Geschikte reistas voor kat tijdens vlucht

12-07-2020 12:13 101 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik moet over 3 weken met mijn kat in het vliegtuig en ben op zoek naar een geschikte niet al te dure reistas. Heeft iemand tips? De tas moet aan de eisen voldoen en onder mijn stoel passen. Ook zou ik graag andere tips willen krijgen hoe ik de reis zo aangenaam mogelijk kan maken voor de kat. Ze is nogal stressgevoelig namelijk. De vlucht zelf duurt gelukkig maar 1,5 uur. Moeten katten echt uit het mandje gehaald worden bij de security of valt dat te omzeilen?
Alle reacties Link kopieren
Heb ook met mijn kat gevlogen circa anderhalf uur.
Tuigje zoals al is genoemd, ik had het riempje niet om mijn pols maar weer aan het mandje vastgebonden. Natuurlijk zo vast gemaakt dat het riempje niet strak stond vanwege wurgingsgevaar en makkelijk en snel los te maken om inderdaad soms om mijn pols te doen als ze uit het mandje moest. Tuigje al laten wennen lang voordat je gaat reizen. Ook even oefenen dat ze snapt dat ze aan een riempje zit. Tuigje moet natuurlijk ook de goede maat zijn. Niet een riempje aan een halsband vastmaken. Kan een kat makkelijk doorheen glippen en dan ben je je kat kwijt. Of kan zich weer wurgen.
Reismandje ook al neerzetten open in je huiskamer een aantal weken.. om kat daaraan te laten wennen. Doe haar er wat vaker erin/ eruit, zodat je kat weet hoe het werkt.

Let op dat je juiste formaat tas neemt vanwege eisen handbagage maar ook dat de tas niet zo kwetsbaar is, want anders kan je kat "gekwetst" worden. Kortom niet te goedkoop materiaal wat heel dun is.Bijvoorbeeld de Maelson snuggle kennel zag ik toen ik even googlde.
Ik heb een iets andere, die vind ik zo snel niet, maar deze kan in ieder geval als formaat handbagage. Neem je zo'n hele harde, kan je het niet onder je stoel zetten. En ja dat moest bij stijgen en dalen, heb haar daarna wel er onderuit gehaald. Een stewardess vond dat niet goed maar een andere weer wel. Er was een kind op de rij naast mij heel hard aan het huilen en krijsen en die hield op toen die mijn kat zag in het reismandje :)
Oh ja probeer een eigen rij te krijgen. Ik had eerst allemaal buren (kreeg een aangewezen plek door de kat) maar ik mocht ruilen van de stewardess, dat was echt heel aardig. Ik kon de kat onder de stoel naast mij zetten, zodat ik haar wat gerust kon stellen. Onder je eigen stoel is lastiger.

Neem wat extra plastic tasjes (om wegwerp luier mee weg te gooien) en soort wegwerpluiers/ wat je in reismand doet voor urine/ ontlasting mee zodat je je kat/ reismand onderweg kan schoonmaken.

Zorg voor een geldige rabiës (hondsdolheid) vaccinatie. Dat moet minstens 3 weken voor je vertrek zijn gegeven (of het moet een herhalingsvaccinatie zijn dan is dat anders). Je kat moet gechipt zijn en heeft een EU pas nodig. Dit weet je dierenarts ook.

Succes, mijn kat vond opstijgen en dalen niet zo leuk, de rest ging prima.
Oh ja. Zorg ervoor dat je een goed plan hebt om op het vliegveld te komen en weer hoe je verder reist. :cat:
paperlantern wijzigde dit bericht op 12-07-2020 22:49
Reden: de website link werkte niet
29.07% gewijzigd
thanx schreef:
12-07-2020 19:45
Geen idee eigenlijk.
Waar ik wel van sta te kijken is dat de kat, met mand, onder je stoel moet!
Kun je geen grotere plaats boeken? Of lege stoel.
Ik vraag me ook af hoe dat b.v. zou moeten met mijn moeder, die bijna geen lucht meer krijgt als er een kat in de buurt is.

Vliegtuigen hebben een HEPA filtersysteem.
Dan krijgt een allergie geen kans hoor.
Alle reacties Link kopieren
Oh ja ik moest kat op Schiphol er bij de Security inderdaad uit haar reismandje halen ter controle en nee dat was niet in een aparte kamer. Dat ging met die van mij prima want gewend aan tuigje, riempje en vol vertrouwen bij mij. Heb je een hele angstige kat dan wordt dit heel lastig(er). De medewerkers waren echt heel aardig, misschien kunnen ze dan wel een kamer met je opzoeken.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de mensen naast mij in de andere rij wel gevraagd of ze allergisch waren. Zou dat wel vervelend hebben gevonden en dan aan stewardess naar een andere plek hebben gevraagd voor de zekerheid. Ik had dus al geregeld dat ik alleen zat (stoelen naast mij waren niet bezet). Gelukkig was bij mij het vliegtuig niet heel vol.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb trouwens ook een week lang voor de vlucht en op de dag van de vlucht Zylkene gegeven. Dat is geen valium of iets in die categorie middelen maar wel een "onschuldiger" middel dat de angst wat kan verminderen.
Het zijn capsules en het poeder meng je door (een klein beetje) eten.
Ik weet niet of het echt werkt, maar ik wilde gewoon alles doen wat maar mogelijk was om de vlucht zo aangenaam mogelijk te maken.

Investeer echt in een goede reistas!! Heb je later ook wel weer wat aan. Maar dat beschermt je kat en je wilt dat je makkelijk bij je kat kan als er iets is etc.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb net contact gehad met de vliegtuigmaatschappij, en helaas is de vlucht voor huisdieren al volgeboekt. Mijn kat moet nu in het ruim. Daar mag ze gelukkig in een grotere reismand, maar het zal wel erg stressvol zijn voor haar.
Iemand ervaring daarmee?

Beetje balen dit. Ik heb gisteren mijn ticket pas kunnen boeken en kon online geen kat bijboeken. Als we een dag later zouden vliegen kan ze wel in de cabine, maar dat kan dan weer niet ivm de verhuizers.
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
12-07-2020 13:56
Lekker fris een kat op het tafeltje. Bah, wat vies!
Waarom? Ik vind mensen viezer hoor.
Grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can and wisdom to know the difference.
Alle reacties Link kopieren
Ja er mag volgens mij maar 1 huisdier per keer de cabine in mee. Ik zou zelf mijn vlucht een dag later of eerder doen met de kat bij mij. Ik weet niet hoe het in het ruim gaat en ik wilde nu juist er zelf bij zijn. Mijn kat vond bijvoorbeeld juist het hele harde geluid van de motoren die draaiden heel eng. Maar het vliegen zelf niet zo, want ik was in de buurt. Heeft ze fijn naar buiten gekeken en was ze rustig.
Alle reacties Link kopieren
Transavia laat ook huisdieren toe in de cabine trouwens.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik wilde haar ook het liefst bij mij in de cabine hebben, maar dat gaat op deze vlucht niet lukken en een vlucht op een andere dag is ook geen optie. Ik lees echter geen dramatische verhalen over huisdieren in het ruim.

Ik moet er maar vanuit gaan dat dit een goede oplossing is zo. Niet ideaal, maar dat is dat hele emigreren sowieso niet. En er gaan toch vaker huisdieren mee in het ruim?

Ik probeer mezelf een beetje gerust te stellen, want ik heb meer stress vanwege de kat dan vanwege mijzelf (terwijl het emigreren al stressvol genoeg is).
Omdat mijn toenmalige hond een rugzakje had kon ze niet in een bench. Ben toen regelmatig met de bus naar spanje geweest. Ging prima. Later met hond én baby van 3 weken :D
GelaarsdeKat schreef:
12-07-2020 23:19
Ja ik wilde haar ook het liefst bij mij in de cabine hebben, maar dat gaat op deze vlucht niet lukken en een vlucht op een andere dag is ook geen optie. Ik lees echter geen dramatische verhalen over huisdieren in het ruim.

Ik moet er maar vanuit gaan dat dit een goede oplossing is zo. Niet ideaal, maar dat is dat hele emigreren sowieso niet. En er gaan toch vaker huisdieren mee in het ruim?

Ik probeer mezelf een beetje gerust te stellen, want ik heb meer stress vanwege de kat dan vanwege mijzelf (terwijl het emigreren al stressvol genoeg is).
Eh,niet? Weet je hoeveel dieren er ontsnappen op het vliegveld.
Wat mij betreft NIET zonder mij in het ruim.
Maar dat moet je zelf weten.
GelaarsdeKat schreef:
12-07-2020 23:07
Ik heb net contact gehad met de vliegtuigmaatschappij, en helaas is de vlucht voor huisdieren al volgeboekt. Mijn kat moet nu in het ruim. Daar mag ze gelukkig in een grotere reismand, maar het zal wel erg stressvol zijn voor haar.
Iemand ervaring daarmee?

Beetje balen dit. Ik heb gisteren mijn ticket pas kunnen boeken en kon online geen kat bijboeken. Als we een dag later zouden vliegen kan ze wel in de cabine, maar dat kan dan weer niet ivm de verhuizers.
Ik heb enkele keren een kat in het ruim mee laten vliegen, dat is telkens goed gegaan. Katten waren niet meer gestresseerd dan na een trip naar de dierenarts. Kalmeerpilletje zou ik zeker niet geven, dat kan bij katten heel verkeerd vallen.
De transportmand moet een door de vliegmaatschappij goedgekeurd model zijn, dus vraag dat goed na. Dieren zitten in het ruim overigens niet tussen de bagage maar in een aparte ruimte.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf eerst de kat verhuist door middel van vliegen en heb later mijn auto gehaald (kat veilig bij een lieve vriendin voor 1,5 dag). Het is veel gepuzzel, ik weet er alles van. Bereid alles zoveel mogelijk goed voor.

Ik weet alleen dat het voor honden al behoorlijk stressvol kan zijn in het ruim van een vliegtuig dus ik denk eerlijk gezegd voor een kat nog veel meer.
In een ruim is er meer lawaai, en het is er warmer. De meeste mensen doen dit inderdaad omdat hun hond vanwege de grootte sowieso niet mee mag in de cabine. Maar katten en kleine honden nemen de meeste mensen de cabine in mee.
Als je kat niet bang is voor autorijden, met de auto meenemen? Natuurlijk bij pauzes niet in de auto laten zitten vanwege de hitte in de auto (die loopt snel op). Ook dan een tuigje en een riempje als extra veiligheid. Er bestaat zelfs een systeem dat je je kat kan vastmaken in de auto aan een tuigje. Google maar eens.

Oh ja mijn kat vond reizen met de trein trouwens geen enkel punt. Zat in haar reismandje lekker naar buiten te kijken (dit ging om een treinreis van een uur, niet een hele dag). Terwijl ze autorijden niet leuk vindt.

let op, belangrijk:
Dieren met een platte snuit, zoals boxers, pekinezen en Perzische katten, kunnen tijdens de vlucht ademhalingsproblemen krijgen door warmte en stress. Met het oog op hun welzijn mogen de meeste dieren met een platte snuit daarom niet in het ruim vervoerd worden, maar alleen in de cabine of als vracht.
Alle reacties Link kopieren
En eens met Dutchnea, geen kalmeerpilletjes geven, stel ze gaan braken, kunnen ze stikken (verslikpneumonie).

Wel goed om te lezen dat het bij Dutchnea dus zo goed is gegaan. Ik vond het bij mij aan boord van het vliegtuig ook goed te doen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kat vindt autorijden ook niks. Maar ik weet uit ervaring dat een lange autorit ook goed kan gaan. Ik ben ooit eerder geëmigreerd met mijn vorige kat en die viel na een uur of 2 luidkeels miauwen lekker in slaap. Dat was wel een kortere reis en dus ook met de auto en heel goed te doen. Ze was ook meteen op haar gemak bij aankomst in het nieuwe huis.

Maar dit moet goed komen. Stress zal het sowieso geven, op wat voor manier dan ook. En dan vind ik een autorit van minstens 10 uur of wie weet nog langer vanwege zomerdrukte en files toch ook geen optie en ook behoorlijk stressvol.

Het is balen dat ze niet met mij in de cabine kan, maar ik betwijfel ook of dat minder stressig zou zijn voor haar. Natuurlijk zou ik in de buurt zijn, maar ze moet ook langer in die piepkleine tas zitten en opstijgen en landen is sowieso geen pretje voor haar. Ik vraag me af of het wat uitmaakt qua stressnivo.

Maar zoals gezegd is op een andere dag vliegen geen optie, met de auto gaan ook niet en de kat voorlopig hier laten of bij iemand anders onderbrengen is ook geen optie.
GelaarsdeKat schreef:
12-07-2020 23:19
Ja ik wilde haar ook het liefst bij mij in de cabine hebben, maar dat gaat op deze vlucht niet lukken en een vlucht op een andere dag is ook geen optie. Ik lees echter geen dramatische verhalen over huisdieren in het ruim.

Ik moet er maar vanuit gaan dat dit een goede oplossing is zo. Niet ideaal, maar dat is dat hele emigreren sowieso niet. En er gaan toch vaker huisdieren mee in het ruim?

Ik probeer mezelf een beetje gerust te stellen, want ik heb meer stress vanwege de kat dan vanwege mijzelf (terwijl het emigreren al stressvol genoeg is).

Ik heb vorig jaar op de terugweg van mijn vakantie 4 geadopteerde zwerfkatten meegenomen. (Namens een stichting) Die gingen het ruim in.
Duurde alleen schijtlang voor ik ze op Schiphol terugkreeg.
Maar met de katten was het helemaal prima.
paperlantern schreef:
12-07-2020 23:40
En eens met Dutchnea, geen kalmeerpilletjes geven, stel ze gaan braken, kunnen ze stikken (verslikpneumonie).

Wel goed om te lezen dat het bij Dutchnea dus zo goed is gegaan. Ik vond het bij mij aan boord van het vliegtuig ook goed te doen.
Ik had zelfs de indruk dat ze vliegen minder erg vonden dan autorijden.
Nog enkele tips : vlak voor de vlucht geen eten geven, wel water. Plak op de transportmand een envelop met jouw gegevens er op ( en eventueel contactgegevens van iemand aan de kant van aankomst ), en in de envelop een kopie van alle reisdocumenten van de kat. Vraag net voor vertrek aan het grondpersoneel of ze kunnen bevestigen dat je dier aan boord is, dat kunnen ze navragen bij de bagageafhandelaar. Als je vlucht vertraging heeft, laat dan weten aan het personeel dat je een kat in het ruim hebt en vraag of ze de temperatuur kunnen controleren. Duurt de vertraging erg lang, eis dan dat de kat van boord gehaald wordt !
Alle reacties Link kopieren
S7rin schreef:
12-07-2020 14:11
En dit.

En misschien een groot pak van die gele wegwerp oordopjes om aan je directe buren in het vliegtuig aan te bieden ;)

Alhoewel ik zelf liever een huilende kat naast me heb zitten dan een baby.
Wat is het verschil? Klinkt bijna hetzelfde.
de wereld wacht om ontdekt te worden
GelaarsdeKat schreef:
12-07-2020 18:06
Dat was aanvankelijk het plan, maar ik zou dan het hele stuk alleen moeten rijden, achter de verhuiswagen aan dus ook geen mogelijkheid tot overnachten. Ik zag dat ook niet zitten. En dan ook nog eens op zwarte zaterdag, wie weet hoe lang je er dan over doet. Vond ik ook zielig voor de poes :(
Kun je niet een dag eerder dan de verhuizers gaan rijden? Kun je er op je gemak 2 dagen over doen en overnachten.
Alle reacties Link kopieren
TO, heb je gedacht aan business class vliegen? k'Weet niet met welke maatschappij je vliegt. Mijn ervaring, 2 x gevlogen met poes, meer beenruimte, mocht op schoot en kreeg een zalmhapje aangeboden :)
Anders is het zo, in bench in het ruim en daarna bijkomen van de schrik. Succes met de verhuizing en goede start in het nieuwe land.
Alles sal reg kom
Alle reacties Link kopieren
Ik zal eens kijken of een upgrade mogelijk is. Maar vermoedelijk maakt dat niet uit voor de kat, vol is vol denk ik? Ze zal dan niet ineens wél mee aan boord mogen.
Alle reacties Link kopieren
_Branwen_ schreef:
13-07-2020 08:10
Kun je niet een dag eerder dan de verhuizers gaan rijden? Kun je er op je gemak 2 dagen over doen en overnachten.
Ja, dat was een idee geweest. Maar ik had van te voren gedacht dat dit allemaal prima haalbaar zou zijn. Sleutel overdracht op vrijdag eind van de middag en dan zaterdag vertrekken. Die sleutel overdracht wil ik per se gedaan hebben voordat ik vertrek, aangezien ik niet nog eens terug wil komen.

Tickets zijn nu al geboekt dus ik ga nu niets meer veranderen.
Ik neem aan dat je kat ook gechipt, geënt is en een paspoort heeft?
Overleg met de dierenarts, maar ik meen inderdaad dat kalmeringsmiddelen afgeraden worden!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 4x gevlogen met kat en ik zou als het aanwezig is, ook business class aanraden. Extra ruimte is absoluut heel prettig.
Mijn kat heeft niet gehuild, gemauwd of gejammerd. Ik kon haar aaien en geruststellen. Tijdens autorijden was/ is ze veel luidruchtiger.
Eventueel met de trein? Ik weet alleen niet of dat heel lang reizen is. Daar had ik haar reismandje bij het raam op de stoel gezet en dat vond ze eigenlijk echt wel ok. Ze zat redelijk op haar gemak en keek naar buiten.
Voordeel van vliegen is inderdaad dat het snel klaar is. Maar ik heb echt alles van de verhuizing etc om de kat heen gepland. Ik begrijp wel dat dit niet altijd mogelijk is. En nu in Corona tijd is het vast nog lastiger, minder vluchten etc.

Moet ze in het ruim, dan vind ik de adviezen die al daarover gegeven zijn heel nuttig. Denk niet dat de medewerkers ook wel weten dat er dieren in het ruim zitten. Die hebben zoveel waar ze aan moeten denken.

Het is warm in een ruim en minder goede beluchting. Echt goed letten op vertragingen en ook echt niet doen als je kat al een hartprobleem, luchtwegprobleem (bijvoorbeeld astma) of een korte snuit heeft.
paperlantern wijzigde dit bericht op 13-07-2020 14:27
4.04% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven