Alleen reizen zonder je gezin

04-02-2020 09:38 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
na aanleiding van een topic over als alleenstaande ouder reizen met je kind(eren), ben ik erg benieuwd of er hier moeders/vaders zijn die ook wel eens gewoon alleen op vakantie gaan zonder hun gezin of kinderen.
Hoe kijk je er tegenaan?
Laat je dan juist als ouder je kind(eren) in de steek, of is het juist goed op even voor wat ‘me-time’ te kiezen?

En zo ja, vanaf welke leeftijd kind vind je normaal? En hoe lang ga je weg? En zou je dan ook voor een verre vliegvakantie gaan (6+ uur vliegen bijv of 10+) of blijf je dan toch het liefste zo dicht mogelijk in de buurt?


Ik ben me zelf een beetje aan het oriënteren om even alleen weg te gaan, maar ben dan ook weer heel bang een slechte moeder te zijn. Vandaar dat ik benieuwd ben naar ervaringen!
Alle reacties Link kopieren
Het moet praktisch wel goed geregeld zijn natuurlijk, maar dat lijk je goed voor elkaar te hebben. Lekker gaan en je geen schuldgevoel laten aanpraten! Mensen kunnen ook zoiets zeggen uit jaloezie.

Overigens is het niet goed als je verder niets voor jezelf hebt en alleen maar aan het zorgen bent. Je zou ook zonder vakantie aan jezelf toe moeten komen. Hobby, sport, vriendinnen... Een vakantie is leuk, maar is ook zo weer voorbij natuurlijk.

Wij hebben ook eens in de zoveel tijd vakantie zonder kids. Met zijn 2en een weekje op bezoek bij vrienden in het buitenland, een weekendje weg, in mijn eentje met vrienden op vakantie... Niet allemaal in hetzelfde jaar natuurlijk, en alleen als we zeker weten dat de opvang geregeld is, en er genoeg tijd over is voor vakantie met zijn allen.

Een keer hadden we vrij genomen voor de herfstvakantie. Wij overleggen met de kinderen: wat zullen we doen? Misschien met zijn allen daarheen op vakantie of... Zegt de oudste: Nee hoor, we hebben allang besloten wat we gaan doen. We gaan bij opa en oma logeren. Nou ja, toen zijn we maar met zijn 2-en gegaan :-)
sugarmiss schreef:
04-02-2020 10:04
Een beetje verre of lange vakantie kost best veel geld. Daar zou ikn mij toch schuldig over voelen als ik in mijn eentje zo'n enorme hap uit het te besteden budget opmaak.

Al snap ik dan ook wel weer als je zo als thordis een vriendinnen groepje hebt dat elk jaar op vakantie gaat dat je mee wil.

Niet leuk om thuis te blijven als de rest wel gaat. Dan val je ook een beetje buiten de boot als de rest het dan later over de vakantie heeft.
Een ander koopt er wellicht dure tassen en schoenen voor. Helemaal niets mis mee om jezelf even op te laden met 'n reisje waarbij je volwassen dingen kunt ondernemen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 1 keer kort naar Rome geweest (5 dagen) en dat was echt heel fijn. Voor mij was het ook even om bij te komen van een heftige periode.

Verder ga ik ook wel een keer of 3 per jaar 1 of 2 nachtjes weg (in het weekend meestal) vanwege mijn hobby. Ik fotografeer graag vlinders. Daar doe ik echt niemand een plezier mee en dan ga ik dus alleen. Heerlijk.

Hoezo zou je dat slechte moeder maken. Iedereen wil toch wel eens even ergens anders zijn. Mijn jongste vindt het bijv heerlijk om bij zijn tante te logeren. Nou wat een slecht kind zeg. :P
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Ik ga wel eens een weekendje weg met vriendinnen. Meer niet. Dit is niet omdat ik dat niet wil, maar meer vanuit financieel oogpunt. In de zomer wil, en ga, ik met mijn gezin op vakantie.

Verder zit er niet echt een vakantie meer in. Maar als dat wel zo zou zijn zou ik prima een week weg willen/kunnen. Ik heb genoeg vriendinnen/vrienden die dat doen trouwens. Niks raars aan. Heerlijk toch?
Grappig dat dit topic nu komt. Ik ga binnenkort twee weken alleen op vakantie, en mijn vriend zorgt voor onze dochter. Het is voor het eerst sinds ik haar heb, daarvoor heb ik ook veel alleen gereisd. Ben wel bang dat ik heel erg ga missen, dus ik ga eens kijken of ik het voor herhaling vatbaar vind...
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder en stiefvader gingen ook elk jaar met hun 2 op (vlieg) vakantie, met het samengesteld gezin gingen we elk jaar kamperen binnen Europa.

Natuurlijk heeft mijn moeder dit gezien als "de kinderen komen niets te kort" maar toch vind ik het achteraf gezien heel jammer dat ik als kind/puber geen mooie reizen heb gemaakt met mijn moeder. Wij houden namelijk wel allebei heel erg van reizen.

Ik heb zelf ook heel veel alleen gereisd (backpacken) maar nu ik zelf moeder ben vind ik het juist zo bijzonder om samen met mijn kind te reizen.

Ieder zijn eigen keuzes natuurlijk en wanneer je zonder kinderen weg gaat maakt je dat zeker niet meteen een slechte moeder.
Persoonlijk zou ik alleen in de levensfase waar ik nu in zit echt niet meer alleen willen gaan want ik vind het reizen met kind juist een verrijking en laat mij weer hele nieuwe dingen ontdekken. (Hallo mooie parken in de ochtend, vaarwel nachtclub ;) )
Alle reacties Link kopieren
Ik ga ieder jaar een lang weekend weg zonder man en kind, met een vriendin. Dat gaat prima, ik maak me geen seconde zorgen over hoe het met hen gaat. De spelregel is bij ons wel: degene die weggaat, zorgt voor goede opvang voor ons kind, zodat die niet alleen hoeft te zitten.

Gaat al jaren prima. We gaan ook weleens samen weg en dan regelen we samen de opvang.

Er is nog nooit een noodgeval geweest waarvoor ik met spoed naar huis zou moeten en ik hou daar eigenlijk ook niet echt rekening mee, maar ben wel altijd in Europa gebleven.

Ik heb er nog nooit bij stilgestaan dat dit gedrag me een slechte moeder maakt. Het neemt ook geen hap uit het gezinsbudget weg. Ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen er een gezinsvakantie aan op te offeren, zowel qua geld of vrije dagen.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Helemaal alleen niet. Maar ik ga jaarlijks met mijn broer met een groepsreis mee. 3 Dagen pretparken bezoeken. Ben dan van do-ma weg. Ook ben ik een keer een kleine week met een vriendin naar Las Vegas geweest. De eerste avond bekroop me toen wel even het gevoel dat het echt een stomme keus was. Paniek sloeg even toe, heimwee. Vooral de gedachte dat ik niet snel terug kon naar dochter. Dat duurde een half uur en toen was het weer over :)
Stelregel bij ons is wel dat 1 van de ouders thuis is als er 1 op vakantie gaat. We gaan dus niet beide weg en oppas regelen. Mijn man gaat ook jaarlijks met z’n broertje een paar dagen weg.
Ik vind het fijn dat het kan. Ben ook altijd wel gewoon ontspannen als ik weg ben, omdat mijn man bij dochter is. Weet dat het thuis allemaal wel gewoon goed door draait.
Las Vegas was wel even slikken dus, vooral vanwege de afstand. Dochter was toen net 6 en ik was alleen een paar dagen naar Duitsland geweest met een vriendin. Nog nooit zo ver weg. Met broer ben ik naar Engeland geweest een paar keer. Ook dan ben je nog wel even onderweg terug, maar vind dat gevoelsmatig toch dichtbij ofzo :mrgreen:
De eerste keer dat ik weg ging was dochter ruim 1. Dat was 3 dagen Europapark met een vriendin. Toen dochter ruim 2 was, is man een week in Singapore geweest. Maar dat was voor werk. Ik ben toen ze 3 was met zwager en schoonzus een paar dagen naar Europapark geweest. We gaan dus ieder wel minimaal om het jaar een keer weg zonder gezin. Ik voel me niet schuldig, we doen als gezin nog genoeg leuke dingen samen en er is dus altijd 1 ouder thuis. Werkt voor ons prima :)
sugarmiss schreef:
04-02-2020 10:04
Een beetje verre of lange vakantie kost best veel geld. Daar zou ikn mij toch schuldig over voelen als ik in mijn eentje zo'n enorme hap uit het te besteden budget opmaak.

Al snap ik dan ook wel weer als je zo als thordis een vriendinnen groepje hebt dat elk jaar op vakantie gaat dat je mee wil.

Niet leuk om thuis te blijven als de rest wel gaat. Dan val je ook een beetje buiten de boot als de rest het dan later over de vakantie heeft.
Wij hebben een gezamenlijke rekening en houden per maand elk een x bedrag over voor onszelf. Daar betalen we de reisjes van zonder gezin. Ik heb dus een jaar flink gespaard en alles wat ik over hield opzij gelegd voor Las Vegas. De groepsreis jaarlijks is €500,-, dat is niet zo’n grote hap :)
Sunny-in-Perth schreef:
04-02-2020 16:53
Mijn moeder en stiefvader gingen ook elk jaar met hun 2 op (vlieg) vakantie, met het samengesteld gezin gingen we elk jaar kamperen binnen Europa.

Natuurlijk heeft mijn moeder dit gezien als "de kinderen komen niets te kort" maar toch vind ik het achteraf gezien heel jammer dat ik als kind/puber geen mooie reizen heb gemaakt met mijn moeder. Wij houden namelijk wel allebei heel erg van reizen.

Ik heb zelf ook heel veel alleen gereisd (backpacken) maar nu ik zelf moeder ben vind ik het juist zo bijzonder om samen met mijn kind te reizen.

Ieder zijn eigen keuzes natuurlijk en wanneer je zonder kinderen weg gaat maakt je dat zeker niet meteen een slechte moeder.
Persoonlijk zou ik alleen in de levensfase waar ik nu in zit echt niet meer alleen willen gaan want ik vind het reizen met kind juist een verrijking en laat mij weer hele nieuwe dingen ontdekken. (Hallo mooie parken in de ochtend, vaarwel nachtclub ;) )
Mijn ouders gingen vanaf 'n bepaald moment ook jaarlijks een weekje samen op reis. Dan konden zij hun hart ophalen met cultuur waar ik als kind geen bal aan vond of geen geduld voor op kon brengen. Het stond onze vakanties samen niet in de weg. En toen ik eenmaal volwassen was hebben we nog regelmatig mooie verre rondreizen samen gemaakt met z'n drieen. Juist als volwassene is dat veel makkelijker te doen dan wanneer je interesses nog te ver uit elkaar liggen door het grote leeftijdsverschil.

Wellicht je moeder gewoon een keer vragen met z'n twee een leuke moeder-dochter reis te maken?
Alle reacties Link kopieren
Ik ga in April een kleine week naar Kyiv, mijn kinderen doe ik daar geen lol mee en het lijkt me heerlijk om een paar dagen met mezelf te zijn en met niemand rekening te hoeven houden...

Ben een solo moeder met 3 tiener.
Live long and prosper
Alle reacties Link kopieren
Ik ga sinds een paar jaar met een vriendin een lang weekend naar het buitenland, elk jaar doen we dit. De kinderen zijn dan op school en verder is papa thuis of een keer oma na schooltijd. Ik betaal dit van mijn eigen spaargeld dus het gezinsbudget lijdt er niet onder.

De eerste keer zat ik wel met zweethanden in het vliegtuig met het idee ‘waar ben ik aan begonnen’ en ik mis de kinderen ook wel echt, we bellen wel elke dag. Maar ik geniet er zo enorm van om heel even een paar dagen weg te zijn zonder te hoeven zorgen. Heerlijk!

Maar meer dan 3 of 4 dagen zou ik niet willen, dat is voor mij meer dan genoeg. Maar ik zou het ook niet gek vinden als iemand anders wel een week weg zou gaan. Als de opvang thuis maar goed geregeld is en de kinderen niet naar 5 verschillende logeeradressen gesleept worden of alle dagen bso moeten ofzo.
Tuurlijk! Gewoon doen hoor.
Ik vertrek binnenkort voor bijna drie weken naar India. Valt samen met een schoolreisje van dochter en de overige dagen zijn geregeld.
Dochter de vraag gesteld of ze mee wou, (zou dan met kerst gereisd hebben en niet nu natuurlijk) maar dat wou ze niet en ze mocht ook niet van haar vader. Zelf wil ik al zo lang naar India, dus waarom niet?
Ik zou het wel nooit doen als het de enige reis zou zijn die ik me kan veroorloven en ik hierdoor niet meer weg kan met dochter.
Reacties van mensen zijn verdeeld. Sommigen vinden het verschrikkelijk dat ik dochter achter laat, anderen zien ook wel hoeveel er met dochter samen wordt gedaanten vinden het superleuk. Ach ja... je kan nooit voor iedereen goed doen.
Mijn ouders gingen jaarlijks ook altijd een week of tien dagen met hun twee weg. Geen trauma’s aan overgehouden. :)
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
04-02-2020 10:04
Een beetje verre of lange vakantie kost best veel geld. Daar zou ikn mij toch schuldig over voelen als ik in mijn eentje zo'n enorme hap uit het te besteden budget opmaak.

Al snap ik dan ook wel weer als je zo als thordis een vriendinnen groepje hebt dat elk jaar op vakantie gaat dat je mee wil.

Niet leuk om thuis te blijven als de rest wel gaat. Dan val je ook een beetje buiten de boot als de rest het dan later over de vakantie heeft.
maar dat ligt toch aan je inkomen. als je genoeg geld hebt kan het prima zonder dat je op andere dingen hoeft te bezuinigen.
sugarmiss schreef:
04-02-2020 10:04
Een beetje verre of lange vakantie kost best veel geld. Daar zou ikn mij toch schuldig over voelen als ik in mijn eentje zo'n enorme hap uit het te besteden budget opmaak.

Hier snap ik dan toch echt helemaal niets van. Ik hoor dit wel vaker en ik kan mij gewoon niet voorstellen dat mensen dit echt zo voelen.

Wat maakt het uit als jij meer geld uitgeeft dan je man of ander lid van je gezin?

Dit is een serieuze vraag, ik zou echt graag antwoord willen hebben.

Ik ga eens in de paar jaar met mijn moeder met een groepsrondreis. Meerdere keren per jaar ga ik een lang weekend weg.
Heerlijk even lekker in een andere omgeving met andere mensen om je heen.
Ik hou heel erg veel van mijn man en kinderen, maar ik denk dat het heel gezond is, af en toe iets helemaal voor jezelf/alleen te doen.

Mijn man en ik gaan ook regelmatig samen weg. We laten de kids dan thuis.

Dat ik dan een paar duizend euro aan een reis uitgeef terwijl de rest van mijn gezin thuis is, heeft hier nog nooit discussie opgeleverd.
Mijn man gunt mij deze vakanties.
Alle reacties Link kopieren
Man en ik zijn nu 2 x een lang weekend weg geweest naar Barcelona. Alles op je gemak doen, zonder rekening te hoeven houden met de kids. Is heerlijk!
Kids hebben niks te klagen want die worden kei en kei verwend door de opa's en oma's.

Als je de mogelijkheid hebt zou ik het een keer doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga sinds 3 jaar elk jaar een weekje (of 10 dagen) alleen op vakantie zonder mijn gezin. Ons zoontje is gehandicapt en heel zorgintensief dus met zijn 3-en op vakantie gaan is ook leuk maar qua fysieke zorg geen echte vakantie. En man heeft een vriend in Zuid-Afrika en ging daar 8 dagen heen en toen dacht ik: dat wil ik ook!

Ik ga meestal naar de canarische eilanden, 4-4,5u vliegen. En ik ga alleen. Voor mijn gevoel moet ik elke dag al zoveel rekening houden met alles en iedereen en die ene week vind ik heerlijk dat dat niet hoeft. En met niet iedere vriendin zie ik het zitten om op vakantie te gaan en degene met wie ik dat wel zie zitten heeft een heel andere smaak dan ik qua bestemming.

Ik vind het heerlijk! Al is het ook wel veel alleen maar dat kan ik goed.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
Heerlijk! Ik probeer met regelmaat een weekendje weg te gaan zonder kind (met man, vriendin, moeder, zusje). Langer heb ik het geld nog niet voor. Maar dat komt binnenkort waarschijnlijk wel en dan lijkt het me zalig om eens een hele week alleen op vakantie te gaan, of met mijn zus of een vriendin.

Als het goed is komen er ook leuke congresreizen aan :lol:

Kom maar door hoor. De wereld is zo klein tegenwoordig met facetime enzo
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Felidaes schreef:
05-02-2020 21:16
Hier snap ik dan toch echt helemaal niets van. Ik hoor dit wel vaker en ik kan mij gewoon niet voorstellen dat mensen dit echt zo voelen.

Wat maakt het uit als jij meer geld uitgeeft dan je man of ander lid van je gezin?

Dit is een serieuze vraag, ik zou echt graag antwoord willen hebben.

Dat ik dan een paar duizend euro aan een reis uitgeef terwijl de rest van mijn gezin thuis is, heeft hier nog nooit discussie opgeleverd.
Mijn man gunt mij deze vakanties.
Nou, dan moet je dus die paar duizend euro wel hebben. En niet nodig hebben voor een nieuwe bril, fiets of de orthodontist. Of, liever samen willen bewaren voor de nieuwe keuken, auto of aanpassing aan de tuin.

Ik heb vrienden in verschillende Europese hoofdsteden en in het begin van ons huwelijk, hadden wij het niet zo breed dat ik daar makkelijk 'zo maar ff' heen ging, wetende dat dat minstens alles bij elkaar drie-, vierhonderd euro zou kosten, die we ook anders konden besteden.
Alle reacties Link kopieren
Kastanjez schreef:
05-02-2020 21:44
Nou, dan moet je dus die paar duizend euro wel hebben. En niet nodig hebben voor een nieuwe bril, fiets of de orthodontist. Of, liever samen willen bewaren voor de nieuwe keuken, auto of aanpassing aan de tuin.

Ik heb vrienden in verschillende Europese hoofdsteden en in het begin van ons huwelijk, hadden wij het niet zo breed dat ik daar makkelijk 'zo maar ff' heen ging, wetende dat dat minstens alles bij elkaar drie-, vierhonderd euro zou kosten, die we ook anders konden besteden.
Hier is dat dus zo. Op dit moment blijft er te weinig over na alle vaste lasten en gezamenlijke uitgaven om lang van op vakantie te gaan. Dus ja dan houdt het op. Maar ik ben nu nog student en ga er alleen maar op vooruit komende jaren, dus dan verwacht ik dat er meer mogelijk zal zijn.

Maar het is wel een luxe die ik me pas veroorloof als al het andere betaald is.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk kan dat! Niet schuldig over voelen en lekker gaan!
Je bent meer dan alleen moeder.

Bij mij is het aantal vakantie dagen altijd de spelbreker...
Felidaes schreef:
05-02-2020 21:16
Hier snap ik dan toch echt helemaal niets van. Ik hoor dit wel vaker en ik kan mij gewoon niet voorstellen dat mensen dit echt zo voelen.

Wat maakt het uit als jij meer geld uitgeeft dan je man of ander lid van je gezin?

Dit is een serieuze vraag, ik zou echt graag antwoord willen hebben.

Ik ga eens in de paar jaar met mijn moeder met een groepsrondreis. Meerdere keren per jaar ga ik een lang weekend weg.
Heerlijk even lekker in een andere omgeving met andere mensen om je heen.
Ik hou heel erg veel van mijn man en kinderen, maar ik denk dat het heel gezond is, af en toe iets helemaal voor jezelf/alleen te doen.

Mijn man en ik gaan ook regelmatig samen weg. We laten de kids dan thuis.

Dat ik dan een paar duizend euro aan een reis uitgeef terwijl de rest van mijn gezin thuis is, heeft hier nog nooit discussie opgeleverd.
Mijn man gunt mij deze vakanties.
Mijn man werkt meer, verdient meer en legt meer in qua vaste lasten, spaargeld enz. Ik vind het dan niet netjes als ik daar dan een paar duizend euro van gebruik voor iets voor mezelf. Of mijn man me dat zou gunnen, maakt me niet uit. Ik wil het zelf niet. We werken beide voor ons gezin, ons thuis. Maar we werken niet beide voor mijn persoonlijke vakantie’s. Daar werk ik zelf voor. En daarom houden we dus ook ieder een deel van ons salaris voor onszelf, waar we dit soort dingen voor onszelf van betalen.
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou je een slechte moeder zijn? Hier geen ervaring maar lijkt me wel ontzettend gaaf! Als het kan waarom niet? Ben weleens een nachtje weg geweest met mijn moeder en moet zeggen dat het heerlijk was zonder man en kinderen. Ben van plan om een paar dagen naar Londen te gaan. Lijkt me wel heel spannend want dat is voor het eerst een paar dagen zonder kids maar tegelijk weet ik dat ze in goede handen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Dan zit ik hier in ieder geval tussen allemaal slechte vaders. Een ieder waar ik nu mee vaar heeft kinderen (ikzelf niet had een stiefzoon) en ook kleinkinderen. We varen allemaal al jaren en waar ik dan maar een half jaar per jaar weg ben, is de rest filipijns en soomige daarvan doen 6 maand varen. 2 maand thuis, ook met kinderen. Gaat allemaal prima, dus waarom zou mama dan niet eens een weekje weg kunnen.

Oh hier laatst ook een vrouwelijke kok, geen man meer, wou niks met de kinderen uit te staan hebben. Kinderen waren 8 en 10 en mama zat dus op zee. Oma ging af en toe even bij de kinderen kijken. Ging op zich ook prima, maakt haar dat dan een slechte moeder. Er moet toch geld op tafel komen.
fietsen varen vrouwelijk doen
Kastanjez schreef:
05-02-2020 21:44
Nou, dan moet je dus die paar duizend euro wel hebben. En niet nodig hebben voor een nieuwe bril, fiets of de orthodontist. Of, liever samen willen bewaren voor de nieuwe keuken, auto of aanpassing aan de tuin.

Ik heb vrienden in verschillende Europese hoofdsteden en in het begin van ons huwelijk, hadden wij het niet zo breed dat ik daar makkelijk 'zo maar ff' heen ging, wetende dat dat minstens alles bij elkaar drie-, vierhonderd euro zou kosten, die we ook anders konden besteden.
Ja, dat is de discussie toch niet?

Als we geen geld hebben, dan reis ik ook niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven