Alleen weg in januari

10-11-2019 10:13 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Misschien is er er hier nog iemand met goede tips! :)

Ik weet net dat ik in januari vrij zal zijn. Ik wil graag even weg, naar ergens waar het warm is (hoeft niet meteen 40 graden te zijn, maar wel bij voorkeur rond de 25-30 ofzo overdag). Ik ga alleen. Twee weken, hooguit 3. Ik ben net hersteld van een burnout en merkt dat dat me nog een beetje dwars zit. Ik wil zeker niet 2 weken op het strand liggen, maar houd van nieuwe dingen ontdekken, natuur, cultuur, steden. En ook een beetje relaxen.

Eerder ben ik uitgebreid naar Australië en Nieuw Zeeland geweest, en de afgelopen jaren 2x naar Thailand. Verder Maleise, Singapore, Bali. Alleen op reis ben ik eigenlijk alleen in Europa geweest.

Zuid-Amerika zou ik graag heen willen, omdat ik van Spaanstalige landen houd, en veel van de dans/muziek daar, plus ik ben er nog nooit geweest. Maar, en daar speelt denk ik ook nog een stukje nasleep burn-out door, ik vind het ook een beetje 'eng'. Alleen naar een continent waar ik nog nooit geweest ben, waar het ook niet overal veilig is. En ik houd eigenlijk echt niet van veel in de bus reizen (wagenziek) en dat is daar volgens mij wel het geijkte vervoersmiddel. Een groepsreis kan ook, maar er is maar weinig in januari en de enige die echt goed past heeft een groepssamenstelling van alleen maar 55+. Ik ben zelf een stuk jonger. Overigens heb ik nog geen specifieke gedachten over welk(e) land/landen dan. Het is natuurlijk ook niet overal warm.

Ik wil graag wat nieuws ontdekken, maar ook dat het niet al te ingewikkeld is. Daar komt het eigenlijk op neer. Ik denk ook aan Thailand, omdat ik weet hoe het daar werkt, maar ja, daar ben ik net 2x geweest. Ook Vietnam en/of Laos denk ik aan. De Antillen lijken mij op de een of andere manier niet zo leuk alleen, maar misschien heb ik ongelijk.
Veel verder dan dit kom ik nog niet. Maar er is natuurlijk nog veel meer op de wereld! Misschien hebben jullie nog wel hele goede tips waar ik nog niet aan gedacht heb! Andere landen, of meer specifieke tips voor in Zuid-Amerika (landen, steden)?
Alle reacties Link kopieren
Wat dacht je van Suriname? Eventueel in combinatie met een paar dagen strand op Curaçaõ. In Suriname heb je veel ongerepte natuur en het lijkt wel een beetje op thuis.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Florida en wellicht ook wat noorderlijker richting South Carolina! Lekker zelf een auto huren. Amerika is zo ontzettend heilzaam als je mentaal slecht in je vel zit. Mensen zijn vriendelijk en behulpzaam, de taal is vertrouwd. En het klimaat is er in die periode prima.
Alle reacties Link kopieren
Interrail door Europa. Lekker vrij, fantastisch mooi en toch redelijk veilig.
Alle reacties Link kopieren
Ben je wel al weer eens met het vliegtuig geweest na je burn out? Anders is dat hele vliegveld gebeuren misschien al te veel prikkels en spannend genoeg. West Afrika is misschien ook een optie (Kaapverdie, Senegal of Gambia), maar dan moet je wel weten waar je rustig zit.
Alle reacties Link kopieren
Zanzibar?
Mooi eiland. Stone Town is een geweldige stad met veel geschiedenis.
Mooie stranden, lekker weer, ik voelde me er heel veilig als vrouw alleen.
Je kan een uitstapje maken naar het caste land voor een safari of naar Mafia eiland (zwemmen met de whale shark)
Alle reacties Link kopieren
Een van de canarische eilanden? Tis niet 25 graden, maar wel rond de 20 in januari. En spaanstalig en niet al te ver van huis! Misschien is dat wat voor je.

Wat verder weg misschien Cuba of Curacao?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben vorig jaar naar Florida en Puerto Rico geweest (binnenlandse vlucht). Miami is leuk, calle ocho (live muziek) en in het weekend elke dag speelt er bij Bayside Marketplace een live salsa- of latin band over dag. Relaxte sfeer en genoeg dingen te zien, musea, Everglades, Art deco, Wynwood walls, stranden. In januari heb je in Puerto Rico het festival van San Sebastian met veel live muziek, de stranden en jungle daar zijn er mooi. Daarnaast is VS vrij relaxt en makkelijk land. Wanneer je een dag in je hotelkamer of bij het zwembad wil hangen kijkt niemand raar op. Ook pak je vanuit Miami vrij makkelijk een cruise de caribe in (zie oa Zeetours) waarbij je de eilanden kunt aandoen die aanspreken. Goede combi van chill, muziek, cultuur en natuur.

Ik heb ook een burnout gehad net als jij.
viva-amber wijzigde dit bericht op 10-11-2019 10:38
3.10% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Vriendgedumpt schreef:
10-11-2019 10:30
Ben je wel al weer eens met het vliegtuig geweest na je burn out? Anders is dat hele vliegveld gebeuren misschien al te veel prikkels en spannend genoeg. West Afrika is misschien ook een optie (Kaapverdie, Senegal of Gambia), maar dan moet je wel weten waar je rustig zit.
Vreselijke landen als je burnout bent. Die bevolking is zo vreselijk opdringerig.
Alle reacties Link kopieren
Nou inderdaad.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Vriendgedumpt schreef:
10-11-2019 10:30
Ben je wel al weer eens met het vliegtuig geweest na je burn out? Anders is dat hele vliegveld gebeuren misschien al te veel prikkels en spannend genoeg. West Afrika is misschien ook een optie (Kaapverdie, Senegal of Gambia), maar dan moet je wel weten waar je rustig zit.
Dat hele vliegveldgebeuren trek ik ook niet meer. Ik ga liever met de auto of de trein. Maar als je lekker naar de Zon wilt in Januari dan is het vliegtuig de enige optie.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
Het valt in januari wel mee op schiphol. Regel van te voren een chauffeur in Miami en je zit voor een paar tientjes in 30-45 min bij je hotel. Dan begin je in ieder geval niet gestressd bij aankomst.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben in januari wel eens in Nicaragua geweest : aanrader.
Alle reacties Link kopieren
Ik moest meteen aan Cuba denken toen ik je bericht las. Lekker weer, veel cultuur, mooie natuur, Spaanstalig, veel dansen en veilig! En ook het reizen naar, in en van Cuba is best overzichtelijk.
Alle reacties Link kopieren
mick87 schreef:
10-11-2019 11:24
Ik ben in januari wel eens in Nicaragua geweest : aanrader.
De veiligheidssituatie was daar code oranje. Inmiddels is dat weer verbeterd en geldt voor een deel van het land nu code geel, maar als je het advies van BuZa leest, dan zou ik het nog even afwachten.
Ik zou geen landen met een uitdaging kiezen als je een burnout hebt.
Nummer*Zoveel schreef:
10-11-2019 11:35
Ik moest meteen aan Cuba denken toen ik je bericht las. Lekker weer, veel cultuur, mooie natuur, Spaanstalig, veel dansen en veilig! En ook het reizen naar, in en van Cuba is best overzichtelijk.
Ja, dit vind ik ook een goede optie. In twee weken zou je de westelijke helft kunnen bezoeken. Bewaar je de oostelijke helft voor een andere keer.
Dan vallen de reistijden mee en omdat er in principe één busmaatschappij is voor jou als toerist (Viazul), is het reizen heel overzichtelijk. Het verkeer is zoveel rustiger en relaxter dan in veel andere landen, zeker dan Azië.
En het is veilig.
Havana is echt mooi, leuk en gezellig.

Voor een land als Nicaragua zou ik minimaal drie weken uittrekken. En is voor nu denk ik wat teveel voor jou, qua regelen, onveiligheid.
anoniem_275457 wijzigde dit bericht op 10-11-2019 11:50
11.62% gewijzigd
Ik zou naar Rome gaan. Voldoet niet helemaal aan wat je beschrijft, maar buiten het hoogseizoen in zo'n mooie stad waar je zo bent lijkt mij een goede balans van nieuwe dingen ontdekken en veiligheid/ vertrouwdheid.
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht hierbij aan Florida en/of het diepe zuiden van de VS. New Orleans, Memphis, etc...

Prima weer, bekende taal..
Voelt ook wat minder onbekend, de VS, zelfs wanneer je er nooit geweest bent.
Vriendelijke toegankelijke mensen, afwisselende omgeving, cultuur, enz...

Zoiets lijkt me leuk, is ook goed zelf te organiseren trouwens:
https://www.amerikaplus.nl/autorondreis ... SCHRIJVING
Live long and prosper
Alle reacties Link kopieren
Wat een leuke tips, en zo snel! Dank! Inderdaad een aantal dingen waar ik helemaal niet aan gedacht heb.
Ik ga eens op nader onderzoek uit.

Vooral deze spreekt me erg aan:
viva-amber schreef:
10-11-2019 10:34
Ik ben vorig jaar naar Florida en Puerto Rico geweest (binnenlandse vlucht). Miami is leuk, ....
Viva- Amber, heb jij toen een auto gehuurd op Puerto Rico? Of kon je zonder ook de mooie plekken bereiken? Waar zat jij toen?

Cuba is inderdaad ook een goeie. Daar wil ik graag nog eens heen maar staat eigenlijk op het lijstje om georganiseerd te gaan, met een echte dansvakantie. En die gaan net niet in die tijd.

Overigens zit ik niet meer midden in de burn-out, toen zou ik hooguit naar Centerparcs gegaan zijn, maar inderdaad het moet vooral niet al te ingewikkeld zijn, of een onveilig gevoel geven. Vliegen heb ik trouwens al weer gedaan, gaat goed :). Een auto huren in m'n eentje in een vreemd land met kronkelige bergweggetjes en woest mede-verkeer is daarentegen nog weer even een brug te ver (sowieso niet m'n hobby).
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het wel eens dat Amerika relaxed is omdat je de taal spreekt en vervoer makkelijk is. Zelfs met de trein + uber bijvoorbeeld als je niet wil rijden.
Ik weet niet hoe oud je bent, maar Trek America heeft ook mooie groepsreizen door bijvoorbeeld meerdere nationale parken met veel hiken en natuur.

Verder is Cambodja ook een goede optie. Ik vond het heel relaxed, makkelijk reizen en erg mooie dingen gezien. Hotels zijn er goedkoop dus je kan in iets moois zitten voor niet veel geld.

Ik ben vorig jaar met Sawadee naar Myanmar geweest, dat was een mooie reis maar wel heel druk. Dus dat zou ik niet echt aanraden, of in ieder geval goed naar de planning kijken van te voren.
Nummer*Zoveel schreef:
10-11-2019 11:35
Ik moest meteen aan Cuba denken toen ik je bericht las. Lekker weer, veel cultuur, mooie natuur, Spaanstalig, veel dansen en veilig! En ook het reizen naar, in en van Cuba is best overzichtelijk.

dat was precies ook mijn idee bij het lezen van het bericht. ik heb mij zeer veilig gevoeld als alleenreizende vrouw daar.
auto huren kan, maar het openbaar vervoer vond ik ook heel goed te doen.
Alle reacties Link kopieren
Anna2208 schreef:
10-11-2019 11:47
Ik zou naar Rome gaan. Voldoet niet helemaal aan wat je beschrijft, maar buiten het hoogseizoen in zo'n mooie stad waar je zo bent lijkt mij een goede balans van nieuwe dingen ontdekken en veiligheid/ vertrouwdheid.
Ook dat. En in Januari kan het weer er aangenaam zijn. Rotweer kan echter ook. Het is wel de periode dat je ook nog mooie dingen kunt zien. Later in het jaar zie je vooral ruggen en selfiesticks.

Misschien in combinatie met een interrail zoals iemand anders hier al opperde. (De slaaptrein van München naar Rome is fijn)
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
10-11-2019 11:44
Ik zou geen landen met een uitdaging kiezen als je een burnout hebt.
Dit! Ga naar een land waar je de taal spreekt, en veilig kan reizen.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn vorig jaar van Miami naar het noorden van Floridag gereden en toen dwars door Florida naar de kust van Alabama, New Orleans en Houston. Dat was begin maart. Wij hebben het zo ontzettend koud gehad. Halverwege Florida werd het een heel stuk kouder en in New Orleans was het 5-7 graden. Heb zelfs kleren bij moeten kopen.

Het weer in het zuiden van Amerika is echt nog niet zo goed in januari. Vanaf Miami omhoog een km of 200 is vaak wel heerlijk.

Ik dacht ook meteen aan Cuba. Spaanstalig, dansen, redelijk overzichtelijk.

Costa Rica is ook prachtig maar misschien makkelijker dan met een groepsreis omdat je alle leuke dingen niet zo snel alleen kan doen (raften, tokkelen etc) en het vervoer wat lastiger is naar dat soort dingen. Wij zijn ‘s nachts naar een werkende vulkaan gaan kijken, zo mooi.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven