Irritaties in het OV

04-10-2018 08:37 1302 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ga dagelijks met het openbaar vervoer naar mijn werk en ik erger me aan veel dingen. Waar erger jij je aan in het openbaar vervoer?

To trapt af met een top 3:

1) Mensen die op het perron voor de ingang van de trein staan, zodat je niet kunt uitstappen en als een rugbyspeler tegen de mensen aan moet lopen, omdat ze weigeren aan de kant te gaan. :frusty:
2) Mensen die vinden dat hun koffers, tassen en trolley's een zitplaats nodig hebben. En altijd in de spits.
3) Mensen die al instappen, terwijl er nog mensen aan het uitstappen zijn.
We’re all mad here
Alle reacties Link kopieren
butterfly- schreef:
04-10-2018 12:10
Maar hoe moet ik dit voor me zien?

Ik zie nu namelijk voor me dat mensen de trein uitstappen, er links en rechts van de deur mensen staan te wachten die naar binnen willen, en jij daar langs loopt en instapt terwijl mensen nog aan het uitstappen zijn? Ik heb verder nooit meegemaakt dat er niemand meer uitstapt en die mensen die wachten daar dan langer dan een seconde staan niets te doen.
Ja, over het algemeen stappen de mensen in het midden uit, de zijkanten blijven dan leeg (na de eerste golf zeg maar). Dan kun je de boel blokkeren door stil te blijven staan ja. Als de zijkanten leeg blijven en er staat zo'n groepje wannabe Britten te staan, ja dan loop ik die allemaal voorbij.

Edit: vroeger dan, ik kan momenteel niet lopen
Alle reacties Link kopieren
Annelleke schreef:
04-10-2018 12:17
Ja, over het algemeen stappen de mensen in het midden uit, de zijkanten blijven dan leeg (na de eerste golf zeg maar). Dan kun je de boel blokkeren door stil te blijven staan ja. Als de zijkanten leeg blijven en er staat zo'n groepje wannabe Britten te staan, ja dan loop ik die allemaal voorbij.

Edit: vroeger dan, ik kan momenteel niet lopen
Maar dan lopen er toch nog mensen in de trein?
Annelleke schreef:
04-10-2018 12:03
Dat kan dus alleen als je de boel staat op te houden in een rij of zo. Stap gewoon meteen in, dat is voor iedereen makkelijker. Ik ga ook niet wachten op treuzelende mensen met het risico dat ik na een werkdag heel de weg naar huis moet staan. Aso? In mijn ogen zijn de treuzelaars aso, loop gewoon door.


Waar ik me ook aan kan storen, van die mensen die pas bij het poortje hun ov kaart gaan zoeken en de hele boel ophouden. De poortjes zijn al traag genoeg zonder treuzelende mensen.
Fijn zeg voor die mensen met een ziekte, ouder mensen oid die gewoon niet sneller kunnen, en jij met je aso-gedrag voorbij loopt. Niet normaal gewoon.
Annelleke schreef:
04-10-2018 12:09
Ik werk in vliegtuigen, geen elleboog te zien. En ik duw mensen niet omver, maar wachten tot de allerlaatste is uitgestapt is wel degelijk de boel ophouden. In het midden van de deur stapt men uit, links en rechts stapt men in. Net als met bussen, winkels, tram en dus ook de trein.
Wat? Welk midden??? Zo breed is het niet, en mijn moeder bv heeft houvast nodig aan een eventuele zijkant.
Jij verzint je eigen asociale regels.
pipootje schreef:
04-10-2018 11:46
dan zet je hem tussen je benen of onder je stoel.
Ik heb een heel mooie tas en die vloer is altijd smerig.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
04-10-2018 12:33
Ik heb een heel mooie tas en die vloer is altijd smerig.
Joh is toch ook prima, doe ik ook zolang er nog voldoende plek is. Ik neem aan dat je de tas weghaalt zodra je ziet dat het erg druk wordt of wanneer iemand vraagt om naast je te mogen zitten.
Wat ook ergerlijk is, is als de deuren van de tram dichtgaan als er nog een kluwen mensen staat te wachten. Er moeten vaak tig mensen uit (halte op een station) en dan halverwege het instappen van mensen gaat het belletje en wil de machinist de deuren dicht doen. Dat instappen schiet natuurlijk ook voor geen meter op omdat de incheckpalen vlak na de ingang staan, dus iedereen die instapt moet eerst even bliepen.
Wat ook storend is, mensen die bij de incheckpaal op het station eerst hun portemonnee pakken, OV kaart eruit, en bliepen. Zou echt schelen als iedereen gewoon zorgt dat hij al in de trein zijn OV kaart heeft gepakt.
Timetraveler schreef:
04-10-2018 12:35
Joh is toch ook prima, doe ik ook zolang er nog voldoende plek is. Ik neem aan dat je de tas weghaalt zodra je ziet dat het erg druk wordt of wanneer iemand vraagt om naast je te mogen zitten.
Zeker. Maar je hebt van die mensen die niet willen vragen omdat ze je asociaal vinden, en dan bovenop je tas gaan zitten. Echt raar vind ik dat.
Dat de ns niet snapt dat je geen dubbeldekker moet inzetten op trajecten van en naar Schiphol. Je hebt meer zitplaatsen, maar geen bagageruimte.
Dat de oude gerenoveerde dubbeldekkers als intercity worden ingezet. Ze zijn gemaakt als stoptrein.
Dat de stiltecoupe niet beneden is. Veel mensen (kinderen en dagjesmensen) die willen praten zitten graag boven.
Dat de ns geen halt roept op het aantal fietsen wat mee mag in de trein. Vaak richting Den Helder ingebouwd gezeten.
Dat de wij (als reiziger) de trein niet zo schoon kunnen houden als in Duitsland.
Dat ouders de kinderwagen niet willen inklappen in de bus en perse allemaal mee willen ook al is er geen ruimte.
Alle reacties Link kopieren
butterfly- schreef:
04-10-2018 12:22
Maar dan lopen er toch nog mensen in de trein?
Er lopen altijd mensen in de trein.
Alle reacties Link kopieren
Annelleke schreef:
04-10-2018 13:31
Er lopen altijd mensen in de trein.
Oh? Bij mij niet. Niet mensen die er uit willen om eventueel een aansluiting te halen.
Alle reacties Link kopieren
Annelleke schreef:
04-10-2018 13:31
Er lopen altijd mensen in de trein.
Ik weet nu niet of ik je serieus moet nemen... Ik zie dagelijks dit soort types de trein inlopen en ze staan of gelijk klem of ze lopen de uitstappende persoon praktisch omver.
Ik moet zeggen dat de beveiliging hier ook wel iets strenger mogen optreden. (Ik vraag me altijd af wat zij eigenlijk doen op het perron.)
Ik loop nu regelmatig tegen mensen aan, omdat ze voor de deur staan, want oh jee je zult maar niet als eerste naar binnen kunnen.
cheshire-cat wijzigde dit bericht op 05-10-2018 12:49
0.27% gewijzigd
We’re all mad here
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
04-10-2018 12:33
Ik heb een heel mooie tas en die vloer is altijd smerig.
Ik leg hem vaak op het tafeltje voor me. :)
We’re all mad here
Mijn allergrootste ergernis (Ik heb er meer) het gebrek aan WC's op bepaalde treinstations, en de WC's in treinen zijn echt te smerig...echt een reden voor mij om OV te mijden.
Alle reacties Link kopieren
Ja alledrie jouw punten. En ook:
- rokers die ver buiten de rookzone gaan staan paffen, liefst precies bij mij
- mensen die luid bellen, val mij niet lastig met jouw irritante verhalen en domme opmerkingen
- muziek uit mobieltjes (zonder oordoppen), want mensen die dat doen hebben altijd een kutsmaak qua muziek
- mensen die het hele gangpad langdurig blokkeren met hun geklungel terwijl jij gewoon alvast naar de deur wilt en er al mensen uit aan het stappen zijn (en ja zelfs al aan het instappen)
- lastminute spoorwijzigingen waardoor je moet rennen
- treinen waarin ze álle stations 30x omroepen en ook nog allemaal andere dingen (bv. op welke treinen je kan overstappen en pas op voor zakkenrollers en vergeet niet uit te checken etc). Hallo ik probeer te lezen.
- als ik met fiets reis (en ja netjes op tijden wanneer dat mag, en met fietsticket): mensen die hun fiets keihard tegen mijn dure vakantiefiets smijten. Of als je ze vraagt waar zij eruit moeten zodat je alvast met elkaar de fietsen op een handige volgorde kan plaatsen, dat ze dan meteen agressief in discussie gaan dat hun fiets daar heus wel mag staan en dat ze een ticket hebben! Jaaahaaa dat vraag ik toch helemaal niet, ik wil je alleen maar helpen dat jouw fiets vooraan staat als je er eerder uit moet. "Ja maar mijn fiets mag hier staan hoor kijk maar er mogen hier fietsen staan SCHREEUW SCHREEUW!" ....Zucht..... oké zoek het dan maar lekker uit, dan bouw ik je in en moet je straks opnieuw moeilijk doen.
Of andere mensen die zelfs op mijn fiets gaan zitten alsof het een stoel is! Of toch op zo'n klapstoeltje per se willen zitten en dat klapstoeltje dan met grof geweld langs mijn spatbord en lamp forceren, terwijl dat toch echt de officiële plek is voor fietsen, en terwijl er in de coupé's gewoon nog stoelen leeg zijn. Echt zo aso. En dat ze dan helemaal stuurs en stomverbaasd kijken als je vraagt of ze je fiets heel willen laten.
- Mensen met veel te sterke parfum of aftershave op. (In een bioscoop ook irritant.)
- Mannen die wijdbeens gaan zitten en ver in mijn zone komen. Hè laat ik nou toch net heel per ongeluk de scherpe punt van mijn tas daar vallen.
- Mannen die heel erg blijven staren ook al geef je ze the evil eye.
- Mannen die in hetzelfde vierzitje komen zitten terwijl de hele coupé leeg is.
- Graffiti of dikke laag vuil op het raam waardoor ik niet naar buiten kan kijken en misselijk word.
- Mensen die smakkend eten in de trein.

Geen ergernis maar wel grote verwondering altijd over vrouwen die zich in de trein gaan zitten opmaken. WAAAAAROOMM? Dan ga je dus eerst blijkbaar wel met je niet-toonbare gezicht over straat? En je schaamt je niet dat mensen jou zo narcistisch bezig zien? Ik vind het zoooo genant om aan te moeten zien, ongeveer net zoals een wc-deur open trekken en dat daar al iemand op zit die de deur was vergeten op slot te doen.

Gelukkig hoef ik niet vaak met de trein.

Ik geef toe dat ik heeeeel vroeger als jong guppie bij mijn eerste baan, ook wel eens irritant was, dan nam ik eens in de week na het werk een patatje-met en at dat in de trein op. Maar al heel snel ben ik daarmee gestopt vanwege de mix van boze en jaloerse blikken. Dan at ik het eerst op en stapte dan pas in.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
YouWish schreef:
04-10-2018 09:58
Ik kan me ook ergeren aan mensen die denken dat ik alles weet omdat ik een uniform draag.

‘Hoelaat gaat de trein naar Groningen?’
‘Vanaf welk spoor moet ik naar Almere?’

Ehm pff ik werk bij KLM niet bij de NS..

Maar goed braaf als ik ben zoek ik het altijd voor ze op op mijn NS app. Maar irritant vind ik het soms wel.
Hahahaha wat lief van jou! Maar wat dom van die mensen inderdaad.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
sneeuwwitje80 schreef:
04-10-2018 11:29
Ik erger mij vooral op de roltrappen op het station aan medepassagiers. Links stil gaan staan terwijl je er langs wil om je overstap te halen. Of met de roltrap naar beneden gaan naar de stationshal en dan 1 stap zetten en eens rustig rondkijken waar ze toch terecht zijn gekomen. Iedereen die daarna van de roltrap komt kan geen kant op.
Ja, onbegrijpelijk! Alsof ze opeens geen benen meer hebben. Wat is dat in Engeland toch ideaal met dat staan aan een kant en lopen aan de andere kant van de roltrap.
En als er nou ook nog een gewone trap naast was... dan kies ik die wel en ben ik meestal sneller dan die zombies op de roltrap. Maar op veel plekken is de roltrap de enige keus en dan gaan mensen allemaal als zoutzakken daarop stilstaan zodat je er niet langs kan! WHY??? Ik krijg daar echt agressieve neigingen van.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Joelende pubers om 4 à 5 uur 's avonds.
Ik wil rust! En slapen of lezen.

Tegen een stel heftige peuters of kleuters kan ik nog wel tegen.
Tegen een schoolklas 10 à 14-jarigen die denken dat ze de hele trein hebben gekocht en daarom zowat op mijn schoot springen én kabaal maken al waren ze met 500 terwijl ze eigenlijk met 25 zijn niet.

Mensen die zo nodig mijn treinblad (dagelijkse gratis krant) moeten stelen.
Nee, ik leg dat ding niet op 't gemeenschappelijk tafeltje terwijl ik mijn rugzak naast me gooi opdat jij aan de overkant van de 4-zit hem zou kunnen overnemen.
Ik zit een kwartier à 20 minuten op de trein en dan wil ik dat ding zelf kunnen lezen.
Blijf met je poten dus van mijn Metro af en neem er zelf één mee uit 't station. Of vraag op zijn minst of je hem mag nemen.

Vertragingen, afgelastingen, ... zijn al zo'n dagelijkse kost ... dat ik me op de duur verbaas als ie wel een keer op tijd is. En we dan niet ergens onderweg in the middle of nowhere blijven stilstaan.

30 seconden voor ik moet afstappen ticket-controle.
Nee, zo geen zin meer in om op zoek te gaan in mijn handtas.

De telefoonlijnen en gsm-masten langs de sporen.
We leven in de 21ste eeuw, ik zit op de belangrijkste spoorlijn van dit apeland (nee, niet Nederland), maar elke keer als ik dan toch een telefoontje doe onderweg ... val ik uit omdat ik ineens geen bereik meer heb.
Alle telecom-bedrijven beloven al 15 jaar beterschap, maar dat blijft blijkbaar al 15 jaar bij gebakken lucht en holle slogans.



Morgen begin ik aan mijn bus- en tram-irritaties :-D.
anoniem_376630 wijzigde dit bericht op 05-10-2018 02:11
5.83% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
butterfly- schreef:
04-10-2018 12:16
Maar wat doe je dan als je binnen bent? Daar wachten? Tegen de richting in lopen? Mensen aan de kant duwen? Ik vraag het me oprecht af. Want heel soms denk ik dat iedereen die uit wil stappen dat heeft gedaan, en kom ik in het gangpad toch nog iemand tegen. En dat is dan al lastig.
Ik zag een keer een jonge griet al instappen terwijl mensen nog aan het uitstappen waren, ze duwde zelfs een oude vrouw bijna om, die kon nog net worden opgevangen door een medepassagier maar ze was helemaal van haar apropos. Die jonge meid ging meteen zitten alsof haar leven er vanaf hing en had niks in de gaten. Toen (best wat later) iedereen was uitgestapt en wij normale mensen konden instappen, ben ik naar dat meisje toe gegaan en vroeg ik haar of ze wel door had dat ze een oude vrouw omver had geduwd met haar haast, en waarom ze al instapte terwijl mensen nog aan het uitstappen waren. Eerst ging ze volledig in de ontkenning, dat zij dat niet was, en dat er geen mensen meer aan het uitstappen waren. Ik zei, ja doei, ik heb het toch zelf gezien. Toen opeens herinnerde ze het zich blijkbaar en ging ze tegen mij sorry zeggen. Ik zei, je moet niet tegen mij sorry zeggen, je moet gewoon even wachten tot mensen zijn uitgestapt en geen oude dames omver beuken.
Ik hoop dat ze het daarna nooit meer heeft gedaan.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
04-10-2018 09:31
Held :applause: .
Inderdaad die zelf verzonnen regels. En dat er dan een te sloom persoon vooraan staat, ja doei.
Als gehandicapte zie ik jou en annelleke liever onder de trein. Ik ben nog relatief jong maar wel gehandicapt en dus loop ik onstabiel. Ik ben niet sloom omdat ik dat wil, maar omdat het gevaarlijk is om opzij geduwd te worden. Maar goed, empathisch vermogen is de narcisten in dit land vreemd blijkt wel weer.
Mijn grootste ergernis: het egocentrische en asociale gedrag van de gemiddelde OV-reiziger.
Mensen denken blijkbaar dat ze doodgaan als ze 5 seconden van hun tijd moeten wachten als ze een beperkt persoon in welke vorm dan ook (moeilijk ter been, blind, zwanger, ouder etc) even de ruimte moeten geven. ‘Ikke ikke ikke’....haast haast haast. Met die domme oordoppen in en de eeuwige mobiel in de hand totaal blind zijn voor wat er om je heen gebeurt. Stel je voor dat je iemand zou helpen. Daar word je slechter van hoor...
Bedenk goed dat (ja, die paar personen hier ook in dit topic) dat het jullie schuld is dat bepaalde doelgroepen niet meer met het OV kunnen. Wees trots op jezelf hoor.
HKr schreef:
05-10-2018 03:35
Als gehandicapte zie ik jou en annelleke liever onder de trein. Ik ben nog relatief jong maar wel gehandicapt en dus loop ik onstabiel. Ik ben niet sloom omdat ik dat wil, maar omdat het gevaarlijk is om opzij geduwd te worden. Maar goed, empathisch vermogen is de narcisten in dit land vreemd blijkt wel weer.
Ik kreeg net bericht. Karma is op zoek naar Annelleke. Ik heb haar doorverwezen naar het Viva forum :)
Alle reacties Link kopieren
Yentl en De Boer - Zitten in de trein
https://youtu.be/kCvbhWVmjc4
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
HKr schreef:
05-10-2018 03:35
Als gehandicapte zie ik jou en annelleke liever onder de trein.
Zo, dus als gehandicapte mag je mensen doodwensen? O_o
Alle reacties Link kopieren
Erger mij ook wel eens in en aan het OV, maar dat zijn dan niet de medereizigers.

Een grote ergernis is als je in een coupe of bus komt en van alle banken is 1 zitplaats bezet en je wilt naast iemand plaats nemen. Als de zitplaats al niet bezet is door bagage of tas dan krijg je wel een gezichtsuitdrukking 'ga toch ergens anders zitten' alsof die bank met 2 zitplaatsen alleen van hen is.

Grote irritatie is een buschauffeur die ontzettend snel optrekt / afremt of een rotonde wel erg klein neemt zodat je letterlijk en figuurlijk heen en weer geschud wordt.

Het uitvallen van ritten wat kan gebeuren maar heb dan wel het fatsoen om dit op de vertrekborden bij de desbetreffende instapplaatsen op de grote(re) busstations te vermelden. Sta je voor jan doedel te wachten en je weet niet of de bus komt en als hij komt, hoe laat de bus dan vertrekt.

Als er gedegen vertraging is de intercity's en sneltreinen altijd voorrang hebben op de sprinters. Net alsof de reizigers die van de sprinter afhankelijk zijn als 2e rangreiziger wordt beschouwd en die mogen wel langer onderweg zijn. Lekker handig als je dan als aansluitend vervoer de bus hebt die in de vakanties maar 1 keer per uur rijdt. Als je dan moet wachten op overdekt station of bushalte zonder beschutting........ dat is lekker reizen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven