'Ask the captain'

14-09-2017 23:16 3171 berichten
Alle reacties Link kopieren
In de USA Today staat een leuke rubriek met de naam van dit topic, waar lezers vragen kunnen stellen aan een vlieger over het vliegen. Misschien een leuk idee voor dit forum?
Kom maar op met die vragen...
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
Solliciteren bij de luchtmacht is dan echt niet stom, als hij door de selectie heen komt wordt je opleiding gefinancierd. En na een carrière bij de luchtmacht kun je de overstap maken, kost je dan geen 1,5 ton maar aanzienlijk minder.
Broccoliroosje1234 schreef:
17-12-2018 20:18
Solliciteren bij de luchtmacht is dan echt niet stom, als hij door de selectie heen komt wordt je opleiding gefinancierd. En na een carrière bij de luchtmacht kun je de overstap maken, kost je dan geen 1,5 ton maar aanzienlijk minder.
Ze zullen je vast niet gratis opleiden en je dan zomaar naar de burgerluchtvaart laten gaan zonder je ingezet te hebben in buitenlandse oorlogssituaties. Moet je maar willen, die risico's....
Alle reacties Link kopieren
Broccoliroosje1234 schreef:
17-12-2018 20:18
Solliciteren bij de luchtmacht is dan echt niet stom, als hij door de selectie heen komt wordt je opleiding gefinancierd. En na een carrière bij de luchtmacht kun je de overstap maken, kost je dan geen 1,5 ton maar aanzienlijk minder.
Nou, echt de moeite...

Dat komt omgerekend neer op 10.000 euro aan opleidingskosten die je dan per jaar bespaart. En dan moet je maar hopen dat over 15 jaar de luchtvaartmarkt nog op je zit te wachten. Ondertussen wel jarenlang enorm risico lopen en mensen moeten neerschieten.

Als je verkeersvlieger wil worden is de route via defensie niet de moeite. Dat is meer een optie voor mensen die graag bij defensie willen vliegen en daar na 15 of 20 jaar mee klaar zijn en dan een baan in de burgermaatschappij zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Er zit nog een nadeel aan het Defensie-traject. Als je na het contract bij de KLu bij een luchtvaartmaatschappij aan de slag kan, begin je daar wel weer onderaan. Aangezien je promotie maakt op basis van senioriteit is het dan maar de vraag of je op de eindfunctie (gezagvoerder ICA) terecht kunt komen. Je spaart misschien wat opleidingskosten uit, maar je loopt dan ook een fors bedrag aan inkomsten mis...
Financieel gezien niet aan te raden.
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
Tuurlijk, wat Cygnus zegt is waar, maar de meeste vliegers die ik ken vliegen niet voor het geld maar voor het vliegen. Ik weet niet wat de definitie is van geen vetpot, maar volgens mij hebben ze bij defensie een meer dan prima salaris. Als een particuliere opleiding niet in jou mogelijkheden valt is defensie een goede andere optie. Als je droom is om gezagsvoerder te worden bij KLM moet je niet bij defensie gaan vliegen natuurlijk, maar als je echt wilt vliegen zijn er meerdere wegen naar Rome. En zo zwart wit als jij zegt Stampertje is het niet, defensie is natuurlijk meer dan 'mensen moeten neerschieten'. Je kan bij de kustwacht, ( juist mensen redden ) vrachtvlieger, helikopter, radarvliegtuig, instructeur ect. En als je na 10 jaar of als je iig niet te oud bent toch de overstap wilt maken naar de burgerluchtvaart dan kan dat gewoon zonder dat je gigantisch financiele schade oploopt.
Alle reacties Link kopieren
Broccoliroosje1234 schreef:
18-12-2018 12:06
Tuurlijk, wat Cygnus zegt is waar, maar de meeste vliegers die ik ken vliegen niet voor het geld maar voor het vliegen. Ik weet niet wat de definitie is van geen vetpot, maar volgens mij hebben ze bij defensie een meer dan prima salaris. Als een particuliere opleiding niet in jou mogelijkheden valt is defensie een goede andere optie. Als je droom is om gezagsvoerder te worden bij KLM moet je niet bij defensie gaan vliegen natuurlijk, maar als je echt wilt vliegen zijn er meerdere wegen naar Rome. En zo zwart wit als jij zegt Stampertje is het niet, defensie is natuurlijk meer dan 'mensen moeten neerschieten'. Je kan bij de kustwacht, ( juist mensen redden ) vrachtvlieger, helikopter, radarvliegtuig, instructeur ect. En als je na 10 jaar of als je iig niet te oud bent toch de overstap wilt maken naar de burgerluchtvaart dan kan dat gewoon zonder dat je gigantisch financiele schade oploopt.
De grap is juist dat je het bij defensie niet zelf kunt kiezen: iedereen kan uitgezonden worden en ingezet worden voor allerhande missies. Of dit nu reddingsacties zijn, ondersteunende diensten of iets anders.

Een contract is echter voor zo'n 15 jaar initieel. Waarvan 10 jaar in actieve dienst. Tijdens die actieve dienst is de kans heel groot dat je op gevechtsmissies (of zoals we ze tegenwoordig vaak noemen: vredesmissies) wordt uitgezonden. Ik geef een voorbeeld en bedoel daarmee niet dat er geen andere taken zijn. Het gaat erom dat ik het nogal een slechte reden vindt om een schuld van 1,5 ton aan opleidingskosten te gaan omzeilen door 15 jaar dienst te nemen bij defensie in een rol waarin je bijv. gedwongen kan worden om mensen dood te schieten. Ik zou het naïef vinden als je de afweging om dienst te nemen maakt om die opleidingskosten uit te sparen. En dat was wat jij als optie aandroeg.
Alle reacties Link kopieren
Stampertje12 schreef:
19-12-2018 01:53
Ik zou het naïef vinden als je de afweging om dienst te nemen maakt om die opleidingskosten uit te sparen. En dat was wat jij als optie aandroeg.
Dat dus...
Werk je soms bij Defensie Broccoliroosje?
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Haha nee niet eens, maar lees nou gewoon wat ik schrijf.. Als je koste wat kost wilt vliegen en als een gewone particuliere opleiding niet binnen jouw mogelijkheden ligt dan kan de luchtmacht een prima optie zijn. Hoeft niet, het is maar een optie. Niet iedereen is geschikt natuurlijk om bij defensie te werken, en verder is het natuurlijk naïef om alleen om de reden om geld uit te sparen bij defensie te solliciteren.
Broccoliroosje1234 schreef:
19-12-2018 09:26
Haha nee niet eens, maar lees nou gewoon wat ik schrijf.. Als je koste wat kost wilt vliegen en als een gewone particuliere opleiding niet binnen jouw mogelijkheden ligt dan kan de luchtmacht een prima optie zijn. Hoeft niet, het is maar een optie. Niet iedereen is geschikt natuurlijk om bij defensie te werken, en verder is het natuurlijk naïef om alleen om de reden om geld uit te sparen bij defensie te solliciteren.
Ik was wel 'ns als fotograaf bij 'n opendag en toen hoorde ik zo'n straaljagerpiloot uitleggen dat er maar 'n heeeel klein percentage door mag voor de straaljager en dat de kans groot is dat je op 'n helicopter geplaatst wordt.
Alle reacties Link kopieren
Stampertje12 schreef:
12-12-2018 00:53
Dat is één opleidingscentrum dat op dit moment flink profiteert van de groei in vacatures bij KLM omdat daar te weinig piloten zijn. Het is niet gegarandeerd dat die vraag er volgend jaar of het jaar erop ook is, laat staan over 6 a 7 jaar.

Ook de financieringsregeling die ze hebben (voor 2018 volgens de website geregeld, maar daarna moet je maar weer zien), is afhankelijk van één bank die daar op dit moment interesse voor heeft. Als die er mee stoppen, dan heb je daar ook een issue als je het geld zelf niet op de plank hebt liggen.

Als jullie het geld niet hebben, dan stuur je hem sowieso met die schuld de arbeidsmarkt op. Of hij nu wordt aangenomen of niet, die schuld heb je dan gewoon.
Die schuld an sich vinden we nog wel acceptabel, mits hij aan de slag kan als piloot en dus ook de mogelijkheid heeft om af te betalen.
Alle reacties Link kopieren
Eva1977 schreef:
19-12-2018 17:02
Die schuld an sich vinden we nog wel acceptabel, mits hij aan de slag kan als piloot en dus ook de mogelijkheid heeft om af te betalen.
Die garantie heb je dus niet.
redbulletje schreef:
19-12-2018 09:45
Ik was wel 'ns als fotograaf bij 'n opendag en toen hoorde ik zo'n straaljagerpiloot uitleggen dat er maar 'n heeeel klein percentage door mag voor de straaljager en dat de kans groot is dat je op 'n helicopter geplaatst wordt.
Prima toch, een heli? Als je de heldenverhalen van onze jongste Willemsorde-ridder-Apache-piloot leest, dan zou je denken dat iedereen in de rij zou staan voor zo'n plekje op een heli!
Alle reacties Link kopieren
Stampertje12 schreef:
20-12-2018 00:36
Die garantie heb je dus niet.
klopt, maar 97% kans vind ik wel een mooie kans
Afgezien van baankansen, kan je als je heli gevlogen hebt uberhaubt wel makkelijk de overstap maken naar vliegtuigpiloot (burgerluchtvaart)? Is dat niet een heel andere tak van sport?
Eva1977 schreef:
21-12-2018 19:59
klopt, maar 97% kans vind ik wel een mooie kans
Het is helaas iets ingewikkelder dan dat. Je kunt niet blind afgaan op dit soort statistiekjes. Nog niet zo lang geleden zaten er tientallen zo niet meer dan honderd KLS-ers werkloos omdat de KLM geen piloten aannam. In diezelfde tijd heeft een andere school wel aan de lopende band leerlingen afgeleverd aan de aan hun 'gelieerde' maatschappijen. Het is dus hollen, stilstaan en koffiedik kijken.

Wat heli-vliegers betreft zullen zij net zoals hun F16-maatjes een multi-engine rating moeten halen, nadat ze hun burgertheorie-examens hebben behaald (tegenwoordig standaard?). Ik heb tijdens mijn opleiding een heel squadron luchtmacht-heli-vliegers naast mij in de schoolbanken gehad. Militair en burger zijn officieel nog twee heel aparte takken van sport.

Minder leuk: in de VS worden er in de Air Force nu al meer drone-piloten opgeleid dan 'echte' piloten...a sign of things to come.
Alle reacties Link kopieren
Mik* schreef:
21-12-2018 20:52
Afgezien van baankansen, kan je als je heli gevlogen hebt uberhaubt wel makkelijk de overstap maken naar vliegtuigpiloot (burgerluchtvaart)? Is dat niet een heel andere tak van sport?
Heli-vliegen en ‘fixed wing’ hebben wat betreft het besturen bijzonder weinig met elkaar gemeen. Het zijn ook verschillende brevetten.
Fate is just the weight of circumstances
cygnus schreef:
22-12-2018 12:29
Heli-vliegen en ‘fixed wing’ hebben wat betreft het besturen bijzonder weinig met elkaar gemeen. Het zijn ook verschillende brevetten.
Dat leek mij dus ook al. Dan is een carrière bij Defensie voordat je bij de KLM gaat solliciteren dus alleen in je voordeel je daar in een fixed wing hebt mogen vliegen. Als de meesten in een heli terecht komen schiet je er dus al helemaal niks mee op. (En als je dan al een uitverkorene bent bij de Luchtmacht, dan lijkt me een F16 of tzt een JSF ook nog wel even iets heel anders dan een Boing of een Airbus?)
Alle reacties Link kopieren
Mik* schreef:
22-12-2018 16:16
Dat leek mij dus ook al. Dan is een carrière bij Defensie voordat je bij de KLM gaat solliciteren dus alleen in je voordeel je daar in een fixed wing hebt mogen vliegen. Als de meesten in een heli terecht komen schiet je er dus al helemaal niks mee op. (En als je dan al een uitverkorene bent bij de Luchtmacht, dan lijkt me een F16 of tzt een JSF ook nog wel even iets heel anders dan een Boing of een Airbus?)
Ja en nee. Het onderliggende brevet is wel hetzelfde. Dus een ex-helivlieger kan wel degelijk solliciteren, maar zal wel wat meer training nodig hebben. Ik weet alleen niet of dat volledig intern bij de KLM kan.
Fate is just the weight of circumstances
Overbrugging is denk ik het laatste waar je je zorgen om moet maken bij het besluit om soldaat te worden.

De overbrugging is netjes wettelijk geregeld. Zowel F16-vliegers als heli-vliegers zullen een overbruggingsprogramma moeten doorlopen om hun burgerbrevet te halen. Beiden zullen dus (beperkt) aanvullend opgeleid moeten worden. Daarna kunnen ze gaan solliciteren. Daar zijn al sinds jaar en dag overbruggingsprogramma's voor, het is een vrij normale gang van zaken, dus dat is denk ik niet de voornaamste zorg.

Het is al geschreven, maar ik onderstreep het nogmaals. Een veel groter issue is dus dat je soldaat wordt als je voor defensie kist voor je vliegopleiding. Er zal op je geschoten worden en jij zult op anderen moeten schieten (dat je later wellicht kustwachttaken uit kunt voeren doet daar niets aan af). Dat heeft niets met vliegen te maken. Het is een hele grote prijs die je betaalt. Je bent soldaat, je bent van de staat, en de staat stuurt je op oorlogspad, of dat nou heel controversieel in Irak en Afghanistan is, of Mali, of Libië, de Taliban, Isis of een andere toekomstige vijand. Dat vergt een bepaalde instelling, een bepaalde mindset en de acceptatie van een enorm risico. Een lening bij de ABNAMRO voor een burgeropleiding is dan zo slecht nog niet :)

Dat gezegd hebbende, is er wel degelijk leven na de luchtmacht. Bij sommige maatschappijen begin je inderdaad onder aan de ladder, zoals bij de KLM, bij andere maatschappijen stroom je wel gewoon snel door tot gezagvoerder. In sommige airlines heerst er zelfs de perceptie dat de ex-jachtvliegers een veel snellere carriere maken en snel hogere trainings-en management functies toebedeeld krijgen. Of dat waar is, laat ik lekker in het midden, maar er is dus wel degelijk leven na defensie ;)
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic dit. Wel 'n beetje lang geworden om geheel door te nemen.

Wat ik hierboven lees, conversie geen enkel probleem. Sowieso start elke heli vlieger tijdens de militaire evo op 'n fixed wing toestel. Uiteindelijk wordt na de elementaire vliegopleiding de keuze gemaakt op welk toestel je verder gaat. Eenmaal je militair vliegbrevet, dien je na 'n eventuele overstap naar de burgermaatschappij je atpl theorie te halen (voorheen B1). Op grond van je militair brevet heb je voor enkele onderdelen dispensatie. Praktijk doe je gelijk op het type toestel, waarna na enkele maanden de zgh type-rating aangetekend wordt in je brevet.

In het verleden weet ik dat militair vliegers heel welkom waren in de burgermaatschappij. Conversie werd door de maatschappij betaald (met vaak wel 'n clausule van minimaal enkele jaren aanblijven of i.d.). Diverse Westland Lynx chopper pilots (Squadron 860 en 7 vrml MLD) zijn destijds overgestapt naar de burgerluchtvaart.

Al met al, denk ik dat bij Defensie je brevet halen nog steeds 'n hele goede optie is. En inderdaad, zoals ik boven ook lees, je moet er natuurlijk wel volledig achter staan. Voorheen was alles kosteloos en kon je zelfs als KVV'er (4-6 jaar tekenen bij Defensie) je brevet halen op kosten van de baas. Het KVV concept bestaat niet meer en ik weet ook niet of Defensie nog zo scheutig is met kosteloos opleiden.
.
Broccoliroosje1234 schreef:
19-12-2018 09:26
Haha nee niet eens, maar lees nou gewoon wat ik schrijf.. Als je koste wat kost wilt vliegen en als een gewone particuliere opleiding niet binnen jouw mogelijkheden ligt dan kan de luchtmacht een prima optie zijn. Hoeft niet, het is maar een optie. Niet iedereen is geschikt natuurlijk om bij defensie te werken, en verder is het natuurlijk naïef om alleen om de reden om geld uit te sparen bij defensie te solliciteren.
-er zijn opleidingen die gefinancierd kunnen worden zonder dat je rijke ouders nodig hebt, zolang je maar voldoet aan hun strenge selectie-eisen
-een schuld zul je altijd overhouden als je gaat vliegen, of dat nou een financiële schuld aan de bank is of een (immateriële) schuld aan het leger en de staat

Zie voor alle info hieromtrent het forum van www.airwork.nl , daar zijn ook een paar luchtmachtvliegers actief.
anoniem_126923 wijzigde dit bericht op 23-12-2018 12:45
2.86% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Bij het leger kun je ook je contract eerder afkopen. Alleen de opleidingskosten tot gevechtspiloot zijn tikje hoger dan die tot verkeersvlieger...
Nog even een tvp. Blijft leuk om te lezen.
Alle reacties Link kopieren
Al eventjes stil hier. Laat ik maar eens een vraag in de groep gooien die volgens mij nog niet gesteld is in dit topic:

Hoe ga je als captain / fo om met verveling tijdens de vlucht en hoe wordt er in de opleiding/selectie getest of je daar mee om kunt gaan?

en

Is de nieuwe KLM Crown-lounge al af?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven