Hoeveel contant geld neem je mee op vakantie (buiten Europa)

15-10-2018 17:09 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ga naar midden Afrika en wil wat Euro's voor US dollars om laten wisselen om mee te nemen. Ik kan nl geen valuta van het betreffende land laten omwisselen.
Pinnen kan wel in de grote steden, maar vooral met Visa zoals ik heb gelezen (ik heb Mastercard).
Nu wil ik liever niet met veel geld op zak rondlopen, maar ik wil wel geld meenemen omdat ik niet zeker weet hoe het zit met pinnen daar.
Hoeveel geld nemen jullie normaliter mee op vakantie als je buiten Europa reist?
Maar je kan toch uitzoeken hoe je daar kan pinnen?
Welk land? Dat is vast te Googlen.
Je kan sowieso op elk vliegveld pinnen natuurlijk.

En of je in steden kan pinnen is zo te googelen.

Ik neem, als ik het al doe, iets van 100 euro mee.
Op het vliegveld lokaal geld pinnen. En als ze dollars aannemen, dan euro's meestal ook.
Alle reacties Link kopieren
Ik neem altijd contanten mee, een mix van verschillende coupures, dus zowel groot als klein. Ik PIN bijna niet en gebruik mijn cc ook niet veel. Afhankelijk van naar welk land je gaat in afrika moet je of dollars of euro's meenemen. Aan muntgeld heb je niet zoveel.

Hoeveel geld je mee moet nemen hangt af van hoelang je weg gaat, wat voor reis is het, moet je nog veel ter plaatsen betalen, etc etc.

Geld niet in een moneybelt stoppen (dat de eerste plek waar ze zoeken.) Ik heb een lerenriem met een rits aan de binnenkant, daar kan je $10.000 in kwijt, en verder een kleine portomonnee met daggeld die ik makkelijk kan pakken, een grotere met iets meer geld die wat verder weg is gestopt en de riem. Zo heb ik een jaar dwars door afrika gereisd.

Ik ben een echte rugzaktoerist en reis het liefste met openbaarvervoer en niet met een georganiseerde reis.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
https://www.afrika.nl/zambia/reisgids/g ... en-zambia/

Ik reageer later op jullie berichten, alvast dank!
Hangt toch ook af van wat je ter plekke moet betalen?

Ik neem aan dat je minder meeneemt als je alleen eten en verplaatsingen moet betalen, dan als de hotels ook nog cash betaald moeten worden.

Ik zou dus opzoeken wat een gemiddelde maaltijd daar kost, dat omrekenen naar hoeveel maaltijden je nodig hebt, nog wat geld voor bussen en taxi's, paar uitstappen en nog wat reserve.
En dan eventueel nog de hotelkosten.

En steek uiteraard niet alles samen.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
15-10-2018 17:14
Op het vliegveld lokaal geld pinnen. En als ze dollars aannemen, dan euro's meestal ook.
Dit. Vaak genoeg staan er pinautomaten bij de bagageband.
Ik zou overigens wel zoveel mogelijk betalen in de lokale valuta.
Het hangt er helemaal af waar ik naartoe ga. Vaak niets, als pinnen goed mogelijk is. Naar landen met meer onrust een paar honderd dollar in cash voor noodgevallen. Niet alles bij elkaar houden en alert blijven. Ik reis veel alleen en naai bijvoorbeeld altijd een paar briefjes in mijn BH. Ik heb een klein beursje (een soort lok portemonnee) dat ik gebruik om te betalen in winkels / openbaar vervoer etc waar altijd net genoeg in zit voor alleen die dag, zodat verlies geen probleem is. Zeker niet doen: als je een moneybelt al nodig vindt, deze publiekelijk tevoorschijn halen om te betalen.

Zoek (nog beter) uit hoe het zit met pinnen. Nederlanders komen overal, daar is zeker informatie over. Maak dan een realistisch budget en dan heb je al snel je antwoord.
Ik neem altijd een pinpas en creditcard mee en voor nood een euro of €80 cash.
Ter plekke pinnen en, mocht je niet teveel cash willen halen,, hostels/guesthouses met creditcard betalen.
Hangt af van het land. De laatste keer had ik ongeveer het budget voor een week bij (terwijl ik normaal voor een dag of 2-3 reken) omdat ik geen zin had om meteen ter plaatse in de lange rij op het vliegveld te staan. En hoewel pinnen niet echt een probleem was waren er wel dingen waar je rekening mee moest houden. Zo kon je niet bij elke ATM pinnen maar alleen bij specifieke ATMs van bepaalde banken en dan nog was het geen garantie dat het lukt. En vaak zaten die pinautomaten binnen bij een kantoortje van de bank die niet altijd 24/7 open waren.

Mijn creditcard werd ook niet overal geaccepteerd maar wellicht was dat gewoon omdat het meisje achter de kassa het niet kon/wilde doen.

Ik had dan wel m'n geld verspreid en had nooit alles bij me maar een deel zat ook in m'n koffer of kluisje op de kamer.
Ook handig om uit te zoeken is hoe de biljetten en muntjes zijn opgebouwd want anders krijg je onbedoeld een heel pak papier en briefjes die wellicht helemaal niet handig zijn.
Ik begreep dat het in veel Afrikaanse landen gebruikelijk is om flink te tippen met USD. Kun je kleine coupures (5 en 1) ook bij de bank bestellen?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb je een pb gestuurd.
"Want iedereen verdient een 23ste kans"
Remco Veldhuis (Een lang verhaal kort)
Alle reacties Link kopieren
Ik neem meestal rond de 300 dollar mee. En verder heb ik ook nog wel 50 euro in mijn portomonnee zitten.
Wat ik verder nodig ben pin ik daar of gebruik ik mijn creditcard.
Laatst op vakantie hoorde ik van een aantal mensen dat hun pinpas was ingeslikt.
Dan is het fijn als je in iedergeval een beetje contant geld hebt.
Alle reacties Link kopieren
Wat er toevallig nog in mijn tas zit en dat is meestal niet veel want ik gebruik amper cash. Naar sommige bestemmingen een nood 100-dollar, die ik dan pin op de luchthaven, maar that's it (of als ik op voorhand weet dat ik aan een grens een visum met dollars moet betalen dan neem ik dat wel cash mee).
Wel met z'n 2-en 3 bankkaarten en 3 creditcards die we ter plekke verdelen over onszelf en de kinderen dus tenzij we allevier tegelijk bestolen worden, is er altijd wel een kaart over.
We pinnen meestal onmiddellijk op de luchthaven bij aankomst en kopen vervolgens iets kleins. Op de luchthaven kunnen ze overal wel op teruggeven en dat spaart weer discussie uit met een taxichauffeur die zegt geen wisselgeld te hebben op een 'groot' briefje.
En ik zoek inderdaad ook op waar pinnen eventueel wel of niet zal lukken. Soms ga je een paar dagen naar een eiland zonder ATM, bv. Of kun je met buitenlandse kaart alleen geld afhalen bij bepaalde banken...
Alle reacties Link kopieren
Lambchop schreef:
15-10-2018 19:23
Ik heb je een pb gestuurd.
Ik heb je pb teruggestuurd!
Alle reacties Link kopieren
En terug :)
"Want iedereen verdient een 23ste kans"
Remco Veldhuis (Een lang verhaal kort)
Alle reacties Link kopieren
Dank voor alle tips!
Alle reacties Link kopieren
Delila- schreef:
15-10-2018 21:11
Dank voor alle tips!
Graag gedaan, je hebt nog een pb ;)
"Want iedereen verdient een 23ste kans"
Remco Veldhuis (Een lang verhaal kort)
Alle reacties Link kopieren
Ik kijk wat ik ongeveer per dag denk uit te geven en hoelang ik het langst op 1 plek ben. Als ik dus 3 dagen ergens ben zorg ik voor 4 dagen cash. Mocht ik niet kunnen pinnen (in Mozambique een keer gehad en nog een keer in Laos), dan heb ik dat in ieder geval. Ik verstop mijn geld altijd op verschillende plekken en zorg ook dat ik pinpas en creditcard niet bij elkaar bewaar.
Naar Myanmar had ik alles voor een maand mee, maar dat was een jaar of 10 geleden en toen kon je in het hele land niet pinnen. Nu wel geloof ik.
Alle reacties Link kopieren
Lambchop schreef:
15-10-2018 21:24
Graag gedaan, je hebt nog een pb ;)
Jij ook!
Alle reacties Link kopieren
O, en je kunt ook nog geld op een PayPal rekening zetten, dat heeft mij ook al eens uit de problemen geholpen.
Alle reacties Link kopieren
Ik neem altijd paar honderd euro in dollars en euro's mee. Verder pin ik altijd daar ter plekke.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven