eerste keer zuid zweden met drie kinderen? accomodaties ?

24-03-2024 14:56 18 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Lieve mensen,

wij willen begin aug voor het eerst op vak met onze drie kinderen van dan 9/11 en 13 jaar oud. We houden niet van enorm lang in de auto zitten overigens dus willen het lieft het bij zuid zweden houden, het liefst in combi met een paar dagen Kopenhagen.
Ik weet echter niet hoe te beginnen omdat het voor mij zo compleet nieuw is en het mij allemaal weinig zegt.

ik lees over het eiland Oland, dat dit mooi is. We houden van ruige kliffen, mooie wandelingen maar op zijn tijd ook een lekker strand - zwembad.

wat raden jullie ons aan? liefst ook met concrete accomdaties voor 5 personen.
EEn beetje vertier op een camping zijn we gewend maar snap dat dit in zweden neit vanzelfsprekend is. een mooi vrijstaand huis vinden we dan ook prima.

we hopen eigenlijk gewoon een mooie reis van een ander gezin te kunnen kopieren.
op anwb ook al zitten kijken maar ik lees toch vaak over gedateerde huisjes en lange afstanden te rijden.
we willen ook niet de hoofdprijs betalen, ook goed om te weten.
we willen 2 weken, max 2,5 week...

echt onwijs bedankt. ik ben al dagen aan het surfen op het net en ik kom er maar niet uit... zo frustrerend.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ideetjes.

https://www.buroscanbrit.nl/vakantie/zw ... stena-line
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hebben verschillende accomodaties geboekt via Airbnb.
Daar kun je selecteren op welke eisen je hebt qua slaapkamers etc. Je hebt daar ook accommodatie op vakantieparken.

Tip: zoom in op de regio’s, dan verschijnen veel meer accomodaties.

Ik zou niet per sé op Oland verblijven. Leuk voor een (lange) dag maar niet dat je zegt ‘wow!’

Ik zou op het vasteland blijven zodat je vanuit daar de regio kunt verkennen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren Quote
op anwb ook al zitten kijken maar ik lees toch vaak over gedateerde huisjes en lange afstanden te rijden.
we willen ook niet de hoofdprijs betalen, ook goed om te weten.
we willen 2 weken, max 2,5 week...
Dat gaat lastig worden met dit soort eisen denk ik. Ik vond het tien jaar geleden al aan de prijs en zal er niet veel beter op geworden zijn. En ook de afstanden vond ik vies tegenvallen.

BBI Travel en BuroScanbrit idd zijn goeie om eens te kijken.

Wij hebben de ferry genomen van Kiel naar Goteborg, scheelt rijden.
star⁴ wijzigde dit bericht op 24-03-2024 15:46
6.84% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Van Amsterdam naar Kopenhagen is al 8,5 uur rijden (vandaag, zondag, dus geen vrachtverkeer).

Rond Hamburg is er áltijd file wegens werkzaamheden. Dus dat is al een hele lange reisdag, en ook weer terug. Als je dus 2,5 week kan, zou ik dat zeker doen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren Quote
Heel eerlijk klinkt het niet alsof je een realistisch beeld hebt van de gemiddelde Zweedse camping.

De wegen in het zuiden van Zweden zijn vaak lang en saai. Kilometers rechtdoor tussen de naaldbomen. Het is niet voor niets dat IKEA zijn oorsprong heeft in dat gebied ;)

Als je bereid bent om 1,100 km (gerekend vanaf Utrecht) te rijden, zit je ook al zowat in zuid Frankrijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je wil niet de hoofdprijs betalen, maar je wil wel in de zomervakantie, neem ik aan? Hoogseizoen, ook voor de Zweden zelf. Dus daar is de prijs ook naar.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren Quote
Volgens mij moet je je toch echt iets meer verdiepen in jullie wensenpakket.
Je wilt geen lange afstanden rijden en hebt gelezen over Öland; Amsterdam-Öland is al 1130 km! Daarbij is Zweden duur, prijzen voor levensmiddelen liggen een kwart hoger dan hier en als je wat gaat eten/drinken betaal je de hoofdprijs.
En ruige kliffen zul je daar niet vinden, dan kun je veel beter naar Noorwegen gaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kopenhagen is prima te rijden in 1 dag via de vogelvlucht route. Je kan dan 1 uur rusten op de boot tussen Duitsland en Denemarken. Ik deed dat indertijd redelijk op mijn gemak op zondag.

Kopenhagen is een mooie stop onderweg. Daarna ging ik verder. De afstand naar bijvoorbeeld Kalmar is dan redelijk te overzien en dan kan je onderweg nog wat ondernemen.

Ik stond indertijd op een camping bij Kalmar. Dat is een leuk oud stadje met een mooi kasteel en er was indertijd volgens mij een duikboot die je kon bezoeken. Je zit dan ook naar de brug naar Oland. Ik heb daar een toer gemaakt en ben ook bij het buitenverblijf van de Zweedse koning geweest. Ik ben ook een dag naar Karlskrona geweest. Zowel aan de Oland kant als Kalmar kant kon je prima zwemmen in zee.

Ik had zo'n boekje van de ANWB over Zweden. Maar ook bij de toeristische informatie (in de plaatsen, langs de snelweg) kon ik indertijd veel folders/boekjes krijgen/vinden. Ik heb me altijd uitstekend kunnen vermaken. Met kinderen zou ik ook wat meer de natuur in gaan (zwemmen, kanoën, wildpark bijvoorbeeld).

Er werd altijd geroepen dat Zweden duur was. Ik was indertijd wel geld kwijt voor de bruggen/boten naar Zweden. Maar er was geen tol. De benzineprijs was lager. De prijs van het eten viel afhankelijk wat je koos mee. Ik vond de prijs van een ijsje duur. Het bleek alleen dat een ijsbol de grootte van onderhand een tennisbal had. Dus toen viel het wel weer mee.


Hier staan 4 filmpjes met Kim Liam:
https://leghetvast.nl/visit-sweden-kim- ... in-zweden/
Misschien geeft dat wat ideeën.


En verder:
https://visitsweden.nl/
Alle reacties Link kopieren Quote
In Zweden mag je op de meeste wegen maar 80 dus het schiet niet erg op. Wij zijn een aantal jaar geleden via de anwb naar dalarna geweest (dat is weliswaar een heel ander deel van Zweden) en dat is ons wel goed bevallen. Ik vond het qua prijzen niet zo erg als gedacht, zolang je geen alcohol of vlees koopt. We zijn heen met de ferry Kiel-Goteborg gegaan en terug Oslo- Hirtshals en dan via Legoland weer terug. Onze kinderen waren destijds 9 en 10 jaar oud. Zweden is geweldig als je van rust en natuur houdt. Ik zou het prima vinden om er elk jaar op vakantie te gaan, onze kinderen hebben andere behoeftes dus vandaar dat we dat niet doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vond uit eten prima betaalbaar en lekker, de boodschappen ook.

Als je alcohol koopt of besteld is dat wel flink aan de prijs.

Willen jullie iedere keer een paar dagen ergens zijn, of vanaf 1 of 2 locaties de omgeving verkennen?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren Quote
Waarom Zweden en niet Noorwegen? Ruige kliffen zijn in Noorwegen, niet in Zweden.
Coffee is never my cup of tea
Alle reacties Link kopieren Quote
Marianneke schreef:
24-03-2024 18:19
Waarom Zweden en niet Noorwegen? Ruige kliffen zijn in Noorwegen, niet in Zweden.

Omdat het misschien geen harde eis is?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren Quote
Zweden in een notendop van de ANWB.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat zie je als niet lang in de auto zitten? Als je ergens heen wilt vanuit een accommodatie zit je al een behoorlijke tijd in de auto. Afstanden zijn lang en gemiddelde snelheid ligt meestal lager dan in Nederland. Beter is om minimaal elke 3-4 dagen ter verkassen als je wat wilt zien.

Kliffen vind je vooral in Noorwegen. Ten noorden van Gotenburg heb je wel een prachtige scherenkust Bohuslän.

Met google kun je veel rondreizen vinden, haal daar je tips uit.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kijk eens bij buroscanbrit voor inspiratie. Zij hebben kant en klare rondreizen, maar ook losse accomodaties. Regelmatig op campings waar ook vaak wel animatie is. Houd er wel rekening mee dat in Zweden de meeste mensen in juli vakantie vieren en dat augustus al een beetje naseizoen is.

Vorig jaar begonnen op sommige plekken de scholen al weer op 12 augustus, en dan gaat een deel van de toeristische dingen al weer dicht 😅

Als je minder wilt rijden zou je op de heenweg de nachtboot van Kiel naar Göteborg kunnen pakken (wel binnenkort gaan boeken, wordt steeds duurder). En dan vanaf daar naar het zuiden zakken en dan kun je op de terugweg naar Kopenhagen.

Qua accommodatie is het handig om te bedenken wat je zou willen: een trekkershut met alleen bedden en een klein keukentje (en gebruik maken van sanitair op de camping), of echt een vakantiehuisje met je eigen badkamer.

Zweden valt echt wel mee qua prijzen. Alcohol en vlees zijn duur inderdaad, maar brandstof is bijvoorbeeld goedkoper.

Mocht je nog specifieke tips willen hebben, laat het dan maar weten 😊
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij zouden in 2020 naar Zuid-Zweden gaan maar door Corona helaas niet doorgegaan. Onze planning was: Eerst 4 dagen Denemarken in de buurt van Legoland (6 uur rijden vanaf onze woonplaats). Daarna via Malmö doorrijden naar zuid-Zweden. Rit van zo’n 5-6 uur (zonder pauze) naar accommodatie. Daar week in huisje verblijven. Voor de 2de week in Zweden een huisje geboekt ongeveer 2-3 uur rijden vanaf Gotenburg. Terug met de boot van Gotenburg naar Kiel.

In Denemarken een appartement geboekt via Airbnb en in Zweden huisjes geboekt via Novasol als ik mij niet vergis.

Je zou ipv Legoland ook kunnen kiezen voor paar dagen in de buurt van Kopenhagen en dan op de heenweg de boot te nemen van Puttgarden naar Rødby (scheelt in afstand/rijden).

We hebben de reis uiteindelijk dus nooit gemaakt dus verder geen tips en ervaringen. Toen reizen wel weer mogelijk was, hebben we gekozen voor andere bestemmingen die iets minder ver rijden waren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Marianneke schreef:
24-03-2024 18:19
Waarom Zweden en niet Noorwegen? Ruige kliffen zijn in Noorwegen, niet in Zweden.
Noorwegen is ook veel duurder dan Zweden. Ik vond Zweden veel betaalbaarder dan Denemarken en Noorwegen.
Alsjemenou!

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven