Ballonvaart, iemand ervaring?

01-03-2021 19:26 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Aangezien zomervakantie er misschien weer niet echt in zit dit jaar had ik gedacht mezelf dit jaar te verwennen met een ballonvaart ergens boven Nederland. Maar ik ben benieuwd, heeft iemand ervaring? Hoe is het bevallen? Wordt je niet luchtziek? Hoe is de landing? Hoe vaak wordt het gecanceld wegens slecht weer?
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ooit meegeweest. Het was erg leuk. Zeker een belevenis. Het is 3 keer verplaatst voordat we de lucht in konden. De landing ging heel soepel maar dat is natuurlijk geen garantie dat dat bij jou ook zo zal gaan.
Ik heb het ooit in het buitenland gedaan, vond het prachtig. De landing was wat pittig want er stond vrij veel wind, maar dat droeg eigenlijk wel bij aan het gevoel van avontuur :)
Alle reacties Link kopieren
Jaren geleden, ik was denk ik 15. Het was spannend en een hele ervaring al voor we überhaupt in de lucht hingen (ballon opblazen, in het mandje klimmen etc). Wij waren de jongsten, er gingen in totaal iets van 8 mensen mee als ik het me goed herinner. De oudsten (70+?) konden niet in de mand klimmen maar mochten er in kruipen toen die nog op zijn kant lag.

Het was heel stil boven, we hebben super mooie foto's kunnen maken. Als er even 'gas' werd gegeven wel even het lawaai en de warmte. Bij de landing raakten we wat boomtoppen maar verder landden we keurig en met een kleine stuit op een groot weiland. Onze ouders reden achter een volgbusje aan, die door het landschap scheurde en ook daar aan kwam toen wij geland waren.

Het is 1x geannuleerd ivm slecht weer, de wind stond richting het IJsselmeer...
Alle reacties Link kopieren
Oh wat een leuke reacties! Dank je!
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Wij hebben het twee jaar geleden gedaan, was echt heel tof! Hoefde niet verzet te worden gelukkig. Wel stond er vrij weinig wind, waardoor we niet heel ver kwamen. Het was wel echt heel bijzonder.

Als je last heb van je rug oid wordt het wel lastig. Het is een pittige mand om in te klimmen, de landing kan vrij ruw gaan, en we moesten met zijn allen heel die ballon weer oprollen.
Alle reacties Link kopieren
2 Keer gedaan nu, ik zou zo weer gaan. Wat een geweldige ervaring is dat zeg. Ik werd niet luchtziek, landing was goed te doen. Als je maar luistert naar de instructies!!

Het is zo mooi, beide keren was ik in Grave e.o. Echt zo mooi om alles te zien van boven, in alle rust. Je kan ook veel horen vanaf beneden. Bij de eerste keer was het mooie dat iemand onze landing gefilmd heeft en dat ik dat filmpje gevonden heb op Facebook. Dat hebben niet veel mensen.

Helaas wel een paar keer geannuleerd vanwege de wind. Dat is vreselijk balen, maar dat moet wel. Anders kan het levensgevaarlijk worden, dat wil je echt niet meemaken.

Echt een aanrader!
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg het cadeau toen ik 50 werd van mijn vriend (samen met hem en onze zoon de ballonvaart gedaan). Mijn zoon heeft normaal gesproken best last van hoogtevrees maar nu dus niet, bijzonder genoeg (er is wel een verklaring voor volgens mij, ben ik ff vergeten).
Ook geen moment misselijk oid geweest, je gaat ook heel rustig de lucht in. Die stilte bovenin de lucht vond ik wel heel bijzonder.
Landing was wel een beetje ruw maar ik vond dat juist wel spannend.
Volgens mij is het wel een keer of 3 gecanceld voor het daadwerkelijk doorging.
Het enige wat ik een beetje jammer vond was dat je met meerdere "vreemden" gaat. Dat is natuurlijk gewoon niet anders (want anders niet te betalen) - maar een prive vlucht zou natuurlijk wel specialer zijn.
Die hele toestand met luchtdoop achteraf en diploma enzo hoefde van mij niet zo.
Al met al vond ik het een leuke ervaring, niet mindblowing ofzo, gewoon leuk.
Nothing happens for a reason
Alle reacties Link kopieren
Mijn man en ik hebben het een jaar of 12 geleden gedaan en wij vonden het erg leuk.
Er stond alleen zo goed als geen wind toen wij gingen. Dus opgestegen in Alkmaar en 3 uur later geland in..... Stompetoren! :rofl:

Landing was ook appeltje-eitje.
Sommige mensen worden zeikend verwekt
Alle reacties Link kopieren
Een paar jaar geleden heb ik een ballonvaart gemaakt.
De hele ervaring vond ik ge-wel-dig! :blob:
Het opbouwen van de ballon met mand, het opstijgen, de rust daarboven, de uitleg van de techniek en het stijgen en dalen mbv de gasbrander, het uitzicht, het gevoel, de reacties op de grond, de landing tot aan de 'luchtdoop' na afloop. Top! :thumbsup:

Ik ga het echt nog een keer doen, zeker weten! :lol:
De waarheid heeft het ook niet makkelijk de laatste tijd.
Wij vonden het fantastisch. Best bijzonder ook om te ervaren, de rust in de lucht, het zicht vanuit de lucht. Ik zou het graag nog eens doen.
Dodelijk saai. En lang dat het duurde. Er verandert ook weinig, want als je eenmaal een overzicht op het landschap hebt, heb je het wel gezien. Was wel in Nederland moet ik erbij vermelden.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond het doodeng! Dat mandje van riet kraakte de hele tijd en ik was constant bang dat de bodem er onderuit zou vallen terwijl wij hoog in de lucht hingen. Ik heb me dus constant vastgeklemd aan de zijkant van het mandje.

En het is eerst al 2x uitgesteld vanwege geen goed weer.

Uiteindelijk was het best mooi in de lucht hoor, maar de angst overheerste toch wel bij mij.
Was prachtig. We vlogen over provincie Utrecht dus weinig exotisch, maar leuk om eens vanuit de lucht te zien en het was echt even ontsnappen. Het duurde wel lang voordat we weg waren nadat we geland waren. Nog opruimen, certificaten (dat soort gezeur hoeft voor mij niet) en lang wachten op de bus om terug te gaan naar de plek waar we vertrokken waren.

Ballon na ons was bijna in de strijd geland, maar zag net op tijd dat er net mest uitgereden was :mrgreen: dus ik zou wel een ervaring ballonvaarder kiezen. Maar wat mij betreft aanrader. Geen last van de hoogte, het voelde juist heel kalm en veilig.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond het erg leuk om mijn buurt en bekende plaatsen voor mij vanuit de lucht te zien. De ervaring zelf is super.
Ik heb het nog nooit gedaan maar het lijkt me geweldig. Heb als kind wel een paar keer meegeholpen met het uitrollen, opstijgen en heb een keer in die grote ballon gestaan.

Toen ik kind was gingen er regelmatig ballonnen de lucht in vanuit het park waar ik vaak kwam. Vooral bij mooi weer.

Heb er ook een paar in een boom zien belanden met opstijgen en landen maar meestal ging het goed.
Alle reacties Link kopieren
10 jaar geleden gevaren. Erg leuke ervaring. 1e poging ging gelijk door. Doe een vest aan want boven is koud. Mooi uitzicht op land. Landing was met een bonsje maar niet erg. Het was een erg leuke ervaring hahaha... kortom een aanrader.
Alle reacties Link kopieren
Jaren geleden won ik een ballonvaart, het leek me eng, want hoogtevrees, maar dat viel inderdaad mee, zoals iemand al schreef. Coclusie van partner en mij was dat we het leuk vonden, maar niet zo leuk dat het ons het geld waard zou zijn geweest als we het hadden moeten betalen.
Ik vond het ook fantastisch, het was al heel lang een wens van mij en bij het behalen van mijn MA heb ik het van mijn vrouw kado gekregen.
Alle reacties Link kopieren
Lente19251003 schreef:
01-03-2021 20:17
Ik vond het doodeng! Dat mandje van riet kraakte de hele tijd en ik was constant bang dat de bodem er onderuit zou vallen terwijl wij hoog in de lucht hingen. Ik heb me dus constant vastgeklemd aan de zijkant van het mandje.

En het is eerst al 2x uitgesteld vanwege geen goed weer.

Uiteindelijk was het best mooi in de lucht hoor, maar de angst overheerste toch wel bij mij.
:-D Dit is ook mijn ervaring. Stond destijds ook zo’n fotograaf in spé bijna letterlijk te stuiteren van opwinding naast mij. Kon hem wel wurgen op dat moment. Man stond ergens beneden, die had zich op het laatste moment bedacht.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
juliet64 schreef:
01-03-2021 19:47
Mijn zoon heeft normaal gesproken best last van hoogtevrees maar nu dus niet, bijzonder genoeg (er is wel een verklaring voor volgens mij, ben ik ff vergeten).
Volgens mij komt dat doordat je zelf niet meer in contact bent met de grond. Als ik op een hoge, wiebelende brug sta, heb ik wel last van hoogtevrees als ik naar beneden kijk, maar in de luchtballon was het inderdaad geen probleem. Ik vond het super leuk. Wij gingen met zonsopgang ipv zonsondergang en het was even spannend of het ook meteen door kon gaan, maar gelukkig dus wel. Wij gingen over onze stad heen en zagen ons huis enzo, dat was echt leuk. De landing ging ook oke bij ons.
Heb het nooit gedaan in Nederland, maar wel vaak voorbij zien komen in Turkije - Kapadokya!
Alle reacties Link kopieren
Zowel ik als mijn toemalige partner werden niet luchtziek. Het 'zweeft' ook echt, dus luchtziek wordt je niet snel. Hoogtevrees misschien, alhoewel ik ook hoor dat het meevalt, omdat je de hoogte niet zo ervaart.

Landing kan best heftig zijn: bij ons viel de mand om, en tuimelden we over elkaar heen. Maar ook dat is redelijk lollig, omdat je het ziet aankomen en al-met-al nog redelijk 'smooth' verloopt.

Cancellen hebben we niet gehad. Wel dat we de locatie van opstijgen pas 1 uur van te voren doorkregen.

Het is een super-mooie ervaring, die je een keer in je leven gedaan moet hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het twee keer in het buitenland gedaan. Het was heel mooi. De rust (op geluid van de brander na) is heel bijzonder. Je gaat heel rustig en je zweeft echt.

Mooi uitzicht maakt wel heel veel uit. Dus als je het in Nederland doet kijk dan naar de regio. Alleen weilanden als uitzicht lijkt me wat saai.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven