'Ask the captain'

14-09-2017 23:16 3171 berichten
Alle reacties Link kopieren
In de USA Today staat een leuke rubriek met de naam van dit topic, waar lezers vragen kunnen stellen aan een vlieger over het vliegen. Misschien een leuk idee voor dit forum?
Kom maar op met die vragen...
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
BriannaF schreef:
20-06-2019 07:41
Geen idee of deze vraag voorbij is gekomen, maar waarom wordt ik op sommige vluchten kotsmisselijk en op andere niet. De laatste keer heb ik anderhalf uur aan de zuurstof gezeten.
Dat kan aan veel dingen liggen: hoe fit ben je, is je suikerspiegel voldoende, inderdaad waar je zit, kan je naar buiten kijken, zit er een dikke, zwetende Amerikaan naast je. Er zijn veel factoren die invloed hebben...
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
bibi72 schreef:
20-06-2019 08:29

Ik heb wel een vraag die aanhaakt op die van Brianna. Toen ik kind was (30 jaar terug), had men het altijd over “luchtziek” zijn. Komt dat nu minder voor? Hobbelen vliegtuigen minder?
Misschien wel. De software van autopilots worden nog steeds verbeterd, waardoor de vlucht rustiger wordt. De meeste hedendaagse autopilots hebben de ‘soft altitude mode’, waarbij een kleine afwijking in hoogte - tot 50 voet - niet gecorrigeerd wordt en de vlucht rustiger verloopt. Oude autopilots hadden dit niet. Bovendien wordt de software hiervoor ook steeds meer verfijnd.
Jaren geleden is een avionicafabrikant ook bezig geweest met een systeem dat via de autopilot actief turbulentie zou tegensturen, voordat het het vliegtuig zou ‘raken’. Laatste jaren weinig meer over gehoord.
Dus ja, daar zijn nog steeds ontwikkelingen in.
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
Brianna, maakt het uit wat voor vlucht het is? kortere (EU) vluchten, of van die cityhoppers daar wordt ik altijd luchtziek in. Maar de internationale lange afstanden (zonder turbulentie of gekke acties van piloten :-D ) daar heb ik geen last van. grotere vliegtuigen zijn stabieler en doen minder stijgen/dalen gedurende de vlucht.

Misschien geldt dat bij jou ook?
Alle reacties Link kopieren
pilamie schreef:
21-06-2019 18:23
Brianna, maakt het uit wat voor vlucht het is? kortere (EU) vluchten, of van die cityhoppers daar wordt ik altijd luchtziek in. Maar de internationale lange afstanden (zonder turbulentie of gekke acties van piloten :-D ) daar heb ik geen last van. grotere vliegtuigen zijn stabieler en doen minder stijgen/dalen gedurende de vlucht.

Misschien geldt dat bij jou ook?
Gekke acties van piloten? o_o
Grotere vliegtuigen zijn inderdaad wat stabieler door de massatraagheid. Maar ‘minder doen stijgen/dalen’ klopt niet, dat gebeurt juist op de langere vluchten, terwijl de kortere meestal maar naar 1 vlieghoogte gaan.
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
@Cygnus, grapje! :)

Alhoewel, ik mocht ooit -jaartje of 15 geleden- in een vliegtuig het stuur echt overnemen (oke, binnenlandse vlucht boven de Andes, van een niet-nederlandse maatschappij) maar toch, hij werdt van de auto-pilot afgehaald en ik heb daadwerkelijk een stukje naar rechts 'gevlogen' in een 200+passagiers vlucht en de piloot het toen weer overgenomen en terug 'gestuurd'. Geen idee of die man zijn baan nog heeft :proud:

Wat ik bedoelde te zeggen; hoe groter het vliegtuig, hoe beter hij opgewassen is tegen wind/weer/luchtstroming. Het schudt minder. Dus ik wordt er minder snel misselijk/ziek van. Als er niet zulke strakke bochten getrokken worden, of heeeel snel gedaald wordt, is wordt ik -en dus misschien ook Brianna?- er minder snel ziek van.

Ergste vind ik die 9 tot 20 persoonsbakkies, die al schommelend en zwaaiend naar hun bestemming moeten zien te komen. :misselijk:
pilamie wijzigde dit bericht op 21-06-2019 23:05
Reden: zinscorrectie
5.23% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
pilamie schreef:
21-06-2019 18:23
Brianna, maakt het uit wat voor vlucht het is? kortere (EU) vluchten, of van die cityhoppers daar wordt ik altijd luchtziek in. Maar de internationale lange afstanden (zonder turbulentie of gekke acties van piloten :-D ) daar heb ik geen last van. grotere vliegtuigen zijn stabieler en doen minder stijgen/dalen gedurende de vlucht.

Misschien geldt dat bij jou ook?
In een 12 persoons vliegtuigje houd ik het een kwartier vol, gelukkig waren we er toen ook. De vorige keer was een binnenlandse vlucht van Washington naar San Francisco en de laatste keer van A'dam naar Griekenland, allemaal 737. Inderdaad heb ik in de A380 nooit last.
Maar helaas heb je het niet altijd voor het zeggen qua vliegtuig keuze.
"Boring conversation anyway"
Alle reacties Link kopieren
pilamie schreef:
21-06-2019 23:03
@Cygnus, grapje! :)

Alhoewel, ik mocht ooit -jaartje of 15 geleden- in een vliegtuig het stuur echt overnemen (oke, binnenlandse vlucht boven de Andes, van een niet-nederlandse maatschappij) maar toch, hij werdt van de auto-pilot afgehaald en ik heb daadwerkelijk een stukje naar rechts 'gevlogen' in een 200+passagiers vlucht en de piloot het toen weer overgenomen en terug 'gestuurd'. Geen idee of die man zijn baan nog heeft :proud:
Dat is een weird verhaal. Dat kun je als vlieger echt niet maken. Ok, ik doe dat in de Cessnatjes wel, maar op een commerciële vlucht? Never.
Er is trouwens wel eens een Aeroflot om die reden neergestort: de zoon van de gezagvoerder zat achter de stuurknuppel. Geen goed idee...
Fate is just the weight of circumstances
BriannaF schreef:
22-06-2019 15:33
In een 12 persoons vliegtuigje houd ik het een kwartier vol, gelukkig waren we er toen ook. De vorige keer was een binnenlandse vlucht van Washington naar San Francisco en de laatste keer van A'dam naar Griekenland, allemaal 737. Inderdaad heb ik in de A380 nooit last.
Maar helaas heb je het niet altijd voor het zeggen qua vliegtuig keuze.
Het vliegt inderdaad comfortabeler in een A380 dan in een 777. Als je in de 777 achterin werkt als crew dan sta je trouwens veel sneller heen en weer te zwaaien dan wanneer je voorin werkt. De vliegers weten dat en herinneren ons er vaak aan dat we even moeten bellen als het te erg is achterin. Dan doen ze even de seatbeltsigns aan zodat de passagiers geen verwondingen riskeren voor een toiletbezoek. Vanvoor voelen ze dat namelijk veel minder en zijn ze zich niet zo bewust van de impact achterin.

Niet dat dat lampje passagiers gaat weerhouden om naar de wc te gaan trouwens. Zelfs de aanblik van vastgegespte crew die een trolley vastklampt om te voorkomen dat die omvalt maakt weinig indruk.

In ieder geval, voorin zitten helpt!
Hehe, als zelfs een 777 niet groot genoeg is voor een kalme vlucht...

Zo zie je, elk vliegtuigtype reageert anders op turbulentie, dat heeft slechts deels te maken met de grootte. Het heeft ook te maken met het ontwerp van de vleugel, de vliegsnelheid, de lengte van de romp ten opzichte van de vleugel en ook niet onbelangrijk, het vliegershandje van de piloot tijdens de landing.

Als je in de staart van een 747 of een 777 zit dan wordt je veel meer rondegzwiept dan voorin een 737. In een A320 voelt turbulentie weer anders aan dan een even grote 737. En zo’n klein propellervliegtuigje is niet per se instabieler maar zal vaker laag vliegen, door wolken en thermiek. Met als gevolg meer turbulentie.

Zie het maar zo, ik hoor de rijken nooit klagen over luchtziekte in hun (kleine) private jet!
Alle reacties Link kopieren
Je hebt er een nieuwe collega bij Cygnus, eind vorig jaar jaar vroeg ik je wat vragen over je rooster enz. Inmiddels heeft man het hele proces doorgelopen en vorige week hebben we te horen gekregen dat hij aangenomen is! Super spannend allemaal!
Alle reacties Link kopieren
Broccoliroosje1234 schreef:
25-06-2019 19:14
Je hebt er een nieuwe collega bij Cygnus, eind vorig jaar jaar vroeg ik je wat vragen over je rooster enz. Inmiddels heeft man het hele proces doorgelopen en vorige week hebben we te horen gekregen dat hij aangenomen is! Super spannend allemaal!
Wat goed! Feliciteer hem van me. Welk type gaat hij vliegen?
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
777 of 737 is aangeboden. Nu even bedenken of hij intercontinentaal wil of Europa vliegen. Wat zou jij doen als ik vragen mag?
Alle reacties Link kopieren
Broccoliroosje1234 schreef:
26-06-2019 11:12
777 of 737 is aangeboden. Nu even bedenken of hij intercontinentaal wil of Europa vliegen. Wat zou jij doen als ik vragen mag?
Tsja, dat is een lastige afweging. Op de 737 gaat hij ook meteen echt vliegen, op de 777 niet, maar heb je wel wat meer vrije tijd. En je weet nooit hoelang het duurt voordat hij door kan.
Ik zou meteen voor de 737 gaan. De operatie is erg leuk. De opleiding is wel wat pittiger.
Succes met de keuze. Luxe, want ik had die keuze toen niet.
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de afgelopen periode het hele topic gelezen, man wat rete interessant! Altijd al geïnteresseerd geweest in de luchtvaart en ook op de open dag van Aviation Studies geweest. Uiteindelijk voor een universitaire studie gekozen, maar de luchtvaart trekt mij nog steeds. Inmiddels werk ik in de ICT en wie weet kom ik bij KLM terecht voor een opdracht (KLM is een klant van ons), lijkt me heel gaaf.

Overigens zag ik net op Nu.nl een nieuw bericht over de problemen met de 737 MAX, heb jij daar ook al meer van meegekregen Cygnus?

En nog wat andere vragen:
Vroegahh wilde ik altijd piloot worden, maar mede door de schuld die je ermee opbouwt nooit voor gekozen. Overigens denk ik dat ik sowieso nooit door de selectie zou komen haha. Nu zag ik al een paar keer een minimum lengte voor piloten staan, hoe streng is die selectie op lengte eigenlijk? Volgens mijn paspoort ben ik bijvoorbeeld 1m58 met schoenen aan, maar daarmee zou ik dus niet eens piloot kunnen worden?

En ik las laatst dat je ook een twijfelgeval bent als je je ogen hebt laten laseren. Enig idee waarom dit is? Zo heb ik bijvoorbeeld altijd -4 en -5 gehad en bijna 3 jaar geleden laten laseren, nu zie ik dus eigenlijk meer dan 100%. Wat zou de reden kunnen zijn dat je daardoor geen piloot mag/kan worden?
Alle reacties Link kopieren
Ghostattack schreef:
27-06-2019 08:38

Overigens zag ik net op Nu.nl een nieuw bericht over de problemen met de 737 MAX, heb jij daar ook al meer van meegekregen Cygnus?
Ik heb het ook gelezen. Een FAA testvlieger kon in de simulator een probleem niet snel genoeg oplossen. Helaas wil de FAA nog niet zeggen welk probleem dat dan zou zijn.
Ghostattack schreef:
27-06-2019 08:38
En nog wat andere vragen:
Vroegahh wilde ik altijd piloot worden, maar mede door de schuld die je ermee opbouwt nooit voor gekozen. Overigens denk ik dat ik sowieso nooit door de selectie zou komen haha. Nu zag ik al een paar keer een minimum lengte voor piloten staan, hoe streng is die selectie op lengte eigenlijk? Volgens mijn paspoort ben ik bijvoorbeeld 1m58 met schoenen aan, maar daarmee zou ik dus niet eens piloot kunnen worden?
Geen idee, ben zelf vrij lang dus er nooit tegenaan gelopen.
Ghostattack schreef:
27-06-2019 08:38
En ik las laatst dat je ook een twijfelgeval bent als je je ogen hebt laten laseren. Enig idee waarom dit is? Zo heb ik bijvoorbeeld altijd -4 en -5 gehad en bijna 3 jaar geleden laten laseren, nu zie ik dus eigenlijk meer dan 100%. Wat zou de reden kunnen zijn dat je daardoor geen piloot mag/kan worden?
Over de effecten van laserbehandelingen op langere termijn is nog weinig bekend, vandaar dat medische keuringsinstanties er nog sceptisch tegenover staan. Verschilt ook een beetje per land. Het schijnt ook uit te maken welke behandeling je precies gehad hebt. Ik geloof dat ze in Nederland redelijk soepel zijn over LASIK. Zou je kunnen navragen bij het Aeromedisch Instituut.
De Nederlandse vliegervakbond heeft zich een aantal jaren geleden ingezet om laserbehandelingen te laten goedkeuren. Ik weet niet wat de status daarvan nu is.
Fate is just the weight of circumstances
Minimumlengte is een beetje afhankelijk van het type toestel dat je gaat vliegen, de maatschappij, de vliegschool.

Amy Johnson Flying Initiative (easyJet) hanteert 157 cm, KLM Flight Academy 157,5...Lufthansa eist dan weer 1,65 wat volgens mij zwaar overdreven is. Een aspirant pilote heeft Lufthansa dan ook voor het gerecht gedaagd en in eerste instantie gewonnen, de strengere eis benadeelt vrouwelijke piloten onnodig. Hoger beroep is gaande volgens google..

Dus het spant er een beetje om, ik zou het goed onderzoeken mocht je toch nog serieuze plannen hebben!
Alle reacties Link kopieren
Thanks voor de antwoorden! Voorlopig nog geen concrete plannen hoor, maar het blijft altijd wel in mijn achterhoofd zitten. Ben ook pas 23 dus nog tijd zat wat dat betreft. Helaas zal ik nooit meer cm's erbij krijgen :-P) Ik kan me wel voorstellen dat je bepaalde dingen in de cockpit misschien niet bij kan als je écht klein bent (< 1m45?). Ik kan ook gewoon zonder moeite een schakelauto rijden zonder moeilijk te doen of ik ergens bij kan haha.

Wie weet dat ik het ooit ga proberen. Tot die tijd blijf ik in de IT werken en probeer ik een opdracht te fixen op Schiphol of bij KLM :lol:
Alle reacties Link kopieren
Ghostattack schreef:
27-06-2019 15:15
Thanks voor de antwoorden! Voorlopig nog geen concrete plannen hoor, maar het blijft altijd wel in mijn achterhoofd zitten. Ben ook pas 23 dus nog tijd zat wat dat betreft. Helaas zal ik nooit meer cm's erbij krijgen :-P) Ik kan me wel voorstellen dat je bepaalde dingen in de cockpit misschien niet bij kan als je écht klein bent (< 1m45?). Ik kan ook gewoon zonder moeite een schakelauto rijden zonder moeilijk te doen of ik ergens bij kan haha.

Wie weet dat ik het ooit ga proberen. Tot die tijd blijf ik in de IT werken en probeer ik een opdracht te fixen op Schiphol of bij KLM :lol:
Als je het echt serieus overweegt zou ik niet te lang wachten. Op dit moment is er wereldwijd een tekort aan vliegers aan het ontstaan. KLM is nu flink aan het aannemen. Als in 2020 de grens van Schiphol omhoog gaat zal de KLM willen uitbreiden, dat willen ze nu eigenlijk al, maar de ruimte is er nog niet, en de vliegtuigen ook niet trouwens. Maar er staan nog wel wat bestellingen uit. En daar hebben ze vliegers voor nodig.

Wat betreft de studieschuld zou ik de website van de KLM Flight Academy eens bekijken. Sinds vorig jaar is er een financiële regeling die beter is dan de oude, opgezegde versie met ABN. Met name het risico voor de leerling is ingeperkt. Weet niet alle ins-en-outs, maar je kunt er ongetwijfeld wat meer over vinden.

En wat betreft de lengte, we hebben Één-Meter-Peter ook bij ons vliegen...
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
Ik ben momenteel bij een groot festival vlakbij Zaventem, we zien constant vliegtuigen opstijgen en landen. Ze vliegen zo laag dat je de maatschappij op het vliegtuig kan zien staan! Merk je hier als piloot of stewardess nou ook wat van? Of bijvoorbeeld op Koningsdag als je over Amsterdam vliegt?
Alle reacties Link kopieren
Blablabla97 schreef:
29-06-2019 11:27
Ik ben momenteel bij een groot festival vlakbij Zaventem, we zien constant vliegtuigen opstijgen en landen. Ze vliegen zo laag dat je de maatschappij op het vliegtuig kan zien staan! Merk je hier als piloot of stewardess nou ook wat van? Of bijvoorbeeld op Koningsdag als je over Amsterdam vliegt?
Ligt er aan hoe hoog/laag je er over heen gaat. ‘s Avonds zijn de lichten van een festival wel goed te zien.
In 1995 vloog ik vaak op Londen LHR. Bij terugkomst werden we vaak over het IJ gestuurd op 1500ft tijdens de Sail. Dat was erg goed te zien...
Fate is just the weight of circumstances
Wat ben ik blij met dit topic.
Ik ben echt doodsbang om te vliegen.
Dankzij dit topic krijg ik hoop.
En vertrouwen dat ik ‘ooit’ misschien toch in zal durven stappen.Ik heb altijd al eens met een piloot willen praten.Ik vind vliegtuigen spotten geweldig,maar instappen durf ik niet.
Ik zou het wel heel graag willen.
Ik droom er soms zelfs over,dat ik er in zit en er uit wil maar dat dat niet kan.
Ik vraag me wel af of het nog uitmaakt in wat voor vliegtuig je zit,voel je bv in een groter vliegtuig alles wat minder?
En hoe voelt dat opstijgen dan,word je dan echt achterover in je stoel gedrukt of heb ik dat helemaal mis?
Mijn vriend is totaal niet bang en vind vliegen fijn.Vooral dat hij overal zo snel is.Helaas kunnen we nooit op vakantie met het vliegtuig door mijn angst.Dat vind ik echt erg,ik zou zo graag naar bv Amerika willen.Maar ik zal ook vast ‘als’ ik al ooit instap,met een kort vluchtje beginnen en niet gelijk naar Amerika.Hebben jullie behalve al die pagina’s vol super tips nog aanvullingen,of geruststellingen?
Alle reacties Link kopieren
Tsja Westcoast, zo te lezen heb je angst voor het onbekende. Tenminste, uit jouw verhaal lees ik dat je nog nooit gevlogen hebt.
Daarin ben je niet de enige. Je hebt geen beeld wat je tijdens een vlucht allemaal gaat meemaken. Bovendien concludeer ik een beetje claustrofobie.

Het erkennen dat je angst hebt voor het onbekende is stap 1. Je kunt het ook omdraaien: per dag vliegen duizenden mensen, dus zo eng kan het ook weer niet zijn toch? En nog verder omdenkend: misschien vind je het wel leuk - eigenlijk weet je dat nu niet - dus je zou je ook op een vlucht kunnen verheugen?

Ter geruststelling: ik heb pas geleden ook iemand begeleid met vliegangst die nog nooit gevlogen had. Beetje hetzelfde verhaal als dat van jou. Naderhand vond ze het eigenlijk best leuk.

Ja, tijdens de start wordt je wat in de stoel gedrukt door de acceleratie van het vliegtuig. Ook als de neus van het vliegtuig omhoog gaat voel je dat, maar om nou te zeggen dat dat erg heftig is... Ik lees dan gewoon verder mijn krant op mijn iPad - als ik passagier ben natuurlijk, niet als ik aan het werk ben :-D

En nee, je kunt er inderdaad niet uit tijdens de vlucht. Maar zou je dat dan willen? Lijkt me van niet.
Verder beweegt een vliegtuig tijdens een vlucht constant, net als een auto. Turbulentie is een normaal fenomeen, hoort gewoon bij het vliegen - en is bovendien gratis. Bij van die bewegende massagestoelen moet je notabene betalen!
Je wordt bediend de hele vlucht, je hoeft verder zelf helemaal niets te doen, klinkt best luxe toch?

Waarom zou je jezelf beperken tot een korte vlucht? De beleving is niet heel anders, het duurt alleen wat langer. Maar dan ben je wel in bijvoorbeeld de VS...

Het is zo jammer als mensen zich laten beperken door angst voor het vliegen, dat vind je zelf ook volgens mij. Je hoeft er echt niet tegen op te zien: een vlucht is echt geen achtbaan. Toegegeven, in economy zit je niet in de meest riante stoel, maar dat is dan ook het enige echte ongemak. Voor de rest is er een professionele bemanning die voor je zorgt, zowel qua veiligheid als verzorging.

Als laatste tip: als je echt wat meer wilt weten van wat je te wachten staat, lees het boek van Lucas van Gerwen over vliegangst (Bol.com), dan kom je een boel te weten vantevoren.
Of vraag nog wat meer hier natuurlijk, dat kan ook...

Mijn advies: gewoon doen en doe dan meteen die leuke vakantie naar de VS. Heb je meteen je ultieme beloning. En ik kan de Westkust aanbevelen, zelf ben ik dol op San Francisco...
Fate is just the weight of circumstances
Cygnus,ontzettend bedankt voor uw snelle reactie.Ik denk zelf ook vaak:als ik zeker wist dat het 100% veilig was,dan zou ik het eigenlijk best heel leuk kunnen vinden.Ik had dat vroeger met de trein ook.Ik vond het heerlijk in de trein.Nu stap ik niet meer in,inderdaad claustrofobie.En controle.Maar ook niet in de bus,niet bij anderen in de auto,metro,en de lift.Ik heb hier ook therapie voor gehad.Uiteindelijk na heel veel oefenen ben ik in de lift gestapt.Maar wel met heel veel angst.De trein en bus heb ik toen ook moeten oefenen.Ben onderweg wel een keer uitgestapt.Maar ik MOEST terug die trein in,moest toch thuis komen.In de metro kreeg ik een paniekaanval.Uiteindelijk is het wel goed gekomen,maar ik vermijd het gewoon.Heb zelf rijbewijs dus ik kan nog wel ergens heen.Het beperkt me alleen ontzettend.Ik ga het boek zeker kopen.Bedankt voor de tip.Mij werd tijdens mijn therapie ook Van der Valk geadviseerd,maar ik was daar toen echt niet aan toe.Het idee alleen al dat je uiteindelijk toch echt moet instappen maakte me zo bang.En het ergste is,de wil is er wel.Ik wil het heel graag,maar ik laat me echt leiden door mn angst.
Ik zie mezelf al helemaal zitten in San Fransisco..nog even langs L.A.Voor nu waarschijnlijk allemaal nog een droom,maar ik ben echt van plan om nu die angst echt de baas te worden.Ik merk dat dit forum mij echt ontzettend helpt.Mijn psycholoog adviseerde mij toen ook,ga eens met een piloot of machinist praten.Probeer eens te begrijpen hoe het allemaal werkt.Dat er echt niets is om bang voor te zijn.Ik dacht zelf dat het onmogelijk was.Wat ben ik blij met dit topic...
Helpen de kalmeringstabletjes echt?
Ik zal ze nodig hebben denk ik.
Hoe zit het met je oren?Mn kindje gaat binnenkort(voor de eerste keer)met mn vriend een vluchtje maken van een uurtje,is het verstandig om kauwgom mee te geven?
Ik wil nog even kwijt dat ik ontzettend veel respect heb voor de piloten en de cabine crew.Ongelofelijk hoe professioneel.Ik vind dat echt heel bijzonder.
Massagestoelen😁😁hahahaha das wel een goeie.En inderdaad,eigenlijk is het ook best luxe.Je wordt op je wenken bediend.Hoeft niks te doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven