Half jaar studie in oost Europa, ben ik naïef of niet?

21-12-2024 08:06 39 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn oudste wil volgend jaar herfst een minor in het buitenland doen. Nu stond op haar is een mogelijkheid lijstje de Baltischd staten en Polen.
Haar vader vind dat niet zo’n goed idee in deze tijd. Ik maak me niet zo’n zorgen. Maar ik vraag me ook wel af of ik misschien wat naïef ben.
Zouden jullie deze landen komend jaar vermijden of durven te gaan voor een langere periode?
En als je het zou vermijden, welke landen zou je dan vermijden?

En ja het duurt nog even voor ze gaat maar ze moet haar keuzes voor januari doorgeven vandaar dat we nu al aan het kijken zijn
lonelycat wijzigde dit bericht op 21-12-2024 08:40
1.48% gewijzigd
Wat een mooie plannen! Een super ervaring.

Er studeren best veel Nederlanders in deze landen. Laat haar eens contact opnemen met deze studenten.

Maar ik zou gaan.
Zowel Polen als de Balkanlanden zijn hartstikke veilig. Soms zelfs veiliger dan bijvoorbeeld Londen en andere populaire steden in West-Europa. Ik zou mijn kinderen met een gerust hart een halfjaar laten studeren daar. Gaat ze naar een gastgezin?
Adieu les cons!
Gezien de dreiging vanuit Rusland zouden Polen, Estland, Letland en Litouwen voor mij een no go zijn. Als Oekraïne valt zijn zij de volgende op het lijstje van Poetin. Andere landen lijken me veilig genoeg.
Nee ze moet zelf housing zoeken. Deze landen hebben een pre omdat ze als gestructureerd uitkwamen. Housing is goed geregeld.
Oudste heeft behoefte aan structuur. Zuidelijke landen zijn vaak chaotisch kwamen we achter en die vallen dus af
Ja joh, Putin gaat echt niet zomaar de EU binnen vallen.
Ik zou Wit-Rusland vermijden maar verwacht niet dat dat een optie is.
Koffieleut123 schreef:
21-12-2024 08:18
Gezien de dreiging vanuit Rusland zouden Polen, Estland, Letland en Litouwen voor mij een no go zijn. Als Oekraïne valt zijn zij de volgende op het lijstje van Poetin. Andere landen lijken me veilig genoeg.
Eens.
Ik zou niet zomaar ergens gaan wandelen in het Bosnisch-Kroatische grensgebied vanwege landmijnen en dan moet het verder prima gaan.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
lonelycat schreef:
21-12-2024 08:19
Nee ze moet zelf housing zoeken. Deze landen hebben een pre omdat ze als gestructureerd uitkwamen. Housing is goed geregeld.
Oudste heeft behoefte aan structuur. Zuidelijke landen zijn vaak chaotisch kwamen we achter en die vallen dus af
Ik kan dan Slovenië aanraden, prachtig land en heel gestructureerd.
Is Noorwegen of Zweden ook nog een optie?
AnAppleADay schreef:
21-12-2024 08:23
Ik kan dan Slovenië aanraden, prachtig land en heel gestructureerd.
Is Noorwegen of Zweden ook nog een optie?
Noorwegen en Zweden is mega duur. De kamers kosten alleen a het dubbele dan in andere landen. Helaas want het was eerst wel een optie
Koffieleut123 schreef:
21-12-2024 08:18
Dat is allemaal EU, dan verklaart Putin direct de volgende wereldoorlog.
Als hij echt uitbreidingsdrang heeft zie ik hem eerder naar Georgië of Kazachstan gaan.
Of niet-EU Balkan.
anappleaday wijzigde dit bericht op 21-12-2024 08:32
2.07% gewijzigd
Welke Balkanlanden gaat het om?
Polen zou ik wel aandurven.
TinyTiny schreef:
21-12-2024 08:26
Welke Balkanlanden gaat het om?
Polen zou ik wel aandurven.
Litouwen en Estland. Meer specifiek Tallinn en Vilnius
lonelycat schreef:
21-12-2024 08:30
Dat is niet de Balkan toch?

Je bent denk ik in de war met de Baltische staten.
AnAppleADay schreef:
21-12-2024 08:31
Dat is niet de Balkan toch?

Je bent denk ik in de war met de Baltische staten.
Ja sorry😳
Zo ver mijn aardrijkskunde
Oh ja en in Polen gaat het om Krakau
Ik zie het probleem niet zo. Deze landen zijn niet het einde van de wereld en als het onveilig zou worden dan is ze zo thuis.

Laat haar lekker genieten.
Putin gaat echt niet zomaar op een woensdagmiddag in oktober 2025 de grens van Litouwen over hoor, daar gaat nog een boel aan vooraf en dan is er geneog tijd om een vlucht naar huis te regelen.
Maar in de praktijk is de kans klein. Ik zou me er zeker niet door laten weerhouden die kant op te gaan voor studie of vakantie.

Estland vond ik een prachtig land, doet meer Scandinavisch aan dan Litouwen en Letland. Of Polen, prachtige steden om als student te verblijven.
Ik vind de zorgen een beetje overdreven.
Ik zou haar lekker naar welk EU-land dan ook laten gaan. Wat een geweldige ervaring lijkt me dat.

Oorlog zal het er, Ruttes retoriek ten spijt, echt niet snel worden.
VirginieEfira schreef:
21-12-2024 08:14
Zowel Polen als de Balkanlanden zijn hartstikke veilig. Soms zelfs veiliger dan bijvoorbeeld Londen en andere populaire steden in West-Europa. Ik zou mijn kinderen met een gerust hart een halfjaar laten studeren daar. Gaat ze naar een gastgezin?

Baltische staten zijn iets anders dan de Balkan toch?
Mijn zoon gaat van de zomer op reis naar de Baltische Staten, heb er nooit over gedacht dat dat niet veilig zou zijn.
lonelycat schreef:
21-12-2024 08:30
Allebei mooie steden. Ik zou zelf dan eerder voor Estland gaan. Vilnius ligt erg dicht bij de grens met Wit Rusland en ik vond zelf Estland ook een stuk moderner overkomen dan Litouwen.
Tallinn ligt erg mooi, uitstapjes naar zee en nationale parken. Of een oversteek naar Scandinavie met de nachtboot.
lonelycat schreef:
21-12-2024 08:25
Noorwegen en Zweden is mega duur. De kamers kosten alleen a het dubbele dan in andere landen. Helaas want het was eerst wel een optie
Zijn er beursmogelijkheden, zoals Erasmusbeurs? Dat verlaagt de kosten al. Daarnaast houd je volgens mij de studiefinanciering, dus kijk goed na wat de mogelijkheden zijn.
lonelycat schreef:
21-12-2024 08:34
Oh ja en in Polen gaat het om Krakau
Superleuke stad, met veel studenten en ook veel internationale studenten. Ik zou echt geen seconde twijfelen!
Speculaastaart schreef:
21-12-2024 09:09
Baltische staten zijn iets anders dan de Balkan toch?
Natuurlijk, maar TO had het in eerste instantie over de Balkan. Dat werd later pas gecorrigeerd, maar toen had ik dus al gereageerd :biggrin:
Adieu les cons!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven