Auto of fiets pakken?

19-09-2017 11:39 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
voor de autobezitters? Pakken jullie vaker de auto of de fiets? Of alleen de auto?

Ik heb zowel een auto als een fiets tot mijn beschikking. Ik doe schoonmaakwerk hier en daar op 3 vaste panden.
2 panden in mijn woonplaats en 1 buitenom.

Voor buitenom pak ik altijd de auto, is 10 minuten rijden. Voor wat ik hier heb, pak ik meestal de fiets, mits het mooi weer is en niet te koud is.
Als het regent pak ik de auto, maar hangt er ook vanaf hoe de situatie op dat moment is.
Ik krijg geen reiskosten vergoedt, dus fiets ik alleen als het ook echt kan, mooi weer is etc. Ook omdat ik geen vetpot verdien en toch zo een beetje probeer te bezuinigen.

Voor boodschappen doe ik het net zo: Als ik heel veel boodschappen moet hebben, pak ik de auto. Maar soms gaat mijn vriend ook mee met z'n auto. Als ik bijvoorbeeld een paar kleine dingetjes nog heb, pak ik de fiets. Ik woon ergens waar ik alles heb. 5 minuten van alle winkels af dus dat vind ik ideaal.

Onder autobezitters hoor ik vaak, ja joh als je eenmaal een auto heb, rij je toch altijd in de auto en fiets je nooit, maar dat ervaar ik niet zo. Daar integendeel vind ik het echt fijn om te fietsen, frisse neus halen, even ontspannen en wat aan de conditie doen. Soms vind ik het niet eens de moeite waard om voor 5 minuten de auto aan te doen, en dan later weer uit te doen. En soms ben ik op de fiets sneller.

Hoe ervaren jullie dat? Pakken jullie altijd de auto of af en toe ook wel eens de fiets?
Alle reacties Link kopieren
Ik fiets bijna altijd, wandelen vind ik dan weer niets, behalve dan in de natuur. De auto pak ik als ik iets groots moet kopen of als ik ergens heen moet waar het lastig is om met de fiets te komen.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Wat een onzin dat je alles met de auto zou doen als je die hebt. Ik ken mensen die geen fiets hebben. Daar snap ik niets van, hoe doe je dat met afstanden van 1 a 2 kilometer waar je moet zijn dan, die om te lopen dus wat meer tijd zouden kosten, maar snel op de fiets te doen zijn. Pak je voor die afstand dan een auto???
Ik heb een auto voor de deur staan, toch doe ik ontzettend veel met de fiets. Wij wonen in de stad, dus meestal is het veel handiger en sneller om even de fiets te pakken. Alles binnen een kilometer of vijf fiets of wandel ik gewoon.

Alleen voor werk pak ik de auto, want dat is op 30km afstand en voor familiebezoekjes, want die wonen 100-200 km ver weg en soms als ik eens naar een mooi natuurgebied wil verder weg, of naar een evenement/festival of iets dergelijks.
pipootje schreef:
19-09-2017 14:51
Wat een onzin dat je alles met de auto zou doen als je die hebt. Ik ken mensen die geen fiets hebben. Daar snap ik niets van, hoe doe je dat met afstanden van 1 a 2 kilometer waar je moet zijn dan, die om te lopen dus wat meer tijd zouden kosten, maar snel op de fiets te doen zijn. Pak je voor die afstand dan een auto???
Ik ben bang dat er inderdaad mensen zijn die altijd de auto nemen. Ook voor hele kleine afstanden. Mijn buren zie ik (tenzij ze de hond uitlaten) nooit lopen of fietsen. Zelfs het dagelijkste tripje naar de supermarkt (500 meter) wordt per auto afgelegd.
Naar mijn werk met de auto. Week boodschappen met de auto. Naar de stad met de fiets tenzij ik mijn drie kinderen meeneem dan ga ik met de auto. Sport of andere activiteiten met of zonder kinderen met de fiets.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gelukkig mijn rijbewijs, maar helaas geen auto meer. In de toekomst is dat wel ons plan, weer een auto hebben. Maar ik ben ook dol op fietsen. Wandelen vind ik niet relaxt, behalve in het bos ofzo. Ik zou dus ook al zou ik een auto hebben gewoon lekker veel blijven fietsen, ik hou ervan en het is nog gezond ook. Plus ik woon in een stadscentrum, heb alles bij de hand.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben geen auto, wel scooters, ik merk dat als ik naar een supermarkt verderop moet, ik sneller de scooter pak, de supermarkt dichtbij doe ik op de fiets.

Ik heb mijn fiets nodig tijdens mijn werk, dus dan fiets ik zo en zo (zo'n 15 km per dag door weer en wind)
Such a beautiful place to be with Friends.
pipootje schreef:
19-09-2017 14:51
Wat een onzin dat je alles met de auto zou doen als je die hebt. Ik ken mensen die geen fiets hebben. Daar snap ik niets van, hoe doe je dat met afstanden van 1 a 2 kilometer waar je moet zijn dan, die om te lopen dus wat meer tijd zouden kosten, maar snel op de fiets te doen zijn. Pak je voor die afstand dan een auto???
Ik kende iemand die aan het water woonde en van vissen hield. Soms wilde hij iets verderop gaan vissen (nog geen 600 meter verder) en dan pakte hij serieus de auto om zijn vis spullen in te vervoeren. Ik dacht echt koop een boodschappen trolley, bolderkar of een steekwagentje waar je een krat op zet.
Alle reacties Link kopieren
Binnen ons dorp doe ik bijna alles op de fiets, behalve de boodschappen. Die doe ik 1x per week met de auto.
Naar mijn werk is 6 km, dat probeer ik zo vaak mogelijk te fietsen, maar ik moet vaak overdag naar klanten en dan moet ik dus wel met de auto.

Wij hebben 2 auto's, maar de tweede staat al sinds juli achtergelaten in de camperstalling en ik mis hem niet eens.
..
pipootje schreef:
19-09-2017 14:51
Wat een onzin dat je alles met de auto zou doen als je die hebt. Ik ken mensen die geen fiets hebben. Daar snap ik niets van, hoe doe je dat met afstanden van 1 a 2 kilometer waar je moet zijn dan, die om te lopen dus wat meer tijd zouden kosten, maar snel op de fiets te doen zijn. Pak je voor die afstand dan een auto???
Tja, ik zou 'n fiets veel meer gedoe vinden. Bovendien vind ik het gevaarlijk om op zo'n kwetsbare tweewieler te rijden door de onverlichte smalle weggetjes hier. En de dichtstbijzijnde locatie waar ik naartoe zou moeten is het dorpscentrum op 3km afstand voor boodschappen, dus dan is 'n auto sowieso nodig.
Alle reacties Link kopieren
Ik pak laagdrempelig de auto en ben een 'mooi weer - korte afstanden' fietser :thumbsup:

Woon-werk altijd, boodschappen doe ik uit mijn werk.
Maar regent het en ik ga naar iemand op bijv 15 minuten lopen, dan nog pak ik de auto. Ik heb wel een fiets hoor, maar geen regenjas en ik kan niet met een paraplu in mijn hand fietsen, dan gebeuren er ongelukken...

De fiets is voor mij om van punt A naar B te komen en zie ik niet als een manier om 'te sporten' ofzo, dat doe ik wel in de sportschool :whoops:
"I love not Man the less, but Nature more..."
Alle reacties Link kopieren
Ik doe bij alles met de fiets, de benenwagen of met het OV.
Maar als ik naar klanten moet die te ver weg zitten of het is heel slecht weer, dan leen ik de auto. De enkele keer dat het heel slecht weer is en we hebben veel boodschappen nodig, wat gek genoeg altijd de dag na de vakantie is. :O En als ik samen met mijn vriend naar bepaalde familie ga. Alleen is het voor mij goedkoper om met het OV te gaan en qua reistijd is het goed te doen, maar samen is de auto makkelijker.

Maar ik vind het verder onzin om de auto te pakken, zonde van het geld en slecht voor het milieu. En van wat regen smelt ik niet, zeker niet met een regenpak aan of zo.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Als het <10min fietsen is altijd de fiets.
Als het >10 en <30 min fietsen is, dan de fiets als het droog is (anders de auto),
Als het >30min fietsen is, dan de auto.

Uitzondering is de weekboodschappen, die gaan altijd met de auto, anders zou ik niet weten hoe ik die op de fiets moet meenemen.

Nu hebben wij maar één auto dus als vriend nog niet thuis is uit zijn werk moet ik wel fietsen en in het weekend moeten we dan afstemmen wie waar naartoe wil. OV gebruik ik zelden, sowieso nooit de bus daar heb ik een hekel aan. Trein gebruik ik als in in het centrum van een andere stad moet zijn. En dan pak ik daar vaak nog een OV-fiets.
Alle reacties Link kopieren
Trouwens toevallig gisteren uitgerekend hoeveel ik in een week fiets en dat komt op zo'n 5 uur per week uit.
Dat is toch mooi meegenomen qua beweging, zonder dat ik er bewust mee bezig ben.
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder zegt wel eens: "Hondenmens zou nog met de auto naar de wc gaan!"
Een kleine boodschap doe ik soms te voet bij droog en (redelijk) warm weer. Maar vaker ga ik vanaf mijn werk gelijk om mijn eten daar. Dan zit ik toch al in de auto. Op de fiets kan ik zo weinig mee nemen, heb geen fietstassen. De afstand naar mijn werk is 10 km. Dat kan ik wel aan op de fiets, bij weinig wind. Als er een stevige bries staat (en dat gebeurt hier best vaak) ga ik binnen no-time zweten. Dan kan ik gelijk me gelijk bij aankomst alweer verkleden i.v.m. een natte rug. Ik haat verplicht fietsen. Als het kouder wordt krijg ik gauw oor- en hoofdpijn van de wind. Een muts neemt dat niet helemaal weg. Bovendien moet ik als ik fiets nog vroeger opstaan en ik ben al geen ochtendmens. Het is hier altijd een race tegen de klok. Dan haast ik me liever zonder moe te worden. Ik heb veel moeite en tijd gestoken in het halen van mijn rijbewijs en wil daar ook van profiteren.
Dit jaar is mijn fiets niet eens de schuur uit geweest. Mevrouw gemak. Wandelen met mijn honden is wel een grote hobby van me.
Ik doe ook grote boodschappen op de fiets: heb fietstassen van 50L (per kant) ofzo en een fietsmand. De dichtstbijzijnde Lidl is 4km verderop, dan ga ik niet afhankelijk van ov of mijn vriend daarin zijn... :proud:
Ik fiets regelmatig naar de markt 8km en naar mijn ouders 16km enkele reis.

Alleen schoonfamilie (150km verderop) doe ik met de auto en dingen met vriend want fietsen is niet zijn hobby. En ik zie hem niet naar de andere kant van de stad fietsen voor zijn plezier terwijl hij een auto voor de deur heeft staan...
Alle reacties Link kopieren
Daremanda schreef:
20-09-2017 11:53
Ik doe ook grote boodschappen op de fiets: heb fietstassen van 50L (per kant) ofzo en een fietsmand. De dichtstbijzijnde Lidl is 4km verderop, dan ga ik niet afhankelijk van ov of mijn vriend daarin zijn... :proud:
Ik fiets regelmatig naar de markt 8km en naar mijn ouders 16km enkele reis.

Alleen schoonfamilie (150km verderop) doe ik met de auto en dingen met vriend want fietsen is niet zijn hobby. En ik zie hem niet naar de andere kant van de stad fietsen voor zijn plezier terwijl hij een auto voor de deur heeft staan...
Ik zou echt aan de fietstassen moeten, maar tot nu toe gaat het prima met een shopper en een rugzak en zo'n uitvouwtasje. Vertel ik mijzelf dan hè. :facepalm:
Ik vind het vaak ook gewoon makkelijker met de fiets, je kunt altijd wel je fiets kwijt, je kunt overal tussendoor. Zalig!
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
pipootje schreef:
19-09-2017 14:51
Wat een onzin dat je alles met de auto zou doen als je die hebt. Ik ken mensen die geen fiets hebben. Daar snap ik niets van, hoe doe je dat met afstanden van 1 a 2 kilometer waar je moet zijn dan, die om te lopen dus wat meer tijd zouden kosten, maar snel op de fiets te doen zijn. Pak je voor die afstand dan een auto???
Een afstandje van 1 a 2 kilometer is makkelijk te lopen hoor. Ik snap dan weer niet waarom je vrijwillig zou gaan fietsen. Ieder zijn ding lijkt me.
-Sophia- schreef:
20-09-2017 12:06
Een afstandje van 1 a 2 kilometer is makkelijk te lopen hoor. Ik snap dan weer niet waarom je vrijwillig zou gaan fietsen. Ieder zijn ding lijkt me.
Omdat lopen naar bv de bouwmarkt me drie kwartier kost en de fiets een kwartier? Als ik alleen een schroefje nodig heb? Omdat mijn boodschappen ook makkelijker op de fiets mee te nemen zijn dan lopend? Ik smorgens met de hond ook al een uur in de polder loop? Dus als ik dan nog een paar keer die dag 1 of 2 km moet ga ik niet weer lopen. Waar zou ik de tijd vandaan moeten halen.
pipootje schreef:
20-09-2017 12:24
Omdat lopen naar bv de bouwmarkt me drie kwartier kost en de fiets een kwartier? Als ik alleen een schroefje nodig heb? Omdat mijn boodschappen ook makkelijker op de fiets mee te nemen zijn dan lopend? Ik smorgens met de hond ook al een uur in de polder loop? Dus als ik dan nog een paar keer die dag 1 of 2 km moet ga ik niet weer lopen. Waar zou ik de tijd vandaan moeten halen.
Dan praat je wel over langere afstanden dan 1 a 2 kilometer, want daar doe je lopend geen drie kwartier over. Tja, de bouwmarkt ga ik niet heen zonder auto, de boodschappen doe ik makkelijker lopend dan op de fiets en het centrum is voor mij ook maar 15 a 20 minuten wandelen door het park. Ik vind het prima zo zonder fiets, maar ik heb dan ook de tijd volledig aan mezelf. Dat scheelt weer.
Alle reacties Link kopieren
Tot een half uur fiets ik alles en de boodschappen gaan standaard met de auto omdat ik voor minstens een week per keer insla. Daarnaast word de auto eigenlijk alleen maar gebruikt voor verre familie bezoekjes, de IKEA, een dagje weg, enzovoort. Bespaart veel geld!
-Sophia- schreef:
20-09-2017 12:06
Een afstandje van 1 a 2 kilometer is makkelijk te lopen hoor. Ik snap dan weer niet waarom je vrijwillig zou gaan fietsen. Ieder zijn ding lijkt me.
Ik heb geen doelen binnen de 2km of het moeten mijn buurtbewoners zijn en daar ga ik uiteraard te voet naartoe.

Voor de mensen die boodschappen per fiets halen: hoe doen jullie dat dan als je in meerdere winkels moet zijn? Neem je dan die aanbiedingsaarbeitjes van de Jumbo mee de AH in?
Ik heb zelf geen auto.Dus ik doe alles op de fiets of met ov.

Mijn vriend heeft wel een auto en daar halen we dan vaak de ( zware) boodschappen mee.

Ik merk wel bij heel veel mensen (in mijn omgeving) dat ze " luier" zijn met een auto in hun bezit.
Als ik zeg, kom we gaan even op de fiets of lopen dan word ik aangekeken alsof ze water zien branden.

Beetje off topic misschien maar het valt me bij school ook op.
Ik ga soms mijn nichtje halen en de hoeveelheid mensen die met hun auto komen is 5 keer zoveel als in mijn tijd.
Ik had vroeger maar een meisje in de klas die altijd gehaald en gebracht werd.Ook al woonde ze 5 minuten bij school vandaan.
redbulletje schreef:
20-09-2017 12:47


Voor de mensen die boodschappen per fiets halen: hoe doen jullie dat dan als je in meerdere winkels moet zijn? Neem je dan die aanbiedingsaarbeitjes van de Jumbo mee de AH in?
Oww als mijn vriend niet kan en ik ga met de fiets dan loop ik idd met spullen van de Jumbo de AH in.
Daar geef ik echt niks om.
redbulletje schreef:
20-09-2017 12:47
Ik heb geen doelen binnen de 2km of het moeten mijn buurtbewoners zijn en daar ga ik uiteraard te voet naartoe.

Voor de mensen die boodschappen per fiets halen: hoe doen jullie dat dan als je in meerdere winkels moet zijn? Neem je dan die aanbiedingsaarbeitjes van de Jumbo mee de AH in?
Ik koop aardbeien op de markt, maar als ik in meerdere winkels moet zijn stop ik het tussendoor in mijn fietstas.
Nooit wat uit gejat en woon in Rotterdam. :yes:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven