Geef jij aan bedelaars?

28-11-2025 09:14 155 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben nu in het buitenland ( Europa) en kom veel bedelaars tegen.
Soms zitten/staan ze maar, maar vaak spreken ze je ook actief aan.
Geef jij aan bedelaars? En zo ja wat geef je dan?
Nee, vaak zijn dat tegenwoordig criminele organisaties waarbij die mensen dus niet dakloos zijn of ziek. Ooit vroeg een zwerver mij geld omdat hij honger had, ik had nog een boterham over die ik niet op at. Werd ik uitgescholden. :nooo:

Zwervers kunnen stiekem best veel geld verdienen. Geld van oude vrienden die medelijden hebben, geld van winkels om vooral niet voor hun winkel te gaan bedelen, geld van winkels om vooral niet naar binnen te gaan en dan nog de mensen die wel een euro geven op straat. Heb ooit een docu gezien waarbij ze een dagje mee liepen met een zwerver en die had op een dag toch 1600 euro opgehaald O_O

En ik liep een keer in de vroege ochtend door de stad en zag toen een groepje zwervers die elkaar dus kenden samen drugs kopen bij een drugsdealer. Daar wil ik niet indirect aan mee werken.

Straatmuzikanten en de orgelman geef ik wel eens wat kleingeld maar dat zijn naar mijn idee geen bedelaars en vaak geen zwervers. Hier stond ook een tijdje een gezin heel mooi te zingen maar niks gegeven omdat ik wilde dat die kinderen naar school gingen i.p.v. dag in dag uit met papa en mama zingen voor geld. Na een wee of 2 waren ze weg. En de orgelman moet zijn orgel onderhouden.
graze wijzigde dit bericht op 28-11-2025 15:15
19.47% gewijzigd
Het lullige is: de meeste dakloze mensen zijn vrij onzichtbaar. Je hebt er inderdaad een paar die voor de AH enzo staan, maar door mijn vrijwilligerswerk voor dak - en thuisloze mensen én het feit dat ik in het centrum van een grote stad woon, weet ik inmiddels: veel loop je er zo voorbij. En die mensen die voor de AH staan, zie ik werkelijk nooit bij mijn vrijwilligerswerk. En de mensen die ik bij mijn vrijwilligerswerk tegenkom, zie ik werkelijk nooit bedelen. Pas nu ik veel dak- en thuisloze mensen ken, zie ik ze ook continu en overal, maar bij het overgrote deel zie je het er niet zomaar aan af. Dus dan krijgen de mensen bij de AH misschien af en toe wat geld, maar er zijn zoveel mensen die echt diep in de shit zitten en van wie niemand dat weet. Geld geef ik trouwens niet, maar tijd des te meer.
Nee ik geef niets, behalve aan 1 zwerver hier in de buurt. Hij was vroeger docent op mijn middelbare school, is destijds gescheiden, hoop problemen, huis 'onderwater' verkocht, schulden, en opeens stond hij met zijn hond op straat. Met hond kon hij nergens terecht in de opvang dus is hij gaan zwerven.
En natuurlijk zal hij ook mentale problemen en andere issues hebben maar hij zwerft nu zo'n 15 jaar rond en ik maak met hem als ik hem tegen kom wel een praatje, koop een broodje of een maaltijd.
Het zijn mijn zaken niet waarom hij blijft zwerven en daar vraag ik dan verder ook niet naar, als hij het wil vertellen zou hij dat wel doen.

Al die georganiseerde bendes met zogenaamd zielige moeders met zieke kindjes, die aan het einde van de dag worden opgehaald in een nieuwe Audi krijgen niks.
Ik geef niets, maar ik vind niets van mensen die wel iets geven. Ik groet wel altijd iedereen die me aanspreekt. Niet dat iemand daar iets aan heeft, maar ik doe niet alsof mensen niet bestaan.
Ik heb een grote familie en wij hebben dus geen "goede afkomst" en ik heb ook familieleden die tijdelijk thuisloos geweest zijn. Die waren geen onderdeel van een criminele bende, die hadden gewoon een rotleven. Geloven dat bedelen een keuze is, is prima, maar het is echt niet altijd waar. Toch doen mensen het, want dan hoeven ze niet na te denken over de kwetsbaarheid van hun eigen economische positie.
Si abra la puerta hay lobos.
Toen mijn kleinzoontje een jaar of acht was heeft hij van een muzikant geld gekregen, hij is dol op muziek en ging vrolijk dansen. De muzikant vond het leuk en mijn kleinzoontje kreeg een euro. Er stonden geen andere mensen bij.
Hier was ook een tijdje een oud vrouwtje van een jaar of 70-80 met COPD of iets anders waardoor ze een de zuurstof zat. Was gewoon een Nederlandse vrouw. Ze zei dat ze net het huis uit was gezet en honger had maar geen eten kon betalen wegens dure ziekenhuis behandelingen. Ik had op het moment geen kleingeld en 20 euro geven vond ik te veel. Dus toch doorgelopen zonder iets te geven. Zie ik haar 2 dagen later weer bij de supermarkt met een pakje sigaretten en flink roken. Was blij dat ik er niet ingetrapt ben want ik dacht eerst dat ze echt in de problemen zat want ze zag er niet uit als een zwerver en ik verwachte het niet van een oude vrouw die duidelijk wel ziek was, dat was echt niet nep. Maar goed als je roken belangrijker vind dan eten...
Frost schreef:
28-11-2025 10:31
Lees je de reacties wel? Wat ik al zei, Kees vd Spek heeft hier afleveringen over gemaakt. Kijk die terug en je voelt je direct niet meer schuldig.
Ik lees de reacties, maar heb Kees vd Spek nog niet gekeken.nog geen mogelijkheid voor
Wombat schreef:
28-11-2025 10:24
Ja dat verhaal hoorde ik ook altijd. Ik geloofde dat vroeger maar nu echt niet meer. Als niemand iets geeft dan zitten de meeste bedelaars nog dikker in de ellende dan nu al het geval is. Hun problemen zijn dan echt niet magisch opgelost. Mensen zitten daar omdat hun leven rot verlopen is. Omdat ze meer pech hebben gehad in het leven dan ik.

Ga maar eens een week lang je levensonderhoud bij elkaar bedelen. Kost dat minder moeite dan jouw werk? En levert het meer op?

Ik heb wel eens gecollecteerd in de binnenstad van Utrecht. Dat was echt niet leuk hoor. Na een hele dag collecteren had ik €50 en heel veel vervelende blikken en opmerkingen. En dat was voor een goed doel, niet voor mezelf, en ik was in de 20, vrouw en met een Nederlands uiterlijk, dus ongetwijfeld heb ik veel minder shit over me heen gekregen dan een gemiddelde bedelaar.
Die mensen hoeven echt niet het hele weekbudget bij elkaar te bedelen. Die hebben nog genoeg andere inkomsten (vanuit criminele activiteiten), dit is gewoon voor erbij hoor. Kijk inderdaad die afleveringen van Kees maar eens terug. En er zullen vast ook mensen bij zitten die het wel echt nodig hebben, maar die herken je ook wel. Die “commerciële bedelaars” die deel uit maken van criminele bendes zien er niet uit als de gemiddelde zwerver.
Ik geef heel af en toe iets. Ik wil mensen die het echt nodig hebben wel graag helpen, maar ben soms inderdaad bang dat het iemand van zo’n criminele bende is, die ik dan ‘voorthelp’. Een dubbel gevoel dus bij het wel of niet geven.
Uiteindelijk word je in dit leven altijd opgelicht. Is het niet door iemand die doet alsof hij dakloos is, dan wel door iemand met dure schoenen en een grote auto. Wat is dan erger, zou je haast zeggen. Maar misschien ben ik te somber.
Si abra la puerta hay lobos.
Ik koop heel af&toe een daklozenkrant, van de vaste verkoper voor de AH. Meneer-Lila koopt vaak een daklozenkrant, dus ik vind dat 'wij' dan wel genoeg kranten gekocht hebben.

En ja, vooral om mijn eigen nare-gevoel af te kopen
Ik geef wel, maar ik probeer wel in te schatten of het een echte dakloze is of een lid van een bende. Vaak zie je dat wel aan bijvoorbeeld de schoenen of evident onhygienisch/verwaarloosd uiterlijk. Mocht die inschatting per ongeluk eens een keer verkeerd zijn, dan is dat jammer maar ik ga ervan uit dat de meeste keren dat ik iets geef, ook echt aan iemand is die daadwerkelijk dakloos is.

Hier in de stad zijn veel daklozen arbeidsmigranten die hun baan verloren en door het malafide uitzendbureau per direct uit hun tijdelijke woning werden gezet, en met deze kou zit de daklozenopvang vaak tjokvol. Ik vind dat enorm schrijnend en daarom geef ik iets.
Ik geef de straatkantverkoper geregeld wat. Het is een hele aardige man die altijd vriendelijk is en het gewoon heel erg zwaar heeft. Met kerst geef ik hem een kraslot, iets lekkers en een kleinigheidje leuk ingepakt. Al een jaar of zes traditie.
Nee, eigenlijk nooit. Maar de reden is tamelijk egoïstisch... Het is niet dat ik geen euro kan missen of dat ik bang ben dat iemand tot een criminele bende behoort of het geld gaat uitgeven aan drugs of alcohol. De reden is dat ik me vaak een beetje angstig en ongemakkelijk voel. Of dat ik mensen wat vies kan vinden. Ik wil dus zo snel mogelijk weg en er niet mee geconfronteerd worden wat ik erg vind van mijzelf want die mensen zullen zich waarschijnlijk vaker met de nek aangekeken voelen. :(
Dropdrop schreef:
28-11-2025 10:15
Mensen verzinnen broodje aap verhalen dat bedelaars stiekem rijk zijn, zodat ze zich niet schuldig hoeven voelen. Walgelijk.

Ja ik geef aan bedelaars, maar als ik een ongemakkelijk gevoel krijg van iemand door een agressieve opdringerige benadering dan niet.

Laatst stond toevallig de mevrouw van de daklozenkrant achter mij in de supermarkt met een paar boodschappen. Ik heb het beurtbalkje weggehaald en haar boodschappen betaald.
Er is vaker dan eens onderzocht/berekend dat bedelaars heel veel geld kunnen binnenharken en dat is toch ook best aannemelijk. In een grotere stad lopen tienduizenden mensen als het niet meer is op een dag langs, laat een klein percentage daarvan wat geven en je hebt een heel mooi dagloon voor je bijbaan, want als het goed is kunnen de meeste mensen een uitkering krijgen.

Natuurlijk geldt dat niet voor iedereen, sommigen zijn niet zo georganiseerd zoals verslaafde bedelaars maar daar zou ik per definitie niet aan geven want je weet waar hun geld heengaat. En de georganiseerden zijn dan weer niet te vertrouwen want daar zitten die bendes achter.

En bovendien ging het in dit topic bedelaars, daar schaar ik de verkopers van de straatkrant niet onder, die doen ook gewoon wat nuttigs.

Dat jij alsnog wel geld geeft dat mag en is prima, maar om andersdenkenden dan walgelijk te noemen en betichten van dingen om hun schuldgevoel goed te praten, vind ik wel ver gaan. Ik vind dat ik genoeg doe voor de wereld, en daar mag ik gewoon m’n keuzes in maken toch
Nee, ik geef niets. Ik woon onder de rook van een grote stad en ik kom ze dagelijks tegen. In de metro, voor de deur van mijn werk of in de stad. Ja, ik vind het schrijnend om te zien, maar ook hoeveel misbruik er van gemaakt wordt.
Vorige week notabene, kwam er een keurig verzorgd meisje op me afgelopen in de stad en smeekte in het Engels of ik wat te eten kon kopen voor haar, want ik kon het toch pinnen? Nee, dan haak ik af en loop ik snel door.
Nee, ik geef geen geld in buitenland aan bedelaars, ik heb wel eens een roos gekocht en daarna werden we achtervolgt omdat ze wisten waar mijn portemonnee zat en ze aan het wachten waren om die onverwachts afhandig te maken.

Halve groep van de bus was bestolen die dag.
In Nederland geef ik ook niets meer, vroeger veel peuken gegeven aan de vaste bedelaars op Centraal en ik heb ook wel eens geld gegeven voor een nachtopvangplek en wat bier gehaald erbij, dan wist ik dat ze geld voor de nachtopvang gingen gebruiken.

Maar in mijn woonstad zie ik ze amper, hooguit de mensen van de Roemeense clan die nepdaklozenkrant verkopers nadoen met de herberkrant en die geef ik niets.
Paar maanden geleden zaten er in Amsterdam en Utrecht echt overal bedelaars met allemaal dezelfde tekst op een bord (I'm hungry, God bless you). Het viel gewoon op hoeveel bedelaars er zaten. Bleek ook 1 grote bende te zijn die aan het eind van de dag weer werden opgehaald.
Ik denk wel dat je in NL niet hoeft te bedelen en te zwerven. Er zijn zo ontzettend veel hulpinstanties. En nee het is niet makkelijk maar je kan er wel uitkomen. En sommige mensen kiezen bewust voor een zwervend bestaan en dat is ook prima. Ik weet een bedelaar die elke dag precies genoeg geld bij elkaar bedelt voor een uitsmijter en een cola en dan naar de opvang gaat. Daar is hij helemaal tevreden mee.
Nee eigenlijk nooit. Ik heb bewust gekozen waarvoor ik me in wil zetten in het leven, doe daarmee goed werk vind ik zelf. En ben me ervan bewust dat ik niet iedereen kan helpen. Financieel en praktisch geef ik best ruim, maar niet aan daklozen.
Danae schreef:
28-11-2025 10:25
Wat een gegeneraliseer hier weer, alsof alle bedelaars hetzelfde zijn. Ik geef zelf niet omdat ik vind dat deze mensen op een andere manier geholpen moeten worden, maar natuurlijk zijn ze niet allemaal lid van een georganiseerde bende die in dikke autos rijdt en ze zijn ook niet allemaal het zieligste slachtoffer van omstandigheden. Ook mensen die slechte keuzes gemaakt hebben zouden geholpen moeten worden, maar niet door op straat geld te geven.
Degene die ze hier bij de winkels afzet rijd in een dikke auto ja. Geen idee of dat de leider van de bende is en degene die op straat staan gedwongen worden want dat weet ik natuurlijk niet. Ik concludeer alleen met welk vervoersmiddel ze hier gebracht worden.
Er zijn veel bedelaars onderdeel van een bende, maar ik wil eigenlijk ook nog wel even benadrukken dat echt niet alle dak- en thuislozen zo zijn. In Den Haag en het Westland raken veel arbeidsmigranten dakloos. Zij worden hierheen gehaald en compleet uitgebuit, moeten met véél te veel op een klein kamertje slapen voor een schamel loontje. En als werkgever ze niet meer nodig heeft, worden ze op straat gedumpt; geen inkomsten, geen onderdak, niks. Terug naar het thuisland blijkt ook moeilijker te zijn dan het lijkt.

En dan vergeet ik ook nooit meer het gesprek wat ik had in de trein ooit, met een vrouw, hoger opgeleid, ziek geworden. Lang verhaal kort; uiteindelijk alles kwijtgeraakt en twee jaar dakloos geweest. Nu weer gelukkig onderdak, werkend en gezond. Of mensen met bijv long covid die door het verlies van hun inkomsten hun woning niet meer kunnen bekostigen, maar ook geen goedkopere woonruimte kunnen vinden. Ziek en dakloos zijn is (shocking) in NL geen reden voor urgentieverlening voor een sociale huurwoning.

En dan zie ik ook nog veel mensen die er ongelooflijk netjes bij lopen die bij mij soep komen halen. Dat zijn mensen die geen eten kunnen betalen en afhankelijk zijn van deze hulp. Je ziet het niet aan de buitenkant. Niet alle dak- en thuislozen zijn lid van bendes. Er zijn veel meer mensen waarvan je het niet weet, dat ze diep in de problemen zitten.

Dus dat je geen daklozen ziet, wil niet zeggen dat ze er niet zijn. Niet alle daklozen zien er 'dakloos' uit. Maar wel meer dan genoeg mensen die echt hulp nodig hebben. Ik denk trouwens niet dat geld geven dit probleem structureel oplost, daar is veel meer voor nodig. Ik geef dus ook geen geld (maar wel eten).
viamia schreef:
28-11-2025 12:53
Er zijn veel bedelaars onderdeel van een bende, maar ik wil eigenlijk ook nog wel even benadrukken dat echt niet alle dak- en thuislozen zo zijn. In Den Haag en het Westland raken veel arbeidsmigranten dakloos. Zij worden hierheen gehaald en compleet uitgebuit, moeten met véél te veel op een klein kamertje slapen voor een schamel loontje. En als werkgever ze niet meer nodig heeft, worden ze op straat gedumpt; geen inkomsten, geen onderdak, niks. Terug naar het thuisland blijkt ook moeilijker te zijn dan het lijkt.

En dan vergeet ik ook nooit meer het gesprek wat ik had in de trein ooit, met een vrouw, hoger opgeleid, ziek geworden. Lang verhaal kort; uiteindelijk alles kwijtgeraakt en twee jaar dakloos geweest. Nu weer gelukkig onderdak, werkend en gezond. Of mensen met bijv long covid die door het verlies van hun inkomsten hun woning niet meer kunnen bekostigen, maar ook geen goedkopere woonruimte kunnen vinden. Ziek en dakloos zijn is (shocking) in NL geen reden voor urgentieverlening voor een sociale huurwoning.

En dan zie ik ook nog veel mensen die er ongelooflijk netjes bij lopen die bij mij soep komen halen. Dat zijn mensen die geen eten kunnen betalen en afhankelijk zijn van deze hulp. Je ziet het niet aan de buitenkant. Niet alle dak- en thuislozen zijn lid van bendes. Er zijn veel meer mensen waarvan je het niet weet, dat ze diep in de problemen zitten.

Dus dat je geen daklozen ziet, wil niet zeggen dat ze er niet zijn. Niet alle daklozen zien er 'dakloos' uit. Maar wel meer dan genoeg mensen die echt hulp nodig hebben. Ik denk trouwens niet dat geld geven dit probleem structureel oplost, daar is veel meer voor nodig. Ik geef dus ook geen geld (maar wel eten).
Denk dat mensen dat wel weten, maar dat dit topic gaat over bedelaars. En inderdaad zijn lang niet alle daklozen bedelaars.
dolfje schreef:
28-11-2025 09:21
Een straatmuzikant geef ik inderdaad wel ooit eens iets maar dat vind ik ook niet bedelen, die doet er ook wat voor.
Hangt ervan af wat voor straatmuzikant. Bij ons in de stad waren een aantal straatmuzikanten die 1 melodietje kenden en waarbij 1 keer per uur iemand langs kwam om het geld op te halen.
Er zijn hier een paar vaste bedelaars in de straat voornee supermartk en die geef ik af en toe een broodje/croissant of een blikje drinken. Nooit geld. En regelmatig de volle tassen met lege flessen die ze kunnen inleveren. Maar "vreemde" bedelaars geeft ik niets.
PoesMinoes schreef:
28-11-2025 10:29
Een paar jaar geleden op Kreta was een klein (zigeuner?) meisje zelfgemaakte bloemenkransjes aan het verkopen voor 1 euro. Van man mocht ik niks kopen maar toch gedaan, ze was te schattig. Een stuk verderop stond moeders de boel gade te slaan, of dochter het wel goed deed. Tsja, was het wel slim om haar iets te geven? Ik weet het niet.
Bedelaars die ergens langs de kant met een bakje zitten geef ik nooit iets, muzikanten wel.
Dat is gewoon exploiteren van kinderen.
Was recent in Zuid Afrika en daar hingen frequent posters dat bedelarij kinderarbeid is en dat je dus vooral niks moet geven. Kinderen gaan niet meer naar school omdat bedelen lucratiever is; vanwege de door jou ook al genoemde ‘schattigheids factor’.
Maar op lange termijn wordt het probleem natuurlijk alleen maar groter voor die kinderen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven