Leuk startpunt heuvelachtige wandelingen Utrechtse Heuvelrug

26-01-2022 17:20 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat is een geschikt dorp / stadje op de Utrechtse Heuvelrug, als handig startpunt voor heuvelachtige wandelingen met aardig wat stijgen en dalen? Ik zou twee dagen achter elkaar verschillende wandelingen willen doen, liefst met wat bos op de route, maar ook velden en kastelen vind ik mooi. Leuk als het gewoon rechtstreeks vanuit een B&B / huisje / hotel kan.

Tips voor specifieke wandelingen (bijvoorbeeld welke Klompenpaden) zijn ook welkom. Tot zo'n 15 kilometer lang en graag met wat hoogteverschil dus. :-) Op vlak land wandelen kan ik thuis al genoeg.

Oja en tips voor ultiem charmante accommodaties vind ik ook leuk. Bijvoorbeeld in een kasteel of een heel leuke B&B met fijn gedecoreerde kamer.
Bedankt!
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Leersum of Amerongen. Amerongen is als plaatsje wat charmanter overigens. Het zuidoostelijk deel van de Heuvelrug is duidelijk hoger en meer uitgesproken dan meer naar het westen. Vanuit Leersum kun je mooi wandelen rondom het plaatsje zelf (er zijn nog wel een paar paden afgesloten i.v.m. de enorme schade die daar is vanwege de valwind van vorige zomer) en richting het Leersumse Veld gaan (heel afwisselend qua landschap), en nabij Amerongen ligt het hoogste punt van de hele Heuvelrug.
Alle reacties Link kopieren
Amerongen, Rhenen. In Rhenen heb je de Grebbeberg wandeling van rond de 13 km geloof ik, gevarieerde wandeling. Wel even geleden dat ik hem gelopen heb want een hond kan niet mee op die route.
Alle reacties Link kopieren
Amerongen :heart:
Vergeet dan ook een bezoek aan het kasteel niet!
Alle reacties Link kopieren
Nèt niet op de Utrechtse heuvelrug : Fletcher hotel de Wageningse Berg, gelegen aan het arboretum. Hebben ook een fijne spa. Het ligt letterlijk aan een klompenpad, bovenop de Wageningse Berg. Als je langs de Rijn omhoog loopt heb je een aardige klim.

Als je écht stevig wilt klimmen en dalen en een kasteel zoekt kan ik je Fletcher hotel Doorwerth-Arnhem aanbevelen. Het Dorenweertsepad ligt om de hoek en is serieus prachtig. Frank wandelt, de wandelsite, is er lyrisch over. Je passeert kasteel Doorwerth, een aanrader.

Wil je echt puur de Utrechtse heuvelrug, dan is Hampshire Boshotel in Overberg een mooie optie. Ik kan me herinneren dat vlak voordat ik daar aankwam (er zit een restaurant/pleisterplaats naast) ik met de fiets een flink eind omlaag roetste. Je zit vrij snel midden in de bossen, autoluw. En idd het kasteel in Amerongen is te bezoeken.
Alle reacties Link kopieren
Doorwerth heeft meer accomodaties, mocht je echt iets anders willen en niet op een cent hoeven kijken, is dit https://dekerkdoorwerth.nl/ een leuke optie.
Alle reacties Link kopieren
Als je echt wil slapen in een kasteel : eat your heart out! https://www.kasteelsterkenburg.nl/bed-a ... st/kamers/

Ligt in de polder/velden onder de Utrechtse heuvelrug, maar je zit zo bij Doorn in de Kaapse Bossen.

Deze https://www.parcbroekhuizen.nl/suites/ en slaap op de opnamelocatie van Heel Holland Bakt, dit keer niet in een witte tent op het gazon! Ligt net onder Leersum.

De hele Utrechtse heuvelrug heeft trouwens amper tot geen klompenpaden. Er zijn wel van die wandelknooppunten. Kun je van nummer naar nummer lopen.

En deze B&B in Overberg https://www.innthewoods.nl/, het is de beste B&B van 2021. Betaal je ook wel stevig voor, minimaal 2 nachten verblijf per boeking.
Alle reacties Link kopieren
Chalet Helenaheuvel, tussen Maarn en Doorn.
Alle reacties Link kopieren
Rhenen, de Grebbeberg, prachtige uitzichtpunten en veel historie.
Kwintelooyen en omgeving, heel afwisselende natuur.
Amerongse berg is zeker mooi maar ook druk, om de haverklap kruis je het mountainbikepad.
Mooi landgoed: Zuylestein mag je door het park wandelen en in het weekend, als de winkel open is, ook de oude moestuinen.
Bij Leersum zie je in sommige gedeelten van het bos nog de ravage van de valwinden vorig jaar, heel indrukwekkend. Maar het echte heuvelachtige houdt daar wel op.

Wandelen: Als je veel heuvels wilt kan je vanaf station Rhenen de Laarserberg op, naar beneden tot Heimerstein, langs de Blauwe kamer op de Grebbeberg omhoog, bij de de oude zandwinplas naar beneden. Dan langs de Rijn lopen tot de Paarden veld, daar omhoog, Bij de koerheuvel het veld in, naar beneden. Via de waterbomen naar de Leemkuil, door naar Remmerstein, Kwintelooyen. Naar Prattenburg, vandaar naar de Amerongse berg. In dorp Amerongen dan weer de bus naar Rhenen pakken.
Alle reacties Link kopieren
Check komoot!
Life is fun. Live it.
Alle reacties Link kopieren
Startpunt Amerongen;
‘t Berghuis restaurant.
Midden in bos met een P. Als dit vol is , aan het begin bij sportvelden is ook genoeg parkeerplaats . Links van ‘t Berghuis staat een oude tabaksschuur en daarachter een pad naar de Amerongse berg.
De omgeving daar staat bekend om zijn tabaksschuren. Nooit geweten overigens tot voor kort.

Rhenen en Wageningen zijn idd ook erg mooi om te wandelen .
Alle reacties Link kopieren
Zeist hotel Kerckebosch of Oud London.
Alle reacties Link kopieren
Owe wat leuk, ik lees even mee. Ik ben net verhuisd van de randstad naar de Utrechtse Heuvelrug en helemaal gelukkig al door de omgeving en van plan ook veel de wandelschoenen aan te trekken
bordewolf wijzigde dit bericht op 02-02-2022 13:57
Reden: al met al wel wat herkenbaar gezien mijn andere postings
9.70% gewijzigd
Hoea, ik ga wel naar het Enge Bos
Alle reacties Link kopieren
Dank jullie wel voor de vele geweldige tips! Ik ga ze allemaal bewaren ook voor latere jaren, en binnenkort eens een paar dagen weg plannen.
You can never have too many hats, gloves and shoes

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven