Elektrisch rijden en snelladen

21-09-2020 14:02 51 berichten
Voor mijn werk moet ik binnenkort ver rijden. Ik rijd dan voor het eerst met een elektrische deelauto. Op de plaats van bestemming is jammer genoeg geen laadpaal. Daarom wil ik op de terugweg gaan laden bij een snellaadpaal. Maar hoe weet ik nu waar die precies zitten? Ik kan op internet zat kaartjes vinden met locaties van laadpalen, maar ik heb geen idee welke regulier zijn en welke snelladen.
Dank jullie voor de input.
Braose schreef:
21-09-2020 14:23
Dank je voor de link.
Ze hebben op de site ook een overzichtskaart met al hun locaties, dan kan je zien of er 1 een beetje op je route ligt: https://fastnedcharging.com/nl/locaties
Alle reacties Link kopieren
FitsSprits schreef:
21-09-2020 15:05
Een snellader duurt geen drie kwartier. Eerder 20 minuten.
Maar dan moet die laadpaal wel gelijk vrij zijn. Als er nog 1 of 2 vóór jou in de rij staan, ben je de sjaak.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
beetjegek schreef:
21-09-2020 15:34
Wat fakking irritant z’on auto.
Nee hoor. In de praktijk kun je werkelijk overal laden en je hebt vaak nog de beste parkeerplaats ook.
Zwartgroen schreef:
21-09-2020 15:39
Ze hebben op de site ook een overzichtskaart met al hun locaties, dan kan je zien of er 1 een beetje op je route ligt: https://fastnedcharging.com/nl/locaties
Ja, ik had het gezien en er liggen er verschillende op de route.
pejeka schreef:
21-09-2020 15:39
Maar dan moet die laadpaal wel gelijk vrij zijn. Als er nog 1 of 2 vóór jou in de rij staan, ben je de sjaak.
Wat negatief zeg.
Alle reacties Link kopieren
hans66 schreef:
21-09-2020 15:21
Op Google Maps (althans op mijn smartphone) kan ik op een laadpaal-icoon tikken. Dan zie ik het type (getal), het oplaadvermogen in kilowatt en het aantal.
Bijvoorbeeld: Type 2, 22,2 kW. Totaal 2.

Ik heb daar verder geen verstand van, omdat ik geen elektrische auto heb. Maar misschien zeggen jou het type en het vermogen wel iets.
Het is ook een totale chaos. Op de site van FAStned kun je checken wat voor snellader je auto heeft.

De meeste auto's hebben 2 stekkers: eentje voor snelladen en eentje voor thuis laden.
Snelladen gaat met gelijkstroom via CHademo of CSS. Vaak tussen 50-200 KW. Met een verbruik van rond de 20 KW per 100 km, kun je dus redelijk vlot "tanken". Goed om te weten is dat de kabels altijd aan het laadstation vastzitten. Je hebt geen eigen kabel nodig.

Daarnaast heb je ook vrijwel altijd een type 2 aansluiting (soms type 1) voor thuis laden. Die leveren niet zoveel stroom. Ergens tussen de 3.6 KW tot 22 KW afhankelijk van wat de omvormer in je auto aan kan. Renault rust zijn Zoe's uit met 22 KW laders en waagt dat snelladen te noemen, maar dat vind ik wat optimistisch. Ze laten dan wel de "echte" snellader weg.
Bij thuisladers en laadpalen heb je vaak je eigen kabel nodig. Soms zitten ze echter ook aan het laadstation vast.

Het is best een jungle, maar in principe is het weer niet mogelijk om verkeerd te tanken en je motor in de soep te laten draaien. Het vervelende is echter dat je of onnodig lang staat te wachten of dat je geen stroom krijgt.

Bekijk dus:
- wat voor auto ga je lenen en wat voor lader zit er aan. Heeft de uitleenorganisatie geen info? Zit er een laadkabel bij de auto?
- bij wat voor "laadprovider" (fastned bijv) ga je tanken? Kijk of je contant kan betalen, met je bankpas met chip of heb je een speciale tag of app met wellicht een account nodig)?
- Weet welke stekker je moet gebruiken en gebruik de snellader als dat kan.


Succes.
Braose schreef:
21-09-2020 15:46
Wat negatief zeg.
Ben je toch wel gewend van hem? Altijd zeiken en negatief en vroeger was alles beter.
Alle reacties Link kopieren
Braose schreef:
21-09-2020 15:46
Wat negatief zeg.
Dat is niet negatief, maar met de opkomst van elektrische auto's kan het zomaar zijn dat je niet gelijk aan de beurt bent en dat je gewoon moet wachten tot degene die vóór je is, klaar is met laden.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
-Darkside- schreef:
21-09-2020 15:57
Ben je toch wel gewend van hem? Altijd zeiken en negatief en vroeger was alles beter.
En jij was vroeger zo'n meid op het schoolplein die iedereen belachelijk maakte zonder dat er inhoud in je koppie zat?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
21-09-2020 15:39
Maar dan moet die laadpaal wel gelijk vrij zijn. Als er nog 1 of 2 vóór jou in de rij staan, ben je de sjaak.
Ik weet niet hoe dat in Nederland gaat (ik woon in Zweden) maar het is inderdaad irritant als je langer moet wachten. Dan krijg je weer van die taferelen zoals bij tanken in Luxemburg op de vakantie. En als je ouders die tankbeurt dan nauwkeurig uitgekiend hebben om maar zo weinig mogelijk teveel te hoeven te betalen, dan kun je ook niet verder rijden naar een minder drukke pomp en sta je inderdaad even te wachten.

Dat snelladen zou gewoon snel en zonder onnodige wachttijd moeten kunnen. Anders durft niemand een elektrische auto te gaan rijden of bliijft het aantal gebruikers beperkt.

In de praktijk hoef ik eigenlijk bijna nooit onderweg te laden. In mijn gezin hebben we 2 auto's, dus die ritjes op het randje of over het randje worden gedaan met de benzine auto. En alle andere woon werk en kinderen haal/breng ritjes gaan wel goed met de elektrische auto.

Natuurlijk kijk ik bij ritten die over het bereik zitten of ik op de bestemming een laadpaal kan vinden en/of onderweg een snellader kan vinden. Dan is het uiteraard wel de bedoeling om de elektrische auto te gebruiken.
kastella schreef:
21-09-2020 15:50
Het is ook een totale chaos. Op de site van FAStned kun je checken wat voor snellader je auto heeft.

De meeste auto's hebben 2 stekkers: eentje voor snelladen en eentje voor thuis laden.
Snelladen gaat met gelijkstroom via CHademo of CSS. Vaak tussen 50-200 KW. Met een verbruik van rond de 20 KW per 100 km, kun je dus redelijk vlot "tanken". Goed om te weten is dat de kabels altijd aan het laadstation vastzitten. Je hebt geen eigen kabel nodig.

Daarnaast heb je ook vrijwel altijd een type 2 aansluiting (soms type 1) voor thuis laden. Die leveren niet zoveel stroom. Ergens tussen de 3.6 KW tot 22 KW afhankelijk van wat de omvormer in je auto aan kan. Renault rust zijn Zoe's uit met 22 KW laders en waagt dat snelladen te noemen, maar dat vind ik wat optimistisch. Ze laten dan wel de "echte" snellader weg.
Bij thuisladers en laadpalen heb je vaak je eigen kabel nodig. Soms zitten ze echter ook aan het laadstation vast.

Het is best een jungle, maar in principe is het weer niet mogelijk om verkeerd te tanken en je motor in de soep te laten draaien. Het vervelende is echter dat je of onnodig lang staat te wachten of dat je geen stroom krijgt.

Bekijk dus:
- wat voor auto ga je lenen en wat voor lader zit er aan. Heeft de uitleenorganisatie geen info? Zit er een laadkabel bij de auto?
- bij wat voor "laadprovider" (fastned bijv) ga je tanken? Kijk of je contant kan betalen, met je bankpas met chip of heb je een speciale tag of app met wellicht een account nodig)?
- Weet welke stekker je moet gebruiken en gebruik de snellader als dat kan.


Succes.
Dank je voor de verduidelijking, dit is handige info.
Alle reacties Link kopieren
Het mag dan misschien negatief overkomen maar lijkt mij best realistisch. Als het je één keer overkomt denk je aan pejeka.

Ik verbaas mij enorm over het concept wachten op laden want ik tank 1000 kilometer actieradius binnen 5 minuten incl. betalen. Maar misschien is het wel een goede manier om te onthaasten.
Alle reacties Link kopieren
ooitverlegen schreef:
21-09-2020 16:06

Ik verbaas mij enorm over het concept wachten op laden want ik tank 1000 kilometer actieradius binnen 5 minuten incl. betalen. Maar misschien is het wel een goede manier om te onthaasten.
Interessante gedachte, maar voor mijn woonwerk autootje is dat een volstrekt overbodige eigenschap. Ik "Tank" thuis en hoef dus niet eens om te rijden naar een benzinestation. Ja soms om ruitensproeiervloeistof of een lampje te kopen.
Natuurlijk is dit concept ingegeven door de technische beperking in de batterij die je simpelweg niet binnen een paar minuten vol kan pompen.

Is dat een probleem?

Rij ik dan nooit naar de Alpen om te skien? Of naar Zuid Frankrijk?
Jawel, maar nu hebben we in mijn gezin 2 auto's. Als 2 verdieners hebben we sowieso 2 auto's nodig, dus dan gaat het prima.

Als je die backup optie niet zou hebben, maar je wilt wel elektrisch rijden, dan moet je wellicht concessies doen tijdens langere reizen. En dan wil je wellicht in elk geval 1 elektrische auto hebben met een wat grotere accu.

Ik weet niet of ik verder nog in moet gaan op de voordelen?
Alle reacties Link kopieren
Superchargers van Tesla zijn altijd te vinden bij van der valk!
En voor andere voertuigen weet ik dit zo niet, je kan het idd even googelen.
De kilometers die de auto aangeeft zijn vaak niet helemaal true.
Je bent er dus eerder doorheen, maar dit geeft de navigatie in je auto vaak wel aan.
Het is dus handig om op de heenweg al even een tussenpauze te maken voor het laden en dan stop je op de terugweg op het zelfde moment.
Dan hoef je je er minder zorgen om te maken. Succes!
Alle reacties Link kopieren
kastella schreef:
21-09-2020 16:30
Interessante gedachte, maar voor mijn woonwerk autootje is dat een volstrekt overbodige eigenschap. Ik "Tank" thuis en hoef dus niet eens om te rijden naar een benzinestation. Ja soms om ruitensproeiervloeistof of een lampje te kopen.
Natuurlijk is dit concept ingegeven door de technische beperking in de batterij die je simpelweg niet binnen een paar minuten vol kan pompen.

Is dat een probleem?

Rij ik dan nooit naar de Alpen om te skien? Of naar Zuid Frankrijk?
Jawel, maar nu hebben we in mijn gezin 2 auto's. Als 2 verdieners hebben we sowieso 2 auto's nodig, dus dan gaat het prima.

Als je die backup optie niet zou hebben, maar je wilt wel elektrisch rijden, dan moet je wellicht concessies doen tijdens langere reizen. En dan wil je wellicht in elk geval 1 elektrische auto hebben met een wat grotere accu.

Ik weet niet of ik verder nog in moet gaan op de voordelen?
Zo'n verdeling over 2 auto's met eigen opdracht/ actieradius is ideaal. Met 1 auto wordt het een grote accu + kans op laden onderweg, dan zou ik geen E auto kiezen.
Alle reacties Link kopieren
Ik rij zelf een electrische auto met in de praktijk 350 km actieradius. Afgelopen vakantie naar Frankrijk was ik echt wel langer onderweg dan met een bezine auto het geval was geweest. Niet omdat ik niet meteen terecht kon bij de laadpaal, maar omdat de Tesla supercharger in Frankrijk een stuk langzamer was dan die in Nederland. En omdat we vlak voor bestemming de boel nog even afgetopt hebben, zodat we ter plaatste niet met een lege accu zaten (in Frankrijk zijn de laadplekken een stuk dunner gezaaid dan in NL).

En zo deden we over 850 km bijna 10 uur, inclusief laden. Dat reed ik vroeger in 8 uur. Dus dat was wel even slikken. Maar daar tegenover staat wel dat ik een stuk uitgeruster aankam door de gedwongen pauzes en dat die pauzes over het algemeen heel aangenaam waren bij een hotel met schone toiletten zonder rijen en goede koffie.

Maar goed, die vakantie is 1x per jaar, de rest van de tijd red ik heen en terug makkelijk op 1 accu of kan ik over het algemeen prima laden op de plaats van bestemming. En als het echt niet lukt, stop ik ff 15 minuten max bij een supercharger. Is nog maar 1x voorgekomen, dat dat moest in NL.

En vooralsnog staan de laadplekken op de toeristische trekpleisters heerlijk centraal. Vooraan parkeren bij de Efteling bijvoorbeeld. Of zoals afgelopen weekend in Medemblik nergens meer plek behalve op twee vrije laadplekken en in Italië vorig jaar bij het strand ook alleen nog de laadplek vrij, die naast de opgang naar het strand stond. Heerlijk.

En ik vind het tig keer fijner rijden, een electrische auto.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn net terug uit frankrijk. 2600 km gereden met de elektrische auto. Wij gebruiken de new motion app. Zoek op ionity snelladers. Deze hebben een vermogen van meer dan 300 kw. Gaat lekker snel en minimaal 3 palen per adres.
ooitverlegen schreef:
21-09-2020 16:06
Het mag dan misschien negatief overkomen maar lijkt mij best realistisch. Als het je één keer overkomt denk je aan pejeka.
Met benzine/diesel tanken loop ik er ook wel eens tegen aan dat de rest van de omgeving ook dat moment heeft uitgekozen om te gaan tanken bij hetzelfde tankstation (en dan hoeft niet eens in het weekend of in de spits te zijn). Voordat je dan getankt en betaald hebt duurt sta je soms ook flink wortel te schieten en ben je echt niet in 5 minuten klaar.

Dan liever een uitgebreide en ingecalculeerde pauze met kop koffie/lunch erbij bij een snellaadstation.
pejeka schreef:
21-09-2020 15:59
En jij was vroeger zo'n meid op het schoolplein die iedereen belachelijk maakte zonder dat er inhoud in je koppie zat?
Bedoel je dat ik ongelijk heb dan?
:rofl:
Of vind je het jammer dat je poging tot stoken ondermijnd wordt?
Alle reacties Link kopieren
-Darkside- schreef:
21-09-2020 18:10
Bedoel je dat ik ongelijk heb dan?
:rofl:
Of vind je het jammer dat je poging tot stoken ondermijnd wordt?
Volgens mij ben jij de stoker. Niet ingaan op inhoud, maar de persoon belachelijk proberen te maken.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
21-09-2020 18:17
Volgens mij ben jij de stoker. Niet ingaan op inhoud, maar de persoon belachelijk proberen te maken.
Tuurlijk meid
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
21-09-2020 18:17
Volgens mij ben jij de stoker. Niet ingaan op inhoud, maar de persoon belachelijk proberen te maken.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 22-09-2020 09:53
Reden: trollhunt
6.91% gewijzigd
Even een kleine update. Het is prima gegaan. Hele fijne auto en het opladen ging best snel. Het verbaasde me wel hoe snel de accu leegliep. De beloofde range van 300 km werd niet gehaald.
Maar deze leenauto is zeker de moeite waard om vaker te gaan gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Wat voor type was het? Die actieradiusmeters zijn nogal eens optimistisch en dat zie je met name wanneer je hogere snelheden rijdt en dus veel,energie verbruikt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven