Dagje Duitsland over de grens bij Arnhem / Enschede

18-02-2026 13:01 27 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi,

Morgen willen wij op verzoek van de pubers een dagje naar Duitsland. De oudste puber wil graag winkelen en de jongste puber wil vooral eten en wat bezienswaardigheden zien.
Zelf zaten wij te denken aan Bad Bentheim of Münster. Wellicht heeft iemand nog andere suggesties?
Münster is leuk. Düsseldorf en Osnabruck voldoen denk ik ook aan je wensen.
Bad Bentheim: bijna geen winkels en het kasteel is tot nader order gesloten. Münster is een grotere stad, met veel dingen te zien (Friedenssaal, het centrum is leuk, Lambertikerk) en ook genoeg winkels. Als het alleen om supermarkten zou gaan, is het niet zo lastig, maar echt een flinke plaats met mooie gebouwen, dan moet je echt wat verder. Gronau is bijvoorbeeld ook echt niet mooi (al is er wel een outlet in Ochtrup die heel populair is bij Nederlanders).
Si abra la puerta hay lobos.
Eens met Rabarbara: Gronau en Bad Bentheim alleen leuk als je enkel en alleen een supermarkt zou willen bezoeken. Münster is leuker, Düsseldorf nog leuker maar wellicht iets meer uit de route voor je.
Heb je wel winterbanden onder de auto? Zo niet, niet gaan, kun je bekeuring voor krijgen.
En een groene milieuzonesticker?
groenebroek schreef:
18-02-2026 13:56
Heb je wel winterbanden onder de auto? Zo niet, niet gaan, kun je bekeuring voor krijgen.
Bij winterse omstandigheden kun je een bekeuring krijgen van 60-80 euro (zie: https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/a ... nd-pflicht). Maar als het niet glad is en niet sneeuwt en je auto met zomerbanden staat op een parkeerplaats, krijg je echt niet gewoon zo een boete.
Milieusticker heb je inderdaad wel nodig. Of je moet buiten het gebied parkeren. Ook hier geldt dat ik genoeg mensen ken die zonder gaan en het risico op een bekeuring op de koop toe nemen.

TO: het roergebied, Münster en Osnabrück zijn allemaal met een sticker.
Rabarbara schreef:
18-02-2026 14:17
Bij winterse omstandigheden kun je een bekeuring krijgen van 60-80 euro (zie: https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/a ... nd-pflicht). Maar als het niet glad is en niet sneeuwt en je auto met zomerbanden staat op een parkeerplaats, krijg je echt niet gewoon zo een boete.
Weet ik.
Maar TO geeft aan dat ze morgen wil gaan en de voorspellingen voor morgen zijn zeer winters, sneeuw e.d..
Voor de jongste puber voldoet Xanten bijvoorbeeld, maar of je daar kunt winkelen weet ik niet. Ik zou heroverwegen of je morgen gaat icm het weer.
En Kleef? Of is dat misschien te ver uit de richting?
DeeDee76 schreef:
18-02-2026 14:43
En Kleef? Of is dat misschien te ver uit de richting?
Ook leuk voor de supermarkten. Voor de rest geen bal aan natuurlijk.
Phlox24 schreef:
18-02-2026 14:40
Voor de jongste puber voldoet Xanten bijvoorbeeld, maar of je daar kunt winkelen weet ik niet. Ik zou heroverwegen of je morgen gaat icm het weer.
Daar ga ik naar kijken. Wat betreft het weet, ik moet het eerst nog zien, als er morgen een dik pak ligt kunnen wij altijd nog kijken wat wij gaan doen.
Ik vind Munster meer leuk voor een kerstmarkt oid, niet echt voor shoppen met tieners. Dan Düsseldorf of Osnabruck
Als ik echt wil winkelen ga ik met de tieners naar Centro in Oberhausen.
groenebroek schreef:
18-02-2026 13:56

Edit: iemand was me voor (als in: ik las niet verder).

Ik moet dit nazoeken hoor, maar zover ik weet zijn winterbanden in Duitsland verplicht bij winterse omstandigheden.
Nu zou het morgen wel eens kunnen gaan sneeuwen, maar als het niet sneeuwt of glad is dan voldoen all weather banden ook.
choco-fan wijzigde dit bericht op 18-02-2026 16:54
6.00% gewijzigd
Voor alleen merkkleding winkelen is Ochtrup, 20 minuten vanaf Enschede, wel leuk, maar Ochtrup zelf is niet heel spannend, dus dan zou ik inderdaad naar een andere grote stad kijken, Münster of Osnabrück bijvoorbeeld.
Ik zou iets zuidelijker de grens over gaan en naar Keulen rijden.
Graftak!
Phlox24 schreef:
18-02-2026 14:40
Xanten vind ik ook niet iets om naartoe te gaan voor hele dag.
Vind er niet heel veel te zien en om te winkelen hoef je daar ook niet te zijn.
Zit wel een hele lekkere ijssalon maar ja met deze temperaturen ga je daar ook niet naartoe :-D

Kleve vond ik wel leuk om af en toe naartoe te gaan om te winkelen toen we in de buurt woonden maar ook niet om hele dag te winkelen.

Ligt ook beide nog wel stukjje uit de buurt van grens duitsland /arnhem
Lady*Voldemort schreef:
18-02-2026 16:53
Ik zou iets zuidelijker de grens over gaan en naar Keulen rijden.
Leuk idee, voor ons net te ver en onhandig om aan te rijden.
Choco-fan schreef:
18-02-2026 16:44
Edit: iemand was me voor (als in: ik las niet verder).

Ik moet dit nazoeken hoor, maar zover ik weet zijn winterbanden in Duitsland verplicht bij winterse omstandigheden.
Nu zou het morgen wel eens kunnen gaan sneeuwen, maar als het niet sneeuwt of glad is dan voldoen all weather banden ook.
All weaterbanden mogen in Duitsland ook bij winterse omstandigheden.
Presto schreef:
18-02-2026 18:57
Alleen als er het goede plaatje op staat (berg met een ijsvlokje erin).
Presto schreef:
18-02-2026 18:57
Let wel op de leeftijd van de banden:

Alleen autobanden met het sneeuwvloksymbool (3PMSF, 3 Peak Mountain Snow Flake) worden als winterband geaccepteerd. Let op: banden gefabriceerd vóór 1 januari 2018 met alleen de aanduiding M+S (dus zonder sneeuwvloksymbool) worden sinds 1 oktober 2024 niet meer als winterband geaccepteerd!
Choco-fan schreef:
18-02-2026 16:49
Voor alleen merkkleding winkelen is Ochtrup, 20 minuten vanaf Enschede, wel leuk, maar Ochtrup zelf is niet heel spannend, dus dan zou ik inderdaad naar een andere grote stad kijken, Münster of Osnabrück bijvoorbeeld.
Eens met Choco-fan behalve dan dat die outlet in Ochtrup niet 'wel leuk' maar ronduit deprimerend is.
Maar eigenlijk heet ik Hairy Debbie
Pubers hier vinden Dusseldorf leuk.
BrutaImmaculata schreef:
18-02-2026 19:13
Let wel op de leeftijd van de banden:

Alleen autobanden met het sneeuwvloksymbool (3PMSF, 3 Peak Mountain Snow Flake) worden als winterband geaccepteerd. Let op: banden gefabriceerd vóór 1 januari 2018 met alleen de aanduiding M+S (dus zonder sneeuwvloksymbool) worden sinds 1 oktober 2024 niet meer als winterband geaccepteerd!
Dat klopt, maar banden van voor 2018 zijn sowieso een minder goed idee, dus ik ging er al vanuit dt weinig mensen op banden van voor 2018 rijden. Maar dank voor de aanvulling.
En wat is het geworden?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven