Costa Rica of Namibië in augustus

25-01-2020 11:42 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het is nogal een luxe probleem maar we komen er niet goed uit, misschien heeft er iemand hands on ervaring?

We zijn nog niet uit onze bestemming voor de vakantie aanstaande augustus (schoolgaand kind dus periode staat vast). We twijfelen tussen rondreizen in Costa Rica met huurauto en hotels of een rondreis door Namibië eventueel met dak tent maar meer waarschijnlijk ook auto en lodges. Onze focus ligt op de landschappen en natuur/dieren.

Het twijfelpunt bij beide bestemmingen zit hem in het weer; in Costa Rica is het regenseizoen en ik vond tijdens een eerdere vakantie in Canada de regen best wel een domper aangezien we graag wandelen. Maar “men zegt” dat de regen in Costa Rica meestal kort en hevig is en de temperatuur ligt natuurlijk hoger dan in Canada tijdens de dag. Is dat dan een uurtje regen eind van de middag of toch ook wel hele dagen druilerig en geen blauwe luchten?
optie 2; In Namibië is het in augustus eind van de winter. Hoe koud is dit? Dat het in de nacht hard af koelt begrijp ik maar is het overdag warm genoeg voor korte broek T-shirt? Een warmer relatief veilig land met prachtige safari’s zou Tanzania kunnen zijn maar doordat je daar met een chauffeur op pad moet is dat voor ons afgevallen.

Heeft er iemand ervaring met deze landen in augustus en kan er iets zinnigs over zeggen?
Wij waren afgelopen nazomer in Costa Rica in het regenseizoen en hebben 1x in de avond een flinke regenbui gehad, misschien 3 kleine buitjes overdag over 22 dagen. Veel mensen kiezen er voor om niet te gaan en daardoor was het overal super rustig! Zou het zo weer doen.

Het regende dan bijv in de avond een paar uur flink en de middag uit duurde een uur. Was wel nog steeds goed warm.
anoniem_63ebe96ed74a5 wijzigde dit bericht op 25-01-2020 15:01
Reden: Toevoeging
17.74% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Adelaar81 schreef:
25-01-2020 12:55
Omdat je zonder gids de nationale parken niet in mag en daar dan dus elke keer als of een gids moet huren, is dus geen kwestie van wel/niet durven rijden.
Sinds wanneer is dat zo? In 2017 mocht ik met mijn huurauto zelfstandig elk park in.

En een gids in een safaripark is juist handig, die hebben radio’s en weten waar je naartoe moet voor dieren. Die huur je dan in bij de poort, en zet je daar ook weer uit de auto.
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
25-01-2020 12:25
Zeker anderhalf jaar, als het al niet langer is.
Ik was er kerst 2018 / januari 2019 en toen was dat niet zo. Hoe kom je hierbij?
Alle reacties Link kopieren
Zolang van te voren hoef je de auto niet te boeken hoor, wij hebben alles een maand van te voren geboekt en hadden nog genoeg keuze (1x auto met 2xdaktent en 1x auto met hefdak). Ik kan je Bushlore aanraden, betrouwbaar bedrijf. Was voor mei/juni. In juni in Namibië waren de dagen heet en de nachten fris maar niet superkoud. Slaapzak was voldoende.
Alle reacties Link kopieren
Snoezelientje_ schreef:
25-01-2020 14:59
Wij waren afgelopen nazomer in Costa Rica in het regenseizoen en hebben 1x in de avond een flinke regenbui gehad, misschien 3 kleine buitjes overdag over 22 dagen. Veel mensen kiezen er voor om niet te gaan en daardoor was het overal super rustig! Zou het zo weer doen.

Het regende dan bijv in de avond een paar uur flink en de middag uit duurde een uur. Was wel nog steeds goed warm.
Dank. Dat klinkt dan wel weer in lijn met wat in sommige reis folders staat. Wat is de nazomer, is dat sept/oct? Dat is voor ons geen optie Ivm schoolvakantie, we hebben een stukje juli en heel augustus om uit te kiezen.
Alle reacties Link kopieren
mayou schreef:
25-01-2020 16:21
Zolang van te voren hoef je de auto niet te boeken hoor, wij hebben alles een maand van te voren geboekt en hadden nog genoeg keuze (1x auto met 2xdaktent en 1x auto met hefdak). Ik kan je Bushlore aanraden, betrouwbaar bedrijf. Was voor mei/juni. In juni in Namibië waren de dagen heet en de nachten fris maar niet superkoud. Slaapzak was voldoende.
Ik heb idd al gekeken naar beschikbaarheid, niet overal nog veel keuze in lodges maar het lijkt wel te doen en een gewonen of Dante t-auto lijkt geen issue te zijn.

Voor als het Namibië met kamperen zou worden; Doet bushlore toevallig ook aan kortingsacties oid (Nederlander😉), ze komen als 1 van de beste maar ook duurdere uit de reviews. Ik heb nog een praktische vraag; ik las dat er veel campgrounds met privé sanitair zijn, is er een overzichtssite oid waar je kunt selecteren daarop of moet dat per individuele camping? voor mijn man is privé sanitair een beslissend criterium voor wel/niet kamperen nadat hij vorig jaar in de stromende regen in Canada tussen de Wapiti herten door meerdere keren naar een ver toilet gebouw moest...
Alle reacties Link kopieren
HennieHen schreef:
25-01-2020 15:07
Sinds wanneer is dat zo? In 2017 mocht ik met mijn huurauto zelfstandig elk park in.

En een gids in een safaripark is juist handig, die hebben radio’s en weten waar je naartoe moet voor dieren. Die huur je dan in bij de poort, en zet je daar ook weer uit de auto.
Oh jee, dankjewel, hiermee wordt de keuze niet eenvoudiger als Tanzania toch ook een self-drive optie blijkt. Het voordeel is dan dat natuur en een paar dagen strand goed mogelijk is. Hoe hebben jullie dit geregeld, zelf huurauto en camping/lodges geboekt en dan ter plekke een gids bij de np gevonden die dan in je eigen auto rijdt? Als ik zoek op huurauto’s zie ik voornamelijk auto’s incl driver aangeboden worden vanaf Arusha. Misschien moet ik vanaf dar es salaam kijken...
Alle reacties Link kopieren
HennieHen schreef:
25-01-2020 15:08
Ik was er kerst 2018 / januari 2019 en toen was dat niet zo. Hoe kom je hierbij?
Omdat ik ook weleens gekeken heb, maar de leuke en betaalbare lodges zijn al vroeg weg. Dam blijven er dingen over die ik niet wil of niet betalen kan.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Adelaar81 schreef:
26-01-2020 08:41
Dank. Dat klinkt dan wel weer in lijn met wat in sommige reis folders staat. Wat is de nazomer, is dat sept/oct? Dat is voor ons geen optie Ivm schoolvakantie, we hebben een stukje juli en heel augustus om uit te kiezen.
Ja inderdaad september/oktober. Net na de schoolvakanties nu het nog kon :)
Alle reacties Link kopieren
Jaren geleden alweer ben ik in augustus in Costa Rica geweest. Wat een prachtig land! Het was inderdaad regentijd maar wij hebben daar weinig last van gehad. Wel elke dag een flinke bui maar vaak was dat ‘s nachts of vroeg in de ochtend.
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
26-01-2020 09:06
Omdat ik ook weleens gekeken heb, maar de leuke en betaalbare lodges zijn al vroeg weg. Dam blijven er dingen over die ik niet wil of niet betalen kan.
'Wel eens gekeken.'
Waarom zo stellig opschrijven? Hoe verder je vooruit probeert te boeken, hoe meer je inderdaad betaald. Ik heb alles de week ervoor vastgelegd, gewoon de goedkoopste accommodaties in Etosha. In een hoogseizoenperiode.
Alle reacties Link kopieren
Adelaar81 schreef:
26-01-2020 08:41
Dank. Dat klinkt dan wel weer in lijn met wat in sommige reis folders staat. Wat is de nazomer, is dat sept/oct? Dat is voor ons geen optie Ivm schoolvakantie, we hebben een stukje juli en heel augustus om uit te kiezen.
Het weer is moeilijk te voorspellen. Het blijft een gok wanneer je in een nat seizoen gaat.
Alle reacties Link kopieren
Adelaar81 schreef:
26-01-2020 08:51
Oh jee, dankjewel, hiermee wordt de keuze niet eenvoudiger als Tanzania toch ook een self-drive optie blijkt. Het voordeel is dan dat natuur en een paar dagen strand goed mogelijk is. Hoe hebben jullie dit geregeld, zelf huurauto en camping/lodges geboekt en dan ter plekke een gids bij de np gevonden die dan in je eigen auto rijdt? Als ik zoek op huurauto’s zie ik voornamelijk auto’s incl driver aangeboden worden vanaf Arusha. Misschien moet ik vanaf dar es salaam kijken...
Strand is ook mooi ja. Je kunt dan ook naar Zanzibar!
Ik had een huurauto in Kenia geregeld, dus weet niet hoe het in Tanzania zit, maar dat was eenvoudig. En ik boek eigenlijk nooit, dus op de bonnefooi alles gedaan. En de gids haal je inderdaad op bij de gate, je kunt ook even bellen of mailen als je het al wil vastleggen, maar dat moet niet.

De parken in Tanzania zijn wel erg duur. Namibië is veel (heel veel) goedkoper, ook al is de auto duur. En als je niet wil kamperen en wel een eigen 4x4 wil, dan wordt het onder de streep ook weer heel duur, in Namibië.
Alle reacties Link kopieren
Adelaar81 schreef:
26-01-2020 08:47
Ik heb idd al gekeken naar beschikbaarheid, niet overal nog veel keuze in lodges maar het lijkt wel te doen en een gewonen of Dante t-auto lijkt geen issue te zijn.

Voor als het Namibië met kamperen zou worden; Doet bushlore toevallig ook aan kortingsacties oid (Nederlander😉), ze komen als 1 van de beste maar ook duurdere uit de reviews. Ik heb nog een praktische vraag; ik las dat er veel campgrounds met privé sanitair zijn, is er een overzichtssite oid waar je kunt selecteren daarop of moet dat per individuele camping? voor mijn man is privé sanitair een beslissend criterium voor wel/niet kamperen nadat hij vorig jaar in de stromende regen in Canada tussen de Wapiti herten door meerdere keren naar een ver toilet gebouw moest...
Kortingsacties? Geen flauw idee, vraag het hun zou ik zeggen. Ik heb op 1 plek gestaan met privesanitair verder niet. Zou ook niet weten of er meer plekken zijn met privesanitair. De plekken waar we stonden hadden gedeeld sanitair en dat was schoon en dichtbij de plek waar we stonden. Het waren ook niet echt campings maar meer kampeerplekken bij hotels en resorts.
Bushlore is duurder maar heeft erg goed materiaal en dat heb je daar echt wel nodig.
Alle reacties Link kopieren
Uiteindelijk was de keus op deze zomer Costa Rica en dan zomer 2021 Namibië gevallen. Ik hoop echt dat tegen juli al die grenzen weer open zijn en we gewoon kunnen gaan...
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen zomer (met kinderen) naar Namibië geweest met auto en daktenten (en soms een lodge). Voor sommige plekken (Etosha!) is het inderdaad handig ruim van tevoren te reserveren, voor andere plekken hoeft dat eigenlijk niet. In het zuiden was het koud 's nachts! Overdag was het eigenlijk prima, maar niet altijd korte broeken weer. In het noorden was het aanzienlijk warmer, toen ook 's nachts niet meer koud gehad.

Het was een prachtige reis, dus zeker een aanrader!
Alle reacties Link kopieren
Oh, zie nu dat jullie de keus al gemaakt hebben :) Ik hoor graag je Costa Rica ervaringen (mocht het allemaal lukken)!
Alle reacties Link kopieren
Costa Rica is niet alleen nat, ook wat lastiger te berijden door alle stortvloed.
Ik heb het destijds niet gedaan om die reden.
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
25-01-2020 12:25
Zeker anderhalf jaar, als het al niet langer is.
Dit. En ik spreek uit ervaring.
Alle reacties Link kopieren
mayou schreef:
25-01-2020 16:21
Zolang van te voren hoef je de auto niet te boeken hoor, wij hebben alles een maand van te voren geboekt en hadden nog genoeg keuze (1x auto met 2xdaktent en 1x auto met hefdak). Ik kan je Bushlore aanraden, betrouwbaar bedrijf. Was voor mei/juni. In juni in Namibië waren de dagen heet en de nachten fris maar niet superkoud. Slaapzak was voldoende.
De kindervakanties zijn echt heel druk Mayou.
Alle reacties Link kopieren
HennieHen schreef:
26-01-2020 19:12
'Wel eens gekeken.'
Waarom zo stellig opschrijven? Hoe verder je vooruit probeert te boeken, hoe meer je inderdaad betaald. Ik heb alles de week ervoor vastgelegd, gewoon de goedkoopste accommodaties in Etosha. In een hoogseizoenperiode.
Bijzonder. Ik ben anderhalf jaar vooruit begonnen met boeken en kreeg bijna alle accommodaties en campings volgeboekt terug voor de zomer 2020. Van heel duur tot betaalbaar. Is ook waar Namibië om bekend staat en wat je in elke reisgids terug vindt. Apart dat jij een week vantevoren nog alles kon boeken in een hoogseizoenperiode...
Alle reacties Link kopieren
Ooooh, oud topic ....
Alle reacties Link kopieren
Nou ja, oud topic idd maar de tips voor Namibië zijn nog welkom hoor. Ik verkeer nog n beetje in de ontkenningsfase dat aanstaande zomer waarschijnlijk niet door gaat maar we zijn wel bezig met het plannen voor Namibië zomer 2021.
Alle reacties Link kopieren
Adelaar81 schreef:
19-03-2020 20:58
Nou ja, oud topic idd maar de tips voor Namibië zijn nog welkom hoor. Ik verkeer nog n beetje in de ontkenningsfase dat aanstaande zomer waarschijnlijk niet door gaat maar we zijn wel bezig met het plannen voor Namibië zomer 2021.
Welke tips zoek je? Qua organisatie of qua plaatsen/activiteiten? Wil je alles zelf boeken?
Ben zelf afgelopen oktober/november geweest. Mooiste reis ooit.

De opmerking dat je snel door Namibie heen bent begrijp ik ook niet helemaal. wij hebben in ruim 2 weken nog dingen moeten skippen, omdat we de derde week nog naar Botswana/Victoria Falls wilden. maar we hadden er wel een maand door kunnen brengen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven