Huisdier angstig tijdens reizen, Zylkene oplossing?

18-11-2019 09:58 86 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,

Ik zit met een probleem. Kat vind auto rijden verschrikkelijk.
Door omstandigheden reis ik 4 keer 60 minuten (1 uur) met mijn huisdier, een kat, met de auto om te logeren.
Ik heb echt het beste met mijn kat voor. Alleen thuis laten 2 weekenden per maand is eigenlijk geen optie. Kat is namelijk net een hond.
Na 5 minuten weer thuis te zijn en/of op logeer adres is kat helemaal zichzelf, rustig en gelukkig. Want ik en/of mijn vriend zijn er. (samen met zijn eigen spulletjes)

Kat vind alleen de auto dus verschrikkelijk. Krijst alles bij elkaar en plast de reismand onder. Hoe kan ik de autorit dragelijk maken voor de kat?
Ik heb al Feliway spray gebruikt en andere spray. Geen succes.
Deken over reismand en geen radio aan. Geen succes.
Geruststellend praten. Geen succes.

Nu wil ik medicijnen gaan gebruiken. De dierenarts heeft al aangegeven dat ik Zylkene kan gebruiken. (is hypoallergeen wat mijn kat nodig heeft)
Hebben jullie ervaring met Zylkene?
Hebben jullie ervaring met dosering op de dag zelf of moet het echt twee dagen van tevoren worden gegeven zoals dierenarts aangeeft?
Toch een deal maken met je buren dat zij de kat eten geven in het weekend. Of een voerautomaat wegzetten en voldoende drinken.
Je vriend komt maar jullie kant op.
Ik begrijp niet zo goed dat je hier advies vraagt terwijl de dierenarts je al intructies heeft gegeven.
Verder vind ik het zielig voor je kat en vraag ik me af of de kat toch niet beter af is met twee dagen alleen thuisblijven.
Alle reacties Link kopieren
Je denkt er toch niet serieus over om het advies over medicatie van een willekeurige onbekende forummer te gaan opvolgen ipv je eigen dierenarts die er jaren voor gestudeerd heeft?

Ik zou eens wat meer in het belang van je kat gaan denken. Gewoon thuis laten vinden ze echt veel fijner.
Alle reacties Link kopieren
Tsja, ik zou de kat ook gewoon thuislaten. Je doet de kat er geen plezier mee en als je dan ook nog medicatie moet gaan geven.

Een kat is geen hond, net als een hond geen mens is. Behandel je dier als dier.
Katten vinden het prettiger om thuis te blijven en niemand om zich heen te hebben, dan ze te verplaatsen naar een andere omgeving.

Zoals je het nu doet, doe je het alleen voor jezelf en niet voor de kat.
Het beste voor je kat is natuurlijk geen medicijnen en dus ook geen tripjes meer. Als het echt niet anders kan (als het nodig is voor je levensonderhoud of mantelzorg bijvoorbeeld), dan zou je ook nog een huisdieroppas kunnen overwegen.
Kat thuis laten.
Alle reacties Link kopieren
Luister naar dosering en hoeveelheid naar de dierenarts en niet naar een willekeurig forumleden.
Zelf zou ik de kat thuis laten met voldoende drinken en eten (doseer systeem).
Zo te horen, doe je nu je kat er geen plezier mee met lange auto ritten alleen jezelf.
Alle reacties Link kopieren
Kat is dus niet net een hond want houdt er helemaal niet van om onvoorwaardelijk bij zijn baas te zijn. Waarom moet je twee weekenden per maand die kant op?

Ik zou Oppas regelen voor de poes en haar de stress van het reizen besparen. Ook met medicatie voelt je kat de stress, het is niet zo dat ze dan niet meer bang is.

Een keer incidenteel reizen en dan medicatie gebruiken vind ik wat anders, dit is gewoon zielig.
Alle reacties Link kopieren
Mijn katten gaan ook om de week mee naar mijn vriend maar die weten niet anders want dat doen ze al sinds ze 8wk zijn. Ze zitten dan ook gewoon rustig in hun mandje soms slapen ze, soms kijken ze naar buiten.
Hoewel een van de twee een tijdje wat meer moeite had. Dat kwam namelijk omdat ze normaliter weten dat we binnen 20-30min weggaan als ik de mandjes in de woonkamer zet. Dan weten ze. Ik kan nog even eten of naar de bak. Alleen een van beide kwam een keer heel laat van buiten en toen is ie meteen in het bakje gestopt en duurde het bij mijn ex bij de kinderen afleveren ook nog langer dan gewoonlijk. Vervolgens moest ie onderweg dus onwijs nodig poepen. Hij is toen uit zijn mandje ontsnapt en heeft toen, wel heel netjes op een stukje plastic, in de auto gepoept. Dat vond ie heel erg. De twee keer daarna vond ie het rijden niet zo fijn maar daarna geen klachten meer gehoord.

Er zijn ook mandjes waarbij de kat naar buiten kan kijken, die hebben een soort ophangsysteem zei mijn dierenarts (ging over de kat van mijn vriend die al moord en brand schreeuwt als ie überhaupt een mandje ziet. Sommige katten vinden dat fijn.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Je zou trouwens ook nog kunnen kijken of ie het fijner vindt wanneer ie niet in het mandje zit maar los op de achterbank (moet je wel zo’n net tussen de voor en achterbank hebben. Het is wel minder veilig want hij zit dan niet vast.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Zielig zeg, lekker thuis laten, grote bak voer en flinke bak water krijgt ie niet zomaar op hoor.
Alle reacties Link kopieren
Heb je al eens een andere reismand geprobeerd? Dat maakt hier een wereld van verschil. De harde plastic reisbench vind kat vreselijk, de zachte reistas van Ikea, (met lekker kussentje en zijn eigen knuffel), vind kat prima. Dan gaat hij gewoon liggen slapen.

Zylkene ken ik niet, maar ik zou dat gewoon eens uitproberen, zoals de dierenarts het voorschrijft.
Ja CatLover, ik ben het geheel eens met vorige reacties. Ik begrijp dat je alleen thuislaten ook niet fijn vindt, maar als je de kat in zijn :heart: kijkt, is dat toch een betere oplossing dan 4 x 60 minuten ernstige stress.

Als ik jou was, zou ik in de buurt contact met een kattenliefhebber maken die in de weekends met liefde en plezier voor je kat wil zorgen. Eventueel tegen wederdienst of tegen vergoeding.

Jouw verhaal is de reden dat ik geen kat meer heb genomen na het overlijden van de laatste.
Mijn hond is dolblij op autorijden en voelt zich in zijn 2e huis ook prima tlhuis.
Alle reacties Link kopieren
De kat geeft zelf aan dat hij het niet leuk vindt, gewoon thuis laten.
suzyqfive schreef:
18-11-2019 10:41
Je zou trouwens ook nog kunnen kijken of ie het fijner vindt wanneer ie niet in het mandje zit maar los op de achterbank (moet je wel zo’n net tussen de voor en achterbank hebben. Het is wel minder veilig want hij zit dan niet vast.
Wat een fout advies. Wat denk je dat er gebeurt, zelfs bij een kleine noodstop?
Alle reacties Link kopieren
Zylkene is geen medicatie, het is een supplement. Het heeft oha weinig zin om zoiets enkel op de dag zelf te geven, soms gaan er zelfs weken overheen voordat je er effect van ziet. Het enige wat er dus opzit is het uit te proberen zoals je DA ook al zei.
Alle reacties Link kopieren
Kat gewoon thuis laten, geeft veel minder stress. Eventueel iemand vragen om dagelijks lang te gaan.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Ik zou ook kiezen voor thuislaten. Ik vind het eigenlijk heel zielig wat je doet.
Alle reacties Link kopieren
delicious35 schreef:
18-11-2019 10:14
Je denkt er toch niet serieus over om het advies over medicatie van een willekeurige onbekende forummer te gaan opvolgen ipv je eigen dierenarts die er jaren voor gestudeerd heeft?

Ik zou eens wat meer in het belang van je kat gaan denken. Gewoon thuis laten vinden ze echt veel fijner.
Ik wil alleen jullie ervaring weten.
Of er anderen zijn die het bijvoorbeeld eenmalig gebruiken bijna 24 uur van te voren.

Ook heeft de dierenarts een keer medicijnen voorgeschreven die blijkbaar helemaal niet konden worden gebruikt voor maandelijkse autoritten. En ze legde de schuld bij mij neer terwijl ik duidelijk had aangegeven waarvoor ik oxazepam achtig spul wilde hebben. Daardoor denk ik wel twee keer na nu voordat ik echt iets geef aan mijn kat.
Alle reacties Link kopieren
2019 schreef:
18-11-2019 10:09
Je vriend komt maar jullie kant op.
Komt hij ook al. Maar wij willen het wel samen eerlijk verdelen. Daarom ga ik maar 2 keer per maand met de kat die kant op...
CatLover1995 schreef:
18-11-2019 12:15
Komt hij ook al. Maar wij willen het wel samen eerlijk verdelen. Daarom ga ik maar 2 keer per maand met de kat die kant op...

Wat vind je nu vriendelijker voor de kat, thuis laten of 4x per maand extreme stress voor het beest?
Je gaat je kat toch niet drogeren zodat jij een weekend weg kunt?
Alle reacties Link kopieren
MissMaran schreef:
18-11-2019 10:42
Zielig zeg, lekker thuis laten, grote bak voer en flinke bak water krijgt ie niet zomaar op hoor.
Die van mij eet alles meteen op dus die krijgt eten alleen als ik er bij ben. Komt ook door schrokken en dus stik gevaar...
Alle reacties Link kopieren
-Simone- schreef:
18-11-2019 10:53
Heb je al eens een andere reismand geprobeerd? Dat maakt hier een wereld van verschil. De harde plastic reisbench vind kat vreselijk, de zachte reistas van Ikea, (met lekker kussentje en zijn eigen knuffel), vind kat prima. Dan gaat hij gewoon liggen slapen.

Zylkene ken ik niet, maar ik zou dat gewoon eens uitproberen, zoals de dierenarts het voorschrijft.
Dat kan ik proberen. Ik ga kijken voor een zachte variant. Maar komt daar geen plas doorheen en kan het in de wasmachine?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven