Mijn vriend wil niet zonder mij op wintersport vakantie

02-12-2025 08:55 160 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn vriend wil niet zonder mij op wintersportvakantie. Nou, lekker belangrijk denk je dan.... Dan niet toch? Probleem is, vanaf kinds af aan zijn wij al gaan skiën. Dus jarenlang toen ik hem had leren kennen zijn we ook samen gegaan. Echter, ik heb best een behoorlijke Osteoporose. In die zin dat ik vorig jaar rond deze tijd door een klein opstapje over het hoofd te hebben gezien en en niet eens harde val mijn rechterarm- en rechtervoet brak. 7 maanden geduurd voor het weer een beetje oke was. En ik breek dus om de twee jaar wel wat. Kortom, ik ben wat voorzichtiger geworden en skiën hoeft dus niet meer voor me. Ik ben door die breuken ook te angstig geworden dus is skiën meer een 'continu angstgevoel' (en dus gespannen en dus groter risico op fouten en dus weer breuken) ipv dat ik me heerlijk vrij voel op die latten zoals vroeger. Nou vind ik het prima als hij met een vriend gaat ofzo. Maar hij wil dus met mij. Gezegd dat ik dat ook prima vond, ik ga dan wel wandelen ofzo. We hebben daar altijd een heerlijk hotel met sauna, zwembad, buitenbubbelbad. Boek mee en ik vermaak me wel in het zonnetje op het terras.

Maar... dat is dus ook niet goed. Ik moet me maar over mijn angst heen zetten en gewoon weer de latten op. Wat ik (even voor de duidelijkheid hoor) pertinent niet doe gewoon. Hij wil niet in zijn eentje op de latten en ik dan lekker met een boek bubbelend in het hotel. ik MOET mee. En elk jaar komt deze discussie weer. Ik wil daar nu een keer voor eens en voor altijd vanaf. Mijn 'NEE DAT DOE IK NIET MEER, IK BEN TE BANG IETS TE BREKEN EN HET IS EN WORDT NIET ONTSPANNEND MEER VOOR ME' (zo duidelijk dus geweest, want het jaar daarvoor alleen simpel met mijn schouder tegen de deurpost aangelopen, niet eens hard maar zoals iedereen normaal elke dag bijna overkomt, hup, scheur erin, het is dus ech niet oke) gaan er even in... tot het jaar daarop weer. Hoe kan ik zorgen dat hij stopt met zaniken....

Ik heb mijns inziens al compromissen genoeg voorgesteld, maar niets werkt. Ik moet skiën blijkbaar.
Mariejan schreef:
02-12-2025 14:05
TO zegt dat dat ze al heel vaak boos is geworden en duidelijk is geweest en dat ze dat niet meer wil? Waarom dan al die adviezen om nog een keer echt boos te worden? Alsof ze het eerdere keren niet goed heeft gedaan of zo?

TO ik ga er zomaar vanuit dat jij het zelf erg vindt dat je niet meer kunt skiën. Zo te lezen was het een belangrijk leuk onderdeel van je leven. Wat maakt dat jouw vriend het het normaal vindt om hier geen rekening mee te houden en telkens over je heen te walsen en zout in de de wonden te wrijven?

Euh, nee dat zegt ze juist niet. TO zegt dat ze zich steeds weer zitten verdedigen en vindt dat ze heel duidelijk geweest is. Maar boos, nee. Dat vind ik dus juist zo bijzonder, dat ze er niet boos over is. Niet in haar uitingen hier, laat staan naar haar vriend.

Dus ja hij is een lul dat hij over haar heen walst en geen oog voor haar heeft, maar nee TO wordt daar niet boos over en stelt geen paal en perk aan zijn gedrag. Dat is een dynamiek waarin ze elkaar simpelweg versterken zolang er niet eentje uitstapt door het anders te doen (binnen de relatie of ermee stoppen).
Wombat schreef:
02-12-2025 12:30
Ik kan me dus ook gewoon niet voorstellen dat iemand op dit vlak zo egocentrisch redeneert en zo'n plaat voor zijn kop heeft, dat het dan verder wel een fijne relatie is. Het oogt als een totaal gebrek aan zelfs rudimentaire empathie. Kan zich niet eens inleven in pijn!
Ik vind he took lastig. Hij zal TO's ledematen toch ook wel in het gips hebben zien zitten? Zelf als je je niet kunt voorstellen dat dat pijn heeft gedaan, snap je toch gewoon dat dat niet is wat je wil?
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
DG2015 schreef:
02-12-2025 14:48
Ik vind he took lastig. Hij zal TO's ledematen toch ook wel in het gips hebben zien zitten? Zelf als je je niet kunt voorstellen dat dat pijn heeft gedaan, snap je toch gewoon dat dat niet is wat je wil?
Zie ook mijn vorige post, ik vraag me af of hij TO’s conditie wel serieus neemt. Ik gok dat hij niet zo contactgestoord is dat hij het prima vindt als TO compleet in het gips thuiskomt, maar wellicht denkt hij: ach wat een nonsens zo’n vaart loopt het vast niet, en ze valt vast niet en dan breekt ze ook vast niet zo’n zomaar wat, dat was toen alleen maar omdat ze gewoon vast wel hard viel; allemaal drama om niks.

Ik doe maar gewoon even een aanname hoor, maar zo zie ik het voor me.
Schrijf het op een briefje (ongeveer net zoals je openingspost), met redenen, alternatieven, en evt een zinnetje dat je bereid bent om andere alternatieven te overwegen waarbij jij niet op de latten hoeft te staan. Schrijf er ook bij dat je enorm teleurgesteld bent dat je het hem blijkbaar letterlijk op een briefje moet geven, en dat hij er misschien eens over moet nadenken wat het feit dat hij erover blijft drammen met jou doet.

Print het 5 keer uit, en stop het in 5 enveloppen - eventueel genummerd. Elke keer dat hij er weer over begint, geef je hem de volgende envelop. Met als commentaar dat je moe en teleurgesteld bent, en dat je hoopt dat dat de laatste keer is geweest dat je hem zo'n envelop moet geven.

Als je hem werkelijk de laatste envelop moet geven, dan is er echt iets mis (dat is er eigenlijk nu al, maar hopelijk ziet hij dat dan ook).

Variaties mogelijk - gebruik je creativiteit :-)
Ik vind je heel duidelijk.

Maar het komt hem niet uit.
Dus blijft hij het vragen.

Het enige dat je kunt blijven doen is de grens aangeven, en geen millimeter toegeven.

Maar ik zou dat heel vermoeiend vinden. Als de rest van je relatie wel energie geeft, dan is dit wellicht een minpuntje van hem. ( we hebben allemaal min en pluspuntjes)

Maar als de balans iedere keer zo uitslaat moet je je afvragen of je hier nog energie in wilt steken
Baggal schreef:
02-12-2025 11:14
Ijskoud vragen: welk stukje van de nee heb je niet begrepen?

Eventueel gevolgd door: ik heb je mijn redenen gegeven. Ik wil niet weer iets breken met alle gevolgen van dien. Als jij om mij en mijn gezondheid geeft, zou je dat begrijpen.

En side note hier: wat een l*l van een vriend heb je op dit gebied. Verder wel een leuke man?
Deze zou ik kopiëren en plakken in een app of mail en naar hem sturen. De eerstvolgende keer dat hij er dan weer over gaat mauwen zou mijn antwoord zijn: "Zie mail/app" en verder niks.
A question that sometimes drives me hazy: Am I or are the others crazy?
De discussie em de alternatieven heb je nu wel vaak genoeg gehad.

Tijd om de doelpalen te verschuiven. Het moet niet meer gaan over de alternatieven of over dat je geen zin hebt om iets te breken of alle scenario's die zich kunnen voordoen. Het moet gaan over dat jij met goede redenen (die zijn wel bekend) iets niet wil, dat jij een grens hebt aangegeven, en dat je boos bent dat hij daarover heen gaat.

Ik heb een tijd een handicap(je) gehad waardoor ik ook dingen niet meer kon. Toen heb ik ook een keer een uitbarsting gehad met janken en heel boos worden dat ik het gewoon niet kón en dat hij dat gvd eens moest begrijpen, maar toen was het wel duidelijk.
Als zoiets bij jouw man nog steeds niet duidelijk genoeg is, dan lijkt me dat jullie een veel fundamenteler probleem hebben dan het skiën.
Harba lorifa
Pinaco schreef:
02-12-2025 11:27
Ik lees helemaal niet dat TO haar hele relatie wil heroverwegen. Dat wordt in dit soort topics heel snel geroepen, maar hoeft helemaal niet zo te zijn.
De hele aanpak van hoe vervelend haar vriend is, dat ze het gedram kitsbeu is en de weerstand heeft ze al geprobeerd. Ze vraagt hier om tips wat nog zou kunnen werken. Daarom opper ik een alternatief. Kan je heel boos op reageren, maar het is gewoon 'een optie'. Meer niet.
In dit soort topics hebben vrouwen ook heel vaak relaties met ongelofelijk hufterige mannen en lijken ze daar een soort blinde vlek voor te hebben. Het is vooral heel makkelijk om te roepen dat het hier snel/makkelijk wordt geroepen.
Ginevra schreef:
02-12-2025 15:42
De discussie em de alternatieven heb je nu wel vaak genoeg gehad.

Tijd om de doelpalen te verschuiven. Het moet niet meer gaan over de alternatieven of over dat je geen zin hebt om iets te breken of alle scenario's die zich kunnen voordoen. Het moet gaan over dat jij met goede redenen (die zijn wel bekend) iets niet wil, dat jij een grens hebt aangegeven, en dat je boos bent dat hij daarover heen gaat.

Ik heb een tijd een handicap(je) gehad waardoor ik ook dingen niet meer kon. Toen heb ik ook een keer een uitbarsting gehad met janken en heel boos worden dat ik het gewoon niet kón en dat hij dat gvd eens moest begrijpen, maar toen was het wel duidelijk.
Als zoiets bij jouw man nog steeds niet duidelijk genoeg is, dan lijkt me dat jullie een veel fundamenteler probleem hebben dan het skiën.

Ik zie nu heel even Astrid voor mij, van B en B vol liefde. :-D

Verder met je eens, hoor.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
Heel boos worden en je grens aangeven, zonder je te verdedigen. Dus het enige antwoord is NEE.

Eerlijk, als het mijn man was geweest, had ik direct de scheiding aangevraagd. Van mij eisen dat ik na weer een aantal breuken weer op de latten ga staan terwijl dat levensgevaarlijk is? En mijn gezondheid niet serieus nemen? En mijn grenzen niet?
Dan is het echt klaar. Het hoort mijn vriend te zijn en niet mijn vijand.

En dat 'ik wil niet met een ander' is zijn probleem en niet de jouwe. Ik kan me goed voorstellen dat zelfs al ging je mee zonder te skiën, dat het voor jou riskant is om in de sneeuw te lopen. Dat moet je alleen doen als het niet anders kan en niet voor de lol met ernstige osteoporose.
Prei schreef:
02-12-2025 16:04
In dit soort topics hebben vrouwen ook heel vaak relaties met ongelofelijk hufterige mannen en lijken ze daar een soort blinde vlek voor te hebben. Het is vooral heel makkelijk om te roepen dat het hier snel/makkelijk wordt geroepen.
Eens.
Ik ga zelf heus niet meteen scheiden als mijn man een scheet laat, maar jeetje, er worden hier toch serieuze grenzen overschreden.
En dat gebeurt bij herhaling. Toch logisch dat er wordt 'geroepen' ? En ach, om hem nou meteen buiten te zetten is ook weer zo wat, maar hij mag echt begrijpen dat zijn gedrag verwend, egoïstisch, bazig en kinderachtig is, en dat het hem blijkbaar weinig interesseert of zij een botbreuk riskeert of niet.
Ik vind dat nogal wat, als dit soort gedrag zich in mijn huwelijk zou afspelen.
Het is niet makkelijk roepen, het zou een serieuze afknapper moeten zijn.
Solsol schreef:
02-12-2025 14:57
Zie ook mijn vorige post, ik vraag me af of hij TO’s conditie wel serieus neemt. Ik gok dat hij niet zo contactgestoord is dat hij het prima vindt als TO compleet in het gips thuiskomt, maar wellicht denkt hij: ach wat een nonsens zo’n vaart loopt het vast niet, en ze valt vast niet en dan breekt ze ook vast niet zo’n zomaar wat, dat was toen alleen maar omdat ze gewoon vast wel hard viel; allemaal drama om niks.

Ik doe maar gewoon even een aanname hoor, maar zo zie ik het voor me.
Dan nog. Al heeft TO gewoon geen zin meer om te skiën, hij heeft het gewoon te accepteren. Hij gaat dan zelf of hij gaat niet.
Is er geen enkele compromis mogelijk ; een stel mee, zodat hij met anderen kan skien maar de rest wel met jou er bij kan doen, naar Lapland en daar niet op de latten, langlaufen, naar de Malediven …. ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Blackstarr schreef:
02-12-2025 18:06
Dan nog. Al heeft TO gewoon geen zin meer om te skiën, hij heeft het gewoon te accepteren. Hij gaat dan zelf of hij gaat niet.
Eens hoor, dat was niet om het gedrag goed te praten hoor, maar meer een reactie op iemand die niet kon snappen dat iemand zo laconiek reageert op mogelijke medische gevolgen.

Maar linksom of rechtsom zou ik hier ook geen zin in hebben hoor, hoe het ook zit.
Ik heb er de ballen verstand van, maar kennelijk maakt het materiaal ook nog verschil.
https://www.wintersport.nl/forum/topic/533382
Ik zou eigenlijk ook wel benieuwd zijn naar de reden dat TO beslist mee moet.
Heeft man geen vrienden of familie om mee te gaan, durft hij niet met een groepsreis mee, is hij bang dat hij vreemdgaat als To er niet bij is, durft hij niet alleen naar Oostenrijk te rijden, is hij sneeuwblind en bang de weg kwijt te raken op de piste, of wat?
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

blijfgewoonbianca schreef:
02-12-2025 18:52
Ik heb er de ballen verstand van, maar kennelijk maakt het materiaal ook nog verschil.
https://www.wintersport.nl/forum/topic/533382
De mevrouw in die link heeft osteopenie, een voorstadium van osteoporose. De mevrouw van dit topic heeft full blown osteoporose, die breekt haar schouder al als ze per ongeluk tegen een deur op loopt. En vallen kun je natuurlijk op iedere ski.
Graftak!
merano schreef:
02-12-2025 18:55
Ik zou eigenlijk ook wel benieuwd zijn naar de reden dat TO beslist mee moet.
Heeft man geen vrienden of familie om mee te gaan, durft hij niet met een groepsreis mee, is hij bang dat hij vreemdgaat als To er niet bij is, durft hij niet alleen naar Oostenrijk te rijden, is hij sneeuwblind en bang de weg kwijt te raken op de piste, of wat?
En waarom moet de man per se skiën. Kan ie niet gewoon wandelen, of met zijn kont ergens aan een strand gaan liggen, of leuke stedentripjes doen?
Graftak!
Als je toch in alle vormen “ nee “ moet zeggen ( misschien maakt huilen wel veel meer indruk : boehoe ik had zo graag gewild / ik vind het zo erg voor jou )
dan kun hem dit ook nog onder zijn neus wrijven :
Het profiel van de skiër met het grootste risico op ongelukken, is een man van middelbare leeftijd die geen beginner meer is, maar ook niet van de moeilijkste piste naar beneden daalt.
Als je toch in alle vormen “ nee “ moet zeggen ( misschien maakt huilen wel veel meer indruk : boehoe ik had zo graag gewild / ik vind het zo erg voor jou )
Het profiel van de skiër met het grootste risico op ongelukken, is een man van middelbare leeftijd die geen beginner meer is, maar ook niet van de moeilijkste piste naar beneden daalt.
Ja BGB, nu weten we het wel :lol:
Graftak!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven