Korte zakenreis Oostenrijk - mogelijk ivm Covid-19?

27-01-2021 14:23 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor mijn werk zou ik in februari een zakenreis naar Wenen, Oostenrijk moeten maken (indien mogelijk). Het zou om een trip gaan van 2 dagen (1 nacht), totaal ongeveer 36 uur. In de avond vliegen op dag 1, slapen in hotel, dan op dag 2 werken en in de avond van dag 2 weer terugvliegen. Normaal gesproken vlieg ik vanaf Dusseldorf.
Werkgever zal betalen voor eventuele Covid testen en zal een reisverklaring verzorgen. Ik probeer online te vinden wat de mogelijkheden en restricties zijn. Het is duidelijk dat het land in lockdown is, toeristische reizen niet toegestaan zijn, en restaurants en hotels zijn gesloten (voor toeristen).
Maar zou ik wel zakelijk kunnen reizen en wat heb ik daarvoor nodig / moet ik regelen?
Misschien heeft iemand al ervaringen hiermee en kan mij een stukje verder helpen? Online kan ik niet de volledige informatie vinden wat er geldt voor zakelijk verkeer...
Hai!
Je kan zeker naar Oostenrijk, maar je moet een Pre-Travel-Clearance (PTC) hebben en een negatieve test (mag ook antigenen test zijn).

Zie hier voor info: https://www.austria.info/en/service-and ... nformation

Hier voor de PTC: https://www.formularservice.gv.at/site/ ... f9&lang=en

Testen in Wenen is - volgens een vriend van mij - gratis bij hun GGD. Sneltesten weet ik niet zeker hoe dat zit, maar je kunt overal in Oostenrijk vrij makkelijk testen.
Het is idd wat lastig vinden die info. Maar de eerste link die ik stuurde wordt regelmatig geupdate. Verder is het goed om websites van nieuwssites in de gaten te houden (vooral die in Wenen worden goed geupdate).

Houdt er rekening mee dat gewone mondkapjes niet goed genoeg meer zijn vanaf deze week. Je hebt ffp2 maskers nodig.

Officieel moet je daar trouwens in quarantaine (10 dagen). En dan vanaf de vijfde dag mag je testen en dan kan de quarantaine eventueel opgeheven worden. Ik weet dus niet zeker of je wel een PTC krijg als je niet in quarantaine kan gaan.

Succes!
SignOfLife schreef:
27-01-2021 14:38
Bedankt voor de reacties! Of de reis noodzakelijk is... tja... mijn werkgever vindt van wel. Wat ik er zelf van vind is min of meer ondergeschikt belang.
Grotendeels kan het online. Ik probeer vanwege herkenbaarheid niet teveel prijs te geven maar het gaat om het instrueren van artsen tijdens een operatie in het gebruik van een bepaald nieuw operatie-instrument. Hiervoor moet ik dus eigenlijk echt fysiek in de OK zijn. En voorlopig hebben we niemand in Oostenrijk om het aan uit te besteden.
Een sneltest voor de terugreis zou te doen zijn, want dat is mogelijk op het vliegveld van Wenen. Is een sneltest ook nodig als ik van en naar Duitsland vlieg ipv Nederland, weet iemand dat?
Ik zie nu pas dit berichtje.. Kijk even goed naar de uitzonderingen in de verordening (bij de PTC link is er een link naar de Covid regeling in Oostenrijk). Misschien val je wel onder een uitzondering. ;-)
Hebben jullie voor dit soort zaken geen secretariaat/ office? Ik vind het best vreemd dat jij als trainer dit zelf moet regelen!
Alle reacties Link kopieren
quasidiepzinnig schreef:
27-01-2021 15:43
Hai!
Je kan zeker naar Oostenrijk, maar je moet een Pre-Travel-Clearance (PTC) hebben en een negatieve test (mag ook antigenen test zijn).

Zie hier voor info: https://www.austria.info/en/service-and ... nformation

Hier voor de PTC: https://www.formularservice.gv.at/site/ ... f9&lang=en

Testen in Wenen is - volgens een vriend van mij - gratis bij hun GGD. Sneltesten weet ik niet zeker hoe dat zit, maar je kunt overal in Oostenrijk vrij makkelijk testen.
Nuttige info, dankjewel! Ik ga je links lezen
Alle reacties Link kopieren
Theamuts schreef:
27-01-2021 15:53
Hebben jullie voor dit soort zaken geen secretariaat/ office? Ik vind het best vreemd dat jij als trainer dit zelf moet regelen!
Klein bedrijfje, helaas geen secretariaat (in Nederland). Dus dit soort uitzoekwerk komt op de werknemers zelf neer. Heeft wel zijn charme af en toe, beetje pionieren, maar in dit geval toch best ingewikkeld inderdaad!
Coronavirus (COVID-19) Oostenrijk
Oostenrijk is in algehele lockdown. Horecagelegenheden en winkels zijn gesloten en u mag alleen voor noodzakelijke gevallen uw huis of verblijfsplaats verlaten. Verder geldt:

Alle hotels en andere overnachtingsgelegenheden en horecagelegenheden zijn gesloten. Reizigers die voor werk reizen, mogen wel ondergebracht worden.
Er geldt een uitgaansverbod 24 uur per dag, 7 dagen per week. Alleen voor noodzakelijke gevallen mag u uw huis verlaten.
Vanaf 25 januari 2021 is het verplicht om in het openbaar vervoer, supermarkten, en andere openbare ruimtes, een FFP2-masker te dragen. Andere soorten mondkapjes voldoen niet.
Alle reacties Link kopieren
FFP2 maskers heb ik
Alle reacties Link kopieren
Die thuisquarantaine hoeft toch niet? Zie hier :
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... uarantaine

TO werkt op dat moment in het buitenland.
Alle reacties Link kopieren
Tijger32 schreef:
27-01-2021 16:16
Coronavirus (COVID-19) Oostenrijk
Oostenrijk is in algehele lockdown. Horecagelegenheden en winkels zijn gesloten en u mag alleen voor noodzakelijke gevallen uw huis of verblijfsplaats verlaten. Verder geldt:

Alle hotels en andere overnachtingsgelegenheden en horecagelegenheden zijn gesloten. Reizigers die voor werk reizen, mogen wel ondergebracht worden.
Er geldt een uitgaansverbod 24 uur per dag, 7 dagen per week. Alleen voor noodzakelijke gevallen mag u uw huis verlaten.
Vanaf 25 januari 2021 is het verplicht om in het openbaar vervoer, supermarkten, en andere openbare ruimtes, een FFP2-masker te dragen. Andere soorten mondkapjes voldoen niet.
De skiliften en pistes zijn gewoon open. Er zijn daar weet ik hoeveel buitenlandse jongeren voor als skileraar (al is er überhaupt geen werk nu, want geen toeristen). . Vorige week nog een grote uitbraak in Flachau onder deze groep. Zij vallen ook onder de werkregeling.
Overdag kun je gewoon je ding doen, er is wel een avondklok. Maar het is zeker niet zo dat je je huis niet uit mag.
girasole3 wijzigde dit bericht op 27-01-2021 16:53
18.25% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
beau30 schreef:
27-01-2021 15:07
Het is geen optie om met de auto of trein te gaan? Ben je wel langer onderweg maar wel flexibeler?
Voor de trein moet je ook testen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Omdat de situatie en reismogelijkheden zomaar kunnen veranderen: ik zou sowieso héél goede (en schriftelijke!) afspraken maken met werkgever over vergoedingen in het geval je bijvoorbeeld dagen/weken in Oostenrijk vast komt te zitten. (Je blijkt in Oostenrijk ineens tóch besmet; grenzen gaan potdicht; geen vliegverkeer etc.) Niet alleen qua onderdak en leefgeld in Oostenrijk maar bijv. ook extra kinder- of huisdieropvang in Nederland en andere onvoorziene kostenposten omdat je ‘daar’ zit in plaats van ‘hier’.
Irregular_Choice schreef:
27-01-2021 16:45
Die thuisquarantaine hoeft toch niet? Zie hier :
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... uarantaine

TO werkt op dat moment in het buitenland.
Volgens mij bedoelen ze daar de mensen die dagelijks de grens oversteken ivm werk of school.

Maar je hebt gelijk dat het niet helemaal duidelijk is.
girasole3 schreef:
27-01-2021 16:50
De skiliften en pistes zijn gewoon open. Er zijn daar weet ik hoeveel buitenlandse jongeren voor als skileraar (al is er überhaupt geen werk nu, want geen toeristen). . Vorige week nog een grote uitbraak in Flachau onder deze groep. Zij vallen ook onder de werkregeling.
Overdag kun je gewoon je ding doen, er is wel een avondklok. Maar het is zeker niet zo dat je je huis niet uit mag.
Verder gelden onderstaande regels voorlopig tot 8 februari:

Restaurants en drinkgelegenheden zijn gesloten. Eten laten bezorgen is de hele dag mogelijk.
Hotels zijn voor toeristische doeleinden gesloten. Uitzonderingen gelden voor mensen die op zakenreis zijn.
Evenementen zoals concerten, theatervoorstellingen, tentoonstellingen, beurzen zijn niet mogelijk.
Vrijetijds- en cultuurinstellingen zoals zwembaden, theaters, bioscopen, musea, attractieparken zijn gesloten.
Niet-noodzakelijk winkels zijn gesloten.
Servicebedrijven zoals kappers, schoonheidssalons etc. zijn gesloten.
Het uitgaansverbod geldt tussen 0:00 en 24:00. Uitzonderingen zijn van toepassing voor: woon-werkverkeer, basisbehoeften zoals boodschappen doen, sporten en andere mensen helpen.
Skiliften en kabelbanen in skigebieden kunnen open. Aangezien de horeca en hotels in skigebieden gesloten blijven en quarantaine verplicht is voor toeristen, zijn de skigebieden alleen voor inwoners van Oostenrijk geopend.
Alle reacties Link kopieren
Zoek ook goed uit of je goed verzekerd bent. Onze zakelijke verzekering dekt bijv niet bij corona gerelateerde schade (weet niet de specifieke ins en outs, maar gaat om in buitenland ziek worden, repatriering etc).

Als je via Duitsland reis, dan ook uitzoeken wat daar regels zijn.
Alle reacties Link kopieren
Kort door de bocht...als baas het noodzakelijk vindt dan zou hij van mij zelf mogen gaan. Het is nu echt heel streng een paar weken later is mss ook een optie. Elke reisbestemming is er nu gewoon een teveel lijkt me.
Vlaginvaas schreef:
27-01-2021 18:07
Kort door de bocht...als baas het noodzakelijk vindt dan zou hij van mij zelf mogen gaan. Het is nu echt heel streng een paar weken later is mss ook een optie. Elke reisbestemming is er nu gewoon een teveel lijkt me.
Eerlijk gezegd zou ik zelf inderdaad nu niet eens willen/ durven.
Ik snap wel dat zo'n instructie moet gebeuren, en dat het haast kan hebben.
Alle reacties Link kopieren
Lees net dat VWS alle buitenlandse reizen afraadt en dat je daarna verplicht in quarantaine moet.....
Alle reacties Link kopieren
Vlaginvaas schreef:
27-01-2021 18:07
Kort door de bocht...als baas het noodzakelijk vindt dan zou hij van mij zelf mogen gaan. Het is nu echt heel streng een paar weken later is mss ook een optie. Elke reisbestemming is er nu gewoon een teveel lijkt me.
Niet iedereen kan hetzelfde kunstje.
Een goeie baas/leider is iemand die een juiste combinatie van mensen bij elkaar krijgt die elkaar aanvullen en versterken.
Hetgeen wat TO doet/kan is wellicht iets wat haar baas zelf niet doet/kan, dan schiet het niet op om de baas te sturen. Bij iets medisch technisch kan ik mij voorstellen dat lang niet iedereen hetgeen kan wat TO kan en omdat iemand de baas is hoeft hij niet per definitie alles te kunnen wat de medewerkers ook kunnen.
Alle reacties Link kopieren
Ik kom er net vandaan afgelopen weekend. Je kunt beter met auto gaan. Er zijn totaal geen grenscontroles. Denk dat je totale reisduur met de auto niet veel langer is als met het vliegtuig. Hotels zijn gewoon geopend voor zakelijke reizigers
Het kan wel. M'n vriend moet ook nog veel reizen voor zn werk helaas.
Vlaginvaas schreef:
27-01-2021 18:59
Lees net dat VWS alle buitenlandse reizen afraadt en dat je daarna verplicht in quarantaine moet.....

Klopt en het is dus een advies om buitenlandse zakenreizen uit te stellen, geen algemeen reisverbod zoals sommigen hier stelden.

Aangezien thuiswerken toch de norm is is 10 dagen na terugkeer in quarantaine vast wel te doen.

Het staat op Rijksoverheid best helder uitgelegd.
SignOfLife schreef:
27-01-2021 14:38
Bedankt voor de reacties! Of de reis noodzakelijk is... tja... mijn werkgever vindt van wel. Wat ik er zelf van vind is min of meer ondergeschikt belang.
Grotendeels kan het online. Ik probeer vanwege herkenbaarheid niet teveel prijs te geven maar het gaat om het instrueren van artsen tijdens een operatie in het gebruik van een bepaald nieuw operatie-instrument. Hiervoor moet ik dus eigenlijk echt fysiek in de OK zijn. En voorlopig hebben we niemand in Oostenrijk om het aan uit te besteden.
Een sneltest voor de terugreis zou te doen zijn, want dat is mogelijk op het vliegveld van Wenen. Is een sneltest ook nodig als ik van en naar Duitsland vlieg ipv Nederland, weet iemand dat?
Weet je zeker dat je het zkh in Oostenrijk in komt?
zecora schreef:
31-01-2021 08:14
Weet je zeker dat je het zkh in Oostenrijk in komt?
Je komt makkelijk binnen hoor. Bij de ingang wordt je temperatuur gemeten en daarna zijn er twee rijen, 1 voor mensen met een afspraak en 1 voor andere gevallen. Bij de ene rij mag je zo doorlopen als je iets kan laten zien waar je afspraak opstaat, bij de andere rij worden algemene vragen gesteld (of je klachten hebt/contact hebt gehad enz.), dat vullen ze in op een formulier en dan mag je ook gewoon doorlopen.
(Goed, hoe het is als je wél klachten hebt weet ik niet want ik had geen klachten op het moment dat ik er zonder schriftelijke afspraak kwam, waarschijnlijk een sneltest.) Zo was het van april t/m november in ieder geval, maar heb niet gehoord dat het nu nog strenger zou zijn.

En TO komt er voor werk, dus dan zal het helemaal geen probleem zijn gok ik.
anoniem_654aab2e19491 wijzigde dit bericht op 31-01-2021 08:47
Reden: Verkeerd woord gebruikt
11.55% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven