Irritaties in het OV

04-10-2018 08:37 1302 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ga dagelijks met het openbaar vervoer naar mijn werk en ik erger me aan veel dingen. Waar erger jij je aan in het openbaar vervoer?

To trapt af met een top 3:

1) Mensen die op het perron voor de ingang van de trein staan, zodat je niet kunt uitstappen en als een rugbyspeler tegen de mensen aan moet lopen, omdat ze weigeren aan de kant te gaan. :frusty:
2) Mensen die vinden dat hun koffers, tassen en trolley's een zitplaats nodig hebben. En altijd in de spits.
3) Mensen die al instappen, terwijl er nog mensen aan het uitstappen zijn.
We’re all mad here
Belg007 schreef:
05-10-2018 02:07
Joelende pubers om 4 à 5 uur 's avonds.
Ik wil rust! En slapen of lezen.

Tegen een stel heftige peuters of kleuters kan ik nog wel tegen.
Tegen een schoolklas 10 à 14-jarigen die denken dat ze de hele trein hebben gekocht en daarom zowat op mijn schoot springen én kabaal maken al waren ze met 500 terwijl ze eigenlijk met 25 zijn niet.

Mensen die zo nodig mijn treinblad (dagelijkse gratis krant) moeten stelen.
Nee, ik leg dat ding niet op 't gemeenschappelijk tafeltje terwijl ik mijn rugzak naast me gooi opdat jij aan de overkant van de 4-zit hem zou kunnen overnemen.
Ik zit een kwartier à 20 minuten op de trein en dan wil ik dat ding zelf kunnen lezen.
Blijf met je poten dus van mijn Metro af en neem er zelf één mee uit 't station. Of vraag op zijn minst of je hem mag nemen.

Vertragingen, afgelastingen, ... zijn al zo'n dagelijkse kost ... dat ik me op de duur verbaas als ie wel een keer op tijd is. En we dan niet ergens onderweg in the middle of nowhere blijven stilstaan.

30 seconden voor ik moet afstappen ticket-controle.
Nee, zo geen zin meer in om op zoek te gaan in mijn handtas.

De telefoonlijnen en gsm-masten langs de sporen.
We leven in de 21ste eeuw, ik zit op de belangrijkste spoorlijn van dit apeland (nee, niet Nederland), maar elke keer als ik dan toch een telefoontje doe onderweg ... val ik uit omdat ik ineens geen bereik meer heb.
Alle telecom-bedrijven beloven al 15 jaar beterschap, maar dat blijft blijkbaar al 15 jaar bij gebakken lucht en holle slogans.

Morgen begin ik aan mijn bus- en tram-irritaties :-D.
Ik denk - zeker op basis van die laatste drie opmerkingen - dat wij op hetzelfde traject pendelen :-D
Alle reacties Link kopieren
Dan zit voedsel in de trein. Heb een beetje fatsoen en koop een koek, of een smoothie... of iets wat bet zo ongezond en vullend is als een patatje pindasaus maar niet zo heftig ruikt!

Mensen die op ongepaste momenten aan het bier zitten. Eigenlijk altijd dus. Ik kan mij indenken dat je behoefte hebt aan een drankje na het werk maar is het echt zo moeilijk te wachten tot je thuis bent? Het ziet er zo alcoholistisch uit. Alsof het per se nú moet.

Overigens, ik heb een hekel aan vroege instappers. Ik maak er een punt van om voor mensen te gaan staan die te vroeg instappen. Ja ik zet daarvoor ook best een zijstapje. En ja ik loop desnoods tegen je op als het nodig is en voel geen spijt als je achterover de trein uit valt. Of je nu een bejaarde bent (de grootste probleemgroep in dit kader) of een annelleke.
DrMcNinja schreef:
06-10-2018 12:25
Dan zit voedsel in de trein. Heb een beetje fatsoen en koop een koek, of een smoothie... of iets wat bet zo ongezond en vullend is als een patatje pindasaus maar niet zo heftig ruikt!

Mensen die op ongepaste momenten aan het bier zitten. Eigenlijk altijd dus. Ik kan mij indenken dat je behoefte hebt aan een drankje na het werk maar is het echt zo moeilijk te wachten tot je thuis bent? Het ziet er zo alcoholistisch uit. Alsof het per se nú moet.

Overigens, ik heb een hekel aan vroege instappers. Ik maak er een punt van om voor mensen te gaan staan die te vroeg instappen. Ja ik zet daarvoor ook best een zijstapje. En ja ik loop desnoods tegen je op als het nodig is en voel geen spijt als je achterover de trein uit valt. Of je nu een bejaarde bent (de grootste probleemgroep in dit kader) of een annelleke.
Als ik door vertraging met etenstijd in de trein zit, eet ik gewoon een frietje hoor, van iets zoets word ik echt akelig dan.
Alle reacties Link kopieren
pipootje schreef:
06-10-2018 12:44
Als ik door vertraging met etenstijd in de trein zit, eet ik gewoon een frietje hoor, van iets zoets word ik echt akelig dan.
Neem dan een kaasstengel of 2... of een broodje. Er zijn zat opties.
Mensen met kinderwagens en buggy's die verwachten dat jij direct in de houding springt om te helpen die enorme panzertank de bus in te krijgen en vervolgens laaiend worden wanneer je gewoonweg geen aanstalten maakt om op te staan.

Want op weg naar controle in de gipskamer. Hechtingen eruit halen, de drain is er gelukkig na een paar dagen eindelijk uit. Arm van onder tot boven in het gips met mitella. Duidelijk zichtbaar dus.

Maar alsnog compleet over de rooie gaan dat jij de zoveelste aso bent die niet automatisch opspringt om dat kreng (de wagen dus) mee op te tillen.

Gelukkig is dit anderhalf jaar geleden nu, maar die nare ervaring vergeet ik dus echt nooit meer. Voelde me al ellendig genoeg en was allang blij dat ik zelf allang veilig de bus was in gekomen (chauffeurs rijden na het instappen namelijk vaak meteen aan, en kon me maar met 1 arm vastklampen, andere arm was volledig buiten gebruik toen).
Alle reacties Link kopieren
Mensen die zich zichtbaar ergeren. Of is dat wellicht een beetje paradoxaal;)
Alle reacties Link kopieren
Mensen die het OV nemen terwijl ze tevoren weten dat ze zich daar gaan ergeren.
Niet geschoten is altijd mis
Een vrouw had in een volle trein haar instrumentkoffer op een zitje gezet.
En ze deed alsof ze sliep. Trut.
Toen zei iemand: "O, ik zet die koffer wel even op de grond, dan kan ik zitten."
Vrouw was gelijk 'wakker'.
Bitje93 schreef:
06-10-2018 13:29
Mensen die het OV nemen terwijl ze tevoren weten dat ze zich daar gaan ergeren.
Misschien, maar ik had toen helaas geen andere keuze in die tijd. Ik kon niet eens zelf douchen omdat ik dus maar 1 arm kon gebruiken (en gips mocht niet nat worden, heel wat af geklungeld met vuilniszakken toen) en dingen als autorijden en fietsen (wat ik erg graag doe) zaten er al helemaal niet in. Hoe erg ik dat ook vond want ben graag zelfstandig. Twintig minuten heen en terug lopen naar het ziekenhuis ging me in die tijd ook te ver met alle pijn en ongemakken dus ov-chip kaart en veroordeeld tot de bus.
Mensen die hun tas op de stoel naast zich neerzetten, terwijl er mensen moeten staan. Als je dan een peperdure tas hebt, weet dat de vloeren vies zijn én je vindt 6 kg teveel om op je schoot te houden, dan kun je - in het belang van je dure tas uiteraard - beter tussen 10 en 15 met de trein reizen en niet tijdens de spits.

Een andere ergernis is dat ik bijna altijd moet staan 's ochtends. Dat is naar sommige locaties zodanig structureel dat ik daar vooral de NS de schuld van geef. Waar ik me vervolgens dan aan erger is dat er allemaal vouwfietsjes tegen de wanden staan op het balkon, waardoor ik niet kan leunen tijdens mijn 20-minuten stijf-staan rit.
Alle reacties Link kopieren
Misschien, waarschijnlijk al genoemd...maar vandaag weeer ondervonden.
Ja het is weekend, so fuckin what. GA AAN DE rechterkant van de roltrap staan!
Er zijn mensen die werken in het weekend en door willen ! Gewoon met een paar man (terroristen euh toeristen) blijven staan. Serieus :facepalm:

In New York nooit last van. Daar snapt men het.
Come fly with me on a jetplane
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
04-10-2018 12:39
Zeker. Maar je hebt van die mensen die niet willen vragen omdat ze je asociaal vinden, en dan bovenop je tas gaan zitten. Echt raar vind ik dat.
Je kan hem wel al weghalen zodra het drukker wordt. Ik vind dat ook aso ja, al zou ik hem niet wegzetten zonder een 'sorry' eerst.
Alle reacties Link kopieren
pino4 schreef:
06-10-2018 18:00
Misschien, waarschijnlijk al genoemd...maar vandaag weeer ondervonden.
Ja het is weekend, so fuckin what. GA AAN DE rechterkant van de roltrap staan!
Er zijn mensen die werken in het weekend en door willen ! Gewoon met een paar man (terroristen euh toeristen) blijven staan. Serieus :facepalm:

In New York nooit last van. Daar snapt men het.
En in UK snappen ze het ook. Waarom is het hier zo moeilijk :thunder:
Nowadays people know the price of everything and the value of nothing.
Wees blij dat er een roltrap is.

Hier zijn die ondingen altijd stuk.

Sta je daar met 2 personen, 3 of 4 kinderen en 2 buggy's die je helemaal naar boven mag slepen.
Of 2 grote vakantie-koffers en nog wat klein grut.

Al meermaals mijn rug zowat vertilt aan het mee helpen slepen van buggy's op 't station.
Belg007 schreef:
06-10-2018 22:39
Wees blij dat er een roltrap is.

Hier zijn die ondingen altijd stuk.

(...)
Als je nick je land van woonst is, klopt dat inderdaad! Zo vaak dat die roltrappen niet werken...
Alle reacties Link kopieren
Nog een kleine ergernis - mensen die niet snappen dat als je als eerste in de coupe bent je niet automatisch recht hebt op elke plek. Specifiek de plek naast/achter de deur (ik noem het t alcoofje). Omdat je eerst de deur door moet, dan moet keren en tegen de stroom in moet houd je direct de hele stroom mensen op. Als je vooraan staat is die plek gewoon niet handig.
Alle reacties Link kopieren
As we speak zit er iemand op speaker te telefoneren. :-o

Ook een keer in het buitenland gehad dat een oude vrouw de bus in kwam en eiste dat ik ging staan voor haar. Het ging zo: Ze komt meer dan soepel de bus binnen. Loopt rechtstreeks op mij af, wijst naar me met haar vinger en gilt jij gaat staan, ik wil daar zitten.
Ik keek haar aan, ik trok een wenkbrauw op, heb mijn hoofd omgedraaid en haar genegeerd.
Al vloekend loopt ze verder naar degene achter me en herhaalt het hele gebeuren. Die vrouw ging dus nog staan ook :facepalm: .
We’re all mad here
Alle reacties Link kopieren
Ik heb weer een nieuwe ergernis. Naast iemand zitten die op zijn nagels zit te bijten. En dan continue in mijn ooghoeken dat gekluif zien en die gore geluiden erbij.
We’re all mad here
Dat er bij treinuitval kortere treinen worden ingezet. Dan moeten al die mensen die de uitgevallen trein hadden moeten hebben, in die kortere trein geperst worden.
Alle reacties Link kopieren
- Manspreading! Mannen die met hun benen wijd zitten alsof hun balzak zo groot is als een watermeloen. Blijf op je eigen stoel en raak me niet aan.

- Mensen die mensen niet laten uitstappen.

- Onbeschofte bejaarden

- Onbeschofte niet-bejaarden die niet opstaan voor bejaarden en zwangeren

- iPhone oortjes ipv in ears en dan de meest verschrikkelijke muziek luisteren

- filmpjes kijken zonder oortjes wtf. Dat blikkerige geluid. Oortjes zijn 1.50 bij de action echt serieus. Krijg altijd de neiging om er een hele zooi te kopen en uit te delen aan die kinderen.

- onbeschofte buschauffeurs die ook nog eens zich niet aan de verkeersregels houden

Zoveel ergernissen ;)
Maar ja zorgen dat je op de goede plek op perron staat, instappen 1 persoonlijke scoren je afsluiten met je in-ears en dan is het nog wel te doen ;)
Alle reacties Link kopieren
Mijn grootste ergernis: bejaarden die al instappen als er nog mensen uitstappen, bij andere leeftijdsgroepen zie ik het zelden tot nooit. Ik zeg er ook steeds wat van, dan voel ik me minder geërgerd. Houd je gewoon aan de sociale regels :nooo:
Veritas vos liberabit
Alle reacties Link kopieren
Ik erger me aan vrijwel alle dingen die hier al genoemd zijn, verder ook aan de prijs. Ik vind reizen met het openbaar vervoer veel te duur en ook heel vies.

Vaak is er geen zitplaats en moet je zo'n vettige stang vasthouden in de bus, ik vind het zitten op de stoelen ook al heel erg vies.

En dan heb ik het nog niet eens over mensen die met hun schoenen op de stoelen zitten, er schijnen allerlei bacteriën op de zittingen te zitten, ik heb daar een keer een tv item over gezien. Ik moet dan altijd denken aan de openbare bibliotheek waar ik vroeger vaak kwam. Ik zag daar dan vaak een zwerver met witte broek met poepvlek, een overduidelijke grote poepvlek, en deze zwerver zat urenlang in de bibliotheek, op dezelfde stoelen waar de anderen bezoekers ook op zaten. Sindsdien ben ik huiverig om op openbare zitplaatsen te zitten.
Alle reacties Link kopieren
Als mensen al instappen omdat zij denken dat er naast mij nog ruimte is, dan hebben ze vaak pech: mijn vouwfiets is het geheime wapen waar je dan tegenaan loopt. Nog netjes opgevouwen, maar uiterst onaangenaam om tegenaan te lopen. Gewoon iedereen uit laten stappen en dan in gaan stappen. Want die laatste uitstappers hebben wellicht een vouwfiets, of een handicap en die gun je dus ook de ruimte om veilig en zonder verwondingen uit te stappen.

Als ik de vouwfiets niet bij me heb en je probeert door me heen te lopen dan gebruik ik mijn aikidoervaring om te zorgen dat je me niet zomaar weg kunt duwen. In plaats van de trein in staat de duwer dan stil of moet naar achteren. Dat doet me altijd wel wat plezier. Ik denk dan altijd: ja, ik kan het hebben, maar als het wel een bejaarde is, of iemand die niet goed ter been is, geef je die dan wel de ruimte?
Alle reacties Link kopieren
Ik zie het ook iedere dag mensen die al instappen als er nog mensen uit moeten . Het is ook altijd hetzelfde type persoon die het doet.
We’re all mad here
Alle reacties Link kopieren
Dat je met een horde mensen de coupe in (of uit) loopt en dan de persoon voor je dat klapdeurtje (dubbeldekker treinen, die na het trappetje) niet vasthoudt. Die deur zwiept dan terug, de persoon(en) achter je loopt door, met als gevolg dat je (bijna) die klapdeur vol in je gezicht krijgt.

Mensen die eerder instappen dan anderen zijn uitgestapt krijgen van mij een “enkeltje crematorium”-blik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven