caravan of vouwwagen bij 3 kids >10 jaar?

03-08-2021 19:32 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
We zijn al een tijdje aan het twijfelen of we een vouwwagen of caravan willen (met de laatste ervaring, met de eerste niet) en ik neig toch het meeste naar een vouwwagen.
Dit vooral om de volgende redenen: stuk goedkoper dan een caravan, past sowieso achter de auto (ook de grotere varianten)

Nu zijn we met zijn vijven, 2 pubers van 14 en de jongste is 10. Een caravan waar we allemaal in kunnen slapen is niet mogelijk met het trekgewicht van de auto, en daarbij willen de oudsten toch in een tent.
Ook de grotere vouwwagens (waar bv alle kinderen in kunnen slapen bij een tussenstop) zijn te trekken door het lagere gewicht. Dit vind ik ook een groot voordeel.

Nadeel is denk ik dat er geen wc in zit, en dat je bij slecht weer geen 'huisje' hebt om in terug te trekken (maar dat past toch niet met zijn vijven in een kleinere caravan).

Ik ben heel benieuwd naar jullie visie/ervaringen.
Alle reacties Link kopieren
Er één voor een vakantie huren of lenen als test is geen optie?
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Vouwwagen heb je meer binnenruimte om te zitten als het slecht weer is.
Voor de nacht een plasemmertje.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen idee hoe duur een vouwwagen is, maar ik was vandaag toevallig in een kampeerwinkel waar best aardige tweedehands caravans stonden voor niet superveel. Ik hou erg van mijn tent, maar ik was wel benieuwd hoe zo’n ding er van binnen uitziet: voor 8000 euro heb je een heel aardige caravan met vier slaapplaatsen. Als je elkaar aardig vindt zelfs vijf. Met een extra tentje mee lijkt me zoiets best leuk voor een gezin met drie kinderen.
Caravan met aparte tent er naast.
Mijn ervaring is dat de pubers hier niet als haringen in een ton bij ons wilden slapen, ook niet voor één nacht. Zij hebben een tentje van Decathlon staat in één minuut en is opgeborgen in vijf minuten.

Wij hebben een Combi Camp vouwwagen. Zeer snelle opzetter maar zelfs met voortent weinig binnenruimte. Vijf vijfstanden stoelen kun je er nauwelijks kwijt. Voor slecht weer hadden wij zo'n opklapbare picknicktafel met vier vaste zitjes mee.
Alle reacties Link kopieren
De kinderen elk een eigen tentje en "iets" dat jullie zelf als kampeermiddel willen hebben.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Caravan met tentjes er naast. Pubers willen niet met pa en ma in de wagen.
Als je een grote vouwwagen hebt, kunnen de tentjes er niet meer bij op de plek. De meeste campings hebben niet zulke grote plekken.
Alle reacties Link kopieren
Als de auto trouwens niet echt veel trekt ...
Waarom dan niet gewoon 2 of 3 tentjes en iedereen in tenten?

Desnoods jullie een ietsje stevigere tent dan dat 2-minuten-spul van de kinderen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Snoesje666 schreef:
03-08-2021 19:51
De kinderen elk een eigen tentje en "iets" dat jullie zelf als kampeermiddel willen hebben.

Met drie kinderen?
Je moet het allemaal meenemen, opzetten, opruimen etc. Én niet alle campings vinden dat goed, drie extra tentjes. Wij hebben zelfs wel eens geen twee extra tentjes mogen opzetten, maar slechts één.

Dat is op zich best gek want onze vouwwagen is heel klein en een grote vouwwagen mag ook. Maar als het niet mag, dan win je dat niet...
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
03-08-2021 19:33
Er één voor een vakantie huren of lenen als test is geen optie?
Ik zit meer te denken aan een redelijk goedkope om uit te testen.
Dan kunnen we er dit jaar nog mee op vakantie en als het toch niet bevalt in de lente weer te koop zetten.
Alle reacties Link kopieren
Thalas schreef:
03-08-2021 19:37
Ik heb geen idee hoe duur een vouwwagen is, maar ik was vandaag toevallig in een kampeerwinkel waar best aardige tweedehands caravans stonden voor niet superveel. Ik hou erg van mijn tent, maar ik was wel benieuwd hoe zo’n ding er van binnen uitziet: voor 8000 euro heb je een heel aardige caravan met vier slaapplaatsen. Als je elkaar aardig vindt zelfs vijf. Met een extra tentje mee lijkt me zoiets best leuk voor een gezin met drie kinderen.
Dat is boven mijn budget ;-)) Budget is ongeveer 2000 euro. (en dan evt nog een paar 100 extra voor inventaris, want helaas alles een paar jaar geleden verkocht ivm scheiding).
Daarnaast zitten caravans met 4 of 5 slaapplaatsen volgens mij al snel boven mijn maximale trekgewicht (1150 kg)
lena12 wijzigde dit bericht op 03-08-2021 20:09
Reden: typfoutjes
0.55% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
03-08-2021 19:48
Mijn ervaring is dat de pubers hier niet als haringen in een ton bij ons wilden slapen, ook niet voor één nacht. Zij hebben een tentje van Decathlon staat in één minuut en is opgeborgen in vijf minuten.

Wij hebben een Combi Camp vouwwagen. Zeer snelle opzetter maar zelfs met voortent weinig binnenruimte. Vijf vijfstanden stoelen kun je er nauwelijks kwijt. Voor slecht weer hadden wij zo'n opklapbare picknicktafel met vier vaste zitjes mee.
Ah goede tip van die picknicktafel! En die tent is er inderdaad al, een ruime waar ze met zijn drieën in kunnen (maar dat wordt ruzie dus de jongste gaat dan in de vouwwagen of caravan :))
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
03-08-2021 19:36
Vouwwagen heb je meer binnenruimte om te zitten als het slecht weer is.
Voor de nacht een plasemmertje.
Is dat zo? Want daar ben ik nog niet helemaal uit, verschilt volgens mij helemaal per caravan/vouwwagen hoe groot de binnenruimte is.
Lena12 schreef:
03-08-2021 20:02
Dat is boven mijn budget ;-)) Budget is ongeveer 2000 euro. (en dan evt nog een paar 100 extra voor inventaris, want helaas alle een paar jaar geleden verkocht ivm scheiding).
Daarnaast zitten caravans met 4 of 5 slaapplaats volgens mij al snel boven mijn maximale trekgewicht (1150 euro)
Marktplaats staat er vol mee.
Lena12 schreef:
03-08-2021 20:00
Ik zit meer te denken aan een redelijk goedkope om uit te testen.
Dan kunnen we er dit jaar nog mee op vakantie en als het toch niet bevalt in de lente weer te koop zetten.

Hebben wij ook zo gedaan. Onze eerste vouwwagen gekocht voor 2700, wat onderhoud aan gedaan voor 100 en toen verkocht voor 2600. Twee seizoenen mee op vakantie geweest.

Onze tweede hebben we nu twaalf jaar. We moeten nu bedenken wat we gaan doen want wordt nu erg oud en de kinderen gaan niet meer mee waardoor we nu heel andere vakanties houden. Anders inpakken, andere dingen meenemen, kortom onze behoeften veranderen dus misschien tijd voor iets anders.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 03-08-2021 20:11
0.14% gewijzigd
Lena12 schreef:
03-08-2021 20:03
Ah goede tip van die picknicktafel! En die tent is er inderdaad al, een ruime waar ze met zijn drieën in kunnen (maar dat wordt ruzie dus de jongste gaat dan in de vouwwagen of caravan :))

Bij ons gingen ze ook een paar jaar om beurten in de tent. Tent was twee persoons en jongste eigenlijk nog te klein. Dus die ging dan met broer of met zus en dan sliep de ander bij ons in de vouwwagen.
Alle reacties Link kopieren
Lena12 schreef:
03-08-2021 20:02
Dat is boven mijn budget ;-)) Budget is ongeveer 2000 euro. (en dan evt nog een paar 100 extra voor inventaris, want helaas alle een paar jaar geleden verkocht ivm scheiding).
Daarnaast zitten caravans met 4 of 5 slaapplaats volgens mij al snel boven mijn maximale trekgewicht (1150 euro)

Oh dat is wel een groot verschil! Sorry, mijn caravan-kosten-inschattings-vermogen is niet supergroot. Mijn tent was 600 euro, helemaal niet wat je zoekt, maar misschien een financieel aantrekkelijke alternatieve optie?
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben jaren met een vouwwagen gekampeerd. Ook met 3 kinderen.
Laatste keer waren ze 13;15 en 17
Eerst 1 tentje erbij, later 2 tentjes.
Onze vouwwagen is een Jamet Louisiana. Met standaard een grote voortent.
Nu staat hij al een paar jaar in de stalling., want ooit wil ons oudste er nog mee kamperen.

Wat kampeerplek betreft: je hebt wel een grote plek nodig.
Alle reacties Link kopieren
Zelf zou ik in die situatie kiezen voor een vouwwagen. Een extra tent voor twee brengt uiteindelijk zijn geld ook wel op (als festivaltentje) met drie kinderen. Een vouwwagen zou ik gewoon in mijn eigen garage kunnen stallen, een caravan niet (stallingskosten). Ik heb beiden niet maar wat ik zo hoor van collega’s is een vouwwagen toch een stuk goedkoper in onderhoud en handzamer.

M.b.t. slecht weer: over een jaar heb je twee pubers van 15 (bijna 16 jaar?). Die zoeken wel hun eigen entertainment dan.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Thalas schreef:
03-08-2021 20:08
Oh dat is wel een groot verschil! Sorry, mijn caravan-kosten-inschattings-vermogen is niet supergroot. Mijn tent was 600 euro, helemaal niet wat je zoekt, maar misschien een financieel aantrekkelijke alternatieve optie?
Financieel heel leuk, maar dat is mij toch net iets teveel kamperen :-$
Alle reacties Link kopieren
Ik zou voor een vouwwagen gaan, gezien je budget. Die is veel minder duur in onderhoud.
Alle reacties Link kopieren
De "oudere" caravans zijn qua gewicht lichter dan de nieuwere. Maar 1.150 kg is echt weinig trekkend vermogen. Ik zou minimaal 200kg overcapaciteit willen hebben voor bergen ed. Dus ik zou zeggen ga voor een vouwwagen.. En dan combicamp of holtkamper die bouwen makkelijk en snel.
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
03-08-2021 20:30
Zelf zou ik in die situatie kiezen voor een vouwwagen. Een extra tent voor twee brengt uiteindelijk zijn geld ook wel op (als festivaltentje) met drie kinderen. Een vouwwagen zou ik gewoon in mijn eigen garage kunnen stallen, een caravan niet (stallingskosten). Ik heb beiden niet maar wat ik zo hoor van collega’s is een vouwwagen toch een stuk goedkoper in onderhoud en handzamer.

M.b.t. slecht weer: over een jaar heb je twee pubers van 15 (bijna 16 jaar?). Die zoeken wel hun eigen entertainment dan.
Dat is waar! En de tent is er al dus dat scheelt :)
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben jarenlang een grote vouwwagen gehad. Heeft inderdaad de voordelen die je beschrijft: makkelijk mee achter je auto, goedkoop, veel ruimte (grote voortent). Nadeel: opzetten is veel werk.

Omdat we wilden gaan trekken een caravan aangeschaft. Lastiger rijden, duurder (in aanschaf, onderhoud en stalling), wel sneller klaar met opzetten (zeker als je de voortent er niet aandoet).
Verblijven vond ik in de vouwwagen prettiger, meer lucht, minder 'benauwd'.

Plassen doen en deden wij nooit op een emmertje in de tent. Gelukkig hoeven ze zelden naar de wc 's nachts.

Slecht weer is nooit leuk bij kamperen, of je nu in een vouwwagen of caravan zit.

Als je op één plek blijft, zou ik je een vouwwagen aanraden.
Alleen kalmte kan ons redden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven