Bewaakte fietsenstalling Amsterdam CS, hoe werkt dit?

13-07-2019 19:54 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
Omdat onze zoon dit jaar in A'dam stage gaat lopen en dit 3 uur reizen (enkele reis) vanaf huis is heeft hij in de buurt van A'dam een kamer gezocht.
Dat houdt in dat hij iedere dag met trein naar CS gaat , daar zijn fiets wil pakken en dan met pontje richting Noord.

Maar dan moet zijn fiets dus op CS blijven staan, het liefst in bewaakte stalling omdat ik dan de kans het grootst acht dat hij er langer gebruiken van kan maken.

Site van NS geeft aan dat er 3 bemenste stallingen zijn waaronder 1 aan de IJ-zijde, die zou dus prima zijn. Maar het is niet mogelijk deze online af te sluiten volgens NS, dit moet rechtstreeks bij beheerder. Oké, maar wie is die beheerder dan en hoe komen we daar mee in contact? Dat wist de NS ook niet te vertellen...

Heeft iemand van jullie enig idee hoe dat werkt of wellicht een beter / ander idee om vanaf CS naar Noord te reizen met fiets? Wij wonen zelf in een deel van Nederland waar nauwelijks OV is, sowieso niet op ons dorp, dus in die zin is dit voor ons allemaal erg nieuw en vooral zoeken.

Wellicht is het handiger met bus of metro naar Noord te reizen? Heb geprobeerd wijs te worden uit dienstregeling maar het is voor mij echt abracadaba. :facepalm:

Help....
Alle reacties Link kopieren
Hier ervaring met beide stallingen. Wij wonen in een stad met een bemenste fietsenstalling. Het verschil met een onbemenste is inderdaad dat je een abonnement niet online kunt afsluiten. Een onbemenste open je met je OV kaart vandaar dat het online kan.
Je gaat gewoon de eerste dag wat vroeger of een dag van te voren en sluit ter plekke je abonnement af. Je fiets krijgt dan een sticker en zelf krijg je een papieren kaartje voor het geval je met een andere fiets komt bijv als je stickerfiets een lekke band heeft. Houd er rekening mee dat je niet altijd kunt pinnen bij ons pas sinds dit jaar dat het met de pin kan voorheen altijd cash.
Alle reacties Link kopieren
Utakar schreef:
14-07-2019 12:47
Overweeg eens een elektrisch stepje, die kan je dichtklappen, en meenemen in het ov, en is misschien nog handiger.

Ik heb de mijne via een poolse webshop gekocht voor 400 euro (inclusief verzendkosten).
Die zijn verboden in NL.
Boarn schreef:
14-07-2019 13:20
Die zijn verboden in NL.
Fietsen met je mobiele telefoon in je hand is ook verboden in Nederland, en doen ook 80% van de mensen in Amsterdam.

En even voor jou wetenschap, er zijn wel stapjes met type goedkeuring in duitsland, en als je dus een van die modellen kiest, mag je vanwege europese wetgeving daar ook in Nederland op rijden.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
13-07-2019 19:57
Kan hij dit zelf niet uitvinden?
Inderdaad!

Je zoon gaat studeren, dat houdt in dat hij minstens 18 is en geen 8 meer.

Waarom moet jij dit nog voor een bijna volwassen man gaan uitvogelen??
claireredfield schreef:
14-07-2019 13:24
Inderdaad!

Je zoon gaat studeren, dat houdt in dat hij minstens 18 is en geen 8 meer.

Waarom moet jij dit nog voor een bijna volwassen man gaan uitvogelen??

Het is een stage, en zoon is 17 schrijft TO.
Alle reacties Link kopieren
ñuca schreef:
14-07-2019 13:40
Het is een stage, en zoon is 17 schrijft TO.
Klopt, hij wordt pas ruim na de zomer 18 en het is inderdaad een stage. Wij vinden het normaal dat je samen dit soort dingen een beetje uitzoekt, maar wellicht dat niet iedereen daar zo over denkt.

Dank voor alle nuttige tips!
Alle reacties Link kopieren
Blauwbloemetje schreef:
14-07-2019 13:01
Hier ervaring met beide stallingen. Wij wonen in een stad met een bemenste fietsenstalling. Het verschil met een onbemenste is inderdaad dat je een abonnement niet online kunt afsluiten. Een onbemenste open je met je OV kaart vandaar dat het online kan.
Je gaat gewoon de eerste dag wat vroeger of een dag van te voren en sluit ter plekke je abonnement af. Je fiets krijgt dan een sticker en zelf krijg je een papieren kaartje voor het geval je met een andere fiets komt bijv als je stickerfiets een lekke band heeft. Houd er rekening mee dat je niet altijd kunt pinnen bij ons pas sinds dit jaar dat het met de pin kan voorheen altijd cash.
Nuttige informatie, dank!
Alle reacties Link kopieren
ñuca schreef:
14-07-2019 13:40
Het is een stage, en zoon is 17 schrijft TO.
Het is een stage, klopt.
Maar ik zie nergens een leeftijd staan.

Ook al zou hij 17 zijn dan nog is hij oud genoeg om het zelf uit te kunnen zoeken.

Maar goed, ieder het zijne..
claireredfield schreef:
14-07-2019 14:12
Het is een stage, klopt.
Maar ik zie nergens een leeftijd staan.

Ook al zou hij 17 zijn dan nog is hij oud genoeg om het zelf uit te kunnen zoeken.

Maar goed, ieder het zijne..
Precies. Ik ben dit zelf ook niet zo gewend maar ken zat andere gezinnen waar dit wel zo werkt. Lief dat je probeert to gerust te stellen, het zal hoe dan ook heus wel goed komen maar meer weten meer dan 1.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje, van een dorpje zonder ov naar Amsterdam.. groter verschil heb je haast niet, hopelijk wordt ie snel wegwijs in de drukte.
Er is zoveel ov dat je vaak van halte tot halte kunt reizen tot voor de deur, is misschien handiger dan die fiets.
Alle reacties Link kopieren
Een keer intikken op Google ...route met ov en dan komt het reisadvies/de bus er zo uitrollen...een keer op zaterdag of zondag op verkenning....hoe moeilijk kan t zijn? Een 17 jarige moet dat echt kunnen hoor in mijn ogen.
Alle reacties Link kopieren
Vlaginvaas schreef:
14-07-2019 18:17
Een keer intikken op Google ...route met ov en dan komt het reisadvies/de bus er zo uitrollen...een keer op zaterdag of zondag op verkenning....hoe moeilijk kan t zijn? Een 17 jarige moet dat echt kunnen hoor in mijn ogen.
Ik ben op mijn 17e een keer van Groningen naar Amsterdam gegaan in de trein, ik vond het doodeng, misschien dat een reisapp helpt maar het blijft spannend voor die jongen.
Alle reacties Link kopieren
Het is ook een forse overgang van het dorp uit de provincie naar onze hoofdstad, dat is ook de reden dat hij een kamer in het relatief kleine Weesp heeft gezocht en gevonden.

Ook hij had de route via 9292 gevonden dat is het probleem ook niet, toen hij bij het bedrijf op stage gesprek moest is hij daar tenslotte ook gekomen. Mijn vraag was dan ook alleen om tips te krijgen over de stalling omdat de NS ons hier niet verder in kon helpen.

Omdat wij vrijwel geen gebruik maken van OV, hij dus alleen van hier naar zijn MBO opleiding met trein 45 min. en daarna fietsen, dachten we dat een fiets vast stallen handiger zou zijn. In praktijk blijkt dat nu dus niet, in die zin heeft het forum goed geadviseerd.

Ik snap best sommige reacties over wat je allemaal moet kunnen op die leeftijd, hij is w.s. wat minder ver dan andere in die dingen dat is mogelijk. Andere kant gaat hij sinds zijn 15 niet meer mee op vakantie, blijft dan 10 dagen alleen thuis dus qua zelfstandigheid lukt dat dan wel.
Maar wij vinden het normaal om nieuwe situaties samen vooraf uit te zoeken, uiteraard gaan we niet mee om het uiteindelijk ook te regelen.

Toen we wisten dat er een kamer nodig was voor zijn stage hebben we ook samen gekeken wat de mogelijkheden waren. Dat hij vervolgens alleen die kamer bekijkt en beslist vind ik ook normaal. Maar om nu te zeggen, je bent 17 jaar zoek het maar uit met alles we horen wel waar en wanneer je vertrekt dat past niet bij ons gezin.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook alles samen uitzoeken, dat ie alleen die kamer bekeek vind ik al super stoer!
Je moet ze toch een handje op weg helpen met nieuwe dingen.
Alle reacties Link kopieren
MissMaran schreef:
14-07-2019 18:54
Ik zou ook alles samen uitzoeken, dat ie alleen die kamer bekeek vind ik al super stoer!
Je moet ze toch een handje op weg helpen met nieuwe dingen.
Ja dat is ook ons idee, op weg helpen naar een nieuwe situatie. Hij zal daar ongetwijfeld nog tegen dingen aanlopen waar hij niet gelijk raad mee weet en die hij zelf moet oplossen. Denk wel dat we een heel ander kind thuis gaan krijgen na verloop van tijd maar dat is niet meer dan normaal en heel goed voor zijn ontwikkeling.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou een stationsfiets nooit in een bewaakte stalling zetten, zonde van het geld. Zo enorm is de kans nou ook weer niet dat die fiets gestolen wordt, als hij maar een goed slot heeft en hem ergens aan vastmaakt. Mijn fiets staat al jaren in onbewaakte stallingen in Amsterdam en hij is nooit gestolen. Ik laat hem ook vaak een paar dagen achter elkaar staan. 1 keer is hij weggehaald door de gemeente Amsterdam omdat iemand anders hem uit het rek had getrokken, dus toen kon ik met de bus naar het depot, maar verder nooit gestolen of schade gehad.
Al is er misschien wel meer plek in de bewaakte stalling, dat zou nog wel een voordeel kunnen zijn want het is regelmatig zoeken naar een plekje op Amsterdam CS.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Bespaar je zoon het gedoe en de drukte van de pont en stalling op CS en laat hem gewoon de NZ-lijn nemen. 2 minuutjes vanaf CS en dan een kort stukje fietsen. Veel makkelijker.
Alle reacties Link kopieren
puntillita schreef:
14-07-2019 20:43
Bespaar je zoon het gedoe en de drukte van de pont en stalling op CS en laat hem gewoon de NZ-lijn nemen. 2 minuutjes vanaf CS en dan een kort stukje fietsen. Veel makkelijker.
Klinkt goed alleen waar staat dan die fiets? Ik denk dat hij die hele fiets maar moet vergeten en dat deel moet gaan lopen.
marthoja schreef:
14-07-2019 18:49

Ik snap best sommige reacties over wat je allemaal moet kunnen op die leeftijd, hij is w.s. wat minder ver dan andere in die dingen dat is mogelijk.
Doe niet zo gek joh, op kamers gaan op je 17e is hartstikke jong en je moet behoorlijk zelfstandig zijn om dat allemaal aan te durfen en te kunnen!! Ik ging met 18 het huis uit en echt wel dat ik met mn mam samen kamers ben gaan kijken.
En volgens mij heb ik de eerste tijd ook behoorlijk vaak naar huis gebeld om te vragen hoe lang een ei moet bakken en hoeveel wasmiddel er eigenlijk in het bakje moet. Geen internet thuis he, dus hulplijn ouders XD

Hartstikke fijn dat je hem helpt.
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
15-07-2019 18:11
Doe niet zo gek joh, op kamers gaan op je 17e is hartstikke jong en je moet behoorlijk zelfstandig zijn om dat allemaal aan te durfen en te kunnen!! Ik ging met 18 het huis uit en echt wel dat ik met mn mam samen kamers ben gaan kijken.
En volgens mij heb ik de eerste tijd ook behoorlijk vaak naar huis gebeld om te vragen hoe lang een ei moet bakken en hoeveel wasmiddel er eigenlijk in het bakje moet. Geen internet thuis he, dus hulplijn ouders XD

Hartstikke fijn dat je hem helpt.
Helemaal gelijk.
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
15-07-2019 18:11
Doe niet zo gek joh, op kamers gaan op je 17e is hartstikke jong en je moet behoorlijk zelfstandig zijn om dat allemaal aan te durfen en te kunnen!! Ik ging met 18 het huis uit en echt wel dat ik met mn mam samen kamers ben gaan kijken.
En volgens mij heb ik de eerste tijd ook behoorlijk vaak naar huis gebeld om te vragen hoe lang een ei moet bakken en hoeveel wasmiddel er eigenlijk in het bakje moet. Geen internet thuis he, dus hulplijn ouders XD

Hartstikke fijn dat je hem helpt.
Lieve reactie! Wij vinden het ook best jong maar blijkbaar denkt niet Iedereen zo, scheelt wellicht of je opgroeit in de stad of op platteland. We hebben er alle vertrouwen in dat het goed komt maar ook hij zelf vindt het best spannend.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je zoon blij mag zijn dat je hem zo goed helpt! Ik vind veel reacties hier dan ook gek. Mijn ouders hebben mij tijdens mijn hele opleiding ook geholpen met basisdingen zoals geld, openbaar vervoer en samen gekeken wat handig is. Studeren is toch even wat anders dan de middelbare school namelijk.

Zelf heb ik een tijdje een stationsfiets gehad die ik heb aangeschaft via marktplaats. Deze gewoon op dubbelslot in een overdekte (gratis) fietsenstalling gezet. Weet niet of dit in Amsterdam ook kan maar lijkt me haast wel. Soms stond de fiets ook een aantal dagen buiten.

Succes verder!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven