ik wil alleen reizen, maar mijn ouders staan er niet achter

02-12-2019 14:42 104 berichten
Beste lezers,
Momenteel ben ik bezig met het afronden van mijn bachelor.
Ik ben 22 jaar (bijna 23) en woon al 3,5 jaar op kamers.
Vanaf februari heb ik een tussenhalfjaar, voordat ik in september zal beginnen aan een premaster. In dit halfjaar zou ik graag mijn Engels willen verbeteren en dan met name het spreken.
Ik zit met een paar opties in mijn hoofd die ik zou kunnen/willen doen, maar ik loop tegen een aantal problemen aan.
De eerste optie is dat ik aupair wordt, maar dat is mijn huisgenootje momenteel aan het doen in Australië en ik wil haar niet het gevoel geven dat ik haar nadoe. Zeker omdat dit voor haar ook een moment is dat ze iets in haar eentje doet, zonder mensen van thuis. Maar au pair zou wel een goede optie zijn, omdat je daarbij actief bezig bent met Engels zonder dat je geld uitgeeft aan een taalcursus.
De tweede optie, een taalcursus, vind ik echt heel erg duur.
De derde optie is gaan reizen, maar hierbij loop ik tegen mijn ouders aan. Mijn moeder begint namelijk al snel te paniekeren als het gaat om alleen reizen. Ze is ervan overtuigd dat ik dan in hostels enge mannen zal ontmoeten die me zullen volgen en me te grazen zullen nemen... :fieuw: Ze is dus fel tegen alleen reizen en maakt het voor mij erg moeilijk om dat toch te gaan doen, omdat ze ook benadrukt hoe erg ze zal lijden als ik dat wel zou doen.
De vierde optie is om met een groepsreis mee te gaan, maar dat lijkt me toch minder leuk en dan voel ik me toch een beetje een loser dat ik dat moet doen en niet alleen kan gaan. (heeft iemand ervaring met groepsreizen in zuid-oost azie?)
De vijfde optie is dat ik ontwikkelingshulp zou gaan doen. Hier zou mijn moeder wel achterstaan, mits het goed georganiseerd is. Echter heb ik hier zelf mijn twijfels bij, omdat ik niet zeker weet in hoeverre je de plaatselijke bevolking hier daadwerkelijk bij helpt. Bovendien wil ik iets doen waar mijn Engels echt van op vooruit gaat.
Conclusie: ik heb nog niet echt een concreet plan en wil dat wel snel gaan maken. Het liefste wil ik twee/drie maanden weg, vanaf februari. Ik wil graag naar een plek waar het lekker weer is. Even de winter ontlopen. B)
Heeft iemand een idee wat ik zou kunnen gaan doen?
Thanks voor de reacties! :)
sakamanga schreef:
03-12-2019 11:20
Hier zijn de mensen wel blij met ontwikkelingshulp, vooral de kinderen. Mijn eigen kinderen hebben in een weeshuis gewoond, en mijn dochter heeft via Facebook nog steeds contact met vrijwilligers van toen. Het is echt niet altijd negatief.
Vrijwilligers houden dat hele systeem in stand. Geen okee optie.


TO, au pair voor 2 maanden lijkt me niet haalbaar, dat is meestal voor een langere periode.

Jij bent ruim volwassen. Alleen op reis gaan is een hele mooie eerste stap om los te komen van je moeder.
Alle reacties Link kopieren
Sudrì schreef:
03-12-2019 11:36
Vrijwilligers houden dat hele systeem in stand. Geen okee optie.
Je hebt gelijk. Babies op de vuilnisbelt, kinderen op straat en tieners zonder enige opleiding laten bedelen, is veel beter.
sakamanga schreef:
03-12-2019 11:52
Je hebt gelijk. Babies op de vuilnisbelt, kinderen op straat en tieners zonder enige opleiding laten bedelen, is veel beter.
Nee, beter zou zijn eigen mensen op te leiden. Hoe denk je dat we dat hier in Nederland doen?
Als au pair zijn je trekt dan is begeleiding op een summer camp misschien ook wat voor je? Is dan wel niet direct vanaf februari, maar je Engels in de praktijk brengen kun je er zeker.
Alle reacties Link kopieren
Sudrì schreef:
03-12-2019 11:54
Nee, beter zou zijn eigen mensen op te leiden. Hoe denk je dat we dat hier in Nederland doen?
De regering heeft weeskinderen niet als prioriteit. Nu niet, en hoogstwaarschijnlijk nooit niet. En aangezien 80% van de bevolking hier van 1 dollar per dag leeft, kun je van hen ook niet veel verwachten. Abortus is illegaal, en voorbehoedsmiddelen duur. Tel uit je winst. Maar goed, daar gaat dit topic verder niet over. Sorry, TO :)
Alle reacties Link kopieren
Een paar maanden au-pair gaat niet lukken volgens mij. En februari is al best snel dus ik denk dat je daar sowieso nu al te laat mee bent. Ga lekker backpacken in Zuid-Oost Azïe, kost geen drol en het wemelt daar van de meiden die alleen reizen. Zeg tegen je moeder dat alleenreizende beter opletten dan met zijn tweetjes.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
sakamanga schreef:
03-12-2019 12:03
De regering heeft weeskinderen niet als prioriteit. Nu niet, en hoogstwaarschijnlijk nooit niet. En aangezien 80% van de bevolking hier van 1 dollar per dag leeft, kun je van hen ook niet veel verwachten. Abortus is illegaal, en voorbehoedsmiddelen duur. Tel uit je winst. Maar goed, daar gaat dit topic verder niet over. Sorry, TO :)
En dit wordt dus inderdaad allemaal lekker in stand gehouden.
Alle reacties Link kopieren
....
stampertje12 wijzigde dit bericht op 03-12-2019 12:31
99.46% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je bent volwassen, dus doe vooral wat je zelf wil. Uiteraard moet je het dan ook wel zelf bekostigen natuurlijk. Zolang je nog financieel afhankelijk bent van je ouders hebben ze - weliswaar minder dan toen je nog minderjarig was - natuurlijk wel een stem in hoe je hun geld besteedt.

Als het doel is om Engels te leren, dan heb je niet zoveel aan Azië. De lokale bevolking spreekt toeristenengels, maar absoluut niet op niveau waar je wat aan gaat hebben. De meeste interactie heb je natuurlijk met andere reizigers, maar omdat die grotendeels uit Europa komen en dus ook geen native speakers van het Engels zijn gaat daar je Engels ook niet erg mee vooruit: je leert natuurlijk wel makkelijker converseren. Maar je woordenschat blijft beperkt tot de basis. Engels leren door te praten met Fransoos, een Duitser en een Nederlander over waar je gisterenavond hebt lopen zuipen is niet de meest efficiënte methode. Als je al niet besluit om op te trekken met een Nederlander die je tegenkomt.

Wil je de taal fatsoenlijk leren, ga dan naar Engeland of eventueel de VS, al is de kwaliteit daar ook niet overal even goed. En als je daar dan zit, combineer het dan wel met een fatsoenlijke taalopleiding zodat je niet alleen de spreektaal leert, maar ook de grammatica: kijk maar naar de gemiddelde Nederlander, die spreekt de eigen taal ook erg matig: die/dat/als/dan etc. De combinatie werkt goed: geen alternatief dan de lokale taal spreken én fatsoenlijk les over hoe dit te doen.
Alle reacties Link kopieren
_Doortje_ schreef:
02-12-2019 15:42
Als je met backpackers uit allerlei landen optrekt, zul je veel Engels spreken. En als je iets veel doet, word je er beter in. Zo gek is haar gedachte toch niet?
Als je goed Engels wil leren kan je beter met native Engelssprekenden omgaan.
Anders loop je de kans dat je de fouten van anderen overneemt.
Alle reacties Link kopieren
_Doortje_ schreef:
02-12-2019 15:42
Als je met backpackers uit allerlei landen optrekt, zul je veel Engels spreken. En als je iets veel doet, word je er beter in. Zo gek is haar gedachte toch niet?
Leuk in theorie.

In praktijk trek je het meeste op met backpackers uit je eigen land als je ergens voor een langere tijd bent. Is logisch: je moet nieuwe mensen leren vertrouwen die je nauwelijks kent, dezelfde nationaliteit hebben is dan een flinke hulp.

En de mensen die uit andere landen komen spreken in veel gevallen net zo gebrekkig Engels als jezelf doet... Bovendien is het aantal gespreksonderwerpen ook behoorlijk gelimiteerd.
Alle reacties Link kopieren
Iemand noemt 2 maanden – maar het gaat om februari tot september – 7 maanden dus.

TO, ik zou je aanbevelen geen keuze te maken op vage dingen zoals ‘mijn huisgenoot doet het al’ en ‘mijn moeder vindt het eng’.
- Wat is precies je doel? Wil je vooral beter engels spreken, of een internationale ervaring opdoen, of zelfstandiger worden? Als het om de taal gaat, hoe goed spreek je het eigenlijk? (Als je nu hakkelt in het engels, wordt het vast beter als je met andere backpackers spreekt. Maar wil je je grammatica foutloos krijgen, dan zal je naar native speakers moeten gaan)
- Ga eens goed informatie zoeken. Ga naar au pair bureaus en ontdek of dat uberhaupt kan voor half een jaar en in welke regio’s dan. Lees je in over alleen reizen in verschillende regio’s, welke gebieden zijn veilig, welke niet.
- Kijk naar je budget. Wat kost rondreizen per maand in Azie of de VS? Wat kost een vliegticket? Wat kost een talencursus per maand?
- Ga binnenkort voor een week of lang weekend in je eentje op reis naar een plek die je nog niet kent, pak bijvoorbeeld de trein naar belgie of duitsland – zo ontdek je of alleen te reizen bij je past. (En je kan ook aan je moeder laten zien, dat het heus wel lukt).
- Overweeg een combinatie: Je kan ook een paar maanden (in Nederland) full-time gaan werken en daarna een paar maanden talencursus doen. Of eerst 3 maanden in Australie een werkvakantie doen en dan 3 maanden in zuid-oost Azie gaan rondreizen. Of au-pair worden met de afspraak dat je 1 dag per week vrijwilligerswerk mag doen.
TO zegt 2 maanden weg te willen.
TO, niks met je plannen mar wel dat je iedereen tevreden wil houden en ten koste van je eigen dromen. Er komt altijd een moment dat je iets wil en iemand vindt dat niet leuk, gunt het je niet, het komt niet uit enz. Als er iets wat je nodig hebt is lekker een paar maanden backpacken, dan doe je namelijk niets anders dan beslissingen voor jezelf nemen.

Of je moeder wel of niet zal lijden is haar eigen keuze, ze kan het namelijk ook geweldig vinden en haar eigen angsten opzij zetten voor jouw droom. Je kan ook geweldig rondtrekken in Australië of Nieuw Zeeland en tussendoor werken. Mijn ervaring is dat je engels alleen maar slechter wordt in landen waar het niet de eerste taal is.
Alle reacties Link kopieren
MissMaran schreef:
02-12-2019 18:18
Ik zou ook zielig doen tegen mijn dochter als ze 22 is en alleen wil reizen brrr ben nl erg zuinig op haar, ga lekker een tijdje als au pair werken in Amerika.
Ja want daar is het lekker veilig! :rofl:

https://www.insider.com/number-of-mass- ... ear-2019-8
"There were 336 mass shootings in the US in 2018 — here's the full list

Americans are more likely to die from gun violence than many leading causes of death combined, with some 11,000 people in the US killed in firearm assaults each year."
patsy--stone wijzigde dit bericht op 03-12-2019 13:52
25.52% gewijzigd
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
purple1973 schreef:
02-12-2019 18:46
Heeft niks te maken met zuinig zijn op, vind ik. Je moet het je kinderen gunnen om zelfstandig te worden en zelfverzekerd te geraken omdat ze op zichzelf teruggeworpen worden en leren dat ze zichzelf prima kunnen redden.
Is waardevol voor de rest van hun leven.
Emotionele chantage = schandalig!

Sorry voor felheid; heb beste vriendin eraan ten onder zien gaan. Kostte jaren van therapie voordat die een eigen leven kon leiden.

TO; doe datgene wat je het allerleukst lijkt, geniet ervan en.... grow up!!
Mooi gezegd!
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Stampertje12 schreef:
03-12-2019 12:35
Leuk in theorie.

In praktijk trek je het meeste op met backpackers uit je eigen land als je ergens voor een langere tijd bent. Is logisch: je moet nieuwe mensen leren vertrouwen die je nauwelijks kent, dezelfde nationaliteit hebben is dan een flinke hulp.

En de mensen die uit andere landen komen spreken in veel gevallen net zo gebrekkig Engels als jezelf doet... Bovendien is het aantal gespreksonderwerpen ook behoorlijk gelimiteerd.
Ja, dit klopt. Als je beter Engels wilt leren, dan helpt het niet om met Israëli's en Spanjaarden te brabbelen over het eeuwige:
- Waar kom je vandaan?
- Wat doe je daar?
- Waar heb je gereisd en waar ga je nog heen?
- Dat zijn geen goede keuzes, je móet daar-en-daar heen want dat is veel toffer.

Ik heb zelf pas echt goed Engels leren spreken door stage te lopen in Engeland en door daar ook privé veel om te gaan met Britten.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Bedankt voor alle reacties!
Het heeft me doen inzien dat ik inderdaad moet doen wat ik zelf wil doen. Ik zal hierbij wel een confrontatie met mijn ouders aan moeten gaan en kreeg net al een appje dat ze niet blij zijn met mijn plotseling ingelaste tussen halfjaar. Ik weet dat het gedrag van mijn ouders voortkomt uit liefde en dat dat helaas wat beschermend uitpakt. Vandaar dat ik het ook heel lastig vind om hier tegenin te gaan. Ik wil de mensen waar ik om geef geen pijn doen.
anoniem_64b8fd6de978a wijzigde dit bericht op 03-12-2019 22:49
0.10% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
vivapimpelmees schreef:
02-12-2019 15:28
Ik heb een dochter van 19 en als zij dit zou willen zou ik haar geen moment tegenhouden. Panikeren? Echt?

Sowieso kom je nogal jong over, ben je kort gehouden in je jeugd? Want dan kan ik me voorstellen dat dit ingeprogrammeerd gedrag van je is om zo rekening te houden met iedereen.
Precies. En dat maakt het reizen alleen maar een nog beter plan.
Alle reacties Link kopieren
_Doortje_ schreef:
02-12-2019 15:42
Als je met backpackers uit allerlei landen optrekt, zul je veel Engels spreken. En als je iets veel doet, word je er beter in. Zo gek is haar gedachte toch niet?
Je leert geen Engels van mensen die het zelf gebrekkig spreken. Als het je om de taal te doen is moet je naar het land van die taal, niet naar een Aziatisch land. :)
Absoluut gaan reizen. Als je over een paar jaar namelijk een baan/hypotheek/vaste relatie/kinderen etc hebt zult je het waarschijnlijk niet (zo snel) meer gaan doen.
kusjegeraldine schreef:
03-12-2019 20:02
Ik wil de mensen waar ik om geef geen pijn doen.
.
Het is lief dat je hun wensen voor de jouwe stelt. Maar jammer dat je ouders dat andersom totaal niet doen.
Alle reacties Link kopieren
Succes en sterkte tijdens het gesprek met je ouders!! Poot stijf houden; het is jouw leven en toekomst. Maar idd..... ze willen je beschermen vanuit hun liefde voor jou
Alle reacties Link kopieren
Summer camp in de VS of Canada kan voor een paar maanden van mei tot augustus.
Alle reacties Link kopieren
kusjegeraldine schreef:
03-12-2019 20:02
Bedankt voor alle reacties!
Het heeft me doen inzien dat ik inderdaad moet doen wat ik zelf wil doen. Ik zal hierbij wel een confrontatie met mijn ouders aan moeten gaan en kreeg net al een appje dat ze niet blij zijn met mijn plotseling ingelaste tussen halfjaar. Ik weet dat het gedrag van mijn ouders voortkomt uit liefde en dat dat helaas wat beschermend uitpakt. Vandaar dat ik het ook heel lastig vind om hier tegenin te gaan. Ik wil de mensen waar ik om geef geen pijn doen.
Ik denk eigenlijk dat jij helemaal niet moet gaan.

Jouw angst dat je huisgenootje zich na-geaapt zal voelen, is al genoeg reden om een goed idee opzij te zetten.
Je weet wel, jouw huisgenootje doet natuurlijk niemand na. Zij heeft 'au-pair' zelf uitgevonden. Ze heeft het idee totáál niet van een nicht, kennis of vriendin.

En de angst dat je ouders ongerustheid voelen, is al voldoende om een wereldreis af te blazen.

Nee, ik denk inderdaad dat jouw ouders gelijk hebben: sommige mensen kunnen beter thuis blijven.
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven