Eerste keer zon/vliegvakantie waarheen?

13-08-2026 20:46 66 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Omdat mijn partner ziek is geworden in onze vakantie en ik weer begonnen ben met werken (zie vorige topic) hebben we nog vakantiedagen over.
Nu zitten we eraan te denken om deze begin oktober te gebruiken voor een lekkere vakantie.

Wij zijn alleen kampeervakanties met de fiets of auto gewend, maar vinden daarbij lekker weer (boven 25graden) wel erg belangrijk. Vandaar ons idee om eens een keer een korte vlieg/zon vakantie te boeken.
Maar waar beginnen we, ik heb sowieso geen ervaring met pakketreizen en dit boeken. Welke platformen/sites kan ik hier het beste voor gebruiken?

Wat onze wensen een beetje zijn (we zijn beiden begin 30jaar):
- uitgaan, cocktailbarretjes, poolcafé
- leuke stadjes/dorpjes om te winkelen en te eten.
- strand of eiland
- liefst temperaturen om in de zee te kunnen zwemmen
- mogelijkheid tot activiteiten: klimmen, kano, scooter huren, rondtrip
- liefst op korte afstand bereikbaar van elkaar, lopend, met gehuurde fiets of goed OV
- ongeveer 8 dagen
- hotel/appartemet/airbnb graag inclusief ontbijt

Toen ik dit in ChatGPT gooide kreeg ik als tip, Malta. Heeft iemand daar ervaringen mee. Cyprus kwam ook naar voren maar vinden we te dicht bij conflictlanden liggen. Mijn partner heeft geen paspoort alleen ID kaart, dus buiten europa valt af.

Wie helpt ons met zoeken!
Ik denk dat je eisenlijstje bij elke populaire Europese zonbestemming past. Een Canarisch Eiland, Kroatië, Kreta.
Malta is prachtig, het OV is er het beste van alle zonbestemmingen die ik ken, maar het zandstrand is er echt niet zo uitgebreid.
Si abra la puerta hay lobos.
Ik klein zandstrandjes zijn we ook al blij mee, we zullen niet elke dag aan het strand zitten. Willen vooral ook wat activiteiten doen en ik vind het fijn als ik in 1 vakantie de omgeving/land kan ontdekken.
Rabarbara schreef:
13-08-2026 20:51
Ik denk dat je eisenlijstje bij elke populaire Europese zonbestemming past. Een Canarisch Eiland, Kroatië, Kreta.
Malta is prachtig, het OV is er het beste van alle zonbestemmingen die ik ken, maar het zandstrand is er echt niet zo uitgebreid.
Begin oktober kan het op bepaalde plekken toch best al wel rustig / uitgestorven zijn.
Oh en veel landen zag ik dat ze in oktober rond de 20-23 graden zijn. Zoals de griekseilanden. Wij willen wel graag daar iets boven
Ik denk dat je met Kreta, Kos, Sicilië of de zuidkust van Spanje/Portugal nog in de richting komt als je rond de 23-25 graden zoekt.
Maar als je echt garantie op iets warmer wil, en niet buiten Europa wordt het moeilijk denk ik.
Sicilië, Algarve of een Canarisch eiland.
Dat laatste is het meest zonzeker.
Star⁴ schreef:
13-08-2026 20:54
Begin oktober kan het op bepaalde plekken toch best al wel rustig / uitgestorven zijn.
Ja, dat is natuurlijk zo.
Ik vind dat heerlijk, maar ik ben TO niet.
Zuid of oost kreta. Rond de 25 graden dan, zeewater ook lekker op temperatuur en genoeg te zien en beleven.
''Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!''
Schildpadje schreef:
13-08-2026 20:55
Oh en veel landen zag ik dat ze in oktober rond de 20-23 graden zijn. Zoals de griekseilanden. Wij willen wel graag daar iets boven
In Europa is dat lastig. Kreta kan warmer zijn, maar ook kouder. En na 20 oktober is daar niet veel meer te beleven.
Ik heb in midden Spanje wel eens 27 graden gehad half oktober. Maar ook wel eens 17.
Als je redelijke zekerheid wilt, moet je goed zuidelijk gaan, dan zit je snel op Cyprus of de Canarische eilanden. Bij die laatste moet je dan wel weer opletten dat je bij een echt strand zit als je dat wilt, veel plekken hebben alleen rotsen.
Hou er wel rekening mee dat begin oktober het seizoen in Europa echt wel voorbij is, wat betekent dat er meer dingen dicht zijn of beperkte openingstijden hebben. Dat heeft natuurlijk voordelen (minder druk), maar het is wel gewoon anders dan midden in de zomer.
Rabarbara schreef:
13-08-2026 21:15
In Europa is dat lastig. Kreta kan warmer zijn, maar ook kouder. En na 20 oktober is daar niet veel meer te beleven.
Ze wil begin oktober.
Ik zou gewoon last minute iets boeken. Begin oktober loopt het geen storm en kun je makkelijk later boeken. Dan kun je de weersverwachtingen in de gaten houden. Kreta en Zuid-Spanje kunnen ook nog heerlijk zijn begin oktober. Of Mallorca, lekker kort vliegen.
Begin oktober is een prima tijd om naar Kreta te gaan. Ik zou je wensen eens intypen bij Sunweb.
Schildpadje schreef:
13-08-2026 20:55

Dan toch Cyprus.

Ik ga in november naar het Griekse deel. (Bij Paphos) Vind het er geweldig mooi.
Je zou ook heen kunnen vliegen op Sevilla of Granada en terug vanaf Malaga. Dag of 4-5 dingen zien en laatste 2-3 dagen aan het strand.

Met een beetje zoeken op voordelige vluchten hoeft een open jaw (heen en terug van verschillende luchthavens) helemaal niet veel meer te kosten dan een gewoon retourtje. Skyscanner en Transavia hebben er een functie voor op de website: multistad / meerdere steden.
laiskuri wijzigde dit bericht op 14-08-2026 07:48
31.31% gewijzigd
wij zijn 1 jaar geleden naar Andalusie geweest in okt. omgeving Nerja 30 graden en het was daar nog best druk zeker de weekenden.
Malta voldoet wel aan je eisen in je OP. Goede bussen, veel te zien, zwemmen in zee, veel restaurants, uitgaan mogelijk. Veel historie. Temperatuur in jouw gewenste periode moet je opzoeken. Ik vond het er heerlijk!
aikidoka schreef:
13-08-2026 22:11
Malta voldoet wel aan je eisen in je OP. Goede bussen, veel te zien, zwemmen in zee, veel restaurants, uitgaan mogelijk. Veel historie. Temperatuur in jouw gewenste periode moet je opzoeken. Ik vond het er heerlijk!
Fijn om te lezen dat het overeenkomt! Hebben jullie destijd geboekt via een platform? Omgeving aan te radek voor hotel/verblijf?
vivapimpelmees schreef:
13-08-2026 21:35
Begin oktober is een prima tijd om naar Kreta te gaan. Ik zou je wensen eens intypen bij Sunweb.
Dankje, ga eens kijken op sunweb!
Ik was een keer in november op Tenerife en daar was het gewoon lekker weer met boven de 20 graden.
Schildpadje schreef:
13-08-2026 22:31
Fijn om te lezen dat het overeenkomt! Hebben jullie destijd geboekt via een platform? Omgeving aan te radek voor hotel/verblijf?
Vlucht en verblijf los geboekt. We zaten volgens mij in St George in een soort appartement.
OhMellie schreef:
13-08-2026 22:48
Ik was een keer in november op Tenerife en daar was het gewoon lekker weer met boven de 20 graden.
Ik wilde ook Tenerife tippen of Gran Canaria of Lanzarote.
Wij zijn vorig jaar in november op Gran Canaria geweest en hadden dik boven de 30 graden. Echt elke dag strand /zwembadweer.
Gaan dit jaar weer.
Lanzarote ( Playa blanca) vind ik het leukst maar de bungalow die we wilden was niet vrij.
Tenerife en dan in Costa Adeje waren we in februari dit jaar.

Wij boeken bijna altijd bij Sunweb of bij Tui.
Ligt een beetje aan de vertrekdag en prijs wat ons dan het beste uitkomt.
Heb je op tenerife alles wat wij zouden willen ook een beetje bij elkaa rin de buurt? Activiteiten, strand, winkelen uitgaan?
Schildpadje schreef:
13-08-2026 20:54
Ik klein zandstrandjes zijn we ook al blij mee, we zullen niet elke dag aan het strand zitten. Willen vooral ook wat activiteiten doen en ik vind het fijn als ik in 1 vakantie de omgeving/land kan ontdekken.
Malta is prachtig en als jullie van varen houden zou ik sowieso een dagtocht naar Comino ( blue lagoon :heart: ) doen.
Wij hebben er een boottocht om de drie eilanden gedaan en dat was ontzettend mooi.
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid. Loesje

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven