Aanstaande maandag 11 november wordt er gepland onderhoud uitgevoerd aan het forum. Hierdoor is het forum op maandagochtend enkele uren onbereikbaar.

Berlijn met kind

27-10-2024 18:23 22 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi!

Ik ga in maart met mijn kind, dan 9 naar Berlijn. Kind is heel geïnteresseerd in geschiedenis, is er iemand eerder met een jong kind in Berlijn geweest? Wat zijn de aanraders om te zien / doen qua geschiedenis?

Ik dacht sowieso het spy museum, het museum voor natuurkunde , en de dierentuin/aquarium. Maar ik mis dus nog wat geschiedenisdingen, omdat ik ook niet goed weet wat geschikt is!
Op het museumeiland zitten 5 musea. Kaartjes vooraf kopen is handig om de rijen te voorkomen. Archeologie museum is erg mooi en erg groot.
Het Holocaust monument met daar onder het museum.

Het DDR museum.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
himalaya schreef:
27-10-2024 18:50
Het Holocaust monument met daar onder het museum.

Het DDR museum.
Het DDR museum is leuk voor kinderen die leeftijd inderdaad.

Het museum onder het holocaustmonument is heel erg afhankelijk van het kind en waaraan kind al gewend is. Er staan behoorlijk heftige foto's tussen in dat museum. Kinderen mogen er wel naar binnen, maar er wordt wel voor gewaarschuwd.

Museumeiland is heel mooi.
Forever is a hell of a long time
De Berlijnse muur natuurlijk. En de Berliner Unterwelte is misschien wel leuk?
Berlijn is geweldig en heel kindvriendelijk :heart:
Voor iedereen een groene tuin
Spy museum is inderdaad leuk met 9 jaar. Het techniek-museum heeft zeker ook geschiedenis, maar dan dus wel van apparaten/ontwikkelingen, geen idee of hij dat ook interessant vindt. Daar staat tussen alle oude treinen overigens ook 'opeens' een veewagon uit de tweede wereldoorlog die gebruikt is voor de transporten van mensen, dat vond ik even schakelen met kinderen er bij.
Tv toren vonden onze kinderen ook leuk, kan je ook goed zien hoe de Berlijnse muur impact heeft gehad.
Sowieso ademt Berlijn veel historie, dus wij hebben heel veel uitgelegd en gepraat tijdens de dagen in Berlijn. Het was een leuke trip met kinderen in die leeftijd!
Het Pergamonmuseum is qua oudheid echt fantastisch! Hele tempels en babylonische stadsmuur te vinden. Echt indrukwekkend.
Ze zijn het alleen aan het opknappen zie ik nu. Geen idee hoe lang dat gaat duren!
(Edit: tot 2037, jeetje!)
Wombat schreef:
27-10-2024 20:43
Het Pergamonmuseum is qua oudheid echt fantastisch! Hele tempels en babylonische stadsmuur te vinden. Echt indrukwekkend.
Ze zijn het alleen aan het opknappen zie ik nu. Geen idee hoe lang dat gaat duren!
(Edit: tot 2037, jeetje!)
Hoeveel kinderen zijn echt geïnteresseerd in oudheid,of archeologie, wat ook werd genoemd? Dan spreekt een spy museum of tv toren toch meer aan, denk ik zo.
.
impala schreef:
27-10-2024 20:48
Hoeveel kinderen zijn echt geïnteresseerd in oudheid,of archeologie, wat ook werd genoemd? Dan spreekt een spy museum of tv toren toch meer aan, denk ik zo.
Veel kinderen vinden dat leuk! Dat spreekt echt wel tot de verbeelding. Mummies, piramides, Romeinen etc.
Maar tot 2037 dicht is wel wat lang.
Naturkunde vertaal je naar natuurhistorie. Natuurkunde is Physik.

Je kan het Museum für Naturkunde misschien een beetje vergelijken met Naturalis.
De Gedenkstätte Berliner Mauer is ook een aanrader https://berlijn-blog.nl/bezienswaardigh ... ner-mauer/

En mocht je nog accomodatie zoeken, m'n dochter vond het geweldig om in een caravan te slapen (overdekt in een hal) https://huettenpalast.de/en/
impala schreef:
27-10-2024 20:48
In mijn ervaring bijna alle kinderen, toch?
Ik dacht zelf nog wel aan iets met graffiti en street-art, daar is Berlijn erg beroemd om. Ook veel geschiedenis hier: https://www.golivegotravel.nl/europa/du ... n-berlijn/

Hier staan ook supergoeie tips: https://www.mamabaas.be/momlife/eropuit ... ar-berlijn
Miafiglia schreef:
27-10-2024 21:21
In mijn ervaring bijna alle kinderen, toch?
In mijn ervaring juist niet. Zeker niet als het om opgravingen van oude potten en scherven en zo gaat.( Piramides heb je niet in Berlijn en mummies ook niet denk ik.)
Maar kennelijk zijn er ook kinderen die archeologie wel interessant vinden.
.
impala schreef:
27-10-2024 22:09
In mijn ervaring juist niet. Zeker niet als het om opgravingen van oude potten en scherven en zo gaat.( Piramides heb je niet in Berlijn en mummies ook niet denk ik.)
Maar kennelijk zijn er ook kinderen die archeologie wel interessant vinden.
Je hebt er een geweldig Egyptisch museum! Vol mummies.
Maar ook Dino's en Romeinen en middeleeuwen enzo (allemaal te vinden in elke grote stad) zijn voor kinderen ook hartstikke interessant en leuk.
Als je met de auto gast is stoppen in Helmstedt interessant.
Voormalig DDR-BRD-grensovergang. Nu soort museum
Ik vond het DDR museum een ontzettende tourist-trap. Vooral duur voor wat je krijgt en heel erg druk. Had spijt dat ik er was. Ga liever naar de expositie over Alltag in der DDR in Museum in der Kulturbrauerei. Die vond ik inhoudelijk veel beter, lekker rustig en is nog gratis ook. Zit je ook meteen in een leuke gezellige wijk.

Ik heb ook een keer zo'n Berliner Unterwelten tour gedaan naar de schuilkelders. Daar heb je verschillende varianten van, kan je kijken welk thema het meeste aansprijkt.

En als je nog een plek om te overnachten zoekt: Hüttenpalast. Dat is een hotel met caravans i.p.v. kamers.
s7rin wijzigde dit bericht op 28-10-2024 08:29
19.88% gewijzigd
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
Ik zou juist niet naar een dierentuin gaan. Dat kan in Nederland ook wel.

Mijn kind is met 16 jaar in Berlijn geweest, maar is voornamelijk kunst en cultuur georiënteerd.

Museum eiland is inderdaad leuk.
Berliner Unterwelten geeft zelf aan dat, hoewel kinderen vanaf 7 op een aantal touren mee kunnen, de touren qua inhoud niet geschikt zijn voor kinderen onder de 8. Klasse (dat zijn 14 jarigen in Duitsland).

Met mijn jongens ben ik op die leeftijd naar dit soort dingen gegaan:
Fernsehturm, East Side Gallery, Gedenkstätte Berliner Mauer op de Bernauerstrasse, Schloss Charlottenburg, beklimmen van de koepel in de Reichstag, Computermuseum, Filmpark Babelsberg, Museum für Technik, Museum für Naturkunde, Berlin Zoo, Tierpark Berlin.

En sinds een paar jaar is ANOHA open, de kinderafdeling van het Jüdische Museum.
Street art “verzamelen” is in Berlijn ook erg leuk met kinderen. Zoveel muurschilderingen overal.
Flipflop schreef:
28-10-2024 08:29
Ik zou juist niet naar een dierentuin gaan. Dat kan in Nederland ook wel.

Mijn kind is met 16 jaar in Berlijn geweest, maar is voornamelijk kunst en cultuur georiënteerd.

Museum eiland is inderdaad leuk.
Dit wilde ik ook eerst posten, maar later las ik: "Het is niet alleen de oudste en meest bezochte dierentuin in heel Duitsland, maar ook de dierentuin met de meeste verschillende diersoorten ter wereld. Tot de bewoners behoren onder andere de enige reuzenpanda's in Duitsland! Het Aquarium Berlijn telt tot de bekendste en belangrijkste aquaria in Europa."

En nog wat meer uitleg waarom dit een bijzondere dierentuin is:

https://wattedoeninberlijn.nl/dierentui ... er-garten/

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven