alleen afgewisseld. Ik zal eens kijken!
TinyTiny schreef:
07-08-2024 15:47
Geen ervaring met NZ specifiek, maar kun je niet juist met een camper telkens een paar dagen op een camping staan en op die manier contact hebben en dan weer verder reizen? Meestal is het niet moeilijk om op een camping aanspraak te krijgen.
Ja geen idee, ik hoop dat anderen hier daarmee ervaring hebben! Zou misschien wel perfect zijn :)
Ik wil ook graag naar Nieuw-Zeeland, maar dan juist wel met een groepsreis. Wil in 2025 of 2026 gaan.

Ik ben niet gek op autorijden, dus in het buitenland wordt dat al helemaal niets, helemaal niet als ik ook nog eens links moet rijden.
Ik heb een beetje een vergelijkbaar plan maar dan in de Verenigde Staten waar ik een aantal weken solo heen ga.
Ben in de 40, geen groepsmens, geen drinker en introvert maar wekenlang nauwelijks contact is net wat veel van het goede.

Ik heb privekamers in hostels geboekt en tussen de steden (Boston, NY, Chicago, San Francisco) reis ik met lange afstand treinen in mijn eigen slaapcabine.
Sociale contacten hoop ik op te doen in de hostels (zij organiseren ook dingen), het panorama rijtuig en het restaurant rijtuig....

Wellicht heeft Nieuw Zeeland ook treinen? Geen idee...
Edit: wel treinen in Nw Zeeland.

https://youtu.be/zNq6kzkaPlw?si=Rgh1yF2RGg0h3cl8
Live long and prosper
Ik heb de Kiwi gedaan, en het zijn inderdaad veel jongelui die hiermee reizen.. echter, ook in de bussen waar ik zat, zaten ook mensen die niet mee gingen stappen enz. het is vooral de reis en het gemak (je bezoekt alle bezienswaardigheden onderweg , en je hostel wordt voor je geregeld), als je na de dag aankomt, mag en kan iedereen zijn eigen plan trekken.. veel gaan de kroeg in, maar ook zeker een hoop niet...
Je kan ook hop on - hop off doen, dus ergens langer blijven en na een aantal dagen weer verder gaan..
Ik zou het wel aanraden om zoiets te doen, als je niet zelf met een auto/camper wil.
hoeft natuurlijk niet precies de Kiwi express te zijn..
Via hostels zijn ook altijd tours van een of meerdere dagen te boeken. Prima om op plekken te komen waar je anders niet snel komt met het OV.

Ik zou ook geen georganiseerde reis doen. Soms wil ik ergens 3 dagen blijven, soms heb ik het na een paar uur gezien. Ik wil mijn eigen plan kunnen trekken.
of ik zou een koning aap (of djoser) groepsreis boeken, dat kan prima alleen, en dan zie je alles...
Waylander schreef:
07-08-2024 18:32
of ik zou een koning aap (of djoser) groepsreis boeken, dat kan prima alleen, en dan zie je alles...

Natuurlijk zie je dan niet alles. Er worden keuzes voor je gemaakt en daar ga je heen.

En TO geeft aan geen groepsreis te willen.
Waylander schreef:
07-08-2024 18:32
Dan zie je helemaal niet alles, want die gaan vaak in hoog tempo de highlights af. Ook 4 weken is in Nieuw Zeeland een hoog tempo. Ik doe er liever 6-8 weken over.
Ik heb jaren geleden Stray gebruikt toen het nog hop on, hop off was. Kiwi hop on hop off klinkt een beetje hetzelfde als dat toen was.
Je bent nergens toe verplicht dus je kan het gewoon doen. Als je er wel leuke contacten mee op doet ok en anders gebruik je het alleen voor transport.

Een echte groepsreis is erg intens als je introvert bent. Ik heb twee keer een langere gedaan in Azië en het was heel fijn dat alles geregeld is etc maar het is ook zwaar om zo in een groep te leven als je dat niet gewend bent.

Bij Sawadee moesten we ook bijna elke dag vroeg op, vaak zelfs vroeger dan op mijn normale werkdagen! Bij Koning Aap was er echt veel vrije keuze dus relaxter.

In Australië heb ik een paar kortere groepstours gedaan. Intens maar heel leuk en voor 5-7 dagen en daarna lekker in je eentje weer bijkomen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven