Mooie "onbekende" plekken in Europa

25-01-2020 21:08 34 berichten
Europa is een geweldig werelddeel en ik heb nog zoveel niet gezien. Nu mijn kinderen wat ouder zijn, kunnen we best wat verder reizen (met auto of trein) en genieten zij er net zoveel van als wij. Deze zomer bezocht ik Bosnie. Ik vond dat zowaar een beetje spannend, maar wat was het er schitterend! En nu bedacht ik me, welke bijzondere plekken, die misschien niet super voor de hand liggen, zijn er nog meer?
Natuur, cultuur, ik vind alles leuk. Weersomstandigheden niet relevant.
Wat zijn jouw tips?
Ik was dus onder andere hier: Afbeelding
Overigens via een tip op dit forum!
Northumberland.

Roemenie.
Maud*de*Braose schreef:
25-01-2020 21:23
Northumberland.

Roemenie.
Over Roemenië zit ik sterk na te denken, maar welke regio kun je me aanbevelen?
Betty_Slocombe schreef:
25-01-2020 21:24
Over Roemenië zit ik sterk na te denken, maar welke regio kun je me aanbevelen?
Weet ik niet. Mijn vader heeft veel gereisd in oost Europa, en hij vind Roemenie het mooist. Ik kan wel even navragen waar precies.
Alle reacties Link kopieren
Roemenië: Ik ben in Transsylvanië geweest, daar is het paleis van een lid van de oude koninklijke familie, er zijn leuke steden, bergen, kasteel van Dracula haha. Maar ik was er voor een uitwisseling dus zal ook zaken gemist hebben.

Verder is Letland ook mooi. Veel natuur, aantal natuurparken. Mooi moeras waar je doorheen kunt wandelen, vlak bij het fijne strand. Google maar op Kemeri. Leuke kasteeltjes en kleine stadjes bij het mooie gebied om de Gauja rivier. Riga (Jugendstil). Breedste waterval is aardig (niet hoog). Veel bossen. In Litouwen vind je een merengebied dat mooi is (Aukstatija) maar voor kids is er denk ik minder te beleven. Als je tijdig boekt kun je ook mooie plekjes in de natuur met sauna boeken in de Baltische staten. Sla Vilnius over, daar heb je niks aan.

In Polen is Gdansk/Danzig een prachtige stad. Heb er verder nog niet veel gezien, paar andere leuke stadjes. Maar die stad was wel wauw. Mooie kleurige huizen, grote kerk met mooi uitzicht.

Ik hoop nog eens naar de kliffen in Noord Duitsland te gaan. Daar zijn ook leuke hanzesteden.
Het is jaren geleden dat ik er ben geweest en ik hoor er in mijn omgeving niemand over dus misschein is het niet zo bekend als vakantieland, maar ik vond Slowakije prachtig.
Bulgarije! Doe een rondje Sofia, Plovdiv en Veliko Tarnovo, rijd langs of door de rozenvallei en rijd/reis daarna naar de zee - het zuiden is wat authentieker en rustiger.

Huurauto kan natuurlijk. Trein kan je ook doen, maar in de zomer is dat echt erg warm. Wij gebruikten voornamelijk (airco) bussen die tussen de steden rijden.
Slowakije
de Baltische staten.
Alle reacties Link kopieren
Wij horen goede dingen over Albanië, zelf nog niet geweest
Alle reacties Link kopieren
Macedonië, meer van Ohrid. Prachtig gebied met nog fijnere mensen.
Met een doekkie erover zijn de meeste dingen toch beter
Alle reacties Link kopieren
Polen is inderdaad ook een onontdekt pareltje. Uiteraard veel cultuurhistorie in dat land.
gatochpoetsen wijzigde dit bericht op 25-01-2020 22:36
4.65% gewijzigd
Met een doekkie erover zijn de meeste dingen toch beter
Alle reacties Link kopieren
Gotland, een Zweeds eiland in de Oostzee, is een van mijn favoriete plekken. De hoofdstad Visby, een oude Hanzestad, ligt aan de kust en staat bol van de oude bouwsels en ruïnes. :flirting:
Je moet niet alles geloven wat je denkt
Alle reacties Link kopieren
Ik was ooit in de bergen van Bulgarije. Ik weet alleen niet meer welke bergen.
Alle reacties Link kopieren
Dichter bij huis: Kastel-Staadt: https://www.tripadvisor.nl/Attraction_R ... inate.html

Vlak onder Saarburg (leuk stadje) rijd je een heuvel op en vervolgens kan je een erg mooie wandeling maken kort onder de top veel bijzondere zandsteenrotsen. Ook is er een klooster, al zag ik die alleen van buiten.
Alle reacties Link kopieren
Wij vonden Montenegro ook erg mooi. Baai van Kotor, Durmitor National Park, Tarakloof, Budva.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
Albanië is absoluut een aanrader. Heel bijzonder land, werkelijk prachtig, met een heel eigen cultuur doordat het heel lang ‘dicht’ is geweest.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon zelf op het moment in Tirana, Albanië. Het is echt een prachtig land. Albanië was voor mij echt liefde op het eerste gezicht. Maar ook Ohrid, Macedonië en Phristina in Kosovo zijn zeker aanraders. Ook Montenegro vind ik echt geweldig!
Alle reacties Link kopieren
boannan schreef:
25-01-2020 22:50
Wij vonden Montenegro ook erg mooi. Baai van Kotor, Durmitor National Park, Tarakloof, Budva.
Precies wat ik ook wilde aanraden, wat een geweldig land en ook al is het best klein zijn de verschillen in het land groot. Van rijke kustplaatsen tot veel armere maar prachtige plaatsen in het binnenland. We hebben geweldig gewandeld bij Plav, genoten van kotor, heerlijk gegeten en geslapen bij de gastvrije mensen.
Roemenië hebben we een roadtrip gemaakt door het hart van het land, de hoofdstad kan je wat mij betreft overslaan maar Cluj Napoca en heel transilvanië is prachtig. De gastvrijheid in Montenegro is wel echt beter dan in Roemenië was mijn ervaring.

Een heel ander gebied maar ook echt mooi is Portugal, vooral de groene stukken in Noord Portugal vind ik een aanrader
Alle reacties Link kopieren
Minik schreef:
25-01-2020 22:53
Albanië is absoluut een aanrader. Heel bijzonder land, werkelijk prachtig, met een heel eigen cultuur doordat het heel lang ‘dicht’ is geweest.
Lijkt me ook prachtig, staat hoog op mijn wensenlijstje!
Alle reacties Link kopieren
Met stip op 1: Albanië! Wij hebben er 2 maanden rondgereisd met een 4x4 en hebben ons echt geen seconde verveeld. Mooie strandjes en baaitjes, mooie steden en Nationale parken, geweldige bergen en ontzettend aardige, gastvrije mensen. Wij hebben vrijwel overal wild gekampeerd en dat was geen enkel probleem, de lokale politie kwam zelfs bij ons op de koffie (al vonden ze'm niet te drinken :proud: )

Montenegro ook erg mooi, behalve Kotor,dat is echt megatoeristisch. De weg ernaar toe was wel weer spectaculair met kweeniehoeveel haarspeldbochten

Eigenlijk vrijwel alle Balkanlanden vonden we de moeite waard (Kroatië en Macedonië in mindere mate)
mayou wijzigde dit bericht op 26-01-2020 18:17
1.07% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Maar ik ben dan toch altijd benieuwd in hoeverre je enige communicatie met de lokale bevolking hebt daar? Ik vind reizen op plaatsen waar ik me niet verstaanbaar kan maken wel een beetje spannend, eerlijk gezegd. Of wordt er meer Engels (of Duits?) gesproken in de Balkan dan ik denk? Het lijkt me wel prachtig inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
Wij kwamen altijd een heel eind met Duits, handen en voeten en de paar woordjes welke je leert in de wat&hoe. In Roemenië hebben we een paar mensen leren kennen die gevlucht waren geweest naar Duitsland en later terug gekeerd, daar wordt in sommige dorpen echt goed Duits gesproken.
Alle reacties Link kopieren
Moosey schreef:
26-01-2020 06:24
Maar ik ben dan toch altijd benieuwd in hoeverre je enige communicatie met de lokale bevolking hebt daar? Ik vind reizen op plaatsen waar ik me niet verstaanbaar kan maken wel een beetje spannend, eerlijk gezegd. Of wordt er meer Engels (of Duits?) gesproken in de Balkan dan ik denk? Het lijkt me wel prachtig inderdaad.
In Albanië vonden we alleen op toeristische plekken mensen die een paar woordjes Engels spraken. Maar mensen zijn heel behulpzaam, vriendelijk en gastvrij, dus met handen en voeten kom je een heel eind. En ach t leidt tot mooie verhalen 😊. In een restaurant gewoon geen flauw idee hebben wat je gaat bestellen, dus maar geluid van dieren nadoen enzo om er nog iets van te kunnen maken. En 9 van de 10 keer echt heerlijk gegeten!
Alle reacties Link kopieren
Minik schreef:
26-01-2020 08:28
In Albanië vonden we alleen op toeristische plekken mensen die een paar woordjes Engels spraken. Maar mensen zijn heel behulpzaam, vriendelijk en gastvrij, dus met handen en voeten kom je een heel eind. En ach t leidt tot mooie verhalen 😊. In een restaurant gewoon geen flauw idee hebben wat je gaat bestellen, dus maar geluid van dieren nadoen enzo om er nog iets van te kunnen maken. En 9 van de 10 keer echt heerlijk gegeten!
Haha zo hebben wij ook wat bestellingen gemaakt :-D
Ik had wel vaak een woordenboekje mee en omdat ik een allergie had (waar ik overheen gegroeid ben inmiddels! :Cheer: ) nam ik altijd een blaadje mee in hun taal waarop stond wat ik niet mocht, wat ik lekker vond en dat ze mochten verrassen. Nooit mis gegaan!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven