Lompe acties van landgenoten op vakantie in het buitenland.

12-11-2017 14:00 235 berichten
Ben nog maar zelden op vakantie geweest naar een land waar ik geen andere Nederlanders tegen kwam. Soms erg leuk maar soms ook plaatsvervangende schaamte omdat men zich niet kan gedragen etc.

- Hard schreeuwen in het openbaar vervoer terwijl het juist de bedoeling is dat je niet te hard praat om een ander niet te storen.
- Stug Nederlands blijven praten tegen een verkoper in Parijs en dan boos worden dat verkoper je niet snapt.

Kan er even niet meer bedenken maar ben benieuwd wat anderen zoal zijn tegen gekomen op vakantie.
redbulletje schreef:
12-11-2017 15:32
VInd dat gewoon irritant omdat we hier op 'n postzegel grond met 80.000 verschillende talen leven. Pas je gewoon aan aan de internationale businesstaal als je iets in het toerisme doet. Dat die ouwetjes die je ergens achteraf op het platteland in hun boerderijtje ziet wonen geen woord over de grens spreken snap ik wel, maar iemand die vanuit zijn beroep te maken heeft met toeristen (vervoer, hotel, restaurant, winkel etc) kom op zeg!!!
Nou dit inderdaad. Ik kom ook veel in het buitenland.. ik snap dat echt niet.
Troeteltje schreef:
12-11-2017 16:48
Ik verbaas me altijd over de lompheid waarmee NL-ers van mening zijn dat hun Duitstalige medemens zich moet aanpassen aan ZIJN Nederlandse taal terwijl hij notabene op eigen initiatief DL bezoekt.

En maar roepen dat de Turkse, Marokkaanse, van eender welk land afkomstige bezoeker zich dient aan te passen aan NL taal.
Ik heb die ervaring juist andersom. Dat Duitsers hier in NL komen en stug Duits blijven praten, onder het mom van 'Nederlanders kunnen ook wel Duits, dus waarom zouden wij moeite doen om Nederlands (proberen) te praten'.
Als ik in Duitsland kom probeer ik me ook in Jip en Janneke Duits enigszins verstaanbaar te maken.
Alle reacties Link kopieren
Het tegenovergestelde: Nederlanders die iets te goed "local" gaan in het buitenland :D:

https://degladiool.nl/afrika-vrouw/

Heb een aantal jaar in Afrika gewoond en dit gedrag is zo herkenbaar!
Janis_Ian schreef:
13-11-2017 11:31
Het tegenovergestelde: Nederlanders die iets te goed "local" gaan in het buitenland :D:

https://degladiool.nl/afrika-vrouw/

Heb een aantal jaar in Afrika gewoond en dit gedrag is zo herkenbaar!

Geniaal :-D Maar ik mis wel het gebedel van de Afrikaganger voor al haar goed doelen/geiten/scholen bij terugkomst. Al haar emails gaan alleen nog over geld vragen.

En als ze dan zelf kinderen krijgt besluit ze met haar gezin in een ecodorp te gaan wonen en crowdfund dan haar nog niet gebouwde huis. Ondertussen draagt ze haar gebroed 'op de Afrikaanse manier'. Gewoon in een draagdoek dus :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Caledoniaxx schreef:
13-11-2017 11:29
Als ik in Duitsland kom probeer ik me ook in Jip en Janneke Duits enigszins verstaanbaar te maken.

Ik doe dat dus totaal niet. Ik begin iedere zin met keihard Achtung en dan gewoon keihard op zijn Louis van Gaals Duits zonder gene in hun oor tetteren. Vinden ze prachtig. Ik heb al veel Duitse vrienden gemaakt op deze manier.
BUUUUUUUUURRRRRRRRPPP
Ik kom het allemaal niet zoveel tegen, ik heb denk ik geluk met mijn vakantiebestemmingen dat er niet zo heel veel lomp volk komt :-)

Maar wat ik wel genant vind om te zien zijn mensen die zo weinig rekening houden met lokale gebruiken en gevoeligheden, dus inderdaad foto's maken waar dat niet gewenst is, of met spaghetti-top en hotpants een kerk bezichtigen.
Alle reacties Link kopieren
Oh ja, van die Nederlanders die je dan tegenkomt waarmee je dan min-of-meer verplicht gezellig moet gaan doen omdat jij óók Nederlands bent. Euh, nee. Zo werkt dat in eigen land ook niet.

Sowieso heb ik niks met van die campingplakkers. Even een praatje 's ochtends bij de bakker oké, maar gezellig samen barbecuen? Ik dacht het niet...

@bahcobarbie: wel fijn dat ouders ingrepen! En een week niet in het water mogen is ook best een behoorlijke straf.

@poeziewoezie: ik ben het met je eens, maar als er een tijd en een plek is voor rose crocks is het de camping wel...
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Maechtje schreef:
13-11-2017 12:36
Oh ja, van die Nederlanders die je dan tegenkomt waarmee je dan min-of-meer verplicht gezellig moet gaan doen omdat jij óók Nederlands bent. Euh, nee. Zo werkt dat in eigen land ook niet.

Sowieso heb ik niks met van die campingplakkers. Even een praatje 's ochtends bij de bakker oké, maar gezellig samen barbecuen? Ik dacht het niet...

@bahcobarbie: wel fijn dat ouders ingrepen! En een week niet in het water mogen is ook best een behoorlijke straf.

@poeziewoezie: ik ben het met je eens, maar als er een tijd en een plek is voor rose crocks is het de camping wel...


Ik vond het een passende straf. Ik was ook verbaast dat die ouders zo redelijk waren.. Als een kind uit zichzelf mensen uitscheld voor kankermof of Dikkie Dik dan verwacht ik daar geen fatsoenlijke ouders bij.

Ik hou wel van strenge en consequente ouders. Niks mis met een beetje tucht :lol:
Alle reacties Link kopieren
BahcoBarbie schreef:
13-11-2017 12:41
Ik vond het een passende straf. Ik was ook verbaast dat die ouders zo redelijk waren.. Als een kind uit zichzelf mensen uitscheld voor kankermof of Dikkie Dik dan verwacht ik daar geen fatsoenlijke ouders bij.

Ik hou wel van strenge en consequente ouders. Niks mis met een beetje tucht :lol:
Kinderen op vakantie vergeten soms dat de regels van thuis nog steeds gelden/dat sommige mensen daar ook Nederlands verstaan :-D en ja, dan moet je als ouders ingrijpen. Wel fijn als dat ook gebeurt!
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
800 selfies binnen drie minuten door een horde Chinezen / Japanners .... Daar kan geen slecht gedrag van een Nederlander tegenop. En gedrag van mensen op een all inclusive park is niet te vergelijken met gedrag van mensen die op safari gaan oid. .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
BahcoBarbie schreef:
13-11-2017 12:41
Ik vond het een passende straf. Ik was ook verbaast dat die ouders zo redelijk waren.. Als een kind uit zichzelf mensen uitscheld voor kankermof of Dikkie Dik dan verwacht ik daar geen fatsoenlijke ouders bij.

Ik hou wel van strenge en consequente ouders. Niks mis met een beetje tucht :lol:
Inderdaad. Niet op vakantie maar gewoon hier in de stad haal ik mijn fiets uit een rek (rek stond op een hele brede stoep) en rij zo achteruit per ongeluk tegen voetgangers (moeder en dochter van +/- 15) aan . Niet eens hard, gewoon zachtjes fiets achteruit het rek.
Dus ik zei meteen: oh pardon, sorry!
Zegt dochter meteen: kijk uit vuile kankermongool. Dus ik zeg: "Sorry? Zo praat je niet tegen andere mensen. Ik erken mijn fout en zeg sorry, je hoeft niet zo'n taal uit te slaan."
Begint ze nog meer te schreeuwen: moet je maar uit je doppen kijken!
Toen zei ik maar tegen de moeder: Misschien moet je je kind beter opvoeden
Maar toen begon de moeder natuurlijk mee te schreeuwen dat haar kind ten minste niet tegen anderen aan rijdt.
Ik ben maar weggefietst maar ik snapte wel meteen waarom die dochter zo'n aso was.

Bij die kinderen in jouw verhaal vraag je je af waar ze het dan vandaan halen.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
13-11-2017 12:58
Inderdaad. Niet op vakantie maar gewoon hier in de stad haal ik mijn fiets uit een rek (rek stond op een hele brede stoep) en rij zo achteruit per ongeluk tegen voetgangers (moeder en dochter van +/- 15) aan . Niet eens hard, gewoon zachtjes fiets achteruit het rek.
Dus ik zei meteen: oh pardon, sorry!
Zegt dochter meteen: kijk uit vuile kankermongool. Dus ik zeg: "Sorry? Zo praat je niet tegen andere mensen. Ik erken mijn fout en zeg sorry, je hoeft niet zo'n taal uit te slaan."
Begint ze nog meer te schreeuwen: moet je maar uit je doppen kijken!
Toen zei ik maar tegen de moeder: Misschien moet je je kind beter opvoeden
Maar toen begon de moeder natuurlijk mee te schreeuwen dat haar kind ten minste niet tegen anderen aan rijdt.
Ik ben maar weggefietst maar ik snapte wel meteen waarom die dochter zo'n aso was.

Bij die kinderen in jouw verhaal vraag je je af waar ze het dan vandaan halen.
Een combinatie van schoolpleinpraat/denken dat op vakantie ineens alles mag omdat ze ook later naar bed mogen en elke dag frietjes eten. Zo werken kinderkoppies helaas. Gelukkig trapten deze ouders wel op de rem...
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
Hommeltjes schreef:
12-11-2017 14:37
Wat me regelmatig opvalt is dat Nederlanders regelmatig heel "humoristisch" zijn over het land waar ze zijn. Tenminste, dat ze van die zogenaamd hele grappige "kijk mij toch eens leuk zijn" denigrerende opmerkingen over dat land, zijn inwoners, bezienswaardigheden maken. Want ja, op vakantie is leuk, maar blijkbaar toch altijd naar landen die minderwaardig zijn.
Dit herken ik wel, als inwoner van een land waar veel Nederlanders op vakantie komen. Dat idee van 'Nederland gidsland' zit er bij velen toch nog altijd ingebakken. En soms/vaak hebben ze ook wel een punt, hoor. Kunnen bepaalde dingen efficiënter, zijn bepaalde dingen in Nederland goed geregeld. Maar het zou daarbij soms ook sieren om de eigen 'gebreken' ook kritisch te benaderen, wat vaak wel ontbreekt, merk ik.

Verder vind ik Nederlanders meestal erg aardig en hartelijk.
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
13-11-2017 12:57
800 selfies binnen drie minuten door een horde Chinezen / Japanners .... Daar kan geen slecht gedrag van een Nederlander tegenop. En gedrag van mensen op een all inclusive park is niet te vergelijken met gedrag van mensen die op safari gaan oid. .
Geen lompe actie van landgenoten, maar heb me ooit verbaasd over een groep Japanse toeristen.

Manlief en ik stonden heerlijk rustig en alleen op een uitzichtplatform met reling te genieten van het prachtige uitzicht op een blauw gletsjermeer in Canada.
Er stopt een bus met Japanse toeristen. Binnen twee seconden stonden ze allemaal aan de rand en wij helemaal achteraan. Knip knip knip foto's en binnen 5 minuten waren ze weer weg. Ongelooflijk, het leek wel een lawine.
Wij nemen gelukkig iets langer de tijd om van natuurschoon te genieten :-?
KroegFilosoof schreef:
13-11-2017 12:01
Ik doe dat dus totaal niet. Ik begin iedere zin met keihard Achtung en dan gewoon keihard op zijn Louis van Gaals Duits zonder gene in hun oor tetteren. Vinden ze prachtig. Ik heb al veel Duitse vrienden gemaakt op deze manier.

:HA: Hier moest ik hardop om lachen.
anoniem_329517 wijzigde dit bericht op 18-12-2017 21:05
52.82% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mag buurland ook? Een paar weken geleden waren wij op vakantie in Amerika en zaten bij een steakhouse. Achter ons een stel Duitsers..serveerster komt langs om de bestelling op te nemen. Eén van de Duitsers wilde een zus-en-zo steak, waarop de gebruikelijke vraag komt van de serveerster: "How would you like your steak?"
Duitser: "With onions". :lol: Meisje begon nog maar een keer opnieuw: "rare, medium or well-done".. oh.."well done, with onions!".
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Alle reacties Link kopieren
Mezcal schreef:
13-11-2017 13:22
:HA: Hier moest ik hardop om lachen.

Als ik Nederlands tegenkom ben ik sowieso al geïrriteerd :proud: Ik ben een hardcore solo backpacker, dus als ik op een bergtop in Pakistan sta en ik hoor Nederlands ben ik wel een beetje teleurgesteld. Toen ik nog jong en onschuldig was heb ik weleens zo'n all inclusive gedaan, maar echt, de hel.
Waar ik me in India aan ergerde (al waren dat niet per se Nederlanders) zijn de toeristen die zich totaal niet ongelezen hebben in het land en de cultuur en in korte zomerjurkjes rondhuppelen en in spaghetti topjes de tempel in proberen te komen.

Een vriend van mij heeft een poos op een reisbureau gewerkt en die kreeg eens een boze klant op bezoek na haar vakantie; hij had haar weleens mogen vertellen dat Tanzania zo ver vliegen was en dat alle mensen er arm en donker waren. :facepalm:
Je kunt tegenwoordig nergens meer heen zonder dat er 300 Japanners foto's staan te maken.
Solobackpackers, bussen toeristen,.... Ze gaan allemaal naar hetzelfde uitkijkpunt. Kun je jezelf wel zien als een reiziger, ipv doorsnee ( Nederlandse ) toerist, maar uiteindelijk schiet je dezelfde foto, heb je hetzelfde gedaan of bekeken . Je tempo is anders, je verblijf minder luxe en je doet er langer over. En laten we nou niet doen of de backpackers , die vaak zo'n strak en krap budget hebbn, wel " bon ton " zijn om over elk bedrag dat gvraagd wordt te gaan lopen steggelen.
Laten we wel zijn : we zijn gewoon tientalln jaren te laat om nog iets te ontdekken, om geen andere toeristen tegen te komen en om iets puur authentieks te ervaren.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
een Nederlander vraagt de Duitse serveerster om een asbak en is verbaasd als hij een drankje krijgt.
geneet van 't laeve
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
13-11-2017 13:35
Je kunt tegenwoordig nergens meer heen zonder dat er 300 Japanners foto's staan te maken.
Solobackpackers, bussen toeristen,.... Ze gaan allemaal naar hetzelfde uitkijkpunt. Kun je jezelf wel zien als een reiziger, ipv doorsnee ( Nederlandse ) toerist, maar uiteindelijk schiet je dezelfde foto, heb je hetzelfde gedaan of bekeken . Je tempo is anders, je verblijf minder luxe en je doet er langer over. En laten we nou niet doen of de backpackers , die vaak zo'n strak en krap budget hebbn, wel " bon ton " zijn om over elk bedrag dat gvraagd wordt te gaan lopen steggelen.
Laten we wel zijn : we zijn gewoon tientalln jaren te laat om nog iets te ontdekken, om geen andere toeristen tegen te komen en om iets puur authentieks te ervaren.
:thumbsup:
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
13-11-2017 13:35
Je kunt tegenwoordig nergens meer heen zonder dat er 300 Japanners foto's staan te maken.
Solobackpackers, bussen toeristen,.... Ze gaan allemaal naar hetzelfde uitkijkpunt. Kun je jezelf wel zien als een reiziger, ipv doorsnee ( Nederlandse ) toerist, maar uiteindelijk schiet je dezelfde foto, heb je hetzelfde gedaan of bekeken . Je tempo is anders, je verblijf minder luxe en je doet er langer over. En laten we nou niet doen of de backpackers , die vaak zo'n strak en krap budget hebbn, wel " bon ton " zijn om over elk bedrag dat gvraagd wordt te gaan lopen steggelen.
Laten we wel zijn : we zijn gewoon tientalln jaren te laat om nog iets te ontdekken, om geen andere toeristen tegen te komen en om iets puur authentieks te ervaren.
Puur en authentiek is nog moeilijk te vinden, maar ik ben op sommige plekken weinig Nederlanders tegengekomen.
Op Griekse eilanden bijvoorbeeld. Op mijn favoriete eilanden Skiathos en Chios kwam 1 x per wk. een vlucht uit NL aan en stapten er zo'n 50 toeristen uit. Helaas zijn er geen directe vluchten meer naar deze eilanden.
Jl. augustus waren we op Zakynthos. Daar komt gemiddeld 2x per dag een vliegtuig met Nederlanders aan. Maar die zitten verspreid over het hele eiland. Je overloopt elkaar niet.
Alle reacties Link kopieren
janneman78 schreef:
13-11-2017 09:59
mensen die bergen eten wegwerken omdat ze all inclusief zitten
Dat vind ik niet zo erg. Moet iedereen zelf weten.
Erger vind ik het als mensen van alles opscheppen /bestellen en dan halfvolle borden en glazen laten staan.
Ik vind dat hameren op 'puur en authentiek' ook wel iets sneus hebben. Laten we wel wezen: als je in Europa naar dorpjes gaat die niemand kent, dan zul je ook heel vaak meemaken dat je op een plek komt waar weinig aan is.
Geen Bertolli-families aan een grote tafel, maar alle luiken dicht en een hoop plastic troep langs de kant van de weg.

Voor elke keer dat ik in een echt onbekend plaatselijk restaurantje zonder toeristen goddelijk lekker heb gegeten voor een habbekrats, heb ik ook wel in een doodsaai dorp rondgekeken zonder ook maar één schattig kerkje of winkeltje te vinden.

En de keer dat we gingen wildkamperen (ja dat mocht daar) op een plek waar alleen maar lokale sportvissers bleken te komen werden we om 6 uur 's ochtends op vrij chagrijnige wijze weggebonjourd. Heel authentiek en helemaal niet erg, maar het is dus niet zo dat authentiek gelijk staat aan leuk en mooi en charmant.

Belgische cafés zijn in de bierreclames en in de toeristenplaatsen ook een stuk gezelliger dan in de dorpen in the middle of nowhere. TL-licht, plastic tafels en rioollucht, check :lol:
Tornacense schreef:
12-11-2017 16:56
Ik pik ze er overigens ook zo uit op de terrassen van de restaurants en op campings ...

Zit je in een land waar de plaatselijke bevolking niet eet voor 21u 's avonds.
Wie zit er om 17u30 al aan tafel? Juist, ja.

Wel handig dat je om 21u 80 % minder Nederlanders tegenkomt op resto :-D.
Ja, dat is eigenlijk het enige wat mij negatief opvalt aan landgenoten in het buitenland, dat ze ook daar heel vroeg willen eten in restaurants. Een keer in het vliegtuig terug meegemaakt dat een gezelschapje van vijf personen langdurig klaagde over de weinige mogelijkheden om "op een fatsoenlijk tijdstip" in een restaurant te kunnen eten :facepalm:

Geen lompe actie verder, maar het valt mij wel op dat als je mannen in witte driekwartbroek en strak t-shirt ziet dit 99 van de 100 keer Nederlanders zijn. Niet-afgeritste afritsbroeken worden ook bovengemiddeld vaak door Nederlandse mannen gedragen.
dolfje schreef:
13-11-2017 13:52
Dat vind ik niet zo erg. Moet iedereen zelf weten.
Erger vind ik het als mensen van alles opscheppen /bestellen en dan halfvolle borden en glazen laten staan.
Oh ja, dat vind ik onuitstaanbaar. Ik zie nog liever iemand vier biefstukken eten, dan dat iemand er drie opschept en er twee laat liggen. Laat staan tafels vol eten dat weggegooid kan worden, wat vind ik dát onbeschoft. Daarom ga ik nooit naar all inclusive resorts. Ik zou me doodergeren.
Alle reacties Link kopieren
PowerCube schreef:
13-11-2017 14:02

Geen lompe actie verder, maar het valt mij wel op dat als je mannen in witte driekwartbroek en strak t-shirt ziet dit 99 van de 100 keer Nederlanders zijn.
kunnen ook heel goed Engelsen zijn, maar die combineren het dan weer graag met een voetbal-shirt

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven