Met de auto naar Frankrijk

25-05-2020 11:14 121 berichten
Alle reacties Link kopieren
Aangezien ik liever niet met het vliegtuig ga, willen we dit jaar voor het eerst met de auto op vakantie. Ik zat zelf te denken aan Frankrijk. Ik ben een complete leek, dus ik weet niet waar ik moet beginnen met zoeken. We houden van zon, strand, shoppen, maar ook van cultuur en natuur.

Hebben jullie tips voor hotels (het liefst met een (Tesla)laadpaal), of in welke streken ik het beste kan kijken? Andere nuttige tips qua reis oid zijn ook welkom!
Alle reacties Link kopieren
mayou schreef:
13-06-2020 11:59
https://www.diplomatie.gouv.fr/fr/le-mi ... Yj2KLlOPjk

Het is nu echt officieël, de Franse grenzen gaan 15 juni om 0.00 uur open voor alle EU landen, behalve Spanje, die grenzen gaan een week later open.
Kan ik nu met een gerust hart even terug naar NL maandag.
Ik had m'n ticket even geleden al geboekt :)
Alle reacties Link kopieren
Fijn Disney!
Alle reacties Link kopieren
Ook wij hadden al een camping in Frankrijk geboekt, in de alpen. Nu de camping én de grenzen open zijn, lijkt het allemaal door te gaan, leuk! Ik kan me zelfs zorgen maken over heel 'normale' vakantiedingen zoals de heenreis. Google maps geeft aan: 11 uur rijden (exclusief files en pauze). We hebben de camping gereserveerd vanaf zaterdag 18 juli, geen zwarte zaterdag maar wel een rode. Oorspronkelijk plan was om in de nacht te gaan rijden, zaterdagavond weg om zondagochtend aan te komen. Maar ik twijfel.

Kinderen zijn vrijdag al vrij, dus het is een optie om vrijdags al te gaan rijden en halverwege een hotelletje te pakken. Stel, je gaat vrijdag om 12:00 weg (man zou dan 's ochtends nog kunnen werken), en je rijdt 6 uur tot je halverwege bent. Dan hotelletje bij Dijon ergens, lekker eten, kids naar bed en wijntje op een terras, volgende ochtend om 8 uur ofzo gaan rijden dan zou je zaterdagmiddag aankomen.

Wat ik mij afvraag: als we 's zaterdagochtend in Dijon vertrekken naar de alpen, hoe staat het dan met de files? Beter of slechter dan 's nachts...?

Iemand ervaring?

Het hele verhaal kan ook een dagje later: Zaterdag het eerste stuk en zondag het tweede. Maar daar worden de files niet beter van denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Sorry, ik vind nu op de ANWB site het volgende

Piekuren:
Vr van 15-22 uur, vooral rondom Parijs.
Za van 9-14 uur, vooral op de wegen in de Rhônevallei, West-Frankijk, in de Alpen en Zuid Frankrijk.
Zo van 16-20 uur, vooral rondom de grote steden en in de Rhônevallei.

Geen goed plan dus, zaterdagochtend bij Dijon vertrekken.
Alle reacties Link kopieren
aliana schreef:
14-06-2020 17:32
Sorry, ik vind nu op de ANWB site het volgende

Piekuren:
Vr van 15-22 uur, vooral rondom Parijs.
Za van 9-14 uur, vooral op de wegen in de Rhônevallei, West-Frankijk, in de Alpen en Zuid Frankrijk.
Zo van 16-20 uur, vooral rondom de grote steden en in de Rhônevallei.

Geen goed plan dus, zaterdagochtend bij Dijon vertrekken.
Ik doe het eigenlijk niet anders (behalve op zwarte zaterdagen) en is echt altijd goed te doen hoor.
Vorig jaar overnacht in Beaune (aanrader!) en de volgende dag rond een uur of acht vertrokken.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de tip! Kan je een specifiek hotel in Baune aanraden?
Alle reacties Link kopieren
Onze reis krijgt wat meer vorm. Ik heb twee nachten een appartement in het Noordwesten geboekt, daarna rijden we door naar Poitiers en verblijven daar ook twee nachten, met één dag Futuroscope. Kaarten moet je reserveren, dat heb ik dan toch maar gedaan. De dag daarna is het dan nog een uurtje of drie, vier naar het adres waar we een week blijven. Voor daarna leggen we nog niks vast. Straks bij een vriendin geweest, die zitten de dag daarna in Noord-Spanje, wie weet rijden we daar dan nog wel naartoe. Kunnen onze jongens nog een pretpark doen (Port Aventura). Het is alleen wel een flink eind weer terug naar huis dan. Maar goed, daar kunnen we dan nog een dag of drie over doen. We zien nog wel.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
aliana schreef:
14-06-2020 17:27
Ook wij hadden al een camping in Frankrijk geboekt, in de alpen. Nu de camping én de grenzen open zijn, lijkt het allemaal door te gaan, leuk! Ik kan me zelfs zorgen maken over heel 'normale' vakantiedingen zoals de heenreis. Google maps geeft aan: 11 uur rijden (exclusief files en pauze). We hebben de camping gereserveerd vanaf zaterdag 18 juli, geen zwarte zaterdag maar wel een rode. Oorspronkelijk plan was om in de nacht te gaan rijden, zaterdagavond weg om zondagochtend aan te komen. Maar ik twijfel.

Kinderen zijn vrijdag al vrij, dus het is een optie om vrijdags al te gaan rijden en halverwege een hotelletje te pakken. Stel, je gaat vrijdag om 12:00 weg (man zou dan 's ochtends nog kunnen werken), en je rijdt 6 uur tot je halverwege bent. Dan hotelletje bij Dijon ergens, lekker eten, kids naar bed en wijntje op een terras, volgende ochtend om 8 uur ofzo gaan rijden dan zou je zaterdagmiddag aankomen.

Wat ik mij afvraag: als we 's zaterdagochtend in Dijon vertrekken naar de alpen, hoe staat het dan met de files? Beter of slechter dan 's nachts...?

Iemand ervaring?

Het hele verhaal kan ook een dagje later: Zaterdag het eerste stuk en zondag het tweede. Maar daar worden de files niet beter van denk ik.
Waarom ga je niet door Duitsland en Zwitserland? Daar is het wellicht rustiger op de weg dan in Frankrijk.
aliana schreef:
14-06-2020 19:21
Bedankt voor de tip! Kan je een specifiek hotel in Baune aanraden?
Chateau de Challenge beviel ons goed. Kleine prinses vind t geweldig, een echt kasteel. Je kunt er echter niet dineren, dus daarvoor moet je op pad. Ze hebben wel een lijstje met restaurants in de buurt bij de receptie.
Alle reacties Link kopieren
aliana schreef:
14-06-2020 17:27
Ook wij hadden al een camping in Frankrijk geboekt, in de alpen. Nu de camping én de grenzen open zijn, lijkt het allemaal door te gaan, leuk! Ik kan me zelfs zorgen maken over heel 'normale' vakantiedingen zoals de heenreis. Google maps geeft aan: 11 uur rijden (exclusief files en pauze). We hebben de camping gereserveerd vanaf zaterdag 18 juli, geen zwarte zaterdag maar wel een rode. Oorspronkelijk plan was om in de nacht te gaan rijden, zaterdagavond weg om zondagochtend aan te komen. Maar ik twijfel.

Kinderen zijn vrijdag al vrij, dus het is een optie om vrijdags al te gaan rijden en halverwege een hotelletje te pakken. Stel, je gaat vrijdag om 12:00 weg (man zou dan 's ochtends nog kunnen werken), en je rijdt 6 uur tot je halverwege bent. Dan hotelletje bij Dijon ergens, lekker eten, kids naar bed en wijntje op een terras, volgende ochtend om 8 uur ofzo gaan rijden dan zou je zaterdagmiddag aankomen.

Wat ik mij afvraag: als we 's zaterdagochtend in Dijon vertrekken naar de alpen, hoe staat het dan met de files? Beter of slechter dan 's nachts...?

Iemand ervaring?

Het hele verhaal kan ook een dagje later: Zaterdag het eerste stuk en zondag het tweede. Maar daar worden de files niet beter van denk ik.
Vanaf waar vertrek je dan wel niet? Maastricht? Want vanaf veel andere plekken in Nederland is het naar Dijon wel minstens 7-8 uur rijden toch, zonder pauzes en zonder files?
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
aliana schreef:
14-06-2020 19:21
Bedankt voor de tip! Kan je een specifiek hotel in Baune aanraden?
Wij zaten in Medicis Home Beaune. Was prima voor een nachtje.
Vlakbij wezen zwemmen in natuurbad: http://beaunecoteplage.com/fr/
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
mayou schreef:
15-06-2020 09:03
Waarom ga je niet door Duitsland en Zwitserland? Daar is het wellicht rustiger op de weg dan in Frankrijk.
Duitsland is al jaren een en al Baustelle, verschrikkelijk.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Wij gaan volgende week door Duitsland terug naar Nederland vanuit de Fr Alpen, zal je vertellen hoe het erbij staat qua baustelle.
Alle reacties Link kopieren
mayou schreef:
15-06-2020 16:38
Wij gaan volgende week door Duitsland terug naar Nederland vanuit de Fr Alpen, zal je vertellen hoe het erbij staat qua baustelle.
O ja laat maar weten dan!
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Voor Frankrijk, van de ANWB site, de drukke uren op zwarte zaterdagen:

Piekuren
Vr van 15-22 uur, vooral rondom Parijs.
Za van 9-14 uur, vooral op de wegen in de Rhônevallei, West-Frankijk, in de Alpen en Zuid Frankrijk.
Zo van 16-20 uur, vooral rondom de grote steden en in de Rhônevallei.
Alle reisadviezen voor de vakantiedrukte deze zomer kunnen natuurlijk met een flinke korrel zout genomen worden. Het buitenlands toerisme zal gemiddeld genomen een stuk minder zijn deze zomer.

www.bison-fute.gouv.fr/IMG/pdf/Calendri ... tonien.pdf
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de hoteltips!

@Mayou, goede tip om te kijken naar Duitsland, maar die route is voor ons 14 uur volgens google maps ipv 11 uur. Dat is toch wel een boel meer.
@Patsy-Stone, je hebt gelijk, 6 uuur naar Dijon klopte niet. Dat is 7 uur excl. pauze en files.

Het is natuurlijk moeilijk te voorspellen hoe de files zich dit jaar gedragen. Minder druk omdat minder mensen op vakantie gaan? Of juist drukker, omdat men niet meer buiten europa of vakantie wil? Vervangen mensen vliegtuig en trein voor de auto?

We puzzelen nog even verder...
Alle reacties Link kopieren
Eurus schreef:
15-06-2020 13:03
Duitsland is al jaren een en al Baustelle, verschrikkelijk.
Ik rijd liever continu door met af en toe stukken waar je 60 of 80 km/u mag maar waar het wel doorstroomt (in Duitsland), dan in een stilstaande file onder de Franse zon staan. Maar misschien is dat mijn trauma van die keer dat ik 4 uur heb gedaan over 8 kilometer snelweg in Frankrijk. En daarná ook nog in de avondspits in Parijs belandde.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Blankepit schreef:
15-06-2020 19:39
Alle reisadviezen voor de vakantiedrukte deze zomer kunnen natuurlijk met een flinke korrel zout genomen worden. Het buitenlands toerisme zal gemiddeld genomen een stuk minder zijn deze zomer.

www.bison-fute.gouv.fr/IMG/pdf/Calendri ... tonien.pdf
en de Fransen zelf gaan pas na 1 augustus, dus ik vermoed, dat de drukte in juli nog wel zal gaan
Alle reacties Link kopieren
Blankepit schreef:
15-06-2020 19:39
Alle reisadviezen voor de vakantiedrukte deze zomer kunnen natuurlijk met een flinke korrel zout genomen worden. Het buitenlands toerisme zal gemiddeld genomen een stuk minder zijn deze zomer.

www.bison-fute.gouv.fr/IMG/pdf/Calendri ... tonien.pdf
Of nog meer Fransen die in eigen land op vakantie gaan en kiezen voor de auto ipv OV of vliegtuig. Dus juist nog drukker. Moeilijk te voorspellen.
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
16-06-2020 11:21
Of nog meer Fransen die in eigen land op vakantie gaan en kiezen voor de auto ipv OV of vliegtuig. Dus juist nog drukker. Moeilijk te voorspellen.
Plus mensen uit Scandinavië die normaal en masse naar Zuidoost Azië gaan, en nu ook wel wat zon willen meepikken in het zuiden van Europa. Met zijn miljoenen. Maar da's mijn inschatting. :-)
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
patsy--stone schreef:
16-06-2020 14:43
Plus mensen uit Scandinavië die normaal en masse naar Zuidoost Azië gaan, en nu ook wel wat zon willen meepikken in het zuiden van Europa. Met zijn miljoenen. Maar da's mijn inschatting. :-)
die mogen het land nog niet uit
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
16-06-2020 14:45
die mogen het land nog niet uit
Echt waar? Denen, Noren, Finnen? Van Zweden weet ik wel dat die een heel andere aanpak hebben. Van die andere landen wist ik niet dat het zo afweek van ons. Dat scheelt dan wel.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
patsy--stone schreef:
16-06-2020 14:48
Echt waar? Denen, Noren, Finnen? Van Zweden weet ik wel dat die een heel andere aanpak hebben. Van die andere landen wist ik niet dat het zo afweek van ons. Dat scheelt dan wel.
Denen ook nog niet

Ik vermoed (aanname hoor) dat je in juli prima in Frankrijk (&Italie) kan zijn, omdat de eigen-bewoners pas in augustus gaan
Maar dat is ook wel een beetje wishfull thinking :sun:
Alle reacties Link kopieren
De Franse schoolvakanties beginnen 4 juli dus ik denk dat het in juli ook drukkig kan worden, aangezien veel Fransen in eigen land blijven. Maar het zal minder druk zijn dan anders want dat veel mensen in eigen land blijven geldt voor vrijwel heel Europa lijkt me.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven