Gezondheidverklaring CBR [lege OP]

14-07-2020 18:35 80 berichten
--------------
moderatorviva wijzigde dit bericht op 14-07-2020 21:46
Reden: OP (grotendeels) verwijderd. Passende maatregelen genomen. Met vriendelijke groet, Moderator Viva.
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
granny71 schreef:
14-07-2020 20:15
Ik heb een heel ander soort diagnose maar toen ik mijn rijbewijs een maand geleden heb verlengd vroeg er niemand om een gezondheidsverklaring


https://www.diks.nl/info/rijbewijs-verlengen/

Dat klopt, als jij niks zegt wordt ie inderdaad verlengd. Maar dat betekend dus wel dat je het verzwijgt en je het riskeert dat je verzekering niet uitbetaald.
Ik kreeg mijn aandoening ruim 15 jaar na het behalen van mijn rijbewijs. Ik had zo mijn auto in kunnen stappen en weer kunnen laten verlengen als de 10 jaar weer om waren. Echter adviseerde het revalidatiecentrum met klem om de gezondheidsverklaring in te vullen bij CBR.
Deze is niet verplicht, je bent alleen wel de pisang als je een ongeluk krijgt/veroorzaakt en je dus je diagnose verzwegen hebt.
Alle reacties Link kopieren
https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... 0verlengen.
Alle reacties Link kopieren
VGM1980 schreef:
14-07-2020 18:41
Wat er kan gebeuren is dat ze een ongeluk krijgt. Wel of niet zelf veroorzaakt, het wordt niet gedekt door de verzekering als je het hebt verzwegen. En ja, deze mogen het zorgdossier in zien. Niet direct natuurlijk, ze zullen jou eerst om toestemming vragen en als jij die niet geeft dan zullen ze op een ander manier het recht krijgen om het in te mogen zien. Je wordt niet vrolijk, als je de rest van je leven letselschade mag betalen.
Dit is echt alleen als er aanleiding is om te denken dat jij het ongeluk veroorzaakt hebt, door je aandoening.

Een verzekeraar mag zeker niet op goed geluk gaan spitten in je medische dossiers, op zoek naar een reden om niet te betalen. Medisch geheim is echt goed afgetimmerd.

Maar als jij bijvoorbeeld een kruk in je auto hebt liggen of medicijnen, dan zou het kunnen dat iemand verder gaat kijken.
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
14-07-2020 18:54
Er staat wel in de vraag ‘vastgesteld door een arts’. Als een orthopedagoog of andere niet-arts de diagnose heeft gesteld kun je naar verluidt nee invullen. Strikt genomen lieg je dan niet.
Het is ook gewoon zonde en een verdienmodel voor die psychiaters. Als iemand te gek is om te rijden zou dat echt wel zijn opgemerkt door de instructeur.
Meen je dit?

Het gaat niet om te gek om te rijden zijn, maar beperkingen kunnen hebben waardoor je niet veilig aan het verkeer kunt deelnemen. Daarom moet dat per geval (stom woord) beoordeeld worden.
..
Volhouder666 schreef:
14-07-2020 21:40
Meen je dit?

Het gaat niet om te gek om te rijden zijn, maar beperkingen kunnen hebben waardoor je niet veilig aan het verkeer kunt deelnemen. Daarom moet dat per geval (stom woord) beoordeeld worden.
Dan mogen ze dat ook wel invoeren voor alle tokkies met petjes en het IQ van een visstick. Die vind ik imho veel enger in het verkeer dan iemand met PDD NOS
Eggo schreef:
14-07-2020 21:46
Dan mogen ze dat ook wel invoeren voor alle tokkies met petjes en het IQ van een visstick. Die vind ik imho veel enger in het verkeer dan iemand met PDD NOS
Lekker aan het generaliseren?
Alle reacties Link kopieren
Dropdrop schreef:
14-07-2020 21:21
Dit is echt alleen als er aanleiding is om te denken dat jij het ongeluk veroorzaakt hebt, door je aandoening.

Een verzekeraar mag zeker niet op goed geluk gaan spitten in je medische dossiers, op zoek naar een reden om niet te betalen. Medisch geheim is echt goed afgetimmerd.

Maar als jij bijvoorbeeld een kruk in je auto hebt liggen of medicijnen, dan zou het kunnen dat iemand verder gaat kijken.

Dan moet je het zelf weten als je toch de gok gaat wagen.
Bij mij zal je ook niets zien liggen, maar ik zou het heel stom vinden als mensen met mijn aandoening maar er gewoon van uit gaan dat ze kunnen rijden en de auto in stappen.
Alle reacties Link kopieren
Eggo schreef:
14-07-2020 21:46
Dan mogen ze dat ook wel invoeren voor alle tokkies met petjes en het IQ van een visstick. Die vind ik imho veel enger in het verkeer dan iemand met PDD NOS

En toch zijn er mensen met PDD NOS die starten met rijlessen en halverwege zullen moeten staken, omdat het niet blijkt te gaan door oa overprikkeling, anticiperen e.d.
Alle reacties Link kopieren
Eggo schreef:
14-07-2020 21:46
Dan mogen ze dat ook wel invoeren voor alle tokkies met petjes en het IQ van een visstick. Die vind ik imho veel enger in het verkeer dan iemand met PDD NOS
Ik kan er niets aan doen, maar op de site van de cbr kun je er meer over vinden.
Degene met PDD NOS in het verkeer is het als het goed is toegestaan om te rijden. Dat maakt ook een verschil.
..
Alle reacties Link kopieren
Volhouder666 schreef:
14-07-2020 22:17
Ik kan er niets aan doen, maar op de site van de cbr kun je er meer over vinden.
Degene met PDD NOS in het verkeer is het als het goed is toegestaan om te rijden. Dat maakt ook een verschil.
Iemand met PPD-NOS zou JA moeten invullen bij de gezondheidsverklaring. Dus nu zou je bij het halen wellicht een rijtest moeten doen.
Als je NEE invult op de vraag: "Heeft een arts bij u autisme of een vorm daarvan vastgesteld, zoals PDD-NOS, McDD of Asperger?" maar wel PDD-NOS hebt is een bijkomend nadeel van een ongeluk dat je niet verzekerd bent.
Alle reacties Link kopieren
Volhouder666 schreef:
14-07-2020 21:40
Meen je dit?

Het gaat niet om te gek om te rijden zijn, maar beperkingen kunnen hebben waardoor je niet veilig aan het verkeer kunt deelnemen. Daarom moet dat per geval (stom woord) beoordeeld worden.
Hmm ja. Denk je niet dat een instructeur in zeg 30 lessen meer bijzonder gedrag zal opvallen dan degene die de rijtest van een uurtje afneemt?
Alle reacties Link kopieren
VGM1980 schreef:
14-07-2020 22:13
Dan moet je het zelf weten als je toch de gok gaat wagen.
Bij mij zal je ook niets zien liggen, maar ik zou het heel stom vinden als mensen met mijn aandoening maar er gewoon van uit gaan dat ze kunnen rijden en de auto in stappen.
Bij mensen met ass is echter nooit aangetoond dat ze slechter rijden dan neurotypische mensen.
Daarom is die regel krom. Je moet er niet over liegen, maar hoop toch echt dat het snel afgeschaft wordt.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alle reacties Link kopieren
madamzonderm schreef:
14-07-2020 22:21
Iemand met PPD-NOS zou JA moeten invullen bij de gezondheidsverklaring. Dus nu zou je bij het halen wellicht een rijtest moeten doen.
Als je NEE invult op de vraag: "Heeft een arts bij u autisme of een vorm daarvan vastgesteld, zoals PDD-NOS, McDD of Asperger?" maar wel PDD-NOS hebt is een bijkomend nadeel van een ongeluk dat je niet verzekerd bent.
Alleen als een arts de diagnose heeft vastgesteld moet je ja aanvinken.
Alle reacties Link kopieren
VGM1980 schreef:
14-07-2020 22:15
En toch zijn er mensen met PDD NOS die starten met rijlessen en halverwege zullen moeten staken, omdat het niet blijkt te gaan door oa overprikkeling, anticiperen e.d.
En zo zijn er ook mensen zonder ass die stoppen, omdat het ze om wat voor reden niet lukt.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alle reacties Link kopieren
Reficul schreef:
14-07-2020 22:28
Alleen als een arts de diagnose heeft vastgesteld moet je ja aanvinken.
Dus de extra conditie "maar wel PDD-NOS hebt". Dat moet worden vastgesteld door een arts.
Alle reacties Link kopieren
Als je googles op autisme en rijbewijs vind je heel veel artikelen die vertellen dat er geen verband is en geen enkele dat er wel een verband is. Sterker nog mensen met autisme lijken vaak beter te rijden als ze eenmaal hun rijbewijs hebben.

https://www.rij-instructie.nl/nieuws/al ... rnederend-

Overigens is wel uit onderzoek gebleken dat mensen met een psychische aandoening inderdaad een groter risico vormt in het verkeer, maar uit niks blijkt dat dat ook geld voor autisme. Je kunt nu eenmaal niet alle psychische stoornissen op één hoop gooien net zo min als je iemand met een gebroken been kunt vergelijken met iemand met diabetes.

https://m.ggztotaal.nl/#!/news/3746438
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alle reacties Link kopieren
madamzonderm schreef:
14-07-2020 22:31
Dus de extra conditie "maar wel PDD-NOS hebt". Dat moet worden vastgesteld door een arts.
Ik weet dat 12 jaar geleden deze diagnose ook door een psycholoog of orthopedagoog werd gesteld. Vragen lijst voor school, voor de ouders, uurtje psycholoog met het kind en hoppa stempel. Soms al op het vijfde levensjaar.
Volgens mij is de diagnose Pdd-nos later uitgesplitst. Toen was het nog een vergaarbak voor als je geen adhd of Asperger had.
Pin me er niet op vast maar volgens mij zijn de diagnoses add,odd,ass Etc(weet niet of dit de juiste afkortingen zijn)later bijgekomen met de komst van de dsm5.
Alle reacties Link kopieren
Reficul schreef:
14-07-2020 22:38
Ik weet dat 12 jaar geleden deze diagnose ook door een psycholoog of orthopedagoog werd gesteld. Vragen lijst voor school, voor de ouders, uurtje psycholoog met het kind en hoppa stempel. Soms al op het vijfde levensjaar.
Volgens mij is de diagnose Pdd-nos later uitgesplitst. Toen was het nog een vergaarbak voor als je geen adhd of Asperger had.
Pin me er niet op vast maar volgens mij zijn de diagnoses add,odd,ass Etc(weet niet of dit de juiste afkortingen zijn)later bijgekomen met de komst van de dsm5.
Alle autisme is onder ass gaan vallen, omdar pddnos zo'n vergaarbak was er vielen dingen onder die geen autisme waren en dingen werden gemist die het wel waren. De definities zijn dus ook veranderd.

Adhd en add is nu ook één diagnose.

Hoe de diagnostiek vroeger ging en bij kinderen gaar weet ik niet. Maar ik kreeg twee jaar geleden lading vragenlijsten, moest een hele ochtend langs komen en er was nog een afspraak met mijn ouder. Zeer uitgebreid dus,
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alle reacties Link kopieren
Reficul schreef:
14-07-2020 22:38
Ik weet dat 12 jaar geleden deze diagnose ook door een psycholoog of orthopedagoog werd gesteld. Vragen lijst voor school, voor de ouders, uurtje psycholoog met het kind en hoppa stempel. Soms al op het vijfde levensjaar.
Volgens mij is de diagnose Pdd-nos later uitgesplitst. Toen was het nog een vergaarbak voor als je geen adhd of Asperger had.
Pin me er niet op vast maar volgens mij zijn de diagnoses add,odd,ass Etc(weet niet of dit de juiste afkortingen zijn)later bijgekomen met de komst van de dsm5.
Van de diagnoses door iemand anders dan arts toen weet ik niet. in DSM-5 zijn alle 'vormen' van autisme afgeschaft en is autismespectrumstoornis de verzamelnaam geworden. ADHD is een andere diagnose dan autisme.

https://www.autisme.nl/over-autisme/wat ... -stoornis/
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
14-07-2020 20:02
Het gaat er om wat hij op papier op de vragenlijst heeft geantwoord.

Er zit dus verschil in de vragen mbt add/adhd en ppdnos

Klopt. En hij heeft nee ingevuld.
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
14-07-2020 22:24
Hmm ja. Denk je niet dat een instructeur in zeg 30 lessen meer bijzonder gedrag zal opvallen dan degene die de rijtest van een uurtje afneemt?
Denk jij niet dat dat wel kan opvallen maar dat de instructeur niet degene is die de beoordeling van de gezondheidsverklaring doet?
..
Alle reacties Link kopieren
lollypopje schreef:
14-07-2020 22:27
Bij mensen met ass is echter nooit aangetoond dat ze slechter rijden dan neurotypische mensen.
Daarom is die regel krom. Je moet er niet over liegen, maar hoop toch echt dat het snel afgeschaft wordt.
Ik denk dat het niet afgeschaft moet worden, maar dat er juist een strengere controle moet komen op wie wel of niet mag autorijden. Als ik kijk wat er op de weg ronddwaalt dan zouden er heel wat mensen minder een rijbewijs moeten hebben.
..
Alle reacties Link kopieren
Volhouder666 schreef:
14-07-2020 23:15
Denk jij niet dat dat wel kan opvallen maar dat de instructeur niet degene is die de beoordeling van de gezondheidsverklaring doet?
De instructeur moet beoordelen of iemand in staat is om veilig aan het verkeer deel te nemen. Hij zal, als het goed is, geen rij-examen aanvragen voor iemand die onveilig gedrag vertoont.
Ik zie veel meer gevaar bij ouderen, die een rijtest van slechts een half uurtje krijgen. Mijn opa had ongeveer een helder uur per dag. Hij zorgde dat dat steeds was bij de keuring, dus is er zo drie keer doorheen gekomen. Maar goed, ik denk dat degene die heeft verzonnen dat ASS een risico was, mensen als Rainman en Kees Momma voor ogen had. Die zouden al nooit bedenken om rijlessen te gaan nemen.
Alle reacties Link kopieren
Volhouder666 schreef:
14-07-2020 23:18
Ik denk dat het niet afgeschaft moet worden, maar dat er juist een strengere controle moet komen op wie wel of niet mag autorijden. Als ik kijk wat er op de weg ronddwaalt dan zouden er heel wat mensen minder een rijbewijs moeten hebben.
De testcapaciteit, die nu tekort schiet, kan beter worden ingezet dan bij autisme imo.
Alle reacties Link kopieren
Volhouder666 schreef:
14-07-2020 23:18
Ik denk dat het niet afgeschaft moet worden, maar dat er juist een strengere controle moet komen op wie wel of niet mag autorijden. Als ik kijk wat er op de weg ronddwaalt dan zouden er heel wat mensen minder een rijbewijs moeten hebben.
Iedereen dan maar testen?
En waar haal je dan de restcapaciteit en het geld vandaan?
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven