Dagjes weg met jonge baby.

16-06-2021 09:59 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds drie weken zijn wij trotse ouders van een heel lief jongetje. Gezien zijn leeftijd, de pandemie etc gaan we deze zomer niet naar het buitenland en in Nederland schieten de prijzen de pan uit, maar de hele zomer thuis zitten zie ik ook niet zitten. Ik merk dat ik het lastig vind om uitstapjes te bedenken waar we hem mee naar toe kunnen nemen. Wellicht (of eigenlijk weet ik dat wel zeker) denk ik teveel in beperkingen. Voordat de baby er was waren we veel buiten, we hebben ons ten tijde van de lockdown ook prima kunnen vermaken, ik ben normaal gesproken heel creatief en weet overal wel iets van te maken, maar nu zie ik vooral overal beren op de weg. Ik geniet echt van de kleine man, maar de gedachte dat ik de hele zomer rondom mijn huis moet doorbrengen benauwd met echt. Wie helpt mij de zomer door?
Alle reacties Link kopieren
Met zo een kleintje ben je gewoon echt beperkt. Ze vragen nog veel zorg. Een dagje weg kan sommige baby's uit hun ritme halen. Ik zou toch kijken voor een huisje. Als de kleine ligt te slapen kunnen jullie lekker buiten zitten. Gezellig wat drinken. Nodig vrienden daar uit. Je zal dan meer een vakantie gevoel hebben dan dat je thuis blijft.
Alle reacties Link kopieren
Wat zou je graag willen doen? En wat lijkt je lastig?
Het is nu natuurlijk ook veel lastiger dan zonder kind. Je moet overal over nadenken en een hoop meeslepen.

Maar toch, zeg ik nu een stuk relaxter na kind nummer twee:
In mijn ervaring kan er juist met (de meeste) jonge baby's heel veel. Die slapen vaak nog overal en nergens. Natuurlijk zijn er kindjes die het alleen goed doen op prikkelarm en hun eigen bed, maar tot een maand of drie kunnen de meeste kinderen juist overal mee naar toe. Wandelwagen en/of draagzak mee en gaan!
Daarna kan er ook nog heel veel, maar krijgen baby's vaak meer een ritme en hangt het meer van het kind en de ouders af of die van slapen in bed houden of dat nog steeds overal kunnen en doen.

Ik heb een baby van ruim twee maanden en een peuter, en wij zijn afgelopen weekend nog een dag gaan varen. Wel een bootje met een dak, dus baby in de schaduw. Maar was heerlijk!
Ook zijn we al ochtenden bij een meertje geweest, gaan lunchen in de stad en hebben bij vrienden gebbqd. Dus ik denk dat je inderdaad te veel beren op de weg ziet.
Maar ook een huisje vond ik heerlijk relaxt met een baby, dan kan je 's avonds lekker buiten zitten als de baby slaapt.
Alle reacties Link kopieren
Hier dezelfde ervaring als Maisnon, ik vond de babytijd heerlijk om dagjes weg te gaan. Kinderwagen en/of draagzak mee en gaan met die banaan. Juist met een baby kun je nog heerlijk dingen doen als een dagje varen (kind in de kinderwagen of op een kleedje in de schaduw op de boot), lekker winkelen of naar een markt (kind in de draagzak) en daarna even op het terras met wat vrienden.

Helemaal als ze zo klein zijn vond ik het relatief makkelijk, genoeg voeding mee (of als je borstvoeding geeft hoef je niks mee), luiers, extra setje kleding en wat klein speelgoed. Je hebt nog niet te maken met een verveelde peuter die van de boot af wil springen of na 2 winkels verveelt is.

Wij zijn zelfs voor ons kind 1 was naar een meerdaags festival geweest. Kind sliep gewoon in de kinderwagen (niet meer in een bak maar gewoon zitje) en we zorgden dat we op vaste tijden een uurtje zandbak pakten zodat het voor kind ook leuk was. Tuurlijk stonden we niet vooraan als anders, maar ze heeft tijdens verschillende voorstellingen lekker op het kleed gespeeld terwijl wij genoten van de muziek of het theater. (Was overigens wel een festival waar ook veel voor kleine kinderen was, denk aan een draaimolen/speelweide/voorleesmomenten)
Alle reacties Link kopieren
Wat al eerder is gezegd: juist met zo’n kleintje kun je best veel. Natuurlijk, je moet even wat meer spulletjes mee, maar de grootste horde is mentaal.
Vorig jaar was mijn tweede een baby. We hebben gewoon gedaan wat we anders ook met de oudste zouden doen. Musea, terrasjes, stadjes bezoeken in NL.

Tussendoor sliep hij in de draagzak, de wagen of de auto.

Inmiddels een dreumes van 1,5 en dat geeft weer hele nieuwe uitdagingen. Slaapt niet meer overal, wil niet lang zitten in de wagen, maar alleen maar zelf lopen. Deze zomer staat in het teken van achter hem aanrennen, ziet totaal geen gevaar en is watervlug. Dus geniet nog van deze zomer zou ik zeggen. Probeer het gewoon en het zal best wel eens een keer minder geslaagd zijn (baby uit z’n hum, net even te lang, te ver etc.), maar dat is niet het einde van de wereld.

Succes en vooral veel plezier!
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd met je baby! Wat fijn dat je je na drie weken alweer zo goed voelt dat je aan activiteiten en uitstapjes kunt denken. Met een baby kan eigenlijk alles, zeker als je het geluk hebt dat hij in de kinderwagen slaapt. Luiers, doekjes mee, evt voeding als je geen borstvoeding geeft, en gaan. Mijn kinderen gingen mee op vakantie toen ze resp 11 weken en 5 maanden waren, en toen zaten we gewoon in een stacaravan/huisje.
Alle reacties Link kopieren
Klopt wat men hierboven zegt!
1 baby, én klein, én je maakt het niet te gek qua warmte en teveel meeslepen = lekker naar een strandje, huisje, stad.
Deze periode is juist genieten!
Met een peuter erbij is het al een heel ander verhaal helaas. Ook leuk maar dan is het meer rennen, vliegen en corrigeren :cry:
Alle reacties Link kopieren
Onze baby was 2,5 maand toen we voor het eerst gingen kamperen met hem. Ze hebben echt nog niet veel nodig op deze leeftijd. Luiers en voeding en een plekje om te slapen. Zorg in ieder geval dat je genoeg schaduw kan maken. Met een kindje van 1,5 is de uitdaging inderdaad veel groter. We hebben toen het campingbedje ook als box ingezet. Dat werkte goed. Maar hij was wel iedere ochtend tussen 5 en 6 wakker. We gingen dan maar om de beurt een wandelen, zodat de ander uit kon slapen. Just go with the flow, dan kan er veel met kleintjes.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond het juist makkelijk weg gaan met zo’n jong kind. Er zijn vast kinderen die per se in hun eigen bedje moeten slapen, maar er zijn er ook heel veel die de kinderwagen helemaal prima vinden. Mijn kind viel gewoon af en toe in slaap, en dan werd ze na een tijdje weer wakker. Vanaf het moment dat ze echt in bed moeten slapen, of inderdaad willen kruipen/lopen vond ik het veel lastiger.
Ik had overigens flesvoeding, maar heb echt nooit problemen gehad om ergens een beetje warm water te krijgen. Of je neemt een thermosfles mee. Met borstvoeding is het helemaal makkelijk natuurlijk.
Verder had ik altijd een tas met nodige spullen gewoon ingepakt staan (extra set kleren, luiers, doekjes, zakjes voor luiers, speeltje/speen, schone fles). Dan hoefde ik als ik weg wilde alleen wat melkpoeder en evt de thermosfles te pakken en ik was de deur uit. Dan voelt het ook niet als zo’n enorme onderneming als wanneer je eerst nog moet gaan bedenken wat er allemaal mee moet etc.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga met de rest mee, juist met een jonge baby kan je veel ondernemen. Zolang je zorgt dat je genoeg voeding, luiers etc bij hebt kan er heel veel!
Alle reacties Link kopieren
Wat hier boven al gezegd is. En verder: houd je verwachting laag. Gaat het niet, dan ga je weer naar huis. Wees dan niet teleurgesteld, maar accepteer dat het gewoon zo is en dat dat ook prima is. Uiteindelijk gaan 8 van de 10 uitjes gewoon lukken.
En verder: begin klein. Een wandeling in een mooi gebied in de buurt, voor een of 2 uurtjes naar het strand. Alleen koffie doen bij vrienden. Etc. Dan merk je al snel genoeg dat die wandeling ook best wat groter kan, je wat langer op het strand kan blijven en je de volgende keer met die vrienden kan bbq’en.

Oh, en ik lees dat je zoontje net 3 weken is. Je zit wrs nog volop in de gebroken nachten en je bent zelf ook nog aan het herstellen. Weer 3 weken verder en dan zie je het vast al weer wat meer zitten. (Ik krijg af en toe een appje van een pas bevallen vriendin: hoera! We zijn BUITEN de wijk geweest, hoera, ik heb gefietst, hoera, ik was in het bos! Etc. per week 😌 )
Kleur ook eens buiten de lijnen
Alle reacties Link kopieren
Zoals hier boven gezegd is. Kinderwagen en draagzak mee. Voorraad luiers en een reserve setje en gaan met die banaan.

Kleintjes slapen over het algemeen prima in de kinderwagen.

Onze zoon ging met 7 weken mee naar de Efteling. Gewoon beginnen met dingen waar je weg kunt gaan om voor je zelf wat zelf vertrouwen op te bouwen. Wandeling in het bos bijvoorbeeld.
Als je niks doet, gebeurt er ook niks!
Wij zijn een weekje weggeweest naar Duitsland toen de kleine 7 weken oud was. Ik liep er bij als een pakezel met een gevulde luiertas, maar we hebben echt van alles kunnen doen! De kleine zat de hele dag in de draagzak (had ook veel huidhonger). Ik was ook ontzettend nerveus voordat we gingen, maar achteraf viel het reuze mee en was het onwijs leuk!

Nu hij 1 jaar is en echt op vaste tijden dutjes doet vind ik het juist lastiger. Hij slaapt niet overal even makkelijk in, waardoor ik me nu veel beperkter voel dan toen hij graag in de draagzak zat.
Alle reacties Link kopieren
Juist met een baby kun je er makkelijk op uit. Wanneer ze wat ouder worden en beginnen met lopen wordt het een stuk lastiger :)

Stedentripje in eigen land, het strand, museum, uit eten, een stuk lopen, bij vrienden op bezoek, etc. gaat allemaal prima met een baby is mijn ervaring. Gewoon in de kinderwagen of in een draagzak. Met borstvoeding is het helemaal makkelijk want je hebt altijd eten op de juiste temperatuur mee. Zorg dat je voldoende luiers, billendoekjes, billenzalf, hydrofiele doeken en een extra setje kleding mee hebt en dan zit je wel goed. Wat zakjes voor vieze kleding en om poepluiers weg te gooien zijn ook wel makkelijk. Het handigste is als je standaard een tas hebt klaar staan waar dit al in zit die je zo mee kan nemen.

Wij zijn juist op stap geweest toen onze oudste nog een baby was. Zelfs festivals, daar hadden we een noise canceling koptelefoon voor speciaal voor baby's.
Die van mij gingen overal mee naartoe. Makkelijk juist op die leeftijd. Als ze maar konden tukken en drinken dan ging het prima ;-)
Wij hebben onze oudste overal mee naar toe genomen, ging helemaal prima. We zijn naar de dierentuin geweest, winkelen, verschillende steden bezocht, restaurant,etc.
En de jongste gaat nu ook overal mee naar toe (nu 8 weken). Slaapt lekker in de kinderwagen of in de draagzak/ draagdoek.
Maar verschilt ook heel erg per kind, lijkt mij.
Zoals hierboven gezegd, begin klein en kijk of dat lukt. Trial & error. En als iets niet lukt, jammer, dan doe je een stapje terug.
Alle reacties Link kopieren
Even een ander geluid dan hierboven: het is allemaal wel waar, maar wel een beetje veel best case scenarios: mijn baby had veel moeite met aanhappen, voedingen duurden met gemak een uur of langer, soms moest er een fles gemaakt worden en kolfde ik ernaast om de boel op peil te houden, ze had best een tijd last van veel krampjes die zich niet altijd lieten oplossen door een wandelingetje in een draagzak, de maxicosi was mede daardoor ook geen succes. We zijn er zeker wel op uitgegaan, maar ook meer dan eens gefrustreerd huiswaarts gekeerd. Daar was het allemaal wat beter te handelen en kon ik zelf nog even wat slapen, aangezien ze ook daar geen aangeboren talent voor had.

Ik ging wel regelmatig zonder baby lekker even weg en man ook. Dat is ook lekker in de zomer.

Rond 6 maanden was dit leed allemaal geleden, maar toen moest ik weer ah werk - en de zomer dat ze 1 was, lag ik zwanger van een tweeling voor pampus. Ach ja. Go with the flow is het devies, ik denk dat je dan het snelst ontdekt wat er leuk is, en hoe relaxt jullie en baby zijn buitenshuis.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het dan weer niet eens met bovenstaand. Maar dat kwam vooral doordat dochter niet in de draagzak wilde en we dus altijd de wagen mee moesten nemen. Dat gesleep met spulletjes ook. We zijn eens een middagje naar een plas gegaan toen ze klein was, maar gedoe met slaapjes in de buitenlucht, flesjes die mee moesten, verschonen, uit de zon houden. Ik vond het niks en zou ook liever naar een huisje gaan en daar kindje lekker in bed leggen en jullie buiten borrelen met vrienden enz.
Maar het ligt dus heel erg aan je kindje en hoe je er zelf in staat. Ik vond het ook vreselijk als dochter ergens lag te huilen bijvoorbeeld. Was zelf ook nogal gespannen als we op pad waren.

Toen ze peuter was, was het hier juist zoveel makkelijker! Ik had geen wegrenner, met 2,5 was ze zindelijk dag en nacht en ze luisterde altijd perfect :) zo zie je dus dat het heel erg aan je kindje ligt.
irregular_choice wijzigde dit bericht op 16-06-2021 12:33
0.17% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Irregular_Choice schreef:
16-06-2021 12:16
Ik ben het dan weer niet eens met bovenstaand. Maar dat kwam vooral doordat dochter niet in de draagvlak wilde en we dus altijd de wagen mee moesten nemen. Dat gesleep met spulletjes ook. We zijn eens een middagje naar een plas gegaan toen ze klein was, maar gedoe met slaapjes in de buitenlucht, flesjes die mee moesten, verschonen, uit de zon houden. Ik vond het niks en zou ook liever naar een huisje gaan en daar kindje lekker in bed leggen en jullie buiten borrelen met vrienden enz.
Maar het ligt dus heel erg aan je kindje en hoe je er zelf in staat. Ik vond het ook vreselijk als dochter ergens lag te huilen bijvoorbeeld. Was zelf ook nogal gespannen als we op pad waren.

Toen ze peuter was, was het hier juist zoveel makkelijker! Ik had geen wegrenner, met 2,5 was ze zindelijk dag en nacht en ze luisterde altijd perfect :) zo zie je dus dat het heel erg aan je kindje ligt.
Ik ging idd liever met een tweeling (2) en en peuter bijna 4 op pad dan met 1 huilend oververhit babietje!
Wij gingen (en dat is dan wel lang geleden) naar het zwembad, strand, picknicken in het park, dierentuin of naar een leuke stad om daar wat rond te slenteren. Voordeel als je kinderen nog zo klein zijn, is dat je geen rekening hoeft te houden met wat zij leuk vinden. Ik nam twee flesvoedingen mee in een thermosfles waar een speen op paste, een paar luiers, doekjes en een matje. En de wandelwagen uiteraard. Ook een voordeel als ze nog zo klein zijn, je hoeft niet veel mee te nemen.
Maar wij gingen ook kamperen. Zoon sliep dan in een campingbed en dat ging eigenlijk altijd goed.
Veel plezier deze zomer!
Alle reacties Link kopieren
Vakantieparken zijn inderdaad duur. Wij hebben een paar weken geleden een weekje in een fantastische bed & breakfast gezeten... is dat geen idee?
Star3 schreef:
16-06-2021 11:58
Die van mij gingen overal mee naartoe. Makkelijk juist op die leeftijd. Als ze maar konden tukken en drinken dan ging het prima ;-)
Dit.
Gewoon alles wat je al deed.
Alle reacties Link kopieren
Helaas is mijn ervaring wat anders.
Mijn oudste sliep als kleine baby echt pas in in de wagen na lang wandelen en was dan bij het minste of geringste weer wakker. Draagzak was bij hem ook geen succes. Hij werd er niet vervelend of lastig van als we eens wel een uitje deden, werd ook niet overprikkeld maar handig was anders vond ik.

Nu baby van 10 maanden waarmee we toen hij 5 weken was een weekend weg zijn geweest. Hij pikte de draagzak wel wat het iets makkelijker maakte maar hij gooide dan in de avond of nacht alle prikkels eruit.

Verder ben ik zelf wel van rust en regelmaat en niet te veel van Hot naar her met de kinderen.

Ook nu nog, uitjes doen we zeker wel, maar rondom slaapjes van baby heen of zo plannen dat hij slaapt in de auto. Of 1 van ons alleen met oudste op pad.
Tralalalala
Alle reacties Link kopieren
Moiren schreef:
16-06-2021 12:50
Dit.
Gewoon alles wat je al deed.
Ligt er aan wat je deed voordat de baby kwam. Als je in het weekend naar je ouders ging, vrienden bij je komen bbq’en en je houdt van in de tuin werken, ja dan wel.

Ik was nogal van de stadse activiteiten: bruin cafe na m’n werk, naar Paradiso of het concertgebouw, ik had rijles, houd van racefietsen en ging regelmatig een weekendje weg bv naar vriendin in Parijs waar ik zowat staand in haar woonkamer sliep maar goed.

Dus dan zit je wel even te zoeken naar nieuwe activiteiten met zo’n baby is mijn ervaring.
MadameJean schreef:
16-06-2021 13:21
Ligt er aan wat je deed voordat de baby kwam. Als je in het weekend naar je ouders ging, vrienden bij je komen bbq’en en je houdt van in de tuin werken, ja dan wel.

Ik was nogal van de stadse activiteiten: bruin cafe na m’n werk, naar Paradiso of het concertgebouw, ik had rijles, houd van racefietsen en ging regelmatig een weekendje weg bv naar vriendin in Parijs waar ik zowat staand in haar woonkamer sliep maar goed.

Dus dan zit je wel even te zoeken naar nieuwe activiteiten met zo’n baby is mijn ervaring.
Veel in de natuur en alles kunnen doen wat ze altijd al deden tijdens de lockdown. Dus dat zal weinig horeca en reizen zijn :idee:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven