Bali, wat tref ik aan na jaren?

17-02-2020 20:20 84 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij gaan dit jaar 4 weken naar Bali. Op eigen houtje 8 verschillende hotels geboekt, verdeeld over het gehele eiland, met uitzondering van Kuta en Seminyak.

12 jaar geleden zijn we er voor het laatst geweest en toen heb ik het als niet-toeristisch en erg leuk ervaren. We hebben het authentieke Bali mogen zien.

We worden nu aan alle kanten gewaarschuwd; Bali schijn overspoelt te zijn met jongeren, backpackers en veel Europeanen en Australiërs. De betovering zouden wij niet meer kunnen vinden omdat het zo veranderd schijnt te zijn. De Balinezen maken misbruik van de toeristen en 4 weken is veel te lang. Er zijn zelfs mensen die het het “Salou” van Azië noemen.

Wat is jullie ervaring ?
.
JuriaanB schreef:
17-02-2020 22:10
Wat zou je vinden van een toerist die klaagt dat Amsterdam zo toeristisch is geworden? Dat het authentieke Amsterdam verdwenen is door al die toeristen overal?

Die toerist kan maar zo gelijk hebben. Ik vind grote delen van Amsterdam een gruwel (geworden).
JuriaanB schreef:
17-02-2020 22:10
Wat zou je vinden van een toerist die klaagt dat Amsterdam zo toeristisch is geworden? Dat het authentieke Amsterdam verdwenen is door al die toeristen overal?
Maar dat is toch ook zo?
JuriaanB schreef:
17-02-2020 22:10
Wat zou je vinden van een toerist die klaagt dat Amsterdam zo toeristisch is geworden? Dat het authentieke Amsterdam verdwenen is door al die toeristen overal?
Het is een beetje als een zeemeeuw die klaagt over grote krijsende vogels, maar in de basis heeft de toerist in dat geval gelijk.
Alle reacties Link kopieren
JuriaanB schreef:
17-02-2020 22:10
Wat zou je vinden van een toerist die klaagt dat Amsterdam zo toeristisch is geworden? Dat het authentieke Amsterdam verdwenen is door al die toeristen overal?
Die toerist moet dan maar iets verder uit het centrum gaan lopen. Of de trein naar Leiden nemen. Of de fiets naar Durgerdam.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
Ik was er in december en vond het niet bijzonder. Had maar een paar dagen en was in Ubud. Wel mooie dingen gezien en fietstocht gemaakt wat mooi was. Maar je ziet er bijna alleen maar toeristen en daardoor is er ook meer gebedel. En het verkeer was echt verschrikkelijk, alleen maar file en dat in zo’n klein plaatsje. Op weg naar m’n hotel heel lang stil gestaan. Daardoor had ik al geen zin meer om de weg op te gaan.

Ik kwam van Java en dat vond ik heel mooi, terwijl het daar op sommige plekken ook echt wel druk was. Maar ook druk met lokale toeristen. In Ubud draait echt alles om de blanke toeristen.
JuriaanB schreef:
17-02-2020 22:10
Wat zou je vinden van een toerist die klaagt dat Amsterdam zo toeristisch is geworden? Dat het authentieke Amsterdam verdwenen is door al die toeristen overal?
Ja maar, ja maar..... dat is heel anders hoor. :roll: :-D
Alle reacties Link kopieren
12 jaar geleden was Bali ook al niet meer authentiek. Mijn ouders en veel van mijn familieleden komen al jaren in Indonesië en dus ook in Bali. Bali is voor de toeristen. Als je echt het authentieke Indonesië wilt zien moet je daar niet zijn.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
In 1983 (en toen was ik 14) noemden ze het al het Benidorm van de Aussies. Ik ben er 3 keer geweest en de laatste keer was 22 jaar terug. Bali is gewoon het toeristen eiland bij uitstek. Ik vond het toen in Candi Dasa wel leuk, maar vrees dat dat ook onherkenbaar is,
account2 wijzigde dit bericht op 17-02-2020 23:25
Reden: IK vergeet steeds letters
0.19% gewijzigd
haarklover schreef:
17-02-2020 22:33
Die toerist moet dan maar iets verder uit het centrum gaan lopen. Of de trein naar Leiden nemen. Of de fiets naar Durgerdam.
Het gaat me niet om die toerist. Mijn punt is dat ik het hypocriet vind om je als massatoerist te beklagen over iets waar je zelf mede de oorzaak van bent. En dan ook nog het waanidee hebben dat je tijdens een flitsbezoekje aan toeristische oorden de authentieke cultuur van een land zou kunnen meekrijgen.
Alle reacties Link kopieren
mevrouwiglesias schreef:
17-02-2020 23:19
12 jaar geleden was Bali ook al niet meer authentiek. Mijn ouders en veel van mijn familieleden komen al jaren in Indonesië en dus ook in Bali. Bali is voor de toeristen. Als je echt het authentieke Indonesië wilt zien moet je daar niet zijn.

Mee eens.

Ga je om herinneringen op te halen aan de vorige keer, waar je zulke bijzondere herinneringen aan hebt? Ik kan me voorstellen dat het dan tegenvalt. Ik zou kijken of je niet beter meer weken buiten Bali door kunt brengen.
Alle reacties Link kopieren
Bali is op het moment erg rustig. Alle Chinezen worden minimaal tot juni geweigerd dus dat scheelt al vele duizenden toeristen. Over de enorme drukte hoef je je nu dus geen zorgen te maken. Er zijn nog steeds hele mooie plekken te vinden. Je kan even lid worden van de facebook site 'vrienden van Bali' waar alle info en tips + foto's te krijgen zijn. Pak ook Lombok erbij en wellicht een dag of 4 Jogjakarta. Uurtje vliegen vanaf Bali en echt de moeite waard. Ik woon daar nu sinds 8 jaar dus als je meer wilt weten dan mag je dat altijd vragen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben in januari 2 weken in Uluwatu geweest. Qua drukte was het daar heel goed te doen. Ik zat vlakbij Bingin beach. Ik heb een scooter gebruikt als vervoermiddel, daarmee kwam je overal een stuk sneller dan met een auto.

Wij hebben voor 6 dagen een auto met chauffeur gehad en dat was ook heel leuk. hij wist goed de weg en liet ons delen van Bali zien waar wij met het scootertje niet zo snel gekomen waren.

Ik vond eerlijk gezegd die verkeerschaos op de scooter heel er leuk. Overal tussendoor, links en rechts inhalen, goed opletten maar ook echt leuk.

Ik ben op de scooter naar Kuta, Seminyak en Changgu geweest en daar vond ik het wel heel druk. Ik vond het leuk om er een keer geweest te zijn en heb er leuk gewinkeld maar was blij om weer “thuis” te zijn.

Ik vond de mensen erg vriendelijk en heb genoten van het eten. De mensen bij ons appartementje waren heel nieuwsgierig en vroegen altijd waar wij heen gingen en waar wij geweest waren.

Let wel op dat je niet verzekerd bent op de scooter als je geen motorrijbewijs hebt. Daar trekt niemand wat van aan maar je moet er wel rekening mee houden.

Lombok schijnt nu nog wel authentieker te zijn. Duurt ook niet lang meer denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Wij
Zijn vorig jaar april 3 weken geweest en hebben het heerlijk gehad. Meeste geboekt via airbnb en een enkele accommodatie via booking. Je moet de plekjes weten. Natuurlijk moet
Je niet in een hotel gaan zitten. Onze route was sanur (heel fijn, fietsen bij accommodatie en heerlijk rondgefietst), ubud, (toeristisch maar zo mooi als je een beetje buiten de gebaande Paden gaat en een mooie accommodatie in de rijstvelden hebt), lovina (viel tegen behalve de dolfijnentocht met Eddie, vrijwel alleen op
Zee), seminyak (grote aanrader, heel
Mooi en authentiek) , nog 2 nachten in de
Middle of knowwhere bij watervallen en vrijwel geen toerist gezien)l via airbnb in Balinees teakhuisje, zoooo mooi) en daarna nog paar nachten canggu. Toeristisch maar toch ook echt wel leuk, opeens weer croissants. Stuk duurder dan de rest van onze reis.

Hebben heel erg genoten met kinderen van 4 en 6 jaar! Sommige delen zijn Toeristisch maar lang niet alle plaatsen (noorden!!). Bali is gewoon een een heel mooi eiland!
Alle reacties Link kopieren
Wij
Zijn vorig jaar april 3 weken geweest en hebben het heerlijk gehad. Meeste geboekt via airbnb en een enkele accommodatie via booking. Je moet de plekjes weten. Natuurlijk moet
Je niet in een hotel gaan zitten. Onze route was sanur (heel fijn, fietsen bij accommodatie en heerlijk rondgefietst), ubud, (toeristisch maar zo mooi als je een beetje buiten de gebaande Paden gaat en een mooie accommodatie in de rijstvelden hebt), lovina (viel tegen behalve de dolfijnentocht met Eddie, vrijwel alleen op
Zee), seminyak (grote aanrader, heel
Mooi en authentiek) , nog 2 nachten in de
Middle of knowwhere bij watervallen en vrijwel geen toerist gezien)l via airbnb in Balinees teakhuisje, zoooo mooi) en daarna nog paar nachten canggu. Toeristisch maar toch ook echt wel leuk, opeens weer croissants. Stuk duurder dan de rest van onze reis.

Hebben heel erg genoten met kinderen van 4 en 6 jaar! Sommige delen zijn Toeristisch maar lang niet alle plaatsen (noorden!!). Bali is gewoon een een heel mooi eiland!
Alle reacties Link kopieren
Seminyak is pemuteran, sorry.
Pemuteran is een aanrader!!
Alle reacties Link kopieren
Ik snap sowieso niet wat je in die hoek van de wereld 4 weken op Bali doet. Er zijn veel mooiere en rustigere plekken in die omgeving.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Wij zijn er 3 jaar geleden 3.5 week geweest en vonden t fantastisch. Zijn wel in t na seizoen geweest dus de mega drukte viel mee.
Deden bijna alles met scooter alleen transfers van resort na de volgende met taxi
Alle reacties Link kopieren
Het is echt waar: dit jaar geweest. Was gewoon niet leuk meer soms. Zo veel mensen overal! Ook was het er soms net een vuilstortplaats met al dat plastic. En inderdaad was alles nog super duur ook; Griekenland is goedkoper. Toen ik er was veel chinezen en Taiwanezen (die zullen nu grotendeels wel wegblijven).

Als ik jullie was zou ik zeker ergens anders naar toe gaan voor 2 a 3 weken. In 1.5e week heb je het wel gezien hoor.
- weet niet wanneer je precies gaat, maar inderdaad door het wegblijven van Chinezen is het echt veel rustiger. Dat blijft misschien nog even zo.
- laat je ook niet gek maken door bepaalde reacties hierboven, ik ben het wel eens met diegene die schreef over massatoeristen en Amsterdam. Die mensen die jij kent vinden zichzelf de ultieme ik-ben-geen-toerist, maar zijn ook gewoon massatoeristen die net een eiland verder gaan. Als een plek toeristisch is, heeft dat ook bepaalde voordelen. In het geval van Bali is dat bijvoorbeeld meer op westerse gerichte activiteiten maar ook betere verzorging van bepaalde landbouwgebieden, monumenten, natuur en infrastructuur, in de rest van Indonesie zou je nog 10 x zo lang over een rondtrip doen. Dat kun je wel combineren, maar vereist ook een wat actievere vakantie waarin je meer wacht. Omdat jullie 4 weken gaan, toch een week in bijv Lombok of de noord-molukken reizen. Maar dit is echt een andere reis. Als je het doet, doe het dan wel enigszins aan het begin van je reis.
- ga tenminste 4 dagen naar een eiland als nus lembongan, alleen al omdat er geen auto's rijden. Je kunt daar gewoon met de boot heen vanaf Bali. Zo zijn er meer plekken op en in de buurt van Bali die een wat milieuvriendelijker vorm van toerisme hebben.
- check nog een keer je nu geboekte bestemmingen en bedenk je zelf wat je deze keer zoekt in een vakantie, rust, lekker eten of juist reuring, wil je veel op elkaar aangewezen zijn op stille plekken of juist veel eropuit. Wie weet kun je net een paar straten verderop zitten of een dorp verderop. Omdat 4 weken wat lang is, kun je er ook voor kiezen een cursus of deels een tour te volgen.
- huur als het enigszins kan geen scooter, daar zijn er al veel te veel van en het is nog link ook. Een auto met chauffeur, een tour met een busje en zelf lopen en fietsen waar het kan.

een goede reis nogmaals!
Meer van hetzelfde als de laatste keer dat je geweest bent. Alleen nog veel meer plastic in zee en op het strand, al harken de hotels daar nu gewoon 2x per dag de boel mooi. ;-)

En als je pech hebt net nog wat meer toerisme dan toen. En meer gebedel. Heel veel meer gebedel en trekkerij.


Verder is he mooi, alleen wat drukker nog. Ik zou ook minimaal een paar dagen een bezoek elders gaan boeken.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
18-02-2020 04:33
Ik snap sowieso niet wat je in die hoek van de wereld 4 weken op Bali doet. Er zijn veel mooiere en rustigere plekken in die omgeving.
Een van de dingen die we (moeten) doen is het uitstrooien van de as van degene waar we 12 jaar geleden de reis mee hebben gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
Molligpaard schreef:
18-02-2020 08:26
- weet niet wanneer je precies gaat, maar inderdaad door het wegblijven van Chinezen is het echt veel rustiger. Dat blijft misschien nog even zo.
- laat je ook niet gek maken door bepaalde reacties hierboven, ik ben het wel eens met diegene die schreef over massatoeristen en Amsterdam. Die mensen die jij kent vinden zichzelf de ultieme ik-ben-geen-toerist, maar zijn ook gewoon massatoeristen die net een eiland verder gaan. Als een plek toeristisch is, heeft dat ook bepaalde voordelen. In het geval van Bali is dat bijvoorbeeld meer op westerse gerichte activiteiten maar ook betere verzorging van bepaalde landbouwgebieden, monumenten, natuur en infrastructuur, in de rest van Indonesie zou je nog 10 x zo lang over een rondtrip doen. Dat kun je wel combineren, maar vereist ook een wat actievere vakantie waarin je meer wacht. Omdat jullie 4 weken gaan, toch een week in bijv Lombok of de noord-molukken reizen. Maar dit is echt een andere reis. Als je het doet, doe het dan wel enigszins aan het begin van je reis.
- ga tenminste 4 dagen naar een eiland als nus lembongan, alleen al omdat er geen auto's rijden. Je kunt daar gewoon met de boot heen vanaf Bali. Zo zijn er meer plekken op en in de buurt van Bali die een wat milieuvriendelijker vorm van toerisme hebben.
- check nog een keer je nu geboekte bestemmingen en bedenk je zelf wat je deze keer zoekt in een vakantie, rust, lekker eten of juist reuring, wil je veel op elkaar aangewezen zijn op stille plekken of juist veel eropuit. Wie weet kun je net een paar straten verderop zitten of een dorp verderop. Omdat 4 weken wat lang is, kun je er ook voor kiezen een cursus of deels een tour te volgen.
- huur als het enigszins kan geen scooter, daar zijn er al veel te veel van en het is nog link ook. Een auto met chauffeur, een tour met een busje en zelf lopen en fietsen waar het kan.

een goede reis nogmaals!
Dank je wel voor deze tips. Kan ik iets mee!
Bergje65 schreef:
18-02-2020 09:20
Een van de dingen die we (moeten) doen is het uitstrooien van de as van degene waar we 12 jaar geleden de reis mee hebben gemaakt.
Als had je niet zo'n reden.... echt op zulke rare reacties moet je helemaal niet ingaan.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
18-02-2020 09:22
Als had je niet zo'n reden.... echt op zulke rare reacties moet je helemaal niet ingaan.
Tja, er was gisteren een reactie van iemand die in een deuk lag omdat wij 12 jaar geleden wel een authentiek gevoel hadden bij onze Bali-reis.
Vond het niet zo grappig
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
18-02-2020 04:33
Ik snap sowieso niet wat je in die hoek van de wereld 4 weken op Bali doet. Er zijn veel mooiere en rustigere plekken in die omgeving.
nuttig dit.

Ik denk dat je het zelf een beetje in de hand hebt, ligt er enorm aan waar je precies heen gaat, . 4 weken lijkt me echter wel erg lang voor enkle Bali

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven