Lange vlucht, hoe zitten/ slapen?

03-04-2024 18:07 124 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Over een paar maanden maken we een vliegreis van ongeveer 8 uur. Ik kan me van mijn vorige vlucht herinneren hoe lastig het is om lekker te zitten of evt een beetje te dutten.
Zie allerlei neksteunen, maar ook opblaasbare gevallen waar je je hoofd in kan leggen, dat geval leunt dan tegen de stoel voor je. Ik denk dat je geen last veroorzaakt voor diegene voor je, want er zit een hoop lucht tussen.
Maar denk ik dat, of is dat ook echt zo? En wie weet of zo'n opblaasding nou ook echt lekker hangt? Of heeft de ideale neksteun?

Ik ben chronisch pijn patiënt en rolstoeler. Ik gooi er in ieder geval een hoop pijnstillers in, maar heb altijd het meeste moeite met houding vast houden, ben nogal " slap".

Iemand een idee of advies? Dank!
Alle reacties Link kopieren Quote
Neem in ieder geval een stoel met extra beenruimte of de beste plek die je kunt betalen. De enteraiment zoals films en series leidt ook lekker af.
pekka123 wijzigde dit bericht op 03-04-2024 18:17
24.79% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Vlieg je in de nacht? Ik denk dat je op geen enkele manier echt comfortabel kunt slapen in een vliegtuig behalve in business class misschien. Maar als je niet ‘s nachts vliegt en niet per se ‘moet’ slapen zou ik het gewoon loslaten. Proberen juist in beweging te blijven, regelmatig even lopen, filmpje kijken, vooral de gedachten afhouden van het idee goed moeten slapen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou ook 's nachts het idee loslaten dat je moet slapen. Bij werkt dat in mijn eigen bed al niet eens, laat staan in een oncomfortabele vliegtuigstoel. En moe en gaar en jetlagged ben je toch wel als je uitstapt.

Bij mij helpt zo'n nekkussentje wel om iets comfortabeler te zitten en ik zit graag aan het raam en daar leun ik dan weleens met mijn hoofd tegenaan (kussentje of opgerolde trui ertussen). Verder schoenen uit en warme sokken aan, comfortabele kleren, een oogmaskertje, een leuk luisterboek/podcast en noise cancelling headphones. Ik slaap nauwelijks in een vliegtuig, en kijk ook weinig films/series maar een beetje dommelen en wat luisteren is ook wel lekker.
We're not doing this because it's easy. We're doing this because we thought it was easy.
Alle reacties Link kopieren Quote
Heen overdag, terug nacht.
Ik moet natuurlijk niks, dus ik moet ook niet perse slapen, maar het zitten is gewoon pijnlijk , dus ik zoek hulpmiddelen die het iets comfortabeler maken. Gewoonlijk wordt ik ondersteund door de rolstoel. Ben nogal verwend dus.
Helaas heb ik een hekel aan films, dus het wordt lezen denk ik.
Ben vooral benieuwd of iemand zo'n opblaas kussen heeft, voordat ik voor een hoop geld weer iets aanschaf wat toch niet werkt..
Alle reacties Link kopieren Quote
Mia schreef:
03-04-2024 18:28
Ik zou ook 's nachts het idee loslaten dat je moet slapen. Bij werkt dat in mijn eigen bed al niet eens, laat staan in een oncomfortabele vliegtuigstoel. En moe en gaar en jetlagged ben je toch wel als je uitstapt.

Bij mij helpt zo'n nekkussentje wel om iets comfortabeler te zitten en ik zit graag aan het raam en daar leun ik dan weleens met mijn hoofd tegenaan (kussentje of opgerolde trui ertussen). Verder schoenen uit en warme sokken aan, comfortabele kleren, een oogmaskertje, een leuk luisterboek/podcast en noise cancelling headphones. Ik slaap nauwelijks in een vliegtuig, en kijk ook weinig films/series maar een beetje dommelen en wat luisteren is ook wel lekker.
Stoel bij raam, dat is een goeie. Sokken en makkelijke kleding aan, doe ik. Vorige keer heb ik in het toilet mijn contactlens uit staan prutsen, en op de tast terug naar de stoel. Je ogen gaan toch branden op den duur. Wil nog proberen om een bril aan te schaffen waardoor ik iets zie meteen na het uitdoen van de lens, dat is nu niet zo.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik nam vroeger op lange vluchten een licht slaaptabletje. Mijn huisarts schreef er op verzoek 1 of 2 voor. Is dat een optie voor je?
Alle reacties Link kopieren Quote
Of een glas wijn en twee paracetamol: daar slaap ik wel op.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het doet misschien niet echt actief iets aan je problemen, maar als het je helpt als je je kan afzonderen zodat je wat meer in je eigen wereld zit, noice canceling headphone.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mocht er ruimte in je budget zijn; check vlak voor vertrek voor een upgrade naar business class. Heb ik een paar keer voor een paar 100 euro kunnen doen en zeker op zo'n relatief lange vlucht vond ik het echt meer dan de moeite waard.

Zo'n opblaaskussen vind ik zelf echt vershrikkelijk, is het vaak net niet. Misschien is er iemand in je omgeving die er al 1 heeft zodat je even kunst testen i.p.v. gelijk zelf aanschaffen?

Oordopjes vind ik zelf altijd fijn. Niet eens om te slapen maar vooral om alle ruis weg te filteren. Dat brengt voor mij al zoveel rust.

Succes!
Alle reacties Link kopieren Quote
Pekka123 schreef:
03-04-2024 18:16
Neem in ieder geval een stoel met extra beenruimte of de beste plek die je kunt betalen. De enteraiment zoals films en series leidt ook lekker af.
Hou er rekening mee dat dit vaak niet mogelijk is als je beperkt kan bewegen (rolstoel). Bij een nooduitgang bijvoorbeeld, zul je moeten kunnen assisteren bij een noodgeval.


TO, ik weet niet of jouw maatschappij een comfort klasse heeft of iets dergelijks. Dan betaal je iets meer, maar dan krijg je er wel iets comfortabelere stoelen voor terug. Hoe dan ook lukt het mij nooit echt om te slapen in een vliegtuig tenzij ik echt plat kan liggen. Het is ook maar de vraag of je wil slapen. Ik weet niet precies waar jouw pijn zit, maar wordt het niet erger als je in een ongemakkelijke houding in slaap valt?

Goede tip trouwens hierboven van de oordopjes. Dat scheelt enorm in vermoeidheid.
fairway wijzigde dit bericht op 03-04-2024 18:47
15.50% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Pekka123 schreef:
03-04-2024 18:39
Of een glas wijn en twee paracetamol: daar slaap ik wel op.
Ik durfde het niet te noemen maar dit doe ik when all else fails. Paar wijntjes erin dan volgt de ontspanning vaak vanzelf wel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Adviezen voor medicatie: dat wordt dan Tramadol combineren met wijn. Is een optie :-D .
Slaapmedicatie vind ik best eng, nog nooit gehad, en ik ben van mezelf al zo'n slappe dweil, bang dat ik helemaal slap wordt dan.

Upgrade: wie weet, we kunnen het proberen.

Noice canceling headphone, ook nog nooit opgehad. Koptelefoon sowieso niet. Heel vroeger had ik een walkman, die heb ik met oortjes in weleens gebruikt in het vliegtuig.
Maar dan moet ik dus gaan ontdekken hoe ik mijn favoriete artiest mijn oren in krijg, en dat is een andere uitdaging :proud: Sinds die walkman kapot is heb ik geen ander muziek meer dan de cd's in de auto.. Ik ben echt uit het jaar kruik..
Alle reacties Link kopieren Quote
Fairway schreef:
03-04-2024 18:45
Hou er rekening mee dat dit vaak niet mogelijk is als je beperkt kan bewegen (rolstoel). Bij een nooduitgang bijvoorbeeld, zul je moeten kunnen assisteren bij een noodgeval.


TO, ik weet niet of jouw maatschappij een comfort klasse heeft of iets dergelijks. Dan betaal je iets meer, maar dan krijg je er wel iets comfortabelere stoelen voor terug. Hoe dan ook lukt het mij nooit echt om te slapen in een vliegtuig tenzij ik echt plat kan liggen. Het is ook maar de vraag of je wil slapen. Ik weet niet precies waar jouw pijn zit, maar wordt het niet erger als je in een ongemakkelijke houding in slaap valt?

Goede tip trouwens hierboven van de oordopjes. Dat scheelt enorm in vermoeidheid.
Van die nooduitgang wist ik ja. We hebben wel even gekeken naar stoelen maar het weer laten gaan voorlopig.
De pijn zit overal, Ehlers Danlos syndroom, bindweefsel ziekte. Maar met name in bekken, kaken, nek en handen. Dat is het ergste, alle andere gewrichten bungelen daar een beetje onder qua pijn. Door de hypermobiliteit ben ik geneigd me in de meest onwaarschijnlijke posities te manoeuvreren, en dat voel je inderdaad daarna!
Goed, iets met oordopjes dus..?
Nog een advies voor een merk of vorm?
ambra wijzigde dit bericht op 03-04-2024 18:55
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou oppassen met alcohol in combinatie met andere middelen en daarbovenop ook nog eens in een droge drukcabine. Dat kan lelijk tegen je gaan werken.
Alle reacties Link kopieren Quote
ambra schreef:
03-04-2024 18:54

Nog een advies voor een merk of vorm?
3M gebruiken we op het werk. Die gele, blijven goed zitten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Vaiana schreef:
03-04-2024 18:43
Mocht er ruimte in je budget zijn; check vlak voor vertrek voor een upgrade naar business class. Heb ik een paar keer voor een paar 100 euro kunnen doen en zeker op zo'n relatief lange vlucht vond ik het echt meer dan de moeite waard.

Zo'n opblaaskussen vind ik zelf echt vershrikkelijk, is het vaak net niet. Misschien is er iemand in je omgeving die er al 1 heeft zodat je even kunst testen i.p.v. gelijk zelf aanschaffen?

Oordopjes vind ik zelf altijd fijn. Niet eens om te slapen maar vooral om alle ruis weg te filteren. Dat brengt voor mij al zoveel rust.

Succes!
Zal eens om me heen informeren wie er mogelijk zo'n kussen geeft, ff in de groepsapp van het werk gooien, heb veel reislustige collega 's. Man en ik gaan bijna altijd met eigen auto omdat met vliegtuig een enorm gedoe is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Fairway schreef:
03-04-2024 18:45
Hou er rekening mee dat dit vaak niet mogelijk is als je beperkt kan bewegen (rolstoel). Bij een nooduitgang bijvoorbeeld, zul je moeten kunnen assisteren bij een noodgeval.


TO, ik weet niet of jouw maatschappij een comfort klasse heeft of iets dergelijks. Dan betaal je iets meer, maar dan krijg je er wel iets comfortabelere stoelen voor terug. Hoe dan ook lukt het mij nooit echt om te slapen in een vliegtuig tenzij ik echt plat kan liggen. Het is ook maar de vraag of je wil slapen. Ik weet niet precies waar jouw pijn zit, maar wordt het niet erger als je in een ongemakkelijke houding in slaap valt?

Goede tip trouwens hierboven van de oordopjes. Dat scheelt enorm in vermoeidheid.
Als je niet mobiel bent mag je niet bij de nooduitgang zitten, maar rij 1 heeft ook extra ruimte en neem een stoel aan het gangpad zodat je steeds even kunt bewegen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Tramadol en alcohol lijken me niet echt een goede combinatie. Waarschijnlijk word je er suf van en meer kans op valgevaar. Stel je moet naar het toilet en je kunt amper op je benen staan? Raamplaats en dan tegen de wand een kussentje en dekentje en je daar tegen aan nestelen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Minik schreef:
03-04-2024 18:17
Vlieg je in de nacht? Ik denk dat je op geen enkele manier echt comfortabel kunt slapen in een vliegtuig behalve in business class misschien. Maar als je niet ‘s nachts vliegt en niet per se ‘moet’ slapen zou ik het gewoon loslaten. Proberen juist in beweging te blijven, regelmatig even lopen, filmpje kijken, vooral de gedachten afhouden van het idee goed moeten slapen.
Eens.
Alle reacties Link kopieren Quote
Heb je niet een fijn kussen dat je thuis ook gebruikt? Dat zou ik dan meenemen. Of 2. Gewoon thuis op een stoel kijken wat het voor jou comfortabel maakt.
Verder zou ik oppassen met slaapmedicatie als je dat niet gewend bent.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren Quote
ambra schreef:
03-04-2024 18:50
Noice canceling headphone, ook nog nooit opgehad. Koptelefoon sowieso niet. Heel vroeger had ik een walkman, die heb ik met oortjes in weleens gebruikt in het vliegtuig.
Maar dan moet ik dus gaan ontdekken hoe ik mijn favoriete artiest mijn oren in krijg, en dat is een andere uitdaging :proud: Sinds die walkman kapot is heb ik geen ander muziek meer dan de cd's in de auto.. Ik ben echt uit het jaar kruik..
Oh, hier zou ik wel even achteraan gaan! Een muziekje, luisterboek en/of podcast is echt goede afleiding. Je hebt alleen een proefmaand Spotify en Storytel, je smartphone en oordopjes nodig.
Alle reacties Link kopieren Quote
ambra schreef:
03-04-2024 18:29
Heen overdag, terug nacht.
Ik moet natuurlijk niks, dus ik moet ook niet perse slapen, maar het zitten is gewoon pijnlijk , dus ik zoek hulpmiddelen die het iets comfortabeler maken. Gewoonlijk wordt ik ondersteund door de rolstoel. Ben nogal verwend dus.
Helaas heb ik een hekel aan films, dus het wordt lezen denk ik.
Ben vooral benieuwd of iemand zo'n opblaas kussen heeft, voordat ik voor een hoop geld weer iets aanschaf wat toch niet werkt..

Opblaas kussens zijn waardeloos...je ligt alsnog in een enorme knik met je nek
Ik vind deze veel fijner:
https://eu.trtltravel.com/nl/products/pillow-original

Daar kan je echt op steunen, ook met je kin eventueel
Enige "kussen" waarmee het mij lukt om af en toe even te slapen (en ik slaap echt nooit in vliegtuigen). Plus dat ie heel licht is en makkelijk opvouwt.
Vaak neem ik een valeriaan tabletje, en een rode wijn bij het eten...en dan mn noise cancelling koptelefoon op met regenwoud geluiden (ik wil echt nooit meer zonder noise cancelling koptelefoon een vliegtuig in!!!). en dan gaat het vaak net.
Maar soms ook helemaal niet
Alle reacties Link kopieren Quote
yellowpino schreef:
03-04-2024 19:13
Tramadol en alcohol lijken me niet echt een goede combinatie. Waarschijnlijk word je er suf van en meer kans op valgevaar. Stel je moet naar het toilet en je kunt amper op je benen staan? Raamplaats en dan tegen de wand een kussentje en dekentje en je daar tegen aan nestelen.
Valt mee, gebruik het al heel lang en ik heb geen bijwerkingen. Ook niet met alcohol weet ik uit ervaring. Maar ik doe dat inderdaad zelden tot nooit, die combi. Is toch een beetje sneu voor mijn lever.
Alle reacties Link kopieren Quote
Fairway schreef:
03-04-2024 18:57
3M gebruiken we op het werk. Die gele, blijven goed zitten.
Dank!

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven