Huizenruil

07-09-2024 18:30 34 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Zijn hier mensen die ervaring hebben met (internationale) huizenruil voor vakantie?
Welke sites zijn betrouwbaar?
Hoe is het om vreemde mensen in je huis te laten?
Hoe zit het met huisdieren?
Andere ervaringen?

Ivm omstandigheden ben ik op zoek naar ‘goedkope’ opties om op vakantie te gaan volgend jaar.
Aangezien ik in een gebied woon waar veel mensen op vakantie gaan in Nederland, denk ik dat er best interesse zou kunnen zijn voor mijn huis. Dus ik zie mogelijkheden.
Maar ben dus benieuwd naar de ervaringen van anderen.
Ik ken alleen een bevriend stel wat meedeed met dat huizenruil-programma van een paar jaar terug. “Doe alsof je thuis bent”
Voor iedereen een groene tuin
Ik hoop ook op ervaringen. Wij zijn zelf geïnteresseerd om mee te doen. Maar ik vind het ook een beetje spannend. Ik zie ook flinke abonnement kosten op sommige websites, en ik zie het nog niet zo zitten om 60 euro te betalen voor iets waarvan ik niet weet of het ook gaat werken.
Ik zou er niet aan beginnen. Tenzij je niet zuinig bent op je spullen en je huis :P
Voor iedereen een groene tuin
Mid-Century schreef:
07-09-2024 19:44
Ik hoop ook op ervaringen. Wij zijn zelf geïnteresseerd om mee te doen. Maar ik vind het ook een beetje spannend. Ik zie ook flinke abonnement kosten op sommige websites, en ik zie het nog niet zo zitten om 60 euro te betalen voor iets waarvan ik niet weet of het ook gaat werken.
Toch is via een duurdere site misschien wel beter ivm eventuele garanties en verzekeringen met het oog op bijv. schade?
Ik weet niet of dit klopt hoor.. dat zou je dan even goed moeten doorlezen, geen ervaring hier.
Mijn huis is er ook niet geschikt voor. Te oud en daardoor teveel 'handleidingen'.
Ja ik! Al 10 jaar ervaring met huizenruil voor onze vakanties. We doen niet meer anders. We zijn al in de mooiste huizen geweest en hebben oa. Canada, Amerika en Europa al op deze manier kunnen ontdekken. Ik kan er morgen meer over vertellen.
Slaapmonster schreef:
07-09-2024 21:23
Ja ik! Al 10 jaar ervaring met huizenruil voor onze vakanties. We doen niet meer anders. We zijn al in de mooiste huizen geweest en hebben oa. Canada, Amerika en Europa al op deze manier kunnen ontdekken. Ik kan er morgen meer over vertellen.
Oh graag, ik ben heel erg benieuwd!
GroenTuintje schreef:
07-09-2024 20:48
Ik zou er niet aan beginnen. Tenzij je niet zuinig bent op je spullen en je huis :P
Ja dat vraag ik me dus of, of dat zo’n risico is. Aangezien mensen zelf ook hun huis aanbieden, zouden ze dan toch niet een beetje netjes met andermans huis omgaan?
En zou je niet bijvoorbeeld recensies kunnen lezen/plaatsen van mensen die met je willen ruilen?
Dat zou voor mij wel verschil maken.
Twee vriendinnen van me zweren bij HomeExchange. Ze maken er al een paar jaar gebruik van en hebben daar hele goede ervaringen.
GroenTuintje schreef:
07-09-2024 20:48
Eens. Ik moet er ook niet aan denken.
Ik moet er niet aan denken dat er vreemden in mijn huis zitten. Ik geef zelfs niemand een sleutel om plantjes water te geven als ik op vakantie ben :-D
Ik zou vandaag nog uitgebreider reageren. Bij deze in ieder geval antwoord op jouw vragen:

- Welke sites zijn betrouwbaar? > Ik heb alleen ervaring met HomeExchange, ik zag dat die hierboven ook al genoemd werd. Zeer betrouwbare organisatie, en mocht er iets niet goed verlopen (het huis waar je heen zou gaan zegt bijvoorbeeld af) dan probeert HomeExchange een vervangend huis voor je te regelen. Dit is bij ons nog nooit voorgekomen overigens, maar wel fijn om te weten dat je niet zomaar voor een voldongen feit van een gecanceld huis komt te staan.

- Hoe is het om vreemde mensen in je huis te laten? > Ik lees hierboven reacties van mensen die dit helemaal niet zouden zien zitten. En dat snap ik wel. Ik vond het het eerste jaar ook niet een heel zalig idee om eerlijk te zijn, maar mijn man wilde dit heel graag eens proberen en ik ben er in mee gegaan. En blij toe! In al die 10 jaar (en meer dan 50 ruilen) hebben we nog nooit problemen gehad met onze gasten, en ook niet met de huizen waar we heen zijn gegaan. Wat iemand ook al schreef: je staat er allemaal hetzelfde in. Iedereen laat anderen in zijn/haar huis. Dit zorgt ervoor dat je heel zorgvuldig met elkaars spullen om gaat. We komen altijd in schone en nette huizen terecht waar mensen duidelijk moeite hebben gedaan om het goed voor ons achter te laten. Net als dat wij dat voor hun doen. Wij sluiten zelf altijd 1 kamer (ons thuiskantoor) af waar we onze echt waardevolle spullen achterlaten maar verder mag iedereen van alles gebruik maken. Dat is de hele lol van huizenruil.

- Hoe zit het met huisdieren? > Wij hebben geen huisdieren maar we zorgen regelmatig voor de dieren van onze ruilhuizen. Vooral heel leuk voor onze kinderen. Katten, kippen (en verse eieren), karpers in een vijver, vissen in kom, konijnen, een schildpad etc etc. Als je hier geen trek in hebt zoek je natuurlijk een ander huis. En soms zijn mensen bereid om hun huisdier ergens anders onder te brengen tijdens jouw verblijf. Je bent niets verplicht. Wij vinden altijd uitgebreide handleidingen terug (waar nodig) en voldoende voer.

- Andere ervaringen? > Na de eerste keer, waar ik nog terughoudend was, zou ik nu niet meer anders willen. Vooral in de eerste jaren, waar onze kinderen nog klein waren, zag ik voordelen. Je komt altijd in een compleet uitgerust huis terecht (die zoek je natuurlijk uit op een goede match voor jouw situatie). Meestal komen we in grote, vrijstaande huizen. Als er ook kinderen wonen is er speelgoed in overvloed aanwezig. Er zijn altijd fietsen, vaak een zwembad in de tuin, uitgeruste kinderkamers, en we hebben zelfs al een keer ook van auto geruild (Canada). Daar waren we voor een aantal weken dus alleen de vlucht en dagelijkste kosten kwijt. Gratis verblijf uiteraard, maar ook geen autohuur. Ook al meerdere keren een huis getroffen waar er een bootje bij hoorde en die mag je dan ook gewoon gebruiken.

Het organiseren van een ruil kost wel altijd veel tijd. Je wilt liefst dat jouw gasten op elkaar aansluiten zodat je huis nooit leeg staat. Dit is ons altijd gelukt, maar kost soms heeeeel wat hengeltjes uitgooien. De eerste keer is het handig om een gelijktijdige ruil te organiseren (jij gaat in hun huis en zij komen bij jou). Gewoon om het eens te proeven. Maar wij doen tegenwoordig bijna alleen nog ruilen tegen punten. Ons huis is klein, maar staat in de hoofdstad en is per nacht aardig wat punten waard. Een villa op het platteland in Frankrijk met zwembad, pooltafel, tafeltennis etc kan zomaar in punten 'goedkoper' zijn en dus bouw je zo punten op. Over een aantal jaren, als onze kinderen niet meer mee gaan, willen wij op opgespaarde punten alleen een grote reis gaan maken :)

Als je nog vragen hebt, stel ze!
Slaapmonster schreef:
08-09-2024 10:54
Ik zou vandaag nog uitgebreider reageren. Bij deze in ieder geval antwoord op jouw vragen:
Bedankt voor je uitgebreide reactie!
Ik ben nog wel even benieuwd hoe dat precies werkt met die punten.
Ik heb zelf een tussenwoning met 3 slaapkamers. Kan ik dat met name met vergelijkbare woningen ruilen?

En moet je ruilen voor een minimum aantal dagen, bijvoorbeeld een week? Of kan een weekendje van donderdagavond tot zondagavond bijvoorbeeld ook?

En is er zoiets als recensies die je kan achterlaten en/of lezen? Zodat je een beetje een beeld hebt met wie je te maken hebt?
Wat leuk om te lezen hoe dat gaat slaapmonster! Het klinkt best ideaal zo!
Ik heb vaak een oppas voor de poezen. Dat gaat steeds goed, ik haal ze van een facebook pagina. Je moet wel een goed gevoel hebben erbij. Ik ga altijd videobellen en als t kan een fysieke kennismaking. Ik heb ook een keer op een poes gepast van iemand.
PunkGirl schreef:
08-09-2024 19:52
Ik ben nog wel even benieuwd hoe dat precies werkt met die punten.
Ik heb zelf een tussenwoning met 3 slaapkamers. Kan ik dat met name met vergelijkbare woningen ruilen?
Nee zo werkt dat niet. De HE-pagina is een soort dating-site, voor woningen dan. Je maakt een profiel aan op de site voor jouw woning. Daar moet je allerlei gegevens invullen. Je schrijft een verhaaltje over jouw huis en omgeving, vult dat aan met foto's van huis (en evt omgeving), je moet een aantal standaard velden invullen. Bij de standaard velden gaat het o.a. om afmetingen, aantal kamers, maar ook of je een tuin hebt, een zwembad, een koffiemachine, een bad, een huisdier om voor te zorgen etc etc, is heel uitgebreid. Aan de hand van de ligging van jouw woning (in of nabij een gewilde toeristische locatie bijvoorbeeld), het aantal kamers, en alle andere dingen die je hebt moeten invullen wordt de 'waarde' van jouw huis bepaald. Hier hangen een maximum aantal punten aan vast die jij per nacht kunt vragen voor jouw huis. En zo kan het dus zijn dat een kleine woning midden in London bijvoorbeeld veel 'duurder' is in punten dan een mega vrijstaande boerderij/villa met alles erop en eraan op het Franse platteland.

PunkGirl schreef:
En moet je ruilen voor een minimum aantal dagen, bijvoorbeeld een week? Of kan een weekendje van donderdagavond tot zondagavond bijvoorbeeld ook?
Alles kan. Je hebt bij het profiel van jouw huis (jouw pagina dus eigenlijk) ook een kalender. Daar kun je op aangeven wanneer jouw huis beschikbaar is of wanneer je openstaat voor een ruil. Dat kan ook 1 nacht zijn. In de praktijk denk ik wel dat het wat lastiger wordt om een 'ruilpartner' te vinden aangezien er toch best wat komt kijken bij een ruil. Degene die zijn/haar huis beschikbaar stelt moet het ook allemaal voorbereiden. Aan de andere kant is het bij ons soms zo dat we net 1 or 2 nachten 'overhouden' bij het zoeken naar aansluitende gasten in ons huis en dan zou er prima nog iemand tussen kunnen. Schoonmaak wordt bij ons door de gasten zelf geregeld en we verwachten ook dat zij de sleutel terugleggen op de afgesproken plek zodat de volgende gasten er weer in kunnen (we hebben voor de 'nood' nog een extra sleutelplek die we niet communiceren tenzij het nodig zou zijn). Ze moeten ook de bedden afhalen en alvast in de machine stoppen.

PunkGirl schreef:
En is er zoiets als recensies die je kan achterlaten en/of lezen? Zodat je een beetje een beeld hebt met wie je te maken hebt?

Jazeker, hier varen wij altijd op eigenlijk. Als je je huis ter beschikking stelt dan krijgt, na afloop van de ruilperiode, jouw gast automatisch een mail om de ruil te beoordelen. Tegelijkertijd krijg jij als gastheer een mail om jouw gasten te beoordelen. Al deze beoordelingen komen op jouw eigen huispagina te staan. Je kunt bij een beoogd ruilhuis dus altijd lezen hoe jouw beoogde ruilers als 'host' zijn en ook hoe ze als 'gast' zijn. En dat zien mensen die met jou zouden willen ruilen ook allemaal over jou. Het leuke is dat de meeste ruilers hier ook melden wat ze nu zo leuk vonden aan het huis of de omgeving of het contact etc.

Als je gast bent geweest moet je sowieso beoordelen op 3 onderdelen: 1. Voldoet het huis aan de omschrijving zoals op de website? 2. Verliep de communicatie soepel? 3. Zou je dit huis aanbevelen aan anderen? En je mag hier zelf ook een tekst bij schrijven.
Als je gasten hebt gehad is het vergelijkbaar: 1. Hebben ze jouw woning netjes achtergelaten? 2. Hoe was de communicatie? 3. Zou je deze gasten aanbevelen?

Nu kun je niet altijd beoordelen of gasten jouw huis netjes hebben achtergelaten. Zeker niet als je zelf 4 weken weg bent en je 5 gezinnen oid achter elkaar in je huis hebt gehad. We schrijven daarom altijd een brief per 'gast'. Bij de eerste gast laten we deze welkomstbrief achter op de tafel, samen met een flesje wijn, wat fris en een snack. In de brief staat o.a. of ze bij vertrek de brief voor 'gast 2' willen klaarleggen samen met dezelfde lekkernijen (die hebben we in een kast klaarstaan). De tweede gast krijgt een nagenoeg gelijke brief en we vragen ze hierin ook om het aan ons aan te geven mocht het huis niet naar wens/netjes zijn achtergelaten. Zo weten ze zelf ook dat zij hier op beoordeeld zullen worden aangezien dat vast ook in de volgende brief staat ;) Gaat altijd goed!

Sterker nog, mensen zijn verschrikkelijk zuinig op elkaars spullen. Afgelopen zomer had een gast 1 simpel wijnglas stuk laten vallen. Kan gebeuren en vind ik totaal geen probleem, maar ze waren speciaal naar de Blokker gegaan om een nieuwe set van 4 glazen bij te kopen. En wij hadden als gast een klepje van een waterzuiveringskan afgebroken. We appten dat we een nieuwe voor ze wilden bestellen en of het een specifiek type moest zijn of dat we gewoon geld konden achterlaten als dat handiger was. Dat was totaal niet nodig, de kan was 'toch al oud' en ze waren toch al van plan dat ding te vervangen, excuses van hun kant. De dag erna werd er een nieuwe kan bezorgd door Amazon.

En wat ik verder nog wilde toevoegen: we hebben in al die jaren een aardige set 'reservespullen' opgebouwd. In stapjes hebben we extra hoofdkussens (in div diktes), beddengoed, beschermers etc etc aangeschaft zodat onze gasten niet op ons eigen beddengoed liggen. Toch stiekem nog wel een fijn idee ;)
Up voor PunkGirl
Wij ruilen ook sinds een paar jaar ons huis! Al op veel plekken geweest in Europa en de rest van de wereld, en Nederland! Grootste voordeel: ruilen met een ander gezin (alles aanwezig, speelgoed, bedjes, keukenspullen), ook is het leuk om insidertips te krijgen van een local. En het is natuurlijk heel goedkoop vergeleken met een (groot) huis huren.
Nadeel is het schoonmaken bij vertrek, wat met kleine kinderen toch een hele opgave kan zijn (maar soms kan je afspreken te betalen voor een schoonmaker).
Wij ruilen via People Like Us, kost zo’n €150 per jaar geloof ik, maar dat heb je er dus m.i. uit na 1 of 2 nachten en is het geld helemaal waard.
Mensen in ons huis vinden wij geen probleem, juist wel fijn eigenlijk. Goede ervaringen ook met hoe men het achterlaat en inderdaad heel netjes eventuele schades melden.

Wat mij betreft dus een groot succes. Het kost meer moeite dan een vakantie “boeken”, want je moet maar net iemand vinden met wie het matcht. Je moet dus wel flexibel zijn met je bestemming.

Laat maar weten als je nog specifieke vragen hebt.
Ooh wat leuk! ik lees even mee. Ik laat altijd bekenden in mijn huis, ivm de poezen, dus daar heb ik geen problemen mee. Ons huis staat ook in een mooie omgeving, waar mensen die in de drukte wonen, graag naar toe gaan, dus vaak zijn er wel gegadigden, maar terugruilen is natuurlijk ook een idee, zeker omdat ik nu lees dat het geen 1 op 1 ruilen hoeven te zijn, maar dat het op punten werkt
Helemaal eens met dat mensen in je huis hebben, veel voorbereidingstijd kost. Je gaat toch kritischer naar je huis kijken, dus veel extra schoonmaken van te voren, wat an sich niet erg is, als dat een keer grondiger gebeurt. Verder moet je instructies steeds specifiek maken voor de periode (welke container moet er aan de weg, en er veranderen toch dingen). En als je meerdere mensen achter elkaar komen, moet je inderdaad wel even nadenken over de logistiek, ook qua beddengoed. Maar hoe vaker je het gedaan hebt, hoe makkelijker het wordt.
Slaapmonster schreef:
08-09-2024 10:54

Het organiseren van een ruil kost wel altijd veel tijd. Je wilt liefst dat jouw gasten op elkaar aansluiten zodat je huis nooit leeg staat. Dit is ons altijd gelukt, maar kost soms heeeeel wat hengeltjes uitgooien.

Als je nog vragen hebt, stel ze!

Hoe bedoel je dat; hengeltjes uitgooien? Ga je actief mensen benaderen met de vraag of ze in je huis willen?
Ik doe het ook al jaren, ook via HE. Ik ruil altijd via hun puntensysteem omdat ik dat praktischer vindt: als ik mensen in mijn huis laat (en zelf bij mijn vriend ben of via een andere weg op vakantie) dan krijg ik daarvoor punten. En die punten kan ik vervolgens via het platform weer uitgeven aan een verblijf in een ander huis. Ik ga deze winter voor de 5e keer naar Parijs met HE, dat had ik echt noooooit kunnen betalen anders. Dit keer in een appartement dat zo ongeveer naast het Louvre ligt. Ik vind het geweldig!
Poeszie schreef:
12-09-2024 09:56
Hoe bedoel je dat; hengeltjes uitgooien? Ga je actief mensen benaderen met de vraag of ze in je huis willen?
Ja soms wel inderdaad. Als je je huis bijvoorbeeld 3 weken op beschikbaar hebt gezet en je hebt voor de eersste 10 dagen iemand gevonden die jou heeft benaderd en voor de laatste week ook, dan moet je ertussen nog een paar dagen zien te vullen. Móet niet natuurlijk, maar als je zelf weg bent lever je natuurlijk op punten in als je niemand in jouw huis hebt.

Soms gaan we, als de vakantie dichterbij komt, zelf mensen aanschrijven. Vaak mensen die ons al eerder benaderd hebben maar waarbij het niet in onze agenda paste, of anders gewoon mensen die op hun profiel hebben staan dat ze o.a. onze hoofdstad als wens hebben staan.
Mochten hier Viva’ers meelezen die zich nu ook willen aanmelden bij HomeExchange… stuur me een pb. Als ik, als bestaand lid, jou aandraag, dan krijg jij als welkomstcadeau gratis extra punten om mee te starten. En ja, ik krijg die extra punten ook. Win-win :)
Slaapmonster schreef:
12-09-2024 22:39
Ja soms wel inderdaad. Als je je huis bijvoorbeeld 3 weken op beschikbaar hebt gezet en je hebt voor de eersste 10 dagen iemand gevonden die jou heeft benaderd en voor de laatste week ook, dan moet je ertussen nog een paar dagen zien te vullen. Móet niet natuurlijk, maar als je zelf weg bent lever je natuurlijk op punten in als je niemand in jouw huis hebt.

Soms gaan we, als de vakantie dichterbij komt, zelf mensen aanschrijven. Vaak mensen die ons al eerder benaderd hebben maar waarbij het niet in onze agenda paste, of anders gewoon mensen die op hun profiel hebben staan dat ze o.a. onze hoofdstad als wens hebben staan.

Ah zo, helder! Ik ben wel enthousiast geworden eigenlijk.

Ik maak me ook niet zo’n zorgen over hoe mensen met je spullen omgaan. Omdat je inderdaad andersom ook netjes bent.

Ik bedenk me wel de ene praktische vraag na de andere; hoe zit dat met zwembaden en dergelijke? Is het normaal om mensen te vragen om de robotzuiger er in te zetten of chloor in de jacuzzi te gooien? Ik vraag het van bekenden wel (chloor, niet de stofzuiger) maar dat is misschien toch anders met vreemden?

En is het raar om je eigen slaapkamer voor jezelf te houden? Ik wil liever geen mensen in mijn bed, of bij mijn nachtkastjes :biggrin: maar logeerkamer vind ik geen punt maar ik heb geen slot op mijn slaapkamer
poeszie wijzigde dit bericht op 12-09-2024 22:56
8.21% gewijzigd

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven